Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mazda CX-5

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door dirk195 Bekijk Berichten
    Wanneer is modeljaar 2014 bestelbaar ? (met nieuwe gps) Op welke korting mag je rekenen ?
    Om hier nog eens op terug te komen: bedoel je eigenlijk niet model 2015?
    De auto's die nu verkocht worden (dus in 2013) zijn m.i. de 2014 modellen. 2014 heeft o.m. de Smart City Brake Support.

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door PaulDB Bekijk Berichten
      Om hier nog eens op terug te komen: bedoel je eigenlijk niet model 2015?
      De auto's die nu verkocht worden (dus in 2013) zijn m.i. de 2014 modellen. 2014 heeft o.m. de Smart City Brake Support.
      Vanaf welke productiedatum heb je model 2014 ? Is de uwe er al één ?

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door PaulDB Bekijk Berichten
        Om hier nog eens op terug te komen: bedoel je eigenlijk niet model 2015?
        De auto's die nu verkocht worden (dus in 2013) zijn m.i. de 2014 modellen. 2014 heeft o.m. de Smart City Brake Support.
        Smart City Brake Support zit er op sedert de allereerste CX-5 vanaf uitrustingsniveau ACTIV.

        Comment


        • 't is inderdaad niet erg duidelijk. Voor USA markt zijn de verschillen tussen 2013 en 2014 model (dat in 2013 op d emarkt kwam): SCBS, 2.5 l benzinemotor, en wat wijzigingen aan de audio (gesproken SMS berichten etc).
          En daar kondigt men het 2015 model al aan voor half 2014. Je kan dat eenvoudig googlen.

          "CX-5: Like the Mazda6, the compact crossover will get a new interior and an updated fascia for the2015 model year, though the interior changes will be less substantial than on the Mazda6. The infotainment and touch screen used in the Mazda3 are also expected to be used in the CX-5 when the update arrives in the first half of 2014. "
          Voor Europa markt kan ik het zo niet direct vinden en vraag ik me af of er inderdaad al een "2014" model is.
          Wie weet er meer van?

          Oorspronkelijk geplaatst door delegee Bekijk Berichten
          Smart City Brake Support zit er op sedert de allereerste CX-5 vanaf uitrustingsniveau ACTIV.

          Comment


          • Ter info: wielen 19" zijn verkocht. Auto wordt morgen op 17" velgen gezet met Yokohama ATS G012 banden = Lichte terreinbanden. Zal jullie weten te zeggen wat het verschil is met de 19" Toyo banden qua rijervaring.

            Is volgens mij een goede zaak. De 19" wielen waren heel mooi, dat zeker, maar daarmee is alles wel gezegd. Maar in die maat zijn er amper banden te kopen (slechts enkele bandenmerken volgen de maat 225/55 19 102V). Winterbanden en terreinbanden da's al helemaal hopeloos. Bovendien ben ik een veelrijder (40000 km/jaar) dus dat is een set banden per jaar en het verschil tussen vier 17" of 19" banden is al gauw 300 €. Reken maar uit over een jaar of 5-6.


            Oorspronkelijk geplaatst door PaulDB Bekijk Berichten
            Iemand interesse om zijn 17" velgen te ruilen tegen mijn originele Mazda CX5 19” sportvelgen inclusief banden tegen een zeer zacht prijsje (à la limite de kost van het eraf halen en weer monteren).
            Uiteraard enkel als die 17" velgen in perfecte staat zijn en de banden minder dan 10000 km hebben!

            Mijn CX5 gekocht als jonge directiewagen (3 maanden & 8000 km) stond nl op prachtige 19" sportvelgen. Persoonlijk had ik die optie (1143 euro opleg!) nooit gekozen. Ik moet veel over slechte wegen rijden (en pistes) en vind in 17" veel gemakkelijker terreinbanden of M+S banden. Bovendien heb ik geen behoefte aan die 19" sportbanden die toch wat harder zijn (maar moet zeggen dat de auto wel aan de weg plakt als je sportief rijdt).

            Mijn velgen zijn in perfecte staat, er staan Toyo banden op en die hebben 8000 km gereden (waarvan 187 km door mezelf :-) ).
            Maat 225/55 19” snelheidsaanduiding “V”.

