Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mazda CX-5

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door 2ge Bekijk Berichten
    Manuele bak, indien ik de schakelindicator in het oog houd stel ik vast dat ik soms vlugger schakel dan aangeven. Ik schakel wel ( zeer ) snel op naar de ( min of meer ) wettelijke snelheid en laat hem dan in de hoogst mogelijke versnelling staan ( 5de of 6de ) , ook wanneer ik vertraag schakel ik (nog) niet terug. Enkel wanneer er ( veel ) trekkracht nodig is niet in 6de laten staan of zetten, de lagering zou niet optimaal zijn ( ????) Ook gebeurt het dat ik iets hoger in de toeren ga en versnellingen oversla , vb. van 2 direct naar 4 . Mijn 6l verbruilk is wel hoofdzakelijk 1 persoon, woon-werk verkeer, af en toe snelweg , incl. reservewiel, zomer of winterband maakt geen verschil.
    Das erg mooi voor een benzine!

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door 2ge Bekijk Berichten
      Hallo iedereen, m'n eerste berichtje . Ik rij zelf met een MAZDA CX5 2.0 active 4x2 sinds juni 2012 en heb sinsdien een constant gemiddelde verbruik van 6 l benzine ( zoals in het Mazda boekje ) , volgens de bc en ook berekenig km/liters en zonder verwarming en airco is het me al gelukt om 5.8 te verbruiken . Op de snelweg tegen ca. 124 kmh kom ik ook op 6 l
      verbruik vlg. bc .
      Proficiat! Als dat waar is zou je op spritmonitor meteen -op één na- nummer één staan qua laag verbruik! Best mogelijk met de rustige rijstijl die je hiervoor beschrijft en op vooral gewestwegen, echter tegen 124 km/u (zelfs al is het nog maar op tacho) slechts gemiddeld 6 liter verbruiken met een benzine: no way!

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Doa Bekijk Berichten
        iemand die zo'n tank koopt moet toch niet beginnen over zuinig verbruik?
        AWD = meer verbruik
        hoge auto = meer luchtweerstand
        dikke banden = meer rolweerstand
        zwaar gewicht = meer verbruik
        bij normaal rijgedrag krijg je zo'n ding nooit onder de 8L effectief

        Je vergist je van forum, beste. Een CX5 is allerminst een tank. De auto is lichter dan het merendeel van de middenklassers (de 2WD weegt slechts 1370 kg, de AWD 1455 kg). Het merendeel van de CX5's zijn evenmin All Wheel Drives (dat is een optie van +2000 €) en degenen die het wel hebben, die functioneren het grootste deel van de tijd als 2WD want de achterwielaandrijving schakelt slechts in bij bepaalde rij- en weersomstandigheden. Hij is niet hoger of breder dan een monovolume en op de eerste de beste moderne auto staan er net zo'n brede (of nog bredere) banden.
        Last edited by PaulDB; 31/12/2013, 15:37.

        Comment


        • Speciaal voor delegee heb ik vandaag 2x de snelweg genomen ipv. de normale route en moet toegeven dat 6l bij 124 kmh. met een gunstige meewind was, vandaag ging het van 6.1 ( jawel ) naar 7.3 met een uitschieter naar 7.8, maar veelal zat ik rond de 6.4l ( blijkbaar is het vlakke Vlaanderen toch maar een relatief begrip ) , al slipstreamend op een vrij veilige afstand achter een bestelwagen ging het verbruik naar 5.5l.Was wel een gevaarlijke bezigheid om het verbruiksgetalletje zo in het oog te houden. Tijdens het" normale" rijden kijk ik maar af en toe naar de ( directe ) verbruikswaarden. Om vergissingen te vermijden moet ik dit blijkbaar wat meer en langer doen .
          Ik kijk regelmatig naar de gemiddelde waarde en zolang deze op 6l blijft rijd ik zoals ik altijd rijd , op 1,5 jaar is het 3 keer gebeurt dat er 6.1 tevoorschijn kwam ( 1x na testrit door garage ), dan let ik de volgende dagen een beetje extra op tot er weer 6.0 verschijnt.
          De istop heb ik meestal afstaan omdat ik niet denk dat de weinige tijd die je stilstaat aan een verkeerslicht het verbruik compenseert dat je nodig hebt voor terug te starten en de slijtage aan de startmotor ( maar kan me natuurlijk vergissen ) , aan een spoorweg is het wel nuttig.

