Oorspronkelijk geplaatst door tatiken
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Mazda CX-5
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door CharlyCX-5 Bekijk BerichtenGoed nieuws. De mijne is gisteren aangekomen bij dealer (besteld 19.05.2012)
Nu nog de papieren en nummerplaat.
Sorry, voor de kwaliteit (getrokken met GSM).DSC_0016.jpgDSC_0017.jpgDSC_0018.jpgDSC_0019.jpg
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door CharlyCX-5 Bekijk BerichtenEn voor de liefhebbers hier enkele foto's.
Sorry, voor de kwaliteit (getrokken met GSM).[ATTACH=CONFIG]93506[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]93507[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]93508[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]93509[/ATTACH]
Maar welke uitrustingsniveau , motor heb je gekozen .- Mazda CX-5 2.0 Skyactiv-G Premium Edition - Sonic silver - 2016
- VW Golf Variant 1.6 TDI Highline - Tungsten silver - 2014
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Dane Bekijk BerichtenMooi , zou kwa uiterlijk dezelfde kopen .
Maar welke uitrustingsniveau , motor heb je gekozen .
2.0 2WD Active met comfortpack, navigatie, dagrijverlichting (LED's) en afneembare trekhaak.
Heb nu 160 km gereden waarvan ongeveer de helft snelweg.
Opmerkingen (trillende buitenspiegels en motorkap bij 120 km/u, sportieve afvering) die geregeld te lezen zijn in verschillende reviews en forums heb ik ook ondervonden, maar vind ik niet echt storend.
Wat ik wel frustrerend vind, zijn (de praktische overal) smalle parkeerplaatsen. Je kunt met moeite in en uitstappen.
Comment
-
Ben eveneens de aankoop van een CX-5 2.2 175 pk aan het overwegen. Heb wat rondgestruint op tal van autowebsites met reviews én klantencommentaren. Blijkbaar hebben ze in Australië en Amerika regelmatig te kampen met een olieprobleem :
Ben allesbehalve een techneut, maar het zou erop neer komen dat er bij de dieselversie diesel in de motorolie terechtkomt wanneer deze diesel voor de reiniging van stofdeeltjes in de verbrandingskamer wordt gepompt. Gevolg : heel wat dieselrijders staan na bv. al 1000 km (in plaats van de voorgeschreven 20.000 km) in de garage met een te hoog oliepeil. Olie dient dan te worden vervangen. Een wat vreemde historie.
Nog twee bijkomende zaken die me voorlopig doen twijfelen : de rammelende buitenspiegels en zelfs motorkap (bij hogere snelheden vermoed ik).
Heeft er iemand van jullie al ervaringen met deze (mogelijke) problemen?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Mazdaman Bekijk BerichtenBen allesbehalve een techneut, maar het zou erop neer komen dat er bij de dieselversie diesel in de motorolie terechtkomt wanneer deze diesel voor de reiniging van stofdeeltjes in de verbrandingskamer wordt gepompt. Gevolg : heel wat dieselrijders staan na bv. al 1000 km (in plaats van de voorgeschreven 20.000 km) in de garage met een te hoog oliepeil. Olie dient dan te worden vervangen. Een wat vreemde historie.
Je moet regelmatig eens lange afstanden rijden zodat de reiniging van de DPF goed werkt. Doe je dit niet, komt er inderdaad diesel in de motorolie terecht, waardoor het oliepeil stijgt en je in de problemen komt.
Dit probleem doet zich enkel voor als je korte ritten rijdt. Maar per definitie is een diesel daar niet voor gemaakt, als je hem dus normaal gebruikt (regelmatig een lange rit) dan is er geen probleem.
Comment
-
Ik vind het wel wat raar: er lijkt een probleem te zijn dat er diesel bij de olie komt waardoor die te hoog komt.
De oplossing lijkt te zijn om de peilstok aan te passen omdat die een verkeerd niveau aangeeft.
Huh?
- dat lost het eerste probleem toch niet op? Of stijgt het olie toch niet echt?
- kan men in de garage niet op een meer betrouwbare manier het olieniveau bepalen? Doet de motor dit zelf ook niet met sensoren onafhankelijk van de peilstok?
Enfin, als het probleem opgelost wordt met een vervanging van de peilstok, dan zou ik me niet teveel zorgen maken.
Comment
-
"- dat lost het eerste probleem toch niet op? Of stijgt het olie toch niet echt?"