            Foto's op aanvraag, of kom eens kijken. Er is geen krasje op die velgen...

            Paul

            Comment


            • Werkplaatshandboek

              Aangezien ik zelf aan mijn auto's werk van zodra ze uit garantie zijn (ik heb nog wel efkes tijd, voorlopig is hij nog in garantie) en me ook graag verdiep in de techniek, ben ik op zoek gegaan naar een werkplaatshandboek.
              Vond er een op een amerikaanse site.
              Mocht iemand anders er iets mee zijn: ik heb het hier gezet (PDF):


              Opgelet: 220 MB dus dat duurt even om binnen te halen hé.
              Nadelen van deze PDF's:
              - behandelt enkel de 2.0 benzine motor, niet de diesels
              - het staat vol met links die naar een Mazda website verwijzen en daarvoor heb je een login nodig. Naar het schijnt, als je Javascipt afzet in je browser, krijg je het loginscherm niet. Maar in feite verwijzen die links eigenlijk enkel maar naar zaken die ergens anders in de PDF manuals ook al staan. Met de zoekfunctie van je PDFreader geraak je er ook wel.

              Voor wie echt de complete manual wil (kleine 10000 blz), DVD is te koop op eBay


              Ga ik me wel aanschaffen, want weet uit ervaring dat zo'n manual goud waard kan zijn. Nu niet dat ik direct verwacht een joint de culasse te moeten steken

              Paul

              Comment


              • Koplampsproeiers

                Heeft er iemand die dingen?
                Volgens Mazda folder van de CX 5 die ik van de dealer kreeg, en evengoed volgens mijn instructieboekje, zou dat standaard op alle modellen (Challenge/Active/Sport) moeten zitten. Maar op de mijne (Active van juni 2013) zit dat dan toch niet op!
                Is duidelijk herkenbaar aan de "bulten" op de bumper.
                Zie bv foto's van de CX5 op de Mazda website
                En zo werkt het:
                video, delen, cameratelefoon, videotelefoon, gratis, uploaden

                Comment


                • @ PaulDB: vermoedelijk enkel bij xenon-koplampen?

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Underwood Bekijk Berichten
                    @ PaulDB: vermoedelijk enkel bij xenon-koplampen?
                    Zou standaard moeten zijn volgens folder, zie hier pagina 28:


                    Mazda koplampen.jpg
                    Bijgevoegde Bestanden

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door PaulDB Bekijk Berichten
                      Geen idee voor model 2014. Mijn buikgevoel zegt: ergens in 2014 :-). Maar loont het de moeite erop te wachten? Veel verschil is er niet.

                      Toen ik enkele weken geleden offertes liet maken voor de CX5 2.2D 4WD 150 pk, gaf de dealer een korting van rond de 8% op de prijzen die je op de Mazda car configurator kreeg.
                      Is niet zo veel maar er viel niet meer over te palaveren.

                      Leveringstijd van de CX5 is nu 4 maanden (nu bestellen = levering ergens in maart). Omdat ik zolang niet kon wachten, heb ik wat dealers afgelopen om een showroom- of directiemodel te vinden, en dat is me relatief rap gelukt (auto van 3 maanden oud, nog niet ingeschreven, als nieuw). En dat scheelde nog eens een paar duizend euro t.o.v. de prijs die ik had gekregen voor een nieuwe.

                      Ik vond hem in Namen, dus misschien je geluk in Wallonie proberen. Wegens het enorme verschil in BIV (155 € in Vlaanderen, 2100 € in Wallonië voor de 4WD) zou het kunnen dat ze daar wat moeilijker van hun showroommodellen afgeraken?

                      Paul
                      Wel opletten dat hij nog niet ingeschreven was. Anders betaal je op bv een tweedehandse benzine van minder dan een jaar oud wel weer 936 euro BIV in Vlaanderen!

                      Sent from my ASUS Transformer Pad TF300T using Tapatalk 4

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door PaulDB Bekijk Berichten
                        Zou standaard moeten zijn volgens folder, zie hier pagina 28:
                        Met wat speurwerk vermoed ik dat ze die koplampsproeiers bij het model 2014 (dat vanaf 2013 gebouwd werd, en zo ene heb ik dus) hebben weggelaten. Dit op alle uitvoeringen. Dus op de CX5'en van 2012-2013 zou het dan wel opzitten. Iemand die dit kan bevestigen?
                        Reden weet ik niet, maar ik moet eerlijk zeggen dat die mechanische voelsprieten die uit je bumper komen, me nogal fragiel lijken!

