Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mazda CX-5

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Da's wreed zuinig, knap!
    Maar het is inderdaad de eerste auto die ik ooit had die zuiniger rijdt in de stad dan op de snelweg...
    Jammer genoeg rij ik 95% snelweg en 5% stad :-)

    Oorspronkelijk geplaatst door 2ge Bekijk Berichten
    Ik heb een cx5 2wd 2l benzine juni 2012 , rij nu ongeveer 95% binnenweg, 5% snelweg . Ik Rij ( zeer ) vlot met het verkeer mee . Aan verkeerslichten rij ik meestal vlot van andere auto's weg . Ik hou er ook rekening mee dat de km teller van Mazda 4km te weinig aangeeft ( de mijne toch...) Ik heb lang 6 l verbruik gehad, af en toe 6.1, en nu rij ik al een tijdje op 5.9 l verbruik . Op bc , af en toe gecontroleerd door verbruik uit te rekenen. Zomer of winterbanden ( van Nokian ) geeft geen verschil .

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door PaulDB Bekijk Berichten
      Da's raar, je hebt toch een 2WD? De mijne is een AWD (diesel), die verbruikt in de winter ook ruim een liter meer; de enige verklaring die ik daarvoor had (en waarmee de dealer ook afkomt) is dat hij in de winter veel vaker in 4WD rijdt.
      Nieuwe dealer zoeken (eentje die verstand heeft van autotechniek). Het is vrij normaal dat een auto in de winter onzuiniger rijdt dan in de zomer (bij ons dan toch, in landen rond de Middellandse Zee zal het anders zijn).

      "Winter", dus relatief koud. Dikkere olie met dus hoge viscositeit met name bij koude motor. Ook de rest is koud en stijf.

      We hadden een typisch "lage landen winter" met veel regen. Water op de weg => grotere rolweerstand. Hoge luchtvochtigheid bij toch hoge luchtdruk => flink meer luchtweerstand. Veel wind. Elektrische stoelverwarming, achterruitverwarming, überhaupt verwarming. De klima-controle laat daarbij de binnentemperatuur zo snel mogelijk oplopen wat ten koste gaat van de opwarmtijd van de motor.

      Winterbanden hebben vaak een grotere rolweerstand dan zomerbanden. En last but not least: blijkbaar een kleinere afrolmaat waardoor de motor meer toeren moet maken om dezelfde snelheid te rijden.

      Het overig wegverkeer speelt ook een significante rol. In de zomermaanden is het hier veelal rustig met een verkeersbeeld waarbij je op constante snelheid door kan rijden, in het winterseizoen zijn er nogal wat "paniekrijders" op de weg die nauwelijks durven te rijden (constant op de rem, links / rechts uitwijken, veel files).

      Ergo, er zijn veel redenen waarom je in de winter (aanzienlijk) meer verbruikt dan in de zomer.

      Comment


      • Valt inderdaad voor een aantal van je argumenten iets te zeggen.
        Heb geen winterbanden hoor, dat speelt dus niet.
        Als ik erover nadenk, nog eentje: vochtige lucht bevat minder zuurstof. Zal je motor dus iets harder moeten werken. En in de winter rij je ook meer met je lichten aan en sta je meer in file.

        MAAR : ik volg het verbruik van al mijn wagens in detail op. Elke tankbeurt mooi genoteerd. Geen enkele van mijn vorige auto's vertoonde ooit zo een significant meerverbruik in de winter als mijn CX5 (10-15% extra).

        zo'n automatische AWD, voor wie dat heeft, zal zeker een grote invloed hebben. Bij regen schakelt die gewoon in en de dubbele aandrijving eist flink wat extra vermogen. De dealer heeft m.i. wel verstand van autotechniek (hoop ik toch) hoewel hij wat de AWD betreft, me toch al wat heeft proberen wijs te maken. bv. dat die in zijn achteruit niet zou werken. Maar dat doet hij wel degelijk, heb ik al zelf genoeg ondervonden (daar ik regelmatig achteruit een steile grintweg moet oprijden).


