Oorspronkelijk geplaatst door 2ge
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Mazda CX-5
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door 2ge Bekijk BerichtenHallo iedereen, m'n eerste berichtje . Ik rij zelf met een MAZDA CX5 2.0 active 4x2 sinds juni 2012 en heb sinsdien een constant gemiddelde verbruik van 6 l benzine ( zoals in het Mazda boekje ) , volgens de bc en ook berekenig km/liters en zonder verwarming en airco is het me al gelukt om 5.8 te verbruiken . Op de snelweg tegen ca. 124 kmh kom ik ook op 6 l
verbruik vlg. bc .
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Doa Bekijk Berichteniemand die zo'n tank koopt moet toch niet beginnen over zuinig verbruik?
AWD = meer verbruik
hoge auto = meer luchtweerstand
dikke banden = meer rolweerstand
zwaar gewicht = meer verbruik
bij normaal rijgedrag krijg je zo'n ding nooit onder de 8L effectief
Je vergist je van forum, beste. Een CX5 is allerminst een tank. De auto is lichter dan het merendeel van de middenklassers (de 2WD weegt slechts 1370 kg, de AWD 1455 kg). Het merendeel van de CX5's zijn evenmin All Wheel Drives (dat is een optie van +2000 €) en degenen die het wel hebben, die functioneren het grootste deel van de tijd als 2WD want de achterwielaandrijving schakelt slechts in bij bepaalde rij- en weersomstandigheden. Hij is niet hoger of breder dan een monovolume en op de eerste de beste moderne auto staan er net zo'n brede (of nog bredere) banden.Last edited by PaulDB; 31/12/2013, 15:37.
Comment
-
Speciaal voor delegee heb ik vandaag 2x de snelweg genomen ipv. de normale route en moet toegeven dat 6l bij 124 kmh. met een gunstige meewind was, vandaag ging het van 6.1 ( jawel ) naar 7.3 met een uitschieter naar 7.8, maar veelal zat ik rond de 6.4l ( blijkbaar is het vlakke Vlaanderen toch maar een relatief begrip ) , al slipstreamend op een vrij veilige afstand achter een bestelwagen ging het verbruik naar 5.5l.Was wel een gevaarlijke bezigheid om het verbruiksgetalletje zo in het oog te houden. Tijdens het" normale" rijden kijk ik maar af en toe naar de ( directe ) verbruikswaarden. Om vergissingen te vermijden moet ik dit blijkbaar wat meer en langer doen .
Ik kijk regelmatig naar de gemiddelde waarde en zolang deze op 6l blijft rijd ik zoals ik altijd rijd , op 1,5 jaar is het 3 keer gebeurt dat er 6.1 tevoorschijn kwam ( 1x na testrit door garage ), dan let ik de volgende dagen een beetje extra op tot er weer 6.0 verschijnt.
De istop heb ik meestal afstaan omdat ik niet denk dat de weinige tijd die je stilstaat aan een verkeerslicht het verbruik compenseert dat je nodig hebt voor terug te starten en de slijtage aan de startmotor ( maar kan me natuurlijk vergissen ) , aan een spoorweg is het wel nuttig.
Comment
-
@ 2ge: Als ik het goed begrijp heb jij nog nooit je gemiddelde verbruik gereset. In dat geval duidt de boordcomputer je gemiddeld verbruik aan sedert de eerste in gebruik name. Op die manier kan je nooit je verbruik bij 124 km/u aflezen. Ik zelf reset het gemiddeld verbruik bij iedere tankbeurt. Als ik dan meteen vertrek voor een langere rit, bv. van Brugge naar Brussel via de snelweg, staat het gemiddelde na 100 km op +/- 7,4, afhankelijk van de drukte. Ik hou mij steeds aan de wettelijke snelheidsbeperkingen, dus zo ronde 120 op navi (= 125 op teller) en wanneer mogelijk met cruise control. Het momentaan verbruikscijfer is al helemaal onbruikbaar: als ik aan 125 km/u mijn gas los laat verbruik ik nul liter per 100 km .