Dat dacht ik ook van de peilstokremedie. Alsof je een schoonheidsvlek met wat makeup wegwerkt. Het grootste gevaar van de diesel in de olie en de daardoor verminderde smeringkwaliteit zou op termijn de schade aan de motor (kunnen) zijn (viscositeitsprobleem). Ik blijf dit pijnpunt alvast van nabij opvolgen alvorens mijn bestelling te plaatsen.
En de trillende spiegels en motorkap? Heeft hier iemand al ervaringen mee? Op een Amerikaanse site heb ik gelezen dat het probleem zich bij de meesten voordoet bij een snelheid tussen 55 en 80 mph (90 en 130 km/u).
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Mazdaman Bekijk BerichtenEn de trillende spiegels en motorkap? Heeft hier iemand al ervaringen mee? Op een Amerikaanse site heb ik gelezen dat het probleem zich bij de meesten voordoet bij een snelheid tussen 55 en 80 mph (90 en 130 km/u).
Voor beide problemen is Mazda aan oplossingen aan het werken. Voor de motorkap is er reeds een technische nota maar die wordt nog niet uitgevoerd in Belgie naar mijn weten. Voor de spiegels wordt er getest met andere spiegelkappen, maar het nut is nog niet bewezen dus wordt ook nog niet uitgevoerd in Belgie.
Comment
-
Dat zijn zo van die problemen waar ik niet van snap hoe die nog op een productiewagen kunnen bestaan.
Dat MOET je toch gezien hebben bij het testen? Dat kan je toch niet missen na een welgeplande rit van een uurtje?
Zoiets had ik ook bij mijn Alfa 147: boven de 120km/u geraakten de ruitensproeiers niet meer boven de ruitenwissers.
Alsof men bij het testen nooit met een Alfa boven de 120km/u uit komt...
Comment
-
Yep, ik had de trillende spiegels gezien tijdens de test, maar dat heeft me niet weerhouden de auto te kopen.
Sent from my iPad using Tapatalk HD
Comment
-
Ja hier heb ik ook last van, zowel de trillende spiegels als de motorkap.
Voor mij geen probleem om mijn aankoop uit te stellen, te wijzigen, ik wist er op voorhand van. Had dit ook tijdens de testrit al gemerkt.
Volgens mij ligt dit aan de gewichtsbesparing die Mazda doorvoert om minder verbruik te realiseren.
Vroeger was het metaal van auto's een pak dikker (en dus steviger). Ondertussen zitten er naar aanleiding van de Euro NCAP crashtesten overal dwarsbalken in
die de auto verstevingen waardoor de zichtbare body, net zoals eigenlijk bij Smart maar een omhulsel is geworden. Bij Smart kan je zelfs je auto op 3u tijd volledig laten heraankleding met nieuwe panelen zodat je een compleet andere (kleur) auto hebt. (is wel prijzig maar soit)
Feit is dus dat Mazda er voor gekozen heeft dit plaatwerk zo dun mogelijk te maken. Hierdoor gaat door resonantie en windimpact de motorkap een beetje trillen. Dit is echter niet storend en maakt geen geluid.
De spiegels zijn niet aan de deur/raam stijl bevestigd maar op de deur zelf. Bij snelheid wordt er druk op de spiegelkap uitgeoefend die integraal op het deurpanneel terechtkomt. Dit geeft dus de trilling. (plaatwerk van het deurpaneel is te "zwak"). Een oplossing zou zijn door een versteviging in de deur te maken ter hoogte van de spiegelbevestiging of zoals hierboven al aangehaald door de druk op de spiegelkap te doen afnemen (door het design van de spiegelkap te wijzigen).
De Mazda CX-5 had een zeer goede score op de NCAP crashtesten (evenveel als BMW 3 reeks op belangrijkste onderdelen) waardoor het plaatwerk inderdaad van minder belang wordt.
Hopelijk komt Mazda met een aanvaardbare oplossing en leert het lessen ifv toekomstige modellen (Mazda 6) die volgens dezelfde filosofie ontwikkeld zijn.
Oorspronkelijk geplaatst door Mazdaman Bekijk Berichten"- dat lost het eerste probleem toch niet op? Of stijgt het olie toch niet echt?"
Dat dacht ik ook van de peilstokremedie. Alsof je een schoonheidsvlek met wat makeup wegwerkt. Het grootste gevaar van de diesel in de olie en de daardoor verminderde smeringkwaliteit zou op termijn de schade aan de motor (kunnen) zijn (viscositeitsprobleem). Ik blijf dit pijnpunt alvast van nabij opvolgen alvorens mijn bestelling te plaatsen.