        Oorspronkelijk geplaatst door jev Bekijk Berichten
        Nieuwe dealer zoeken (eentje die verstand heeft van autotechniek). Het is vrij normaal dat een auto in de winter onzuiniger rijdt dan in de zomer (bij ons dan toch, in landen rond de Middellandse Zee zal het anders zijn).

        "Winter", dus relatief koud. Dikkere olie met dus hoge viscositeit met name bij koude motor. Ook de rest is koud en stijf.

        We hadden een typisch "lage landen winter" met veel regen. Water op de weg => grotere rolweerstand. Hoge luchtvochtigheid bij toch hoge luchtdruk => flink meer luchtweerstand. Veel wind. Elektrische stoelverwarming, achterruitverwarming, überhaupt verwarming. De klima-controle laat daarbij de binnentemperatuur zo snel mogelijk oplopen wat ten koste gaat van de opwarmtijd van de motor.

        Winterbanden hebben vaak een grotere rolweerstand dan zomerbanden. En last but not least: blijkbaar een kleinere afrolmaat waardoor de motor meer toeren moet maken om dezelfde snelheid te rijden.

        Het overig wegverkeer speelt ook een significante rol. In de zomermaanden is het hier veelal rustig met een verkeersbeeld waarbij je op constante snelheid door kan rijden, in het winterseizoen zijn er nogal wat "paniekrijders" op de weg die nauwelijks durven te rijden (constant op de rem, links / rechts uitwijken, veel files).

        Ergo, er zijn veel redenen waarom je in de winter (aanzienlijk) meer verbruikt dan in de zomer.

        Comment


        • Even verder gaan op dat 4WD gedeelte. Wanneer schakelt die juist in? Ik dacht enkel bij doorslippen van voorwielen en bij lange bochten. Maar dus ook indien de ruitenwissers regen merken? Nog andere momenten?
          Jm
          http://www.roadsterclub.be

          2017 Mazda 6 2.5 Skycruise Wagon



          1996 RX-7 FD3S

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door PaulDB Bekijk Berichten
            MAAR : ik volg het verbruik van al mijn wagens in detail op. Elke tankbeurt mooi genoteerd. Geen enkele van mijn vorige auto's vertoonde ooit zo een significant meerverbruik in de winter als mijn CX5 (10-15% extra).

            zo'n automatische AWD, voor wie dat heeft, zal zeker een grote invloed hebben.
            Ongetwijfeld heeft dat invloed. Maar niet zo veel als de dealer je wil doen geloven en je hebt zeker geen continue AWD in de CX-5 (ook niet als het regent).

            Volgens Mazda zelf (bron: https://www.mazda.co.nz/innovation/driving-engine-technology/active-torque-split-ats-all-wheel-drive ):
            Oorspronkelijk geplaatst door Mazda
            The ATS All-Wheel-Drive system uses real-time input data on steering angle, yaw rate, lateral G-force and engine status to determine road surface and driving conditions.

            Slechts als de wagen in condities komt waar de voorwielen mogelijkerwijs grip zouden kunnen gaan verliezen krijgen de achterwielen ook aandrijving. Regen valt daar niet onder als oorzaak; het systeem kijkt naar hoe de wagen reageert op bekende dynamische parameters en past zich daar op aan.

            Net even gecontroleerd: mijn meerverbruik in de winter ligt op 9% (2WD, benzine, manual dus).

            Bij mijn vorige auto's ligt dat op ca. 5% (maar: met smallere winterbanden en turbomotoren die dus efficiënter worden bij lage temperaturen!)

            Comment


            • er zijn een massa parameters die dat bepalen.
              Staat uitgelegd in mijn eigen CX5-doc (zie bij AWD).


              PS: ik heb deze auto nog nooit erop kunnen betrappen dat hij de AWD niet inschakelde wanneer dat nodig was. Dat werkt bliksemsnel en feilloos. Heel jammer dat ze er geen indicator voor op je dashboard hebben gezet. Ik denk dat je zou staan kijken hoe vaak die achterwielen (deels) mee worden aangedreven.