                        Comment


                        • Ik meen dat koplampsproeiers verplicht zijn op wagens met xenonlicht. Zelf met een Active zonder Xenon heb ze niet. Geleverd juni 2012.

                          Comment


                          • Ik rijd met CX 5 Sport sinds september 2012 en heb meedraaiende adaptieve xenonverlichting en open dak.Deze 2 opties zijn enkel verkrijgbaar bij de sport versie en kosten respectievelijk 1500 € en 700 €.Koplampsproeiers zijn in Belgie verplicht door de wet bij xenonverlichting om difuus licht te vermijden die de tegenligger zou verblinden.De koplampsproeirs werken enkel na 5 maal de ruitensproeiers gebruikt te hebben.

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door acx Bekijk Berichten
                              Ik rijd met CX 5 Sport sinds september 2012 en heb meedraaiende adaptieve xenonverlichting en open dak.Deze 2 opties zijn enkel verkrijgbaar bij de sport versie en kosten respectievelijk 1500 € en 700 €.Koplampsproeiers zijn in Belgie verplicht door de wet bij xenonverlichting om difuus licht te vermijden die de tegenligger zou verblinden.De koplampsproeirs werken enkel na 5 maal de ruitensproeiers gebruikt te hebben.
                              OK, lijkt een overtuigend argument. Maar dat wil dan wel zeggen dat de folder van Mazda onjuist is. Of boerenbedrog kan worden genoemd. Want daarin staat wel degelijk dat de koplampsproeiers op alle versies standaard zijn.

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door acx Bekijk Berichten
                                Ik rijd met CX 5 Sport sinds september 2012 en heb meedraaiende adaptieve xenonverlichting en open dak.Deze 2 opties zijn enkel verkrijgbaar bij de sport versie en kosten respectievelijk 1500 € en 700 €.Koplampsproeiers zijn in Belgie verplicht door de wet bij xenonverlichting om difuus licht te vermijden die de tegenligger zou verblinden.De koplampsproeirs werken enkel na 5 maal de ruitensproeiers gebruikt te hebben.
                                Het safety pack met adaptieve xenon is ook verkrijgbaar op de active tegen 1500 euro.

                                Sent from my ASUS Transformer Pad TF300T using Tapatalk 4

                                Comment


                                • Korte CX5 gids met wetenswaardigheden

                                  Hi CX5 rijders,

                                  Ik heb geen zin om die mastodont van een instructieboek in mijn handschoenkastje te leggen (er is zo al een chronisch gemis aan opbergvakken in deze auto). Toch staan er hier en daar enkele zaken in waarvan ik denk: humm dat mag ik toch niet vergeten. Dus heb ik een kleine samenvatting gemaakt, die ik in de auto heb gelegd.

                                  Deze staat hier:


                                  Er staan geen evidenties in ("hoe open ik een raam") noch stupide dingen zoals waar het Mazdaboek vol van staat ("Het TCS systeem werkt niet wanneer u op de knop 'TCS uitschakelen' hebt gedrukt".)

                                  Het is enkel voor de auto die ik heb (diesel) en het zal nog wat veranderen van zodra ik het werkplaatshandboek heb waarin de dieselmotor wordt beschreven. Is besteld.
                                  Mocht je er fouten in aantreffen (de auto is voor mij nog nieuw hé, heb nog niet alles ontdekt) of zaken waarvan je denkt: dat zou er ook moeten instaan: laat maar komen!

                                  grts

                                  Paul
                                  Last edited by PaulDB; 01/11/2013, 17:36.

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door PaulDB Bekijk Berichten
                                    Ter info: wielen 19" zijn verkocht. Auto wordt morgen op 17" velgen gezet met Yokohama ATS G012 banden = Lichte terreinbanden. Zal jullie weten te zeggen wat het verschil is met de 19" Toyo banden qua rijervaring.
                                    Voilà mijn karretje staat op andere velgen en banden.

