Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mazda CX-5

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Ik kom hier op terug, want ik heb net 1500 km door Frankrijk gereden en ik kan jullie zeggen dat hier niks van werkt.
    Die gevarenzones die zie je inderdaad hier (= in Belgie) staan: HOOFDMENU->LIVE SERVICES->FLITSERS ... maar euh van zodra je in Frankrijk komt, verdwijnt heel dat menupunt van Flitsers uit je scherm! En die meldingen (ook al had ik die, toen ik mij nog in Belgie bevond, mooi ingesteld) die komen er dus niet. En op het stuk Luxemburg-Metz-Nancy gooien ze de flitspalen echt wel naar je kop.
    Gelukkig had ik ook die Tomtomax gevarenzones gedownload (http://www.tomtomax.fr/forum/ttax_zo...nger_choix.php) en heb ik die ingeschakeld. En die werken echt uitstekend: een zwoele Française waarschuwt je aan het begin en einde van elke gevarenzone.

    Paul

    Oorspronkelijk geplaatst door delegee;5201092

    De "gevarenzones" kun je vinden en aan- of uitschakelen via: HOOFDMENU->LIVE SERVICES->FLITSERS->MELDINGSINSTELLINGEN

    En dan zie je dit:
    [URL="http://s1254.photobucket.com/user/delegee/media/2013-10-24132844.jpg.html"
    [/URL]

    Comment


    • wacht effe, er is nog hoop. Zoals gezegd verdwijnt het menupunt Flitsers; in de plaats komt er een menu "Veiligheidswaarschuwingen". Daarin kun je weer (ook al had je dat in België dus al ingesteld onder Flitsers, gevarenzones) "Meldingen aan" zetten. Nu nog zien of het werkt...

      Oorspronkelijk geplaatst door PaulDB Bekijk Berichten
      Ik kom hier op terug, want ik heb net 1500 km door Frankrijk gereden en ik kan jullie zeggen dat hier niks van werkt.
      Die gevarenzones die zie je inderdaad hier (= in Belgie) staan: HOOFDMENU->LIVE SERVICES->FLITSERS ... maar euh van zodra je in Frankrijk komt, verdwijnt heel dat menupunt van Flitsers uit je scherm! En die meldingen (ook al had ik die, toen ik mij nog in Belgie bevond, mooi ingesteld) die komen er dus niet. En op het stuk Luxemburg-Metz-Nancy gooien ze de flitspalen echt wel naar je kop.
      Gelukkig had ik ook die Tomtomax gevarenzones gedownload (http://www.tomtomax.fr/forum/ttax_zo...nger_choix.php) en heb ik die ingeschakeld. En die werken echt uitstekend: een zwoele Française waarschuwt je aan het begin en einde van elke gevarenzone.

      Paul

      Comment


      • Ik heb er de eerste 2500 km opzitten met mijn CX-5, eigenlijk ben ik supertevreden. Het is mijn eerste benzinewagen, eventjes wennen door het feit dat er veel minder koppel is dan mijn vorige diesels maar doordat ik een automaat heb gekozen wordt dat nog wel goed gecompenseerd denk ik. De AWD schakelt automatisch en snel in heb ik gemerkt (je hoort er niks van maar merkt het gewoon doordat je heel veel grip krijgt. Bluetooth systeem samen met iPhone werkt perfect. Verbruik ligt bij mij nu op 8,6 l/100km.

        Comment


        • OK, het werkt wel, maar is niet optimaal. Je krijgt één maal een kort geluidssignaal aan het begin van de gevarenzone waar de flitser staat. Je moet dus al goed bij de pinken zijn. Voor mobiele controles (heb er 3 tegengekomen) kreeg je geen melding dus die Live services zijn (in Frankrijk) zeker niet kort op de bal.
          Ik heb dus mijn Tomtomax zones ook geactiveerd gelaten. Is stukken beter qua meldingen: aan het begin van de zone zegt een vriendelijke dame "attention vous rentrez dans une zone de danger", in de zone zelf krijg je nog een herinnering, en aan het einde van de zone wordt je daar ook van verwittigd.

          Oorspronkelijk geplaatst door PaulDB Bekijk Berichten
          wacht effe, er is nog hoop. Zoals gezegd verdwijnt het menupunt Flitsers; in de plaats komt er een menu "Veiligheidswaarschuwingen". Daarin kun je weer (ook al had je dat in België dus al ingesteld onder Flitsers, gevarenzones) "Meldingen aan" zetten. Nu nog zien of het werkt...

          Comment


          • Heb net een reis achter de rug van 2700 km richting Franse Alpen. Wat bevindingen (met de 2.2 D AWD van 150 pk dus).
            Het is een fantastische reisauto met een geweldige wegligging. Zeer ontspannend rijden, moet ik zeggen. In de bergen heb je zoveel koppel, ongelooflijk je rijdt soms in 4de een bergpas op.

            De Yokohama Geolandar ATS-G012 M+S banden zijn zeer goed bevallen. Voldoende stil en toch geweldige grip. Heb diverse malen op zeer modderige en steile bospistes gezeten vol natte bladeren, daar rij je door en op als was het op asfalt. Laatste twee dagen kregen we (onverwacht) sneeuw en ijzel, ik was de enige die daar normaal kon rijden. De AWD doet dus ook prima zijn werk maar ik blijf het zeer jammer vinden dat ze geen indicator in het dashboard hebben gezet waarop je kan zien hoeveel % koppel er naar de achtertrein gaat (à la Ford Kuga). Is poepsimpel te realiseren door de spanning van de solenoïde van het achterdifferentieel te interpreteren.

