Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Siegfried, ikzelf ben bij 2 dealers langsgeweest (Leuven en Genk) om eens gaan te kijken. En ik heb onmiddelijk een cx-5 meegekregen o meen testrit mee te maken. In Genk hadden ze er eentje (Diesel AWD automaat 175pk sport). In Leuven hadden ze er 2 staan toen (weet wel niet meer vanbuiten de welke).
Dus zoals Jemme zegt, gewoon eens binnenspringen bij een dealer...
Zijn er mensen die op het autosalon een testrit hebben aangevraagd en die reeds uitgevoerd hebben? Het loopt precies vrij moeizaam om eens een CX-5 mee te krijgen (en ter verduidelijking: ik ben tientallen jaren Mazda-rijder): ingeschreven op salon, via website etc. maar vooralsnog niets uit de bus gekomen.
Ik ben ten zeerste aan het twijfelen tussen een benzine AWD of diesel (150pk) AWD in Sport livrei, maar doe zeer veel kleine afstanden (<5 km)
Mvg,
Siegfried.
Siegfried, als je 't mij vraagt lijkt de keuze voor de hand te liggen: wie veel korte afstanden doet is beter af met een benzine. Kost in aankoop al meteen een paar duizend euro's minder; je bespaart jezelf heel wat (mogelijke-) problemen met de regeneratie van de DPF, welke zodra hij aan regeneratie toe is tien tot twintig minuten onafgebroken toerental boven 2000 nodig heeft, in de praktijk dus enkel mogelijk op de snelweg; wat betreft verbruik valt het op dat vooral de Sky-active G een grote vooruitgang geboekt heeft ten opzichte van de oudere Mazda (benzine-) motoren. In mijn geval verbruikt mijn CX-5 10% minder dan mijn vorige Mazda 6 II 1,8 benzine en in de stad is het verschil nog veel groter! Een dieselmotor bereikt ook zijn maximale efficiëntie pas wanneer op bedrijfstemperatuur, welke nooit bereikt wordt bij verplaatsingen van 5 kilometer. Voor een benzinemotor is dit veel minder van toepassing en die bereikt ook veel sneller zijn bedrijfstemperatuur. Gezegd zijnde dat de diesel meer kost en het verbruiksverschil niet zo groot is en het verschil in prijs tussen benzine en dieselbrandstof ook steeds kleiner wordt, kun je stellen dat het héél véél kilometers en/of jaren vergt eer je winst maakt met de diesel.
Echter wat je niet krijgt bij de benzine is het immense koppel vanaf de onderste toerregionen: dat mis ik op vandaag ook nog soms uit mijn eerste Mazda, een 6 I 2 liter diesel. Stellen dat de benzine trager zou zijn dan de diesel klopt echter evenmin: je moet gewoon meer schakelen als je wil dat het vooruit gaat!
Op mijn leasewagen plaatsen ze die telkens op de velg, maar voor mijn eigen auto zou ik dat toch niet doen. (slijtage etc)
Voor mijn vrouw haar (oudere) wagen heb ik 2dehands een setje stalen velgen met winterbanden gevonden die ik ook zelf bewaar en plaats.
"Amper gebruikt! Had hij nog geen week!" Je kent die verkooppraat wel
Plaatsing op mijn vrouw haar wagen kan ik vrij vlot beslissen, zo gauw het onder de 10° blijft, zoek ik eens een uurtje om dat te doen.
Voor mijn wagen moet dat bij de bandencentrale gebeuren, daar is het tegenwoordig zeer druk, dus daar ben ik ofwel veel te vroeg mee, of veel te laat.
Als je nu nog winterbanden moet zoeken, zou ik toch niet te lang wachten!
Als ze besteld moeten worden, kan je waarschijnlijk al wachten tot eind november...
Banden vinden is niet probleem. Velgen daarentegen wel. Stalen 17" zijn er niet dacht ik. Dus nu zoeken naar een goedkope alu velg. Winterbanden in 19" zijn hoedanook te duur.
Ik heb meteen andere velgen (ook 17") laten monteren bij aankoop omdat de look van de originele velgen mij niet zo aansprak. (zie foto's) De originele 17 inchers heb ik ondertussen wel al winterbanden laten optrekken.
Keuze gemaakt voor General Tyre type Snow Grabber. Dat is een Amerikaans merk, hier misschien niet zo gekend, maar in Amerika beschouwd als een specialist voor SUV-banden. Zou ook een dochter zijn van Continental.
Iets goedkoper dan Europese A-merken maar (hopelijk!) beter dan Koreaanse budgetmerken.
De chalenge versie van de CX-5 heeft stalen velgen...dus voor wie absoluut staal wil: verkrijgbaar bij Mazda. Zal waarschijnlijk wel méér kosten dan een stel budget aluvelgen.
@ Jemme: heb al (waarschijnlijk tot vervelenstoe) bij mijn dealer geïnformeerd - overigens geen slecht woord erover, geeft altijd zeer goede service - maar ik wil specifiek de benzine (AWD) testen, en aangezien hij die zelf niet heeft, zou die van invoerder komen. Daar zou het probleem liggen. Nu kan ik mij wel voorstellen hoe die gaat rijden, maar ik wil vooral het verbruik eens testen aangezien dat bij Mazda nogal van het gemiddeld norm-verbruik durft verschillen (ter vergelijking: bij mijn huidige 6 II 2,5 scheelt het in realiteit 3-4 liter. Zelfs op cruise-controle bij 120 gaat die niet onder de 9l ....).
Wintervelgen bestaan in 17 inch, op alcar.be staat een velgenconfigurator. Op mijn 6 rij ik met Dezent velgen. Prijs/kwaliteit dik in orde. Mijn principe bij winterbanden: hoe kleiner, des te liever.
om je een idee te bezorgen van het te verwachten verbruik van een benzine AWD automatic hier een link naar spritmonitor.de waar je een overzicht ziet van de verbruikscijfers van vijf dergelijke wagens. Rechts bovenaan zie je het gemiddelde van de vijf.