              Oorspronkelijk geplaatst door Jemme Bekijk Berichten
              Even verder gaan op dat 4WD gedeelte. Wanneer schakelt die juist in? Ik dacht enkel bij doorslippen van voorwielen en bij lange bochten. Maar dus ook indien de ruitenwissers regen merken? Nog andere momenten?

              Comment


              • "Slechts als de wagen in condities komt waar de voorwielen mogelijkerwijs grip zouden kunnen gaan verliezen krijgen de achterwielen ook aandrijving."

                Dat is dus echt niet correct, het gaat om meer dan enkel grip verliezen.

                Maar zie daarvoor mijn bericht aan Jemme, daarin staan de sensoren opgelijst die de AWD aansturen. En ik weet uit eigen ondervinding dat het geen kwestie is van eerst grip verliezen en dan pas achterwielaandrijving krijgen.
                bv. parkeer de wagen op een helling, dan vertrek je direct in AWD. Op basis van dezelfde hellingsensor als waarmee je auto weet dat hij de remmen moet opspannen.
                bv. trek eens flink op (zonder dat er sprake is van doorslippen) dan ga je in AWD (op basis van de acceleratiesensoren) enz.
                In het werkplaatshandboek kan je daar veel meer uitleg over vinden.

                Zeg als de techniek van de auto je interesseert, dan kan je dat kopen, vind je voor 20-25 e op DVD (ik kocht bij een website in Engeland)

                Oorspronkelijk geplaatst door jev Bekijk Berichten
                Ongetwijfeld heeft dat invloed. Maar niet zo veel als de dealer je wil doen geloven en je hebt zeker geen continue AWD in de CX-5 (ook niet als het regent).

                Volgens Mazda zelf (bron: https://www.mazda.co.nz/innovation/driving-engine-technology/active-torque-split-ats-all-wheel-drive ):
                Slechts als de wagen in condities komt waar de voorwielen mogelijkerwijs grip zouden kunnen gaan verliezen krijgen de achterwielen ook aandrijving. Regen valt daar niet onder als oorzaak; het systeem kijkt naar hoe de wagen reageert op bekende dynamische parameters en past zich daar op aan.

                Net even gecontroleerd: mijn meerverbruik in de winter ligt op 9% (2WD, benzine, manual dus).

                Bij mijn vorige auto's ligt dat op ca. 5% (maar: met smallere winterbanden en turbomotoren die dus efficiënter worden bij lage temperaturen!)
                Last edited by PaulDB; 24/02/2015, 16:50.

                Comment


                • I stand corrected. Heb de werkplaatshandleiding er bij gepakt en inderdaad "windshield wiper switch status" zit er tussen (komt overigens van de start/stop unit, da's vreemd!). Dat wil nog niet zeggen dat dat signaal gebruikt wordt om 4WD aan te zetten, dat blijkt nergens direct uit de documentatie. sommige parameters worden ook gebruikt om 4WD juist uit te zetten (olietemperatuur van het differentieel bijvoorbeeld).

                  Alle inputparameters volgens het handboek:
                  • Engine speed
                  • Engine torque
                  • Accelerator pedal opening angle
                  • Clutch pedal position
                  • Transaxle gear position
                  • Neutral switch status
                  • Engine off time
                  • Ambient temperature
                  • Car configuration data
                  • Selector lever position
                  • Four-wheel speed
                  • Brake fluid pressure
                  • Coupling torque request
                  • Steering angle/steering angle sensor condition
                  • EPS status
                  • Windshield wiper switch status
                  • Parking brake position

                  Comment


                  • Zo, heb mijn cx-5 terug kunnen gaan halen nadat zowat alle lampjes gingen branden en de auto in noodloop was gegaan.
                    Oorzaak zou een defecte sensor voor de uitlaatgassen geweest zijn.
                    meer uitleg konden ze niet geven...
                    Oh Well, als hij weer bolt dan maakt het me niet uit.

                    Comment


                    • Ja als we daar het fijne van willen weten, dan moeten we dit eens proberen te doen hé:
                      To dispel the popular misconception that Mazda 6 MPS is "AWD on demand" this video shows direct monitoring of diff coupling control solenoid voltage to demon...