            Een zwart punt toch wel en dat is het verbruik. Het is nu wel geweten dat fabrikanten een zwaar loopje met de werkelijkheid nemen qua "officiële" verbruikscijfers, maar in dit geval is het des te schrijnender aangezien Mazda echt wel dat "superlage verbruik" dik in de verf zet en als een van hun voornaamste verkoopsargumenten aanhaalt.
            Over 2700 km (waarvan pakweg 2000 km autoweg) kom ik op 7,4 l volgens de boordcomputer maar in werkelijkheid (volgens de tankbeurten, steeds boordevol) is het 7,7 l/100 km. Geeft al wat te denken over die boordcomputer hé.
            Nu is 7,7 l misschien niet zoveel voor een 2.2 D, maar het is bijna zoveel als mijn vorige auto, een bijna 2 ton zware Hyundai monovolume 2.0 D, zonder "SkyActive" technologie , met een Euro3 motor. Met die bak reed ik aan 7,9 l over zijn hele levensduur, en dat vaak met een aanhanger, die ik met de CX5 nog niet bij had!

            Het probleem is het verbruik op autoweg. Op gewone weg en zelfs stadsverkeer verbruikt de wagen inderdaad weinig (6,5 l is goed haalbaar). Maar eens je harder dan 110 km/u rijdt, begint de wagen echt te zuipen. Ik heb steeds 120 km/u gereden op autostrade. Reële km dan (via GPS) want de kilometerteller geeft 5 km/u te weinig aan.
            130 km/u (mag in Frankrijk) heb ik maar niet gedaan.
            Is toch wel bizar, een auto die minder verbruikt in de stad dan op autoweg. Kan ook zijn dat de AWD aan zo'n snelheid, en zeker bij regenweer, al gedeeltelijk meedraait en dat verbruikt ook meer.

            Tweede zwart punt is dus die verdoemde audioinstallatie. Ben ik echt knettergek van geworden. Op de duur liet ik onderweg, wanneer we op ene parking stopten, mijn motor draaien. USB of iPod: vergeet het gewoon maar. Telkens je stopt kan je van vooraf aan beginnen en begin maar te zoeken in 2000 liedjes, met dat stupide draaiknopje à 5 liedjes per keer. Zal moeten investeren in een bluetooth MP3 speler of telefoon. Toch wel jammer dat gelijk welk MP3 spelertje van 25 € wel onthoudt waar het gebleven was, maar dat Mazda's installatie (die 20x zoveel kost) dat niet kan.

            Paul

            Oorspronkelijk geplaatst door PaulDB Bekijk Berichten
            Voilà mijn karretje staat op andere velgen en banden.
            Ga er nu een paar duizend km mee op reis, daarna weten we meer. Voorlopig kan ik al wel zeggen dat het rijgeluid amper hoger is dan met de vorige (19" Toyo) banden! Best mogelijk dat mijn gehoor niet meer zo goed is natuurlijk, een mens wordt al wat ouder. Ook verbruik, over 50 km gemeten, lijkt zelfs wat lager. Nu nog bezien wat die dingen op slechtere wegen waard zijn. Volgens mijn bandenman, zijn het de enige mixed "city+offroad" banden waarmee je met een gerust hart in een modderige bosweg kan rijden, en er weer uit ook . Dus populair bij jagers en andere groene jongens (die wel meestal met Freelanders of Range Rovers of ML350's rijden).
            Ikzelf had op basis van vele testverslagen Continental Crosscontact LX 2 gekozen (worden o.m. standaard op een Dacia Duster gezet - zo'n koekendoos). Maar de vakman zegde dus : no way, ga voor Yokohama Geolandar ATS-G012. Zodoende...
            Ze hebben alleszins meer profiel dan die Crosscontacts. Een beetje "te" op zo'n luxevoituur maar soit.

            Comment


            • Ik merk in een Mazda 6 hetzelfde.
              Als je op de snelweg een beetje meer gas geeft, gaat het verbruik voor mij meer richting de 7 liter.
              Op binnenwegen kan ik redelijk goed onder de 6 liter geraken, bij iets drukker verkeer op de snelweg waarbij snelheid onder de 120 blijft zit ik op 6,0-6,2l, maar boven de 120 gaat hij vlot omhoog.

              Audio wordt ik ook zot van.
              Mijn garagist heeft me wel gezegd dat er begin volgend jaar een update aankomt. Hopelijk lost die wel dat probleem op.