Op deze pagina staat dezelfde oefening met wagens als de mijne: benzine FWD handgeschakeld: het gemiddelde komt op 7,87. Links zie je mij ook staan met een gemiddelde van 7,97. Op 0,10 liter na, het gemiddelde. Dus best betrouwbaar als indicator van het werkelijke verbruik.
Ik heb ondertussen mijn TomTom Live abonnement met een jaar verlengd. Uitgevoerd via TomTom Home op de PC. Betaling met bankkaart. Kort nadien krijg je een e-mail met instructies wat je moet doen op de navi in de auto.
Vlekkeloos verlopen.
@ delegee:
Wat is het verschil tussen een TomTom met, en één zonder abonnement? Dit mbt tot mijn TomTom in mijn mx-5.
Mbt winterbanden:
Voor de mx-5 heb ik een set originele velgen, 2de hands gekocht, 16". Via autobandenmarkt.be heb ik Dunlops Wintersport 4D aangekocht. Momenteel trouwens met 3% korting.
@ Underwood:
De originele navigatie in de CX-5 is geschikt voor TomTom live. Dit systeem communiceert in twee richtingen: de normale via satelliet voor plaatsbepaling + TMC voor verkeersinformatie; daarnaast via GPRS (gsm-netwerk) met de TomTom servers.
Daardoor wordt vanuit alle voertuigen met TomTom Live informatie (anoniem!) over de bewegingen doorgeseind naar TomTom, waardoor zij een zicht hebben waar het verkeer vertraagt en dat vroeger dan andere verkeersdiensten. Trouwens de VRT-radio gebruikt nu reeds de gegevens van TomTom Live (en vermoedelijk ook andere systemen, via Touring Mobilis) in hun verkeersinfo. Daardoor kunnen zij zeggen hoe lang je op elk tijdstip onderweg bent naar een bepaalde bestemming, bv. van Gent naar Brussel, 50 minuten enz. Deze gegevens worden niet enkel verwerkt voor de snelwegen, maar ook voor de belangrijkste secundaire wegen. Daardoor kan de navi makkelijk alternatieve routes voorstellen wanneer het ergens misloopt en ook meteen de tijdswinst voor je berekenen. TomTom Live heeft nog bijkomende functies, o.a. info over mobiele camera's, eigenlijk exact hetzelfde systeem als Coyote. Ook kun je bv. weersverwachtingen opvragen, bestemmingen opzoeken in Google en er meteen naar laten navigeren.
Al deze speciale functies werken echter enkel mits een abonnement bij TomTom tegen 60 euro per jaar. Bij aankoop van het systeem in bv. de nieuwe wagen, krijg je Live 3 maand gratis op proef. Ik vind dat het absoluut een meerwaarde heeft, waarom ik het abonnement dan ook verlengd heb. Als men dat niet doet blijft de navi even goed werken als eender welke andere navi met TMC en enkel éénrichtingscommunicatie.
P.S. TomTom Live bestaat ook in portabele TomTom's (van de duurdere series).
Last edited by ; 15/09/2012, 20:17.
Reden: opzoeken oorsprong gegevens vrt verkeersdienst
Is deze die in de mx-5 zit hier ook voor geschikt? Mijn dealer vertelde me er in ieder geval niets van.
Ik zag trouwens donderdagavond op het autosalon in Aalst hetzelfde systeem in een 3.
Voor de geinteresseerden: Aalst heeft een nieuwe dealer => MX-Motors (ex-Saab)
@Underwood:
van wat ik zie in de MX-5 folder zijn de ingebouwde navi's van Pioneer en de half-ingebouwde van Garmin. Geen van beide hebben TomTom technologie aan boord.
Ik heb wel gezien op de foto's van de nieuwe 6 welke einde van het jaar op de markt komt dat die dezelfde multimedia eenheid aan boord heeft. Vermoedelijk wordt deze in de toekomst de standaard voor alle modellen. In de speciale serie 7-7-7 van de 3 staat er op de website vanaf uitvoering Exclusive "met TomTom navigatie". Geen foto bij, maar ik vermoed ook hetzelfde systeem.
Als je navi een losse TomTom is hangt het af van het type: hier zie je alle actuele portables met Live aan boord.
@Jemme:
je hebt recht op één maal gratis update in de eerste dertig dagen na activatie van je systeem. Moet gebeuren met TomTom home software en de SD-kaart van je navi in de PC ingeplugd.
Voor het geval je niet meteen vindt waar de optie zit: onder extra/meest recente kaart verzekerd. Belangrijke tip: als je de eerste keer TomTom home gebruikt: eerst en vooral een volledige backup nemen van je systeem! Als er iets misloopt bij de update ben je anders je navi voor weken kwijt aan de Mazda Service!
Last edited by ; 16/09/2012, 17:07.
Reden: nazicht op TomTom site
@delegee
Mijn mx-5 is een Kaiteki met ingebouwde TomTom. Welke versie het juist is weet ik natuurlijk niet, maar misschien kan jij dit wel achterhalen.
@Underwood:
ik heb nog even wat opzoekingswerk gedaan en een filmpje op youtube gevonden waar de navi van de Kaiteki in beeld komt. Het is een NVA-SD8110 (zie hier op TomTom website), welke oorspronkelijk voor de Mazda 5 (niet CX-5) ontworpen werd door TomTom.
Dit toestel is niet uitgerust voor TomTom Live diensten. Hier zie je de NB1 de Navi van de CX-5 (en vermoedelijk straks ook de nieuwe 6)
Comment