                                    DSCF1619.jpg
                                    DSCF1621.jpg

                                    Ga er nu een paar duizend km mee op reis, daarna weten we meer. Voorlopig kan ik al wel zeggen dat het rijgeluid amper hoger is dan met de vorige (19" Toyo) banden! Best mogelijk dat mijn gehoor niet meer zo goed is natuurlijk, een mens wordt al wat ouder. Ook verbruik, over 50 km gemeten, lijkt zelfs wat lager. Nu nog bezien wat die dingen op slechtere wegen waard zijn. Volgens mijn bandenman, zijn het de enige mixed "city+offroad" banden waarmee je met een gerust hart in een modderige bosweg kan rijden, en er weer uit ook . Dus populair bij jagers en andere groene jongens (die wel meestal met Freelanders of Range Rovers of ML350's rijden).

                                    Ikzelf had op basis van vele testverslagen Continental Crosscontact LX 2 gekozen (worden o.m. standaard op een Dacia Duster gezet - zo'n koekendoos). Maar de vakman zegde dus : no way, ga voor Yokohama Geolandar ATS-G012. Zodoende...
                                    Ze hebben alleszins meer profiel dan die Crosscontacts. Een beetje "te" op zo'n luxevoituur maar soit.

                                    Qua velgen: mooie velgen daar lig ik niet van wakker (en dus heb ik zonder spijt mijn prachtige originele Mazda 19" velgen verkocht) maar ik wilde absoluut velgen met de juiste specificaties of beter gezegd ET waarde. Ik weet van een bevriende vakman (automechanicien) dat velgen met een te lage ET soms problemen kunnen geven (lees bv. in dit verband dit verhaal: http://www.autoweek.nl/vraagantwoord.php?id=2233. )
                                    De CX5 heeft een hoge ET (50), zoals de meeste Aziatische wagens. De meeste velgen kan je wel zogezegd in ET48 kopen (dat is nog prima) maar na drie merken te hebben gebeld was het duidelijk: levertermijn was dan "onbepaald". Maar in ET40 zijn ze bijna overal in stock voor de CX5. Echter dat wilde ik niet. Mijn bandenman heeft dan bij Brock een speciale versie van de RC19 velg gevonden, die voor Mazda wordt gemaakt in Duitsland en die de perfecte ET heeft (50) alsook het perfecte gat (67,1 mm) zodat er ook geen centreerringen nodig zijn.
                                    Last edited by PaulDB; 01/11/2013, 17:39.

                                    Comment


                                    • Mooie samenvatting gemaakt !!Dit valt wel op:
                                      Het lichtje kan ook aangaan wanneer de voorwielen en achterwielen teveel verschil in rotatiesnelheidhebben. Bv. wanneer je op sneeuw op ijs rijdt of de auto uit modder probeert tekrijgen. Het 4WD systeem schakelt dan zichzelf uit. M.a.w. vastrijden is metdeze auto perfect mogelijk, zeker met de zomerbanden.

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door dirk195 Bekijk Berichten
                                        Mooie samenvatting gemaakt !!Dit valt wel op:
                                        inderdaad, vond ik ook daarmee dat ik het vermeld heb. Ik zal het jullie op termijn weten te zeggen (ik ga nu niet direct in de sneeuw ploeteren volgende week). Maar ik heb er wel vertrouwen in, zeker met wat grovere banden. Heb al wel wat filmpjes gezien waarin ze met zo'n CX5 door vrij serieus terrein baggeren.
                                        Maar je moet je geen illusies maken: het is geen terreinwagen.

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door PaulDB Bekijk Berichten
                                          inderdaad, vond ik ook daarmee dat ik het vermeld heb. Ik zal het jullie op termijn weten te zeggen (ik ga nu niet direct in de sneeuw ploeteren volgende week). Maar ik heb er wel vertrouwen in, zeker met wat grovere banden. Heb al wel wat filmpjes gezien waarin ze met zo'n CX5 door vrij serieus terrein baggeren.
                                          Maar je moet je geen illusies maken: het is geen terreinwagen.
                                          Zomerbanden, zelfs gecomineerd met AWD, in sneeuw maken geen goede relatie. Vorig jaar bijna met schade mogen ondervinden.
                                          truth is in the eye of the beholder

                                          Comment

                                          Working...
                                          X