              Comment


              • Beste,

                Ik rijd nu van janauari met mijn cx5 2.0l Benzine 150 pk AWD ... Ik moet zeggen dat ik niet echt tevreden ben over de prestaties. Zowel over het koppel, vermogen als het verbruik. Ik sta echt op punt om hem te ruilen. Ik zit momenteel op een verbruik van 8,9L en dan moet ik niet te gek doen. Toen we van de zomer naar Italie reisden viel achterover van het gebrek aan kracht -die deze toch wel grote auto - heeft. Ofwel moest ik de motor zodanig laten loeien om het verkeer bergop (op de snelwegen) te volgen, of denken aan het verbruik en me dan maar naar rechts te laten positioneren en - in uitzondering van de vrachwagens, en oude "bakken" - de meute me laten voorbij rijden. ik ben er echt niet tevreden over. Ik kom van een Mazda 3 sedan Diesel 110pk en die reed veeeeeel beter .... ik ga morgen een afspraak met mijn dealer. Hij ging Mazda contacteren over het verbruik. Ik ben benieuwd. Denk er ook over na om eventueel te laten chiptunen. Kost opnieuw centjes, dat weet ik maar dan heb ik er op zijn minst meer rijplezier van. Hoofdoptie is verkopen denk ik ...

                Nonkel gert

                Comment


                • Tja voor een benzine is dat verbruik nog wel redelijk, vind ik. Het koppel (NB: heb je nu niet eerder een 160 pk benzine ipv 150 pk ?) :
                  De 2.0 benzine van 160 pk heeft 210 Nm koppel bij 4000 tpm (en dat zijn al hoge toeren!) terwijl de 2.2 D van 150 pk 380 Nm koppel heeft, tussen 1800 en 2600 tpm.

                  Dat is een wereld van verschil. Niet alleen is het koppel van de diesel praktisch het dubbele, het is ook beschikbaar bij relatief weinig toeren (dankzij de dubbele turbo).
                  Ik heb al in veel testen van benzine motoren dergelijke klachten gelezen, en dan zeker als je een automatische boite hebt. Vooral Hollandse sites want die mannen die hangen er nog hun sleurhut achter .

                  Ik ben qua koppel supercontent van die 2.2 Diesel. Bv. lange hellingen op autostrade, gewoon cruisecontrol op 125 laten staan en in 6de (die eigenlijk toch maar een overdrive is) gaat die er gewoon op zonder 1 km te vertragen. Mijn vorige auto kwam dan boven tegen 90 km/u (als alles meezat)!

                  Enkel bij heel lage toeren (bv. hernemen aan 15 km/u in 2de, aan 1000 tpm) preutelt hij wat meer tegen dan ik had verwacht. Beetje lastig bij filerijden. Maar mijn vorige auto deed dat nog veel meer, dus eens mens is nooit content.

                  Maar 't zou jammer zijn om een vrijwel nieuwe en dure wagen nu al te moeten wegdoen hé. Dat chiptunen kan een optie zijn; maar is niet helemaal legaal natuurlijk.

                  Paul


                  Oorspronkelijk geplaatst door Nonkel Gert Bekijk Berichten
                  Beste,

                  Ik rijd nu van janauari met mijn cx5 2.0l Benzine 150 pk AWD ... Ik moet zeggen dat ik niet echt tevreden ben over de prestaties. Zowel over het koppel, vermogen als het verbruik. Ik sta echt op punt om hem te ruilen. Ik zit momenteel op een verbruik van 8,9L en dan moet ik niet te gek doen. Toen we van de zomer naar Italie reisden viel achterover van het gebrek aan kracht -die deze toch wel grote auto - heeft. Ofwel moest ik de motor zodanig laten loeien om het verkeer bergop (op de snelwegen) te volgen, of denken aan het verbruik en me dan maar naar rechts te laten positioneren en - in uitzondering van de vrachwagens, en oude "bakken" - de meute me laten voorbij rijden. ik ben er echt niet tevreden over. Ik kom van een Mazda 3 sedan Diesel 110pk en die reed veeeeeel beter .... ik ga morgen een afspraak met mijn dealer. Hij ging Mazda contacteren over het verbruik. Ik ben benieuwd. Denk er ook over na om eventueel te laten chiptunen. Kost opnieuw centjes, dat weet ik maar dan heb ik er op zijn minst meer rijplezier van. Hoofdoptie is verkopen denk ik ...

                  Nonkel gert

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Nonkel Gert Bekijk Berichten
                    Beste,

                    Ik rijd nu van janauari met mijn cx5 2.0l Benzine 150 pk AWD ... Ik moet zeggen dat ik niet echt tevreden ben over de prestaties. Zowel over het koppel, vermogen als het verbruik. Ik sta echt op punt om hem te ruilen. Ik zit momenteel op een verbruik van 8,9L en dan moet ik niet te gek doen. Toen we van de zomer naar Italie reisden viel achterover van het gebrek aan kracht -die deze toch wel grote auto - heeft. Ofwel moest ik de motor zodanig laten loeien om het verkeer bergop (op de snelwegen) te volgen, of denken aan het verbruik en me dan maar naar rechts te laten positioneren en - in uitzondering van de vrachwagens, en oude "bakken" - de meute me laten voorbij rijden. ik ben er echt niet tevreden over. Ik kom van een Mazda 3 sedan Diesel 110pk en die reed veeeeeel beter .... ik ga morgen een afspraak met mijn dealer. Hij ging Mazda contacteren over het verbruik. Ik ben benieuwd. Denk er ook over na om eventueel te laten chiptunen. Kost opnieuw centjes, dat weet ik maar dan heb ik er op zijn minst meer rijplezier van. Hoofdoptie is verkopen denk ik ...