Dat neemt niet weg dat het toch een buitengewone prestatie is om de 6 voor de komma te houden als gemiddelde sedert in gebruik name (kilometerstand?) waarvoor proficiat! Zou dat ook wel willen, maar daar is mijn rechtervoet soms te nerveus voor...
Je cijfers bevestigen ook dat de vaak gelezen bewering dat de fabrieks-verbruiksopgave puur bedrog is niet klopt: het hangt gewoon af van de manier van rijden!
Comment
-
Nog wat cijfertjes, toen ik mijn auto nieuw afhaalde stond er als gemiddelde verbruik iets van 7 a 7,5 l ( was m'n eerste auto met bc )
Op 20/6/2012 6.1 l gem. verbruik
Op 21/6/2012 6.0 l gem. verbruik na 319 km
Op 22/6/2012 5.9 l gem. verbruik na 379 km
Ik hield dit toen zo nauwlettend bij omdat ze in de garage zegde dat ik rekening moest houden met een verbruik van 7-8 l, omdat MAZDA op papier 6l beloofd zei ik toen dat ik toch graag de beloofde 6l zou halen.
Voorlopig heeft MAZDA dus geen probleem met mij
Nu na 18674 km, gem. dus 6l.
Af en toe controleer ik na een tankbeurt met een rekenmachine de getankte liters met de gereden km, dan kom ik op getalen zoals 5.9876 of 6.0852
Comment
-
Gaan dus een van de weken de cx5 eens bekijken. Nu hoorde ik dat MAzda tegen eind van het jaar een update plant. Enig idee of dan ook de 2.0 benzine met 145pk komt?
Prijs op configurator lijkt mee te vallen maar heb wat schrik van het verbruik.
Ik rij nu V50 1.6d en kwa snelheid is dit voldoende. meer pk is leuk maar dan neem ik de moto wel. (doen nu sinds 6maand wat weinig km voor dieselmotor)
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door 2ge Bekijk BerichtenSpeciaal voor delegee heb ik vandaag 2x de snelweg genomen ipv. de normale route en moet toegeven dat 6l bij 124 kmh. met een gunstige meewind was, vandaag ging het van 6.1 ( jawel ) naar 7.3 met een uitschieter naar 7.8, maar veelal zat ik rond de 6.4l ( blijkbaar is het vlakke Vlaanderen toch maar een relatief begrip ) , al slipstreamend op een vrij veilige afstand achter een bestelwagen ging het verbruik naar 5.5l.Was wel een gevaarlijke bezigheid om het verbruiksgetalletje zo in het oog te houden. Tijdens het" normale" rijden kijk ik maar af en toe naar de ( directe ) verbruikswaarden. Om vergissingen te vermijden moet ik dit blijkbaar wat meer en langer doen .
Ik kijk regelmatig naar de gemiddelde waarde en zolang deze op 6l blijft rijd ik zoals ik altijd rijd , op 1,5 jaar is het 3 keer gebeurt dat er 6.1 tevoorschijn kwam ( 1x na testrit door garage ), dan let ik de volgende dagen een beetje extra op tot er weer 6.0 verschijnt.
De istop heb ik meestal afstaan omdat ik niet denk dat de weinige tijd die je stilstaat aan een verkeerslicht het verbruik compenseert dat je nodig hebt voor terug te starten en de slijtage aan de startmotor ( maar kan me natuurlijk vergissen ) , aan een spoorweg is het wel nuttig.
Nog een ander weetje voor wie de AWD uitvoering heeft: de achterwielaandrijving schakelt in op basis van een massa sensoren en parameters en een daarvan is het feit of de ruitenwissers werken.