                      Akkoord dit is geen CX5 maar een mazda 6 met wel hetzelfde active torque split systeem. Deze gast heeft gewoon zijn voltmeter over de solenoide gehangen, die ervoor zorgt dat de koppeling van achterwielaandrijving ingrijpt. Spanning 0 V = alle aandrijving naar de voorwielen, spanning > 0 = een deel naar de achterwielen. De conclusie is vrij verbluffend: de AWD werkt bijna constant enigszins mee. En bv. ook wanneer gewoon wordt geaccelereerd (zonder dat er dus sprake is van gripverlies). Dat zegt men trouwens ook wel in de werkplaatshandleiding hoor.

                      Dus wie eens tijd en goesting heeft om onder zijn auto te kruipen en een paar draadjes over die solenoide te hangen, kan dat eigenlijk allemaal uitvlooien: of de ruitenwissers of weet ik veel de AWD doen werken.

                      Nu, het is zeker niet enkel AWD on demand, zoals ik al zegde die AWD die werkt ook gewoon vanuit stilstand. Ik veronderstel dat de software anticipeert op bepaalde inputs, bv: ik sta op een helling, of: de temperatuur buiten is beneden zoveel graden enz.

                      Nu, over dit AWD verhaal: ik heb er geen klagen van en heb met die auto al onwaarschijnlijke dingen gedaan (waarvoor ik beter een echte terreinwagen had gekocht maar soit). Maar het is toch wel jammer dat je hem niet ook manueel kan inschakelen.


                      Oorspronkelijk geplaatst door jev Bekijk Berichten
                      I stand corrected. Heb de werkplaatshandleiding er bij gepakt en inderdaad "windshield wiper switch status" zit er tussen (komt overigens van de start/stop unit, da's vreemd!). Dat wil nog niet zeggen dat dat signaal gebruikt wordt om 4WD aan te zetten, dat blijkt nergens direct uit de documentatie. sommige parameters worden ook gebruikt om 4WD juist uit te zetten (olietemperatuur van het differentieel bijvoorbeeld).

                      Alle inputparameters volgens het handboek:
                      • Engine speed
                      • Engine torque
                      • Accelerator pedal opening angle
                      • Clutch pedal position
                      • Transaxle gear position
                      • Neutral switch status
                      • Engine off time
                      • Ambient temperature
                      • Car configuration data
                      • Selector lever position
                      • Four-wheel speed
                      • Brake fluid pressure
                      • Coupling torque request
                      • Steering angle/steering angle sensor condition
                      • EPS status
                      • Windshield wiper switch status
                      • Parking brake position

                      Comment


                      • allez nice en ook weer niet hé, we zijn met die moderne wagens toch zo afhankelijk geworden van al die gesofisticeerde techniek en elektronica.
                        Die uitlaatgassensor is trouwens door Mazda systematisch vervangen bij model 2013-2014 (tot een bepaald chassisnr) om de te frequente regeneratie van het DPF tegen te gaan met de daaruit voortkomende olievervuiling.
                        Die sensor meet eigenlijk gewoon de (over)druk in je uitlaat. Hoe meer je DPF verstopt met roet, hoe meer tegendruk je uitlaatgassen krijgen. Vanaf een bepaalde drukwaarde volgt dan het sein om te regenereren. Die dingen zijn bijzonder kritisch. Indien ze slecht werken, of slecht gekalibreerd zijn (we spreken over millivolts) dan loopt het hele regeneratieproces in de soep. Bij mijn broer (Ford Mondeo, geen CX5) is dat 6 maanden gesukkel geweest tot en met vervanging van het DPF (zeer dure grap!). Hielp allemaal niks tot men die sensor eens verving (enkele tientallen euros). Probleem opgelost maar mijn broer was al wel een paar duizend euro armer!!

                        Oorspronkelijk geplaatst door Gery Bekijk Berichten
                        Zo, heb mijn cx-5 terug kunnen gaan halen nadat zowat alle lampjes gingen branden en de auto in noodloop was gegaan.
                        Oorzaak zou een defecte sensor voor de uitlaatgassen geweest zijn.
                        meer uitleg konden ze niet geven...
                        Oh Well, als hij weer bolt dan maakt het me niet uit.