                    Nonkel gert
                    Een atmosferische benzine moet je hoogtoeriger rijden, anders ook hier turbo nemen...
                    Verbruik is op papier he.
                    Een atmo huis tuin en keukenmotor laten chiptunen zal weinig helpen.
                    Bij een M3 zal dat meer effect hebben.

                    Comment


                    • Verbruik op spritmonitor voor de CX-5 benzine met automaat is 9,09L van 37 auto's. VW Tiguan met de 2.0tsi 170pk is 10,96 voor 12 auto's.
                      Valt dus nog mee. Geen testrit gedaan vooraf?

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk Berichten
                        Verbruik op spritmonitor voor de CX-5 benzine met automaat is 9,09L van 37 auto's. VW Tiguan met de 2.0tsi 170pk is 10,96 voor 12 auto's.
                        Valt dus nog mee. Geen testrit gedaan vooraf?
                        Nonkel Gert heeft niet gezegd dat hij een automaat had.
                        Spritmonitor daarvan denk ik wel dat de verbruiken aan de hoge kant zijn, het zijn vooral Duitsers die daaraan meewerken en die mannen die vlammen door op hun autobahn hé. En de CX5 blijkt op autostrade slecht in te scoren qua verbruik.

                        Maar je moet wel oppassen hoor. De CX5 benzine 160 PK met manuele transmissie daarvan zijn er 24 op Spritmonitor, maar 17 ervan zijn AWD's (verbruiken 0,5 l meer t.o.v. 2WD). Ze komen daar aan een gemiddelde van 8,2 l inclusief al die AWD's. Dus dan lijkt zijn verbruik (8,9 l) toch aan de hoge kant.
                        Last edited by PaulDB; 13/11/2013, 10:21.

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door PaulDB Bekijk Berichten
                          OK, het werkt wel, maar is niet optimaal. Je krijgt één maal een kort geluidssignaal aan het begin van de gevarenzone waar de flitser staat. Je moet dus al goed bij de pinken zijn. Voor mobiele controles (heb er 3 tegengekomen) kreeg je geen melding dus die Live services zijn (in Frankrijk) zeker niet kort op de bal.
                          Ik heb dus mijn Tomtomax zones ook geactiveerd gelaten. Is stukken beter qua meldingen: aan het begin van de zone zegt een vriendelijke dame "attention vous rentrez dans une zone de danger", in de zone zelf krijg je nog een herinnering, en aan het einde van de zone wordt je daar ook van verwittigd.
                          Geluidssignalen kun je altijd wijzigen via Tomtom home. Ook stemmen die bepaalde gebeurtenissen aankondigen zijn downloadbaar.

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Nonkel Gert Bekijk Berichten
                            Beste,

                            Ik rijd nu van janauari met mijn cx5 2.0l Benzine 150 pk AWD ... Ik moet zeggen dat ik niet echt tevreden ben over de prestaties. Zowel over het koppel, vermogen als het verbruik. Ik sta echt op punt om hem te ruilen. Ik zit momenteel op een verbruik van 8,9L en dan moet ik niet te gek doen. Toen we van de zomer naar Italie reisden viel achterover van het gebrek aan kracht -die deze toch wel grote auto - heeft. Ofwel moest ik de motor zodanig laten loeien om het verkeer bergop (op de snelwegen) te volgen, of denken aan het verbruik en me dan maar naar rechts te laten positioneren en - in uitzondering van de vrachwagens, en oude "bakken" - de meute me laten voorbij rijden. ik ben er echt niet tevreden over. Ik kom van een Mazda 3 sedan Diesel 110pk en die reed veeeeeel beter .... ik ga morgen een afspraak met mijn dealer. Hij ging Mazda contacteren over het verbruik. Ik ben benieuwd. Denk er ook over na om eventueel te laten chiptunen. Kost opnieuw centjes, dat weet ik maar dan heb ik er op zijn minst meer rijplezier van. Hoofdoptie is verkopen denk ik ...

                            Nonkel gert
                            Zoals reeds aangehaald moet een atmosferische benzinemotor op een geheel andere manier gereden worden als je trekkracht wenst. Je maximum koppel wordt pas bereikt bij 4000 toeren. Als je dus snel wenst te versnellen bv. van 90 naar 120 minstens af gaan tot vierde en dan doortrekken tot boven de 5000 toeren. Dan gaat het wel vooruit hoor! Zodra je de gewenste snelheid bereikt hebt ga je weer naar de hoogste versnelling. Bergop afgaan van versnelling tot je uit komt op een toerental boven de 4000 toeren: trekkracht zat.
                            Het eigenaardige is dat dit niet resulteert in een buitengewoon hoog verbruik. Ik rij steeds zo, nu reeds meer dan dertigduizend kilometer en kom uit op een algemeen gemiddelde van 8,2 liter. Traject vooral snelweg 120-130 km/u en stad. In de vakantie ook trajecten in Duitsland tegen hoge snelheid (boven 160 tot 200). Mijn verbruiksdetails kunnen geconsulteerd worden op Spritmonitor (hieronder).

                            Comment


                            • Kom van bij de dealer. Volgende week gaan de mensen van Mazda een rit van 100 km doen met mijn wagen en kijken of het echt abnormaal hoog is. Afhankelijk van die resultaten nemen ze een beslissing of er iets aan kan gedaan worden.