Waaruit volgt dat de auto duidelijk meer verbruikt wanneer het regent (want de achterwielaandrijving is extra belasting, natuurlijk). Ik rij frequent een vast traject Antwerpen-Namen. Doordat ik dit heen en weer doe kan je de invloed van de hellingen of tegenwind wegdenken. Ik rijd dat steeds op cruise-control 120 km/u dus de invloed van de chauffeur speelt dan ook niet meer mee. En wat blijkt: als het regent verbruik ik op dat traject rond de 0,5 l/100 km meer dan wanneer het droog is.
Dus een tip voor wie heel zuinig wil rijden indien het regent: gewoon thuis blijven
PS tegenwoordig rij ik op autostrade in België, en dat op expliciet advies van Mazda, in 5de en niet in 6de om de roetfilterproblemen en de eruit voortkomende olieverdunning te voorkomen ! En qua verbruik komt dat exact op hetzelfde neer, zelfs ietsje zuiniger op stukken waarin wat hellingen zitten. De motor draait in 5de rond de 2400 toeren aan 120 km/u en daar kan ik best mee leven. Ik heb nu al 2000 km zo gereden en mijn gemiddeld verbruik is zelfs een paar tienden lager dan voordien, toen ik laagtoerig reed.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Ewald Bekijk BerichtenHoe belachelijk is dat niet, dat je in 5de moet schakelen, waarom heb je dan een 6de want je komt nauwelijks boven de 120km/h uit bij 'normaal' rijgedrag.
Is die fout er eigenlijk al uit bij de nieuwe generatie Mazda 3?
Wat je echt wel niet mag doen is klakkeloos die schakelindicator volgen, want die maant je al vanaf 80 aan om naar 6de te gaan en da's echt niet goed. Want dan draait je motor bijna stationair en zijn de uitlaatgassen veel te koud om het roet in de roetfilter weg te branden.
Het is ook niet echt een "fout". Je hebt die roetfiltertoestanden bij vrijwel alle recente auto's en het zal er niet op beteren hoor! Bij de CX5 is het overigens niet zozeer de roetfilter die in de fout gaat. De problemen komen door het (overactieve) regeneratiesysteem ervan, waardoor je motorolie vervuild en verdund geraakt met dieselbrandstof. En van zodra die olie te dun is geworden, wordt de oliedruk te laag en dan sta je aan de kant met een groot rood waarschuwingslicht op je dashboard
Comment
-
De zesde versnelling op mijn BMW 320d heeft ook pas nut vanaf een 130 a 140 km/h. Hiervoor laat ik hem gewoon in 5 staan want is er amper verschil.
Is helemaal geen fout van de auto, is gewoon normaal.
Ik ben trouwens niet diegene die altijd op lage toeren gaat rijden met mijn diesel, doet meer slecht dan goeds denk ik. Niet dat ik op 4000rpm rij uiteraard maar bij warme motor toch liefst tussen 2500 en 3000 en af en toe is laten blazen.Last edited by SteakFriet; 02/01/2014, 12:30.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door robin2cv Bekijk BerichtenGaan dus een van de weken de cx5 eens bekijken. Nu hoorde ik dat MAzda tegen eind van het jaar een update plant. Enig idee of dan ook de 2.0 benzine met 145pk komt?
Prijs op configurator lijkt mee te vallen maar heb wat schrik van het verbruik.
Ik rij nu V50 1.6d en kwa snelheid is dit voldoende. meer pk is leuk maar dan neem ik de moto wel. (doen nu sinds 6maand wat weinig km voor dieselmotor)
Comment
-
Al goed en wel , niet te laag in toeren rijden , wat dan met de automaat en diesel combinatie ??
Is die daar dan speciaal voor afgesteld ?- Mazda CX-5 2.0 Skyactiv-G Premium Edition - Sonic silver - 2016
- VW Golf Variant 1.6 TDI Highline - Tungsten silver - 2014
Comment
-
Het probleem met de 6de versnelling op de diesel situeert zich daarin dat de motor tegen 120 minder dan 2000 toeren draait en een correcte regeneratie van de dpf enkel mogelijk is boven 2000 rpm. Het wordt helemaal problematisch wanneer men in 6de een caravan gaat trekken tegen 90 of 100 km/u! Veel dealers gaan hier in de fout dat ze dit niet verwittigen aan hun klanten met alle gevolgen van dien.
verstuurd van mijn Galaxy S4 met Tapatalk
Comment
-
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk BerichtenIs een 6 break dan geen betere oplossing voor u als ge een auto wilt met een lager verbruik?