          Comment


          • @ 2ge: Als ik het goed begrijp heb jij nog nooit je gemiddelde verbruik gereset. In dat geval duidt de boordcomputer je gemiddeld verbruik aan sedert de eerste in gebruik name. Op die manier kan je nooit je verbruik bij 124 km/u aflezen. Ik zelf reset het gemiddeld verbruik bij iedere tankbeurt. Als ik dan meteen vertrek voor een langere rit, bv. van Brugge naar Brussel via de snelweg, staat het gemiddelde na 100 km op +/- 7,4, afhankelijk van de drukte. Ik hou mij steeds aan de wettelijke snelheidsbeperkingen, dus zo ronde 120 op navi (= 125 op teller) en wanneer mogelijk met cruise control. Het momentaan verbruikscijfer is al helemaal onbruikbaar: als ik aan 125 km/u mijn gas los laat verbruik ik nul liter per 100 km .
            Dat neemt niet weg dat het toch een buitengewone prestatie is om de 6 voor de komma te houden als gemiddelde sedert in gebruik name (kilometerstand?) waarvoor proficiat! Zou dat ook wel willen, maar daar is mijn rechtervoet soms te nerveus voor...
            Je cijfers bevestigen ook dat de vaak gelezen bewering dat de fabrieks-verbruiksopgave puur bedrog is niet klopt: het hangt gewoon af van de manier van rijden!

            Comment


            • Nog wat cijfertjes, toen ik mijn auto nieuw afhaalde stond er als gemiddelde verbruik iets van 7 a 7,5 l ( was m'n eerste auto met bc )
              Op 20/6/2012 6.1 l gem. verbruik
              Op 21/6/2012 6.0 l gem. verbruik na 319 km
              Op 22/6/2012 5.9 l gem. verbruik na 379 km
              Ik hield dit toen zo nauwlettend bij omdat ze in de garage zegde dat ik rekening moest houden met een verbruik van 7-8 l, omdat MAZDA op papier 6l beloofd zei ik toen dat ik toch graag de beloofde 6l zou halen.
              Voorlopig heeft MAZDA dus geen probleem met mij
              Nu na 18674 km, gem. dus 6l.
              Af en toe controleer ik na een tankbeurt met een rekenmachine de getankte liters met de gereden km, dan kom ik op getalen zoals 5.9876 of 6.0852

              Comment


              • Gaan dus een van de weken de cx5 eens bekijken. Nu hoorde ik dat MAzda tegen eind van het jaar een update plant. Enig idee of dan ook de 2.0 benzine met 145pk komt?
                Prijs op configurator lijkt mee te vallen maar heb wat schrik van het verbruik.
                Ik rij nu V50 1.6d en kwa snelheid is dit voldoende. meer pk is leuk maar dan neem ik de moto wel. (doen nu sinds 6maand wat weinig km voor dieselmotor)