En de trillende spiegels en motorkap? Heeft hier iemand al ervaringen mee? Op een Amerikaanse site heb ik gelezen dat het probleem zich bij de meesten voordoet bij een snelheid tussen 55 en 80 mph (90 en 130 km/u).
Comment
-
Al iemand de diesel een vitamine kuur gegeven? Reactie mag ook via PM natuurlijk
Oorspronkelijk geplaatst door Jemme Bekijk BerichtenIemand er zich reeds aan gewaagd?
Comment
-
Voor het probleem met betrekking tot het trillen (klapperen) van de motorkap bij hogere snelheden zou er een oplossing zijn. De volgende forumbijdrage is van het Duitse Mazda-forum geplukt (bijdrage #1113) :
Bisher hatte ich sowas noch nicht festgestellt in meinen Autos. Beim CX 5 ist mir das auch erst so circa nach tausend 1500km aufgefallen.
Bondig verwoord : de motorkap is opgebouwd uit verschillende plaatdelen. De door Mazda zelf aanbevolen oplossing bestaat erin de bovenste plaat met een zelfklever vast te kleven, waarna de motorkapschroeven opnieuw worden afgesteld. Daarna mag er een 4-tal uren niet met de wagen worden gereden.
Voor de CX5-bezitters met het klapperprobleem : steek jullie licht eens op bij jullie dealer. Ben eens benieuwd of ook de Belgische Mazda-dealers inmiddels deze technische nota van Mazda voor het oplossen van het vibratieprobleem van de motorkap hebben ontvangen.
Voor de spiegels zou er - voor zover mijn zoektocht op het Duitse Mazda-forum betreft - nog geen oplossing zijn.
Comment
-
Er is een technische nota voor de motorkap (TSB is 12R052) maar die wordt bij mijn weten nog niet uitgevoerd in België)
Comment
-
Jemme,
Goed nieuws dat de technische nota ook al België is binnengewaaid. Vermoedelijk zal een dealer die mooi in zijn schuif laten liggen tot een CX5-eigenaar hem over het vibratieprobleem aanspreekt. Want het is een feit dat dit blijkbaar niet bij alle CX-5 eigenaars optreedt.
Ik merkte net dat je met een CX 5. 2.2d Sport rijdt. Net het type dat op mijn bestelbon mag worden neergepend. Mag ik je een paar praktische vragen stellen :
Heb je ook een open dak? Is dit een open vensterdak, m.a.w. een dak dat je in eerste instantie tot een venster kan openschuiven en indien nodig vervolgens volledig kan opendraaien?
De velgen zijn 19" inch alu, mag ik veronderstellen. Met de Toyo-banden? Op de vroom.be-website zijn ze niet echt enthousiast over de Toyo's :
Met Vroom ben je helemaal mee. Lees hier het meest recente nieuws over je favoriete automerk. Of vind je ideale wagen, met de nodige rijtests en adviezen.
Jouw ervaring (ten minste als de Toyo's er bij jou op liggen)?
Comment
-
Ik heb geen open dak, dus kan ik je daar niet mee verder helpen.
Persoonlijk vraag ik me af of die jongens van Vroom met de auto gereden hebben. Tijd voor eigen foto's te maken hadden ze alvast niet . Bref... Ik heb Toyo's op de 19" liggen en ben daar erg tevreden van, net zoals van de T1-R die ik altijd op de MX5 liggen heb. Grip is perfect zowel bij droog als nat weer. Ik heb nog op geen enkel moment een grip verlies moeten vaststellen, noch uit stilstand, noch tijdens het sportievere bochten werk. En trouwens, je hebt niet veel keuze hé. In die maat heb je maar keuze tussen 2 bandenmerken: Toyo en Kumho. En alle 19" wielen krijgen standaard Toyo.
Comment
-
Gisterennamiddag de wagen voor de eerste maal gepoetst met product met shampoo en wax in één.
Hij blonk terug gelijk een spiegel.
Na een ritje gisterenavond in de regen en redelijk druk verkeer, was de wagen zo niet nog vuiler dan voor de poetsbeurt. Zowel de voor, achter als zijkanten. Zeer frustrerend moet ik zeggen.
Zijn er nog forumleden met een wit exemplaar met dezelfde frustraties?
Eventuele tips?
Comment
Comment