Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mazda CX-5

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Niet vergeten dat de mazda diesel ook reeds voldoet aan euro 6 zonder toevoeging van additieven. Dat maakt ook weer een verschil met andere motoren en hun regeneratie processen.

    verstuurd van mijn Galaxy S4 met Tapatalk

    Comment


    • Nieuwe uitrustingsniveau " Sense " op de CX-5 en beige leder is verdwenen
      - Mazda CX-5 2.0 Skyactiv-G Premium Edition - Sonic silver - 2016
      - VW Golf Variant 1.6 TDI Highline - Tungsten silver - 2014

      Comment


      • Misschien is dit al gezegd in dit onderwerp maar daarstraks heeft een Mazda dealer me verteld dat Mazda een heel hoog compressie (18:..), zelfontbrander benzine motor aan het ontwikkelen zijn. Deze motor zou zelfs nog minder dan een diesel verbruiken.

        Comment


        • De oplossing is gewoon de benzineuitvoering te nemen. Ik ben blij dat ik geen partikelfilter heb in mijn diesel, en het zal mijn laatse diesel zijn. Niet dat ik voor de filter naar benzine zal overschakelen uiteraard, eerder rijgedrag.

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door dewae Bekijk Berichten
            Het valt mij wel op dat het verbruik, ook bij de nieuwe 6 (zie andere nuttige treaths hierover op het forum) niet hun sterkste punt is.
            Rij zelf met een Volvo S60 , D3 (163 pk) automaat (Geartronic die toch ook niet het modernste is wat je kan hebben), maar haal hier heel eenvoudig een gemiddelde van 5.3l/100 km mee op een lange snelwegrit met cruise op 130 km en behoorlijk geladen met 4 personen en bagage.
            Over welke nuttig draadje heb je het dan? Ik dacht alle topics rond mazda te volgen maar blijkbaar moet ik er 1 missen.
            In het topic over de mazda 6 zijn de meeste eigenaars toch redelijk te spreken over het verbruik.
            In dit topic was er 1 iemand die met zijn CX5 op benzine de eerste tankbeurten ver over de 8 liter ging (wat volgens mij nog altijd beter is dan veel concurrenten). Meeste magazines testen de benzineversie met een gemiddeld verbruik van iets meer dan 7l benzine per 100km.
            In de meeste duurtesten loven ze het lage verbruik van zowel de nieuwe 6 als de CX5.

            Maar zoals altijd hangt het verbruik vooral af van de chauffeur. Jij, dewae, bent blijkbaar een zeer zuinige chauffeur want als ik de cijfers van de S60 D3 op spritmonitor bekijk, dan is zo een D3 een gigantische zuipschuit tegenover de cijfers van de nieuwe 6
            Volgens spritmonitor is een S60 D3 toch een heel stuk gulziger dan een mazda 6:
            D3 163pk geartronic: gemiddeld 6,62
            6 150pk automaat: gemiddeld 5,77
            6 175pk automaat: gemiddeld 7,17
            KLIK |&| KLAK

            Comment


            • 6,6l/100km en spreken van een zuipschuit.

              Comment


              • @severyns: dan is die Volvo toch niet slecht he. Hij zit er tussenin en is nog is nen automaat. Dus hij doet perfect mee met Mazda maar is ouder qua techniek. Nu ja, voordeel van Mazda is dat ze niets inboeten op prestaties.

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door delegee Bekijk Berichten
                  Niet vergeten dat de mazda diesel ook reeds voldoet aan euro 6 zonder toevoeging van additieven. Dat maakt ook weer een verschil met andere motoren en hun regeneratie processen.
                  k
                  Het regeneratiesysteem van Mazda (door postinjectie van dieselbrandstof in de cilinders) wordt door vele fabrikanten gebruikt. Het is een eenvoudige en goedkope manier, maar het suckt.
                  Je moet geen genie zijn om te weten dat diesel verstuiven in je cilinders zonder dat die daarin ontbrandt, zoeken is om problemen. Want diesel is zeer vloeibaar en een oplosmiddel; het dringt langs je zuigerveren je carter binnen en komt daar in je olie terecht. Schijnt overigens nog problematischer te zijn met biodiesel.
                  Many diesel engine manufacturers have implemented what's called post-injection, the introduction of fuel late in the combustion cycle, as part of an advanc

                  De dieselbrandstof wordt dus als oxidator gebruikt tijdens de regeneratie van je roetfilter (regeneratie is een moeilijk woord om te zeggen dat men het opgestapelde roet, dat je filter verstopt heeft, wegbrandt)

                  Euro 6 minder te maken met regeneratie van je roetfilter. Het verschil tussen de Euro6 en de vorige Euro5 norm is vooral over lagere NOx emissies. Het is inderdaad knap dat Mazda erin geslaagd is aan die norm te voldoen zonder additieven à la Adblue. Ze hebben, behalve de katalysator, o.m. een zeer gesofisticeerd EGR systeem (= uitlaagsgasrecirculatie) gebouwd met zelfs een EGR koeler.