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door 2ge Bekijk Berichten
                  Speciaal voor delegee heb ik vandaag 2x de snelweg genomen ipv. de normale route en moet toegeven dat 6l bij 124 kmh. met een gunstige meewind was, vandaag ging het van 6.1 ( jawel ) naar 7.3 met een uitschieter naar 7.8, maar veelal zat ik rond de 6.4l ( blijkbaar is het vlakke Vlaanderen toch maar een relatief begrip ) , al slipstreamend op een vrij veilige afstand achter een bestelwagen ging het verbruik naar 5.5l.Was wel een gevaarlijke bezigheid om het verbruiksgetalletje zo in het oog te houden. Tijdens het" normale" rijden kijk ik maar af en toe naar de ( directe ) verbruikswaarden. Om vergissingen te vermijden moet ik dit blijkbaar wat meer en langer doen .
                  Ik kijk regelmatig naar de gemiddelde waarde en zolang deze op 6l blijft rijd ik zoals ik altijd rijd , op 1,5 jaar is het 3 keer gebeurt dat er 6.1 tevoorschijn kwam ( 1x na testrit door garage ), dan let ik de volgende dagen een beetje extra op tot er weer 6.0 verschijnt.
                  De istop heb ik meestal afstaan omdat ik niet denk dat de weinige tijd die je stilstaat aan een verkeerslicht het verbruik compenseert dat je nodig hebt voor terug te starten en de slijtage aan de startmotor ( maar kan me natuurlijk vergissen ) , aan een spoorweg is het wel nuttig.
                  Ik denk dat die i-stop zeker nuttig is, vooral in stadsverkeer. Er zit speciale technologie in waardoor, wanneer de motor stilvalt, de zuigers steeds in de optimale positie staan om razendsnel weer te starten. Dat starten gebeurt in 0,3 seconden (veel sneller dus dan wanneer je bv. de auto gewoon "met de hand" start). Brandstof is daar vrijwel niet voor nodig. Je startmotor moet je niet van wakker liggen, die is gemaakt om tienduizenden keren de motor te starten.

                  Nog een ander weetje voor wie de AWD uitvoering heeft: de achterwielaandrijving schakelt in op basis van een massa sensoren en parameters en een daarvan is het feit of de ruitenwissers werken.
                  Waaruit volgt dat de auto duidelijk meer verbruikt wanneer het regent (want de achterwielaandrijving is extra belasting, natuurlijk). Ik rij frequent een vast traject Antwerpen-Namen. Doordat ik dit heen en weer doe kan je de invloed van de hellingen of tegenwind wegdenken. Ik rijd dat steeds op cruise-control 120 km/u dus de invloed van de chauffeur speelt dan ook niet meer mee. En wat blijkt: als het regent verbruik ik op dat traject rond de 0,5 l/100 km meer dan wanneer het droog is.
                  Dus een tip voor wie heel zuinig wil rijden indien het regent: gewoon thuis blijven

                  PS tegenwoordig rij ik op autostrade in België, en dat op expliciet advies van Mazda, in 5de en niet in 6de om de roetfilterproblemen en de eruit voortkomende olieverdunning te voorkomen ! En qua verbruik komt dat exact op hetzelfde neer, zelfs ietsje zuiniger op stukken waarin wat hellingen zitten. De motor draait in 5de rond de 2400 toeren aan 120 km/u en daar kan ik best mee leven. Ik heb nu al 2000 km zo gereden en mijn gemiddeld verbruik is zelfs een paar tienden lager dan voordien, toen ik laagtoerig reed.

                  Comment


                  • Hoe belachelijk is dat niet, dat je in 5de moet schakelen, waarom heb je dan een 6de want je komt nauwelijks boven de 120km/h uit bij 'normaal' rijgedrag.
                    Is die fout er eigenlijk al uit bij de nieuwe generatie Mazda 3?

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Ewald Bekijk Berichten
                      Hoe belachelijk is dat niet, dat je in 5de moet schakelen, waarom heb je dan een 6de want je komt nauwelijks boven de 120km/h uit bij 'normaal' rijgedrag.
                      Is die fout er eigenlijk al uit bij de nieuwe generatie Mazda 3?
                      Mazda zegde mij: de 6de pas vanaf 130 gebruiken. Nu, zo'n vaart loopt het niet, 120 of 130 dat maakt amper verschil dus je auto gaat zeker niet kapot door aan 120 in 6de te rijden. Wat ze eerder bedoelen is dat je met zo'n moderne diesel toch nog wel wat toeren moet maken, en er dus niet als een bompa de hele tijd mee in 5de en 6de rondtuffen.