Nog even afwachten. Mijn vrouw is kinesist en geen bvba of dergelijke dus tot op heden is auto ongeacht verbruik 75% aftrekbaar. Boekhoudster laat weten dat er wellicht tegen het autosalon nieuwe regels zullen zijn. Zij denkt dezelfde als venootschappen. Dus volgens co uitstoot. Dus we wachten even af wat deze gaan doen. CX5 zit op zich niet slecht kwa verbruik. Berling 1.6 benzine 120pk verbruik bijna evenveel.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Dane Bekijk BerichtenAl goed en wel , niet te laag in toeren rijden , wat dan met de automaat en diesel combinatie ??
Is die daar dan speciaal voor afgesteld ?
Dat vraag ik mij ook al een tijdje af, heb een Mazda 6 gehad, 6 jaar zonder problemen mee rondgereden.
Daarna wagen verkocht aan kameraad en vanaf toen zijn de roetfilterproblemen begonnen. Ze hebben hem vanuit Mazda ook verteld dat 120 km/u niet in 6de mag gereden worden.
Ik heb dat dus de eerste 6 jaar wél gedaan (en soms ook harder natuurlijk, bv op skivakantie in Duitsland)
Nu heb ik ook een Mercedes met automaat en die draait ook maar 1800 toeren in 7de bij 120km/u.
Dus volgens mij is het het beste om naar manueel te gaan en een versnelling terug te schakelen? Maar dat zou wel oerdom zijn, een automaat kopen en dan op handmatig zetten!
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door geecee Bekijk Berichten+1
Dat vraag ik mij ook al een tijdje af, heb een Mazda 6 gehad, 6 jaar zonder problemen mee rondgereden.
Daarna wagen verkocht aan kameraad en vanaf toen zijn de roetfilterproblemen begonnen. Ze hebben hem vanuit Mazda ook verteld dat 120 km/u niet in 6de mag gereden worden.
Ik heb dat dus de eerste 6 jaar wél gedaan (en soms ook harder natuurlijk, bv op skivakantie in Duitsland)
Nu heb ik ook een Mercedes met automaat en die draait ook maar 1800 toeren in 7de bij 120km/u.
Dus volgens mij is het het beste om naar manueel te gaan en een versnelling terug te schakelen? Maar dat zou wel oerdom zijn, een automaat kopen en dan op handmatig zetten!
Comment
-
Als je een diesel niet meer mag berijden zijn de meest koppelrijke zone, lees rond de 2000 t/m om zuinig om te springen met zijn sappen, heb ik de indruk dat er in het technisch concept toch iets niet klopt.
Wil zeker niet de moraalridder uithangen, noch de grote technische expert en vindt de CX5 bijzonder klanp trouwens.
Het valt mij wel op dat het verbruik, ook bij de nieuwe 6 (zie andere nuttige treaths hierover op het forum) niet hun sterkste punt is.
Rij zelf met een Volvo S60 , D3 (163 pk) automaat (Geartronic die toch ook niet het modernste is wat je kan hebben), maar haal hier heel eenvoudig een gemiddelde van 5.3l/100 km mee op een lange snelwegrit met cruise op 130 km en behoorlijk geladen met 4 personen en bagage.
In de meeste omstandigheden komt hij vrijwel niet boven de 2000 toeren en heb na bijna 90.000 km nog niet het minste probleem gehad met regeneratietoestanden of olieproblemen.
Ben ook geen werknemer of aandeelhouder van deze "chinees" voor alle duidelijkheid.
Comment
Comment