                              @ david67: Neen, geen testrit gedaan vooraf. De dealer kon niet aan een automaat geraken om testritten mee te doen zei hij.
                              @ PaulDB: in mijn bericht staat inderdaad dat ik een AWD heb (Automatic Weel Drive).

                              Ik hoor ook van alle kanten dat dit verbruik niet zo abnormaal is. Mijn frustratie is inderdaad dat er iets anders op papier wordt gezet. Ik ben te naïef geweest, dat geef ik grif toe. Langs de andere kant zouden er toch regels moeten komen om gemiddelde verbruiken of andere technische gegevens moeten vermelden naargelang de motorversie en geen algemeenheden ... of is dit te veel gevraagd ... ;-) ?

                              Ik houd jullie op de hoogte ...
                              Last edited by ; 14/11/2013, 14:18.

                              Comment


                              • Bedankt!!! Ga het eens bekijken ...

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door Nonkel Gert Bekijk Berichten
                                  Kom van bij de dealer. Volgende week gaan de mensen van Mazda een rit van 100 km doen met mijn wagen en kijken of het echt abnormaal hoog is. Afhankelijk van die resultaten nemen ze een beslissing of er iets aan kan gedaan worden.

                                  @ david67: Neen, geen testrit gedaan vooraf. De dealer kon niet aan een automaat geraken om testritten mee te doen zei hij.
                                  @ PaulDB: in mijn bericht staat inderdaad dat ik een AWD heb (Automatic Weel Drive).

                                  Ik hoor ook van alle kanten dat dit verbruik niet zo abnormaal is. Mijn frustratie is inderdaad dat er iets anders op papier wordt gezet. Ik ben te naïef geweest, dat geef ik grif toe. Langs de andere kant zouden er toch regels moeten komen om gemiddelde verbruiken of andere technische gegevens moeten vermelden naargelang de motorversie en geen algemeenheden ... of is dit te veel gevraagd ... ;-) ?

                                  Ik houd jullie op de hoogte ...
                                  Het ging erover of je een automaat (= automatische versnellingsbak) had of niet. AWD = ALL Wheel Drive, niet Automatic Wheel Drive.
                                  Heb je nu een automatische versnellingsbak of niet? Want indien ja, dan is je verbruik echt wel in lijn - zelf iets lager - met alle andere bezitters van een AWD met automaat, zoals David67 al uitploos. Indien nee, dan zit je ietsje hoger.

                                  Maar dat zit ik ook met mijn AWD, die weliswaar een diesel is.

                                  Je hebt groot gelijk wat betreft je opmerkingen over het bedrog dat fabrikanten plegen.
                                  Dat is bekend en "Europa" werkt aan nieuwe regels opdat de gemiddelde verbruikscijfers die de fabrikanten opgeven, realistischer zouden zijn.
                                  Nu, het is mogelijk om die verbruikscijfers van de fabrikanten te evenaren en zelfs nog veel beter te doen.
                                  Lees bv. dit eens: de Mazda 6 Challenge (met 2.2 D) waar de winnaar amper 3 l/100 km verbruikte op een afstand van 560 km

                                  Maar dan rij je wel als mijn bomma hé, 80 km/u op de snelweg en zo.

                                  Aan de andere kant: iedereen weet toch dat die cijfers van de fabrikanten bedrog zijn (maar Mazda maakt het wel erg bont, met hun CX5 vind ik). En in feite, varen wij er goed bij want mochten die cijfers realistisch zijn, dan was zo'n auto nu onbetaalbaar qua BIV en andere taks. De CO2 uitstoot van een CX5 Diesel zit in het echt ver boven de 200 g/km. Op papier slechts 115 à 136 (naargelang 2WD of AWD).

                                  Maar je denkt dat je te naief was? Bah nee, ik denk dat je je in dit geval weinig kan verwijten. Ook ik heb me wat laten vangen en ik ben nochtans een mens die al veel auto's heeft versleten en zowat 1,5 miljoen km heeft gedaan. Waarmee ik niet wil zeggen dat ik de grote expert ben hé , alleen maar dat ik ook beter had moeten weten.
                                  Ik ben met die CX5 gaan testrijden (tweemaal !), telkens een dik half uur, gemiddeld verbruik op 0 gezet en in beide gevallen had ik na de testrit rond de 6,5 l en dat vond ik fantastisch. Maar wie weet er nu dat deze auto vooral begint te zuipen boven de 110 km/u? Ik heb er wel een km of 5 snelweg mee gedaan maar dat verdwijnt in het gemiddelde hé. Om zoiets tijdens een testrit vast te stellen, moet je 100 km snelweg gaan doen. Dat doet niemand.
                                  Ik snap dat trouwens nog steeds niet waarom die auto aan 120 km/u bijna 8 l/100 km drinkt. Als ik deze auto, qua gewicht, concept, spitstechnologie en zelfs stroomlijn vergelijk met zijn voorganger (Hyundai Trajet van 2006), dan zou hij drastisch zuiniger moeten zijn. Maar toch verbruikt hij evenveel. En die voorganger, dat was een bak van 2 ton, nog hoger, met een motor van slechts 110 pk die bovendien qua concept al 13 jaar oud was.