                      Wat je echt wel niet mag doen is klakkeloos die schakelindicator volgen, want die maant je al vanaf 80 aan om naar 6de te gaan en da's echt niet goed. Want dan draait je motor bijna stationair en zijn de uitlaatgassen veel te koud om het roet in de roetfilter weg te branden.

                      Het is ook niet echt een "fout". Je hebt die roetfiltertoestanden bij vrijwel alle recente auto's en het zal er niet op beteren hoor! Bij de CX5 is het overigens niet zozeer de roetfilter die in de fout gaat. De problemen komen door het (overactieve) regeneratiesysteem ervan, waardoor je motorolie vervuild en verdund geraakt met dieselbrandstof. En van zodra die olie te dun is geworden, wordt de oliedruk te laag en dan sta je aan de kant met een groot rood waarschuwingslicht op je dashboard

                      Comment


                      • De zesde versnelling op mijn BMW 320d heeft ook pas nut vanaf een 130 a 140 km/h. Hiervoor laat ik hem gewoon in 5 staan want is er amper verschil.

                        Is helemaal geen fout van de auto, is gewoon normaal.

                        Ik ben trouwens niet diegene die altijd op lage toeren gaat rijden met mijn diesel, doet meer slecht dan goeds denk ik. Niet dat ik op 4000rpm rij uiteraard maar bij warme motor toch liefst tussen 2500 en 3000 en af en toe is laten blazen.
                        Last edited by SteakFriet; 02/01/2014, 12:30.

                        Comment


                        • Scheelt da naar verbruik dan niet enorm? Want ik dacht dat u verbruik het beste is tussen de 1800 en 2000 rpm?
                          Nu ja, 't is idd nen diesel en is wat hoger laten draaien kan geen kwaad. Maar mijn huidig wagentje maakt serieus veel lawaai vanaf 2200 rpm :p.

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door robin2cv Bekijk Berichten
                            Gaan dus een van de weken de cx5 eens bekijken. Nu hoorde ik dat MAzda tegen eind van het jaar een update plant. Enig idee of dan ook de 2.0 benzine met 145pk komt?
                            Prijs op configurator lijkt mee te vallen maar heb wat schrik van het verbruik.
                            Ik rij nu V50 1.6d en kwa snelheid is dit voldoende. meer pk is leuk maar dan neem ik de moto wel. (doen nu sinds 6maand wat weinig km voor dieselmotor)
                            Is een 6 break dan geen betere oplossing voor u als ge een auto wilt met een lager verbruik?

                            Comment


                            • Al goed en wel , niet te laag in toeren rijden , wat dan met de automaat en diesel combinatie ??
                              Is die daar dan speciaal voor afgesteld ?
                              - Mazda CX-5 2.0 Skyactiv-G Premium Edition - Sonic silver - 2016
                              - VW Golf Variant 1.6 TDI Highline - Tungsten silver - 2014

                              Comment


                              • Het probleem met de 6de versnelling op de diesel situeert zich daarin dat de motor tegen 120 minder dan 2000 toeren draait en een correcte regeneratie van de dpf enkel mogelijk is boven 2000 rpm. Het wordt helemaal problematisch wanneer men in 6de een caravan gaat trekken tegen 90 of 100 km/u! Veel dealers gaan hier in de fout dat ze dit niet verwittigen aan hun klanten met alle gevolgen van dien.

                                verstuurd van mijn Galaxy S4 met Tapatalk

                                Comment


                                • Interessante informatie.
                                  Kort gezegd: als je 5x per week de autostrade op moet, laat hem dan 2 keer per week in 5de of rijd 140-150 km/h voor even.
                                  Hoe wordt dat dan bij automaten? Mijn pa zijnen Mercedes zit bv rond de 1600rpm als hij 120km/h rijdt.
                                  Last edited by ; 02/01/2014, 13:35.

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk Berichten
                                    Is een 6 break dan geen betere oplossing voor u als ge een auto wilt met een lager verbruik?
                                    Deze is toch een stukje duurder lijkt me.
                                    Nog even afwachten. Mijn vrouw is kinesist en geen bvba of dergelijke dus tot op heden is auto ongeacht verbruik 75% aftrekbaar. Boekhoudster laat weten dat er wellicht tegen het autosalon nieuwe regels zullen zijn. Zij denkt dezelfde als venootschappen. Dus volgens co uitstoot. Dus we wachten even af wat deze gaan doen. CX5 zit op zich niet slecht kwa verbruik. Berling 1.6 benzine 120pk verbruik bijna evenveel.

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door Dane Bekijk Berichten
                                      Al goed en wel , niet te laag in toeren rijden , wat dan met de automaat en diesel combinatie ??
                                      Is die daar dan speciaal voor afgesteld ?
                                      +1
                                      Dat vraag ik mij ook al een tijdje af, heb een Mazda 6 gehad, 6 jaar zonder problemen mee rondgereden.
                                      Daarna wagen verkocht aan kameraad en vanaf toen zijn de roetfilterproblemen begonnen. Ze hebben hem vanuit Mazda ook verteld dat 120 km/u niet in 6de mag gereden worden.
                                      Ik heb dat dus de eerste 6 jaar wél gedaan (en soms ook harder natuurlijk, bv op skivakantie in Duitsland)
                                      Nu heb ik ook een Mercedes met automaat en die draait ook maar 1800 toeren in 7de bij 120km/u.
                                      Dus volgens mij is het het beste om naar manueel te gaan en een versnelling terug te schakelen? Maar dat zou wel oerdom zijn, een automaat kopen en dan op handmatig zetten!

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door geecee Bekijk Berichten
                                        +1
                                        Dat vraag ik mij ook al een tijdje af, heb een Mazda 6 gehad, 6 jaar zonder problemen mee rondgereden.
                                        Daarna wagen verkocht aan kameraad en vanaf toen zijn de roetfilterproblemen begonnen. Ze hebben hem vanuit Mazda ook verteld dat 120 km/u niet in 6de mag gereden worden.
                                        Ik heb dat dus de eerste 6 jaar wél gedaan (en soms ook harder natuurlijk, bv op skivakantie in Duitsland)
                                        Nu heb ik ook een Mercedes met automaat en die draait ook maar 1800 toeren in 7de bij 120km/u.
                                        Dus volgens mij is het het beste om naar manueel te gaan en een versnelling terug te schakelen? Maar dat zou wel oerdom zijn, een automaat kopen en dan op handmatig zetten!
                                        Alle motoren zijn NIET hetzelfde.

                                        Comment


                                        • Als je een diesel niet meer mag berijden zijn de meest koppelrijke zone, lees rond de 2000 t/m om zuinig om te springen met zijn sappen, heb ik de indruk dat er in het technisch concept toch iets niet klopt.

                                          Wil zeker niet de moraalridder uithangen, noch de grote technische expert en vindt de CX5 bijzonder klanp trouwens.

                                          Het valt mij wel op dat het verbruik, ook bij de nieuwe 6 (zie andere nuttige treaths hierover op het forum) niet hun sterkste punt is.

                                          Rij zelf met een Volvo S60 , D3 (163 pk) automaat (Geartronic die toch ook niet het modernste is wat je kan hebben), maar haal hier heel eenvoudig een gemiddelde van 5.3l/100 km mee op een lange snelwegrit met cruise op 130 km en behoorlijk geladen met 4 personen en bagage.

                                          In de meeste omstandigheden komt hij vrijwel niet boven de 2000 toeren en heb na bijna 90.000 km nog niet het minste probleem gehad met regeneratietoestanden of olieproblemen.

                                          Ben ook geen werknemer of aandeelhouder van deze "chinees" voor alle duidelijkheid.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X