                        Comment


                        • Kijk, zo'n uitleg had ik nu graag gekregen van mijn dealer...
                          Thx PaulDB !

                          Comment


                          • DPF vervangen is 3000€ zonder BTW en uren .
                            De volgende Mazda wordt een benzine , ik doe minder km's nu +-14k en de meerprijs ( 2500€ ) kan ik spenderen aan benzine .
                            Spijtig dat ze geen automaat leveren op de 2wd benzine .
                            Last edited by Dane; 25/02/2015, 12:12.
                            - Mazda CX-5 2.0 Skyactiv-G Premium Edition - Sonic silver - 2016
                            - VW Golf Variant 1.6 TDI Highline - Tungsten silver - 2014

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door Gery Bekijk Berichten
                              Zo, heb mijn cx-5 terug kunnen gaan halen nadat zowat alle lampjes gingen branden en de auto in noodloop was gegaan.
                              Oorzaak zou een defecte sensor voor de uitlaatgassen geweest zijn.
                              meer uitleg konden ze niet geven...
                              Oh Well, als hij weer bolt dan maakt het me niet uit.
                              Defect staat zelfs in het terugroepregister.

                              Comment


                              • Dane, zeker met die kilometrage moet je niet twijfelen. En alvast geen gesukkel meer met roetfilters e.d. Die dingen zijn inderdaad overdreven duur. Vraag me trouwens af of zo een DPF-vervanging onder garantie zou vallen. Over garantie gesproken; ik ga zeker de + 2 jaar uitbreiding nemen. Voor wie dat ook overweegt: je moet dat doen VOOR de huidige garantie (3 j) is afgelopen en VOOR je auto 100.000 km heeft. Eens je die uitbreiding hebt afgesloten, is er geen kilometerlimiet meer. Ik geloof dat het zo rond de 420 euro kost. Da's dan 210 per jaar, daarvoor ben je wel gerust en er zit ook de repatriëring inbegrepen.

                                Geen automaat op de 2WD benzine? En dus wel in de 4WD? Daar zit toch geen logica in? Dus dat wil dan zeggen dat je de minderkost omdat je dan een benzine ipv een diesel neemt, weer op tafel zal moeten leggen voor die 4x4 :-)


                                Oorspronkelijk geplaatst door Dane Bekijk Berichten
                                DPF vervangen is 3000€ zonder BTW en uren .
                                De volgende Mazda wordt een benzine , ik doe minder km's nu +-14k en de meerprijs ( 2500€ ) kan ik spenderen aan benzine .
                                Spijtig dat ze geen automaat leveren op de 2wd benzine .

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door PaulDB Bekijk Berichten
                                  Dane, zeker met die kilometrage moet je niet twijfelen. En alvast geen gesukkel meer met roetfilters e.d. Die dingen zijn inderdaad overdreven duur. Vraag me trouwens af of zo een DPF-vervanging onder garantie zou vallen. Over garantie gesproken; ik ga zeker de + 2 jaar uitbreiding nemen. Voor wie dat ook overweegt: je moet dat doen VOOR de huidige garantie (3 j) is afgelopen en VOOR je auto 100.000 km heeft. Eens je die uitbreiding hebt afgesloten, is er geen kilometerlimiet meer. Ik geloof dat het zo rond de 420 euro kost. Da's dan 210 per jaar, daarvoor ben je wel gerust en er zit ook de repatriëring inbegrepen.

                                  Geen automaat op de 2WD benzine? En dus wel in de 4WD? Daar zit toch geen logica in? Dus dat wil dan zeggen dat je de minderkost omdat je dan een benzine ipv een diesel neemt, weer op tafel zal moeten leggen voor die 4x4 :-)
                                  De AWD-benzine automaat kost +- evenveel of de FWD-diesel automaat .
                                  Maar dat is +4500€ meer dan een handgeschakelde benzine
                                  Tja zal een CX-5 benzine 163pk skydrive premium edition manueel worden .
                                  Waarschijnlijk in Sonic-silver .
                                  En daarna zou ik een donker bruine leder laten plaatsen .