                                  Ik verdenk eerlijk gezegd de AWD er een beetje van, en wel dat die vanaf een bepaalde snelheid toch wat begint mee te draaien.
                                  Met veel gezoek kwam ik hierop:
                                  To dispel the popular misconception that Mazda 6 MPS is "AWD on demand" this video shows direct monitoring of diff coupling control solenoid voltage to demon...

                                  Dit is met een oudere Mazda 6 maar een vergelijkbare vierwielaandrijving. Het achterste differentieel wordt net als bij de CX5 ingeschakeld door een magneetkoppeling. Deze wordt bediend door een magneetspoel (solenoide). De AWD control module zet deze spoel onder spanning wanneer de achterste wielen mee moeten worden aangedreven. Uit de video blijkt dat de AWD eigenlijk bijna altijd meewerkt. Maar spijtig genoeg weet je niet met hoeveel %; de auteur van de video was beter ook eens in de sneeuw gaan rijden om te zien wat zijn metertje dan weergaf. Wanneer hij hard accelereert gaat de spanning naar 5 (Volt, neem ik aan) of zo, mogelijk is dat het maximum. Nu, die AWD doet dan perfect wat hij moet doen: bij optrekken of in bochten is het wel degelijk de bedoeling dat hij meewerkt. Maar niet bij het rustig rechtdoor cruisen op de snelweg, natuurlijk. Want dan verbruik je er energie voor niks mee.

                                  Er is ook een deel 2 aan deze video:
                                  This one shows the diff coupling solenoid voltage dropping to zero when the hand brake is applied while the car is in motion.Apologies for the poor video qua...

                                  Daarin toont hij dat de AWD direct volledig wordt uitgeschakeld van zodra de handrem wordt opgetrokken, zelfs een klikje. En dat dit dus kan dienen om een soort van home-made AWD aan/uit schakelaar te maken (die enkel het handrem contact sluit zonder dat je hem moet optrekken).

                                  Dit inspireert me tot een test om te zien of de AWD inderdaad het hogere verbruik op snelweg veroorzaakt. Maar ik heb daarvoor een lang en perfect vlak stuk snelweg nodig. Gewoon 5 km aan exact 120 km/ rijden en gemiddeld verbruik noteren. Daarna net hetzelfde traject, met de handrem 1 klikje opgetrokken (maar eerst wel eens nagaan of de rem dan al niet begin te slepen, heb geen zin om een remschijf warm te rijden).

                                  Voor dat jullie onder je CX5 kruipen voor zo een home-made AWD aan/uit schakelaar : ik raad dat totaal af. Ten eerste is die automatische AWD een belangrijke extra veiligheid (en mijn ondervinding is dat hij prima zijn werk doet, en een van de redenen is dat de auto vooral in lange bochten zo aan de weg plakt), ten tweede zal de handremschakelaar nog vele andere systemen beïnvloeden die daardoor ook niet correct meer werken: het TCS, SCBS enz.

                                  Als ik eens veel tijd en goesting heb dan hang ik mijn multimeter ook wel eens over die solenoide.

                                  grts
                                  Last edited by PaulDB; 14/11/2013, 23:18.

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door PaulDB Bekijk Berichten
                                    Ik verdenk eerlijk gezegd de AWD er een beetje van, en wel dat die vanaf een bepaalde snelheid toch wat begint mee te draaien.
                                    Met veel gezoek kwam ik hierop:
                                    To dispel the popular misconception that Mazda 6 MPS is "AWD on demand" this video shows direct monitoring of diff coupling control solenoid voltage to demon...

                                    Dit is met een oudere Mazda 6 maar een vergelijkbare vierwielaandrijving. Het achterste differentieel wordt net als bij de CX5 ingeschakeld door een magneetkoppeling. Deze wordt bediend door een magneetspoel (solenoide). De AWD control module zet deze spoel onder spanning wanneer de achterste wielen mee moeten worden aangedreven. Uit de video blijkt dat de AWD eigenlijk bijna altijd meewerkt. Maar spijtig genoeg weet je niet met hoeveel %; de auteur van de video was beter ook eens in de sneeuw gaan rijden om te zien wat zijn metertje dan weergaf. Wanneer hij hard accelereert gaat de spanning naar 5 (Volt, neem ik aan) of zo, mogelijk is dat het maximum. Nu, die AWD doet dan perfect wat hij moet doen: bij optrekken of in bochten is het wel degelijk de bedoeling dat hij meewerkt. Maar niet bij het rustig rechtdoor cruisen op de snelweg, natuurlijk. Want dan verbruik je er energie voor niks mee.
                                    grts
                                    Hummm met eens in de CX5 Technische gids te snuisteren (heb deze intussen in de USA gekocht langs eBay, DVD 29 € incl verzendingskosten: 8000 blz a.u.b. en de 2.2 D motor wordt besproken: een aanrader voor alle techneuten of mechaniekers onder ons) heb ik mijn twijfels over die gast zijn methode.
                                    Ik weet niet of het zoveel zin heeft de spanning over die solenoide te meten. Hetgeen van belang is, dat is de stroom die er door gaat. En blijkbaar wordt die stroom snel alternerend aan/uit geschakeld dus dat meten zal lastig zijn.