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door kikie Bekijk Berichten
                    Misschien is dit al gezegd in dit onderwerp maar daarstraks heeft een Mazda dealer me verteld dat Mazda een heel hoog compressie (18:..), zelfontbrander benzine motor aan het ontwikkelen zijn. Deze motor zou zelfs nog minder dan een diesel verbruiken.
                    Die is al ontwikkeld en die zit al in de CX5 benzine uitvoering . Maar hij verbruikt dus wel meer dan de diesel hoor. Dealerpraat, altijd mee oppassen.

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door dewae Bekijk Berichten
                      Als je een diesel niet meer mag berijden zijn de meest koppelrijke zone, lees rond de 2000 t/m om zuinig om te springen met zijn sappen, heb ik de indruk dat er in het technisch concept toch iets niet klopt.
                      Tja hetgeen er technisch niet klopt is het DPF (dieselpartikelfilter). En daar kan Mazda weinig aan doen, alle fabrikanten zitten met die miserie. Roet (of fijn stof) is ongelooflijk fijn en dus heeft dat filter ongelooflijke fijne mazen. Of anders gezegd: je sluit je uitlaat bijna hermetisch af. En daarmee laat je elke motor slecht draaien en zelfs stilvallen. Wanneer je motor voldoende toeren draait en heet genoeg is, brandt dat roet weg. Waaneer je laagtoeriger (en dus ecologischer) rijdt, stapelt het op en zal na verloop van tijd de tegendruk in de uitlaat zo hoog worden dat je motor niet meer goed draait. Dan is het tijd voor een "regeneratie", een proces waarbij het roet wordt weggebrand. Kortom; de roetfilter, die een ecologisch doel nastreeft, heeft als pervers gevolgd dat de chauffeur minder ecologisch moet rijden, wil hij niet in de probkemen komen
                      Nu, versta me goed: ik vind het roetfilter een goede zaak, want iedereen weet al wel wat fijn stof voor onze gezondheid betekent. Maar het is verdomd jammer dat het technisch niet op punt staat en dat het nooit op punt zal staan, omdat het gewoon incompatibel is met de goede werking van een dieselmotor.

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Jemme Bekijk Berichten
                        Ik heb ook AWD en geraak onder de 6 liter. Maar dan moet ik inderdaad geen 120 op de autostrade gaan rijden. Eens boven de 110km/u gaat het verbruik daarvoor te snel omhoog. Blijf op de gewest wegen of rij rustig op de autostrade en het is "makkelijk" haalbaar.
                        Nog altijd bizar dat elke motor, zwaar of licht, bij meer dan 110 km/h "explosief" toeneem in verbruik. Dat is trouwens de reden waarom Canade de limiet op 110 km/u staat dacht ik.

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Ewald Bekijk Berichten
                          @severyns: dan is die Volvo toch niet slecht he. Hij zit er tussenin en is nog is nen automaat. Dus hij doet perfect mee met Mazda maar is ouder qua techniek. Nu ja, voordeel van Mazda is dat ze niets inboeten op prestaties.
                          De Mazda's zijn ook allen automaat. Ik probeer bananen met bananen te vergelijken.
                          En neen, met 6.6l heb je geen zuipschuit. Tenzij je 2 dezelfde auto's vergelijkt en 1 verbruikt 5.2 en de andere 6.6. Dan verbruikt die laatste bijna 30% meer en mag de term zuipschuit gebruikt worden, niet?
                          KLIK |&| KLAK

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door PaulDB Bekijk Berichten
                            Maar het is verdomd jammer dat het technisch niet op punt staat en dat het nooit op punt zal staan, omdat het gewoon incompatibel is met de goede werking van een dieselmotor.
                            Vind het ook nog steeds straf dat in een auto met zoveel elektronica en chips het niet mogelijk is om dat zo te programmeren dat, indien de DPF moet geregenereerd worden desnoods het motortoerental kunstmatig even verhoogd wordt ofzo. Of dat er gewoon een melding komt als je bvb meer dan 110 rijdt dat de DPF moet geregenereerd worden en dat je, tot het gedaan is, in 5e moet rijden?

                            Je leest tegenwoordig in ontzettend veel topics van veel merken dat er voortdurend miserie mee is.
                            KLIK |&| KLAK

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door Ewald Bekijk Berichten
                              Nog altijd bizar dat elke motor, zwaar of licht, bij meer dan 110 km/h "explosief" toeneem in verbruik. Dat is trouwens de reden waarom Canade de limiet op 110 km/u staat dacht ik.
                              Heeft te maken met de luchtweerstand.
                              Vanaf 90km/h begint deze veel meer invloed te hebben als ik me goed kan herinneren van mijn schooljaren automechanica. Werk nu bijna 10j als opvoeder dus de kennis is wat verroest.

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door PaulDB Bekijk Berichten
                                Die is al ontwikkeld en die zit al in de CX5 benzine uitvoering . Maar hij verbruikt dus wel meer dan de diesel hoor. Dealerpraat, altijd mee oppassen.
                                Toch niet. De benzinemotor in de CX5 en mazda 6 heeft een compressie van 14:1 (net zoals de diesel)
                                Tegen 2017 wil mazda een benzinemotor uitbrengen met een compressie van 18:1 (2e generatie skyactive-G) waardoor de benzine, net zoals bij een diesel, door compressie zou ontbranden.
                                Mercedes presenteerde enkele jaren geleden ook plannen zoals dit. Een soort van dieselmotor die op benzine draait.
                                KLIK |&| KLAK

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door severijns Bekijk Berichten
                                  Toch niet. De benzinemotor in de CX5 en mazda 6 heeft een compressie van 14:1 (net zoals de diesel)
                                  Tegen 2017 wil mazda een benzinemotor uitbrengen met een compressie van 18:1 (2e generatie skyactive-G) waardoor de benzine, net zoals bij een diesel, door compressie zou ontbranden.
                                  Mercedes presenteerde enkele jaren geleden ook plannen zoals dit. Een soort van dieselmotor die op benzine draait.
                                  Gaan die dan ook zo heerlijk knetteren als een diesel ?

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door Ewald Bekijk Berichten
                                    Nog altijd bizar dat elke motor, zwaar of licht, bij meer dan 110 km/h "explosief" toeneem in verbruik. Dat is trouwens de reden waarom Canade de limiet op 110 km/u staat dacht ik.
                                    Niet bizar. Al was exponentieel een beter woord geweest dan explosief.
                                    Formule om de weerstand te berekenen is: F = A×Cw×ρ×v²/2
                                    snelheid wordt dus gekwadrateerd. En aangezien je vanaf 110 in principe in dezelfde versnelling rijdt telt die snelheid redelijk hard door.
                                    Natuurlijk moet er rekening gehouden worden met het meest optimale draaimoment van de motor enzo, maar in de basis is het dus duidelijk.
                                    Dus bij een stijging van 110 naar 130 moet je 40% meer luchtweerstand overwinnen
                                    KLIK |&| KLAK

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door severijns Bekijk Berichten
                                      Niet bizar. Al was exponentieel een beter woord geweest dan explosief.
                                      Formule om de weerstand te berekenen is: F = A×Cw×ρ×v²/2
                                      snelheid wordt dus gekwadrateerd. En aangezien je vanaf 110 in principe in dezelfde versnelling rijdt telt die snelheid redelijk hard door.
                                      Natuurlijk moet er rekening gehouden worden met het meest optimale draaimoment van de motor enzo, maar in de basis is het dus duidelijk.
                                      Dus bij een stijging van 110 naar 130 moet je 40% meer luchtweerstand overwinnen
                                      Het duidelijkere antwoord dus. Ik wist dat ik het had geleerd maar het stak ver :-)

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door severijns Bekijk Berichten
                                        Toch niet. De benzinemotor in de CX5 en mazda 6 heeft een compressie van 14:1 (net zoals de diesel)
                                        Tegen 2017 wil mazda een benzinemotor uitbrengen met een compressie van 18:1 (2e generatie skyactive-G) waardoor de benzine, net zoals bij een diesel, door compressie zou ontbranden.
                                        Mercedes presenteerde enkele jaren geleden ook plannen zoals dit. Een soort van dieselmotor die op benzine draait.
                                        Verwonderd mij niet. Ik meen dat het tijdperk van de diesel-personenwagens zijn einde nadert. Het wordt steeds moeilijker en duurder de vereiste uitstootnormen te halen. Niet te verwonderen dan dat de constructeurs eerder gaan zoeken naar manieren om benzinemotoren zuiniger en performanter te maken. Mazda zal daarin mogelijks in de toekomst een voorloper blijken.

                                        verstuurd van mijn Galaxy S4 met Tapatalk

                                        Comment


                                        • CX-3 komt er aan

                                          Naar verluidt komt tegen het einde van het jaar de CX-3 er aan. Verbaast mij niets gezien op vandaag de CX-5 vaak vergeleken wordt met beduidend kleinere SUV's. Als je de binnenafmetingen zoals vrije schouderruimte voor- en achteraan vergelijkt zit de CX-5 op het niveau van wagens uit een hoger segment, zoals de Audi Q5 en BMW X3. Enkel de VW Tiguan kan qua ruimte meekomen met de CX-5.
                                          Een nieuwe CX-3 zou een mooie concurrent kunnen worden voor Hyundai IX35, Opel Mokka en nog enkele andere echt compacte SUV's.

                                          Bijgevoegde Bestanden
                                          Last edited by ; 03/01/2014, 17:15.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X