                                  http://nl.mazda.be/assets/belgium/nl...jslijstcx5.pdf
                                  - Mazda CX-5 2.0 Skyactiv-G Premium Edition - Sonic silver - 2016
                                  - VW Golf Variant 1.6 TDI Highline - Tungsten silver - 2014

                                  Comment


                                  • Vanaf wanneer is de face-lift in de showrooms te zien (en te bestellen)?

                                    Dane ik vind die prijslijsten nooit terug op de site (dank zij uw link nu natuurlijk wel ) kan ik nu niet zoeken of staan die ergens verborgen. Ook nog geen configurator voor de nieuwe?

                                    Comment


                                    • 18" hebben ze precies niet bij Mazda? Het is ofwel 17" bij Skymove en Skydrive ofwel direct 19" bij Skycruise en ik zie ook geen 18" in de optielijst staan of in 1 of ander Pack? Bizar toch.

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door KdF Bekijk Berichten
                                        Zelfde verhaal al gelezen bij de reviews op Autoweek. Qua betrouwbaarheid is deze CX-5 helaas geen hoogvlieger, en dan vooral de diesels niet. Soms zijn het kleine prullen zoals met het multimediasysteem of trillende spiegels maar af en toe ook eens een panne waar je niet meer verder kunt rijden. Hopelijk brengt de face-lift wat beterschap want het is wel een mooie wagen.
                                        Doordat hier iemand zegde dat er toch problemen met de CX5 waren, ben ik wat gaan rondsnuisteren. En er is inderdaad een probleem aan de gang dat al veel stof heeft doen opwaaien.
                                        Het zou CX5 2.2 Diesel betreffen die zijn gemaakt tussen 12 feb 2012 en 17 sept 2013 (eveneens een reeks Mazda 3 en 6), in totaal bijna 60000 auto’s!
                                        Probleem is zeer ernstig: nokkenasslijtage, vacuumpomp van de remservo en mogelijk de turbo die de geest geven.
                                        Reden is een probleem met het overdrukklepje van de oliefilter, waardoor er ongefilterde olie uit het filter kan stromen en er dus metaaldeeltjes (die normaal in het oliefilter worden tegengehouden) in de vacuumpomp geraken, in de as van de turbo(‘s) raken, en de nokkenas doen slijten.
                                        Symptomen o.m. fluitende of snerpende turbo, vermogensvermindering, verminderde remkracht tot finaal aan de kant natuurlijk met alle lichtjes op het dashboard aan.

                                        Mijn gedacht is: olie met metaaldeeltjes die doet elk bewegend onderdeel van je motor slijten. Dus ook je kleppen, zuigerveren enz.

                                        Heb er wat info over bijeengezocht:
                                        In Japan zou er een recall voor zijn, zeer recent (dec 2014)


                                        Op het Duits forum wordt er een serieuze draad over gevoerd:
                                        Hallo mein CX5 Diesel hat nach 13Monaten und 36.000 einen Turboladerschaden und wird 5 Tage inkl. Wochenende in der Werkstatt verbringen......:mad: ***************** Dieser Thread wurde teilweise emotional und am Thema vorbei diskutiert. Um die Sachlichkeit & Lesbarkeit wieder herzustellen...


                                        Idem in Frankrijk:


                                        In beide forums zijn er nogal wat mensen die het hebben voorgehad. Bovendien zware reparatie (dagen/weken) met veel rompslomp voor sommigen.
                                        In het Franse forum is er een Belg (Mazje) bij wie ze de nokkenas en turbo hebben vervangen, blijkbaar toch onder garantie


                                        Opgelet: hoewel het probleem tienduizenden wagens betreft die voor sept 2013 zijn gemaakt (de mijne zit daar dus pal in, grrrr!), zal het in de praktijk misschien maar enkele % daarvan treffen. Daarom dat ik denk dat geen officiële recall is geweest in Europa, want zo’n grote controle en of reparatie preventief doen bij enkele tienduizenden wagen zou een financiële ramp zijn voor Mazda.

                                        Ik vind hier geen Technical Service Bulletin over:
                                        Technical Service Bulletins (TSBs) are recommended steps and procedures for repairing vehicles. A TSB is issued by an automaker when there is a growing trend with an unanticipated problems.


                                        Maar op het Italiaans forum is er dus wel iemand aan een Mazda bulletin geraakt dat ze aan hun dealers bezorgen. Vrij vertaald (Google vertaling) uit het Italiaans luidt dit:

                                        “Het rapport bevat geen specifieke verwijzing naar de nokkenas te maken, maar wordt genoemd "AARZELINGEN acceleratie en / of ongebruikelijke gevoel in REMMEN" van oktober 2014 en is de nummer 14 - R074 . ik meteen beginnen met je te vertellen dat het frame en de ingangsdatum van de wijziging zijn: Mazda3: JMZBM **** ** 112.007 17 september 2013 Mazda6: JMZGJ **** ** 148 781 17 september 2013 CX-5: JMZKE **** ** 248119 17 september 2013 Dus de vorige frames zijn allemaal in gevaar. Het bulletin beschrijft de tests die voor het aanbrengen van het bulletin moet worden uitgevoerd, in de praktijk als een van deze negatief is, dient het rapport niet . toegepast -Het begint met een pomptest van depressie (moet de diagnostische zelf vallen): als de waarde groter of kleiner dan 35KPa gaat over in de test. -a dit punt moet de staat van de turbocompressor beoordelen, waardoor voor een test met voelsprieten, dan in het geval je moet ook een positief visueel bewijs (in de praktijk moet controleren of de behuizing van de bladen niet wordt geconsumeerd) te maken. Als de test voelsprieten en pomp depressie is alles ok, het bulletin niet van toepassing is, anders gaat het verder. Nu moet -a wassen van de motor met de olie doen en vul de nieuwe motor met nieuwe olie. -a dit punt moet het hoofd van de motor openen en de slijtage van de nokkenas (het bulletin is een foto van een boom dat is een beetje versleten 'angstaanjagende). specifiek, de boom die zou dragen is high-lift van de kleppen van de boom uitlaat. Op dit punt, afhankelijk van de testresultaten zijn er 4 verschillende reparatieset.
                                        Niet aangeven wat er in kit..ma gaan ervan uit dat in elke kit zijn er onderdelen onder de garantie valt, volgens de versleten onderdelen. Het bepaalt ook dat, met om de injectoren te verwijderen, werkplaatsen moeten verwijzen naar een andere bulletin voor de juiste aanscherping van hetzelfde, en ook dat als je de turbo vervangen, wieluitlijning moet worden overgedaan. Aan de onderkant is bepaald dat de geldigheidsduur van de dekking is de normale garantieperiode. Het beste van geluk aan hen die moeten maken de hele rompslomp.”

                                        Dus kort samengevat in in goed Nederlands:
                                        Alle chassisnrs van voor JMZKE **** ** 248119 17 september 2013 zijn in gevaar.
                                        - Er dient een vacuumpomptest te worden gedaan
                                        - Naargelang resultaat (druk <> 35 KPa) de turbo onderzoeken met “voelsprieten” (ik neem aan een soort endoscoop)
                                        - Als resultaat uitwijst dat slijtage dan:
                                        - Motor spoelen met nieuwe olie + nieuwe motorolie erin
                                        - Motorkop openen en nokkenas inspecteren op excessieve sleet
                                        - Voor herstelling zijn er diverse kits ter beschikking
                                        - Als turbo wordt vervangen, dan ook wieluitlijning herdoen (??)

                                        En het venijn zit in de staart: de dekking is enkel binnen de normale garantieperiode!!! Dat is zeer straf voor een fabricatiedefect dat bij Mazda bekend is.
                                        Mijn auto is net terug van een onderhoudsbeurt, had ik dit eerder geweten dan had ik mijn dealer daarover wel aangesproken. Wat ik hoe dan ook toch ga doen de volgende keer.

                                        Nu… de echte oorzaak zou hem dus in het oliefilter zitten. Een banaal ding dat sowieso om de 20000 km vervangen wordt. M.