                                    Uit de gids:

                                    4WD Solenoid Control Current Is ON
                                    �� When the 4WD solenoid control current is ON, current flows from the 4WD CM to the 4WD solenoid, and the
                                    coupling operates in the following manner.
                                    1. Magnetic flux forms at the electromagnetic coil of the 4WD solenoid.
                                    2. Due to the magnetic flux in the armature, the pilot clutch is suctioned towards the magnetic coil side and
                                    made to engage. This causes frictional torque to generate in the pilot clutch.
                                    3. The torque is transmitted to the pilot cam, which is engaged with the pilot clutch.
                                    4. A rotational difference is created between the pilot cam and the main cam. Due to this relative torsion, the
                                    cam mechanism operates, transmitting torque from the pilot cam to the ball and then to the main cam. In
                                    this way, the push force exerted on the main clutch is amplified.
                                    5. As the main clutch engages, the drive torque from the front wheels is transmitted to the rear wheels.
                                    �� The amount of push force exerted on the main clutch by the main cam (that is, the strength of the drive torque
                                    transmitted to the rear wheels) changes in accordance with the proportion of the force acting upon the pilot
                                    cam, engaged with the pilot clutch.
                                    �� Therefore, by changing the periodicity of the electric current from the 4WD CM to the 4WD solenoid (ON/OFF
                                    rate of the 4WD solenoid = force acting on the pilot cam), the module controls the transmission of drive torque
                                    to the rear wheels.


                                    Based on the inputted signals listed below, the 4WD CM calculates the optimal amount of torque distribution for
                                    the rear wheels and outputs a corresponding electric control current to the electronic control coupling (4WD
                                    solenoid).
                                    �� The module controls the current outputted to the 4WD solenoid by changing the rate of the ON/OFF timing.


                                    Signal output part Signal name
                                    PCM
                                    Engine speed
                                    Engine torque
                                    Accelerator pedal position
                                    Clutch pedal position
                                    Transaxle gear position (MTX)
                                    Neutral switch status
                                    Cruise control status
                                    Engine off time
                                    Ambient temperature
                                    Car configuration data
                                    TCM Selector lever position
                                    Transaxle gear position (ATX)
                                    DSC HU/CM
                                    Four-wheel speed
                                    Brake fluid pressure
                                    Coupling torque request
                                    EPS control module Steering angle/steering angle sensor condition
                                    EPS status
                                    Start stop unit Windshield wiper switch status
                                    Instrument cluster Parking brake position
                                    Differential oil temperature
                                    sensor Rear differential oil temperature —

                                    Enfin dit geheel terzijde...
                                    Last edited by PaulDB; 14/11/2013, 23:21.

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door delegee Bekijk Berichten
                                      Tomtom:
                                      sedert gisteren is een nieuwe firmware (besturingssysteem) beschikbaar voor de Tomtom navigatie MB1.
                                      Krijg jij daar een verwittiging van? Een mailtje van Tomtom zou ik toch fijn vinden.
                                      Jm
                                      http://www.roadsterclub.be

                                      2017 Mazda 6 2.5 Skycruise Wagon



                                      1996 RX-7 FD3S

                                      Comment


                                      • TomTom rotzooi.... 2e keer dat ik een update uitvoer en wederom gaat het mis. Firmware geupdate en nu vindt hij geen kaarten meer.
                                        Jm
                                        http://www.roadsterclub.be

                                        2017 Mazda 6 2.5 Skycruise Wagon



                                        1996 RX-7 FD3S

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door PaulDB Bekijk Berichten
                                          Het ging erover of je een automaat (= automatische versnellingsbak) had of niet. AWD = ALL Wheel Drive, niet Automatic Wheel Drive.
                                          Heb je nu een automatische versnellingsbak of niet? Want indien ja, dan is je verbruik echt wel in lijn - zelf iets lager - met alle andere bezitters van een AWD met automaat, zoals David67 al uitploos. Indien nee, dan zit je ietsje hoger.

                                          Maar dat zit ik ook met mijn AWD, die weliswaar een diesel is.

                                          Je hebt groot gelijk wat betreft je opmerkingen over het bedrog dat fabrikanten plegen.
                                          Dat is bekend en "Europa" werkt aan nieuwe regels opdat de gemiddelde verbruikscijfers die de fabrikanten opgeven, realistischer zouden zijn.
                                          Nu, het is mogelijk om die verbruikscijfers van de fabrikanten te evenaren en zelfs nog veel beter te doen.
                                          Lees bv. dit eens: de Mazda 6 Challenge (met 2.2 D) waar de winnaar amper 3 l/100 km verbruikte op een afstand van 560 km

                                          Maar dan rij je wel als mijn bomma hé, 80 km/u op de snelweg en zo.

                                          Aan de andere kant: iedereen weet toch dat die cijfers van de fabrikanten bedrog zijn (maar Mazda maakt het wel erg bont, met hun CX5 vind ik). En in feite, varen wij er goed bij want mochten die cijfers realistisch zijn, dan was zo'n auto nu onbetaalbaar qua BIV en andere taks. De CO2 uitstoot van een CX5 Diesel zit in het echt ver boven de 200 g/km. Op papier slechts 115 à 136 (naargelang 2WD of AWD).

                                          Maar je denkt dat je te naief was? Bah nee, ik denk dat je je in dit geval weinig kan verwijten. Ook ik heb me wat laten vangen en ik ben nochtans een mens die al veel auto's heeft versleten en zowat 1,5 miljoen km heeft gedaan. Waarmee ik niet wil zeggen dat ik de grote expert ben hé , alleen maar dat ik ook beter had moeten weten.
                                          Ik ben met die CX5 gaan testrijden (tweemaal !), telkens een dik half uur, gemiddeld verbruik op 0 gezet en in beide gevallen had ik na de testrit rond de 6,5 l en dat vond ik fantastisch. Maar wie weet er nu dat deze auto vooral begint te zuipen boven de 110 km/u? Ik heb er wel een km of 5 snelweg mee gedaan maar dat verdwijnt in het gemiddelde hé. Om zoiets tijdens een testrit vast te stellen, moet je 100 km snelweg gaan doen. Dat doet niemand.
                                          Ik snap dat trouwens nog steeds niet waarom die auto aan 120 km/u bijna 8 l/100 km drinkt. Als ik deze auto, qua gewicht, concept, spitstechnologie en zelfs stroomlijn vergelijk met zijn voorganger (Hyundai Trajet van 2006), dan zou hij drastisch zuiniger moeten zijn. Maar toch verbruikt hij evenveel. En die voorganger, dat was een bak van 2 ton, nog hoger, met een motor van slechts 110 pk die bovendien qua concept al 13 jaar oud was.

                                          Ik verdenk eerlijk gezegd de AWD er een beetje van, en wel dat die vanaf een bepaalde snelheid toch wat begint mee te draaien.
                                          Met veel gezoek kwam ik hierop:
                                          To dispel the popular misconception that Mazda 6 MPS is "AWD on demand" this video shows direct monitoring of diff coupling control solenoid voltage to demon...

                                          Dit is met een oudere Mazda 6 maar een vergelijkbare vierwielaandrijving. Het achterste differentieel wordt net als bij de CX5 ingeschakeld door een magneetkoppeling. Deze wordt bediend door een magneetspoel (solenoide). De AWD control module zet deze spoel onder spanning wanneer de achterste wielen mee moeten worden aangedreven. Uit de video blijkt dat de AWD eigenlijk bijna altijd meewerkt. Maar spijtig genoeg weet je niet met hoeveel %; de auteur van de video was beter ook eens in de sneeuw gaan rijden om te zien wat zijn metertje dan weergaf. Wanneer hij hard accelereert gaat de spanning naar 5 (Volt, neem ik aan) of zo, mogelijk is dat het maximum. Nu, die AWD doet dan perfect wat hij moet doen: bij optrekken of in bochten is het wel degelijk de bedoeling dat hij meewerkt. Maar niet bij het rustig rechtdoor cruisen op de snelweg, natuurlijk. Want dan verbruik je er energie voor niks mee.

                                          Er is ook een deel 2 aan deze video:
                                          This one shows the diff coupling solenoid voltage dropping to zero when the hand brake is applied while the car is in motion.Apologies for the poor video qua...

                                          Daarin toont hij dat de AWD direct volledig wordt uitgeschakeld van zodra de handrem wordt opgetrokken, zelfs een klikje. En dat dit dus kan dienen om een soort van home-made AWD aan/uit schakelaar te maken (die enkel het handrem contact sluit zonder dat je hem moet optrekken).

                                          Dit inspireert me tot een test om te zien of de AWD inderdaad het hogere verbruik op snelweg veroorzaakt. Maar ik heb daarvoor een lang en perfect vlak stuk snelweg nodig. Gewoon 5 km aan exact 120 km/ rijden en gemiddeld verbruik noteren. Daarna net hetzelfde traject, met de handrem 1 klikje opgetrokken (maar eerst wel eens nagaan of de rem dan al niet begin te slepen, heb geen zin om een remschijf warm te rijden).

                                          Voor dat jullie onder je CX5 kruipen voor zo een home-made AWD aan/uit schakelaar : ik raad dat totaal af. Ten eerste is die automatische AWD een belangrijke extra veiligheid (en mijn ondervinding is dat hij prima zijn werk doet, en een van de redenen is dat de auto vooral in lange bochten zo aan de weg plakt), ten tweede zal de handremschakelaar nog vele andere systemen beïnvloeden die daardoor ook niet correct meer werken: het TCS, SCBS enz.

                                          Als ik eens veel tijd en goesting heb dan hang ik mijn multimeter ook wel eens over die solenoide.

                                          grts

                                          Bedankt voor de uitgebreide info ... Ik ben enerzijds blij te horen dat het verbruik al bij al toch nog niet te veel is (in vergelijking met ...). Langs de andere kant blijf ik ermee in mijn maag zitten dat het veel meer is dan dat men doet vermoeden. Ik zal er moeten mee leren leven vrees ik. Niet makkelijk als je plant om een wagen voor de gehele levensduur te houden. Ik koos met veel overtuiging voor een benzine omdat er in een diesel veel te veel onderdelen zitten die kunnen stuk gaan of vuil geraken. ik rijd tenslotte "maar" een goed 15.000 km per jaar. Soms zou een mens in de toekomst moeten kunnen zien nietwaar. Nogmaals bedankt voor de snelle en volledige reacties aan allen!

                                          Nonkel Gert

                                          Comment

                                          Working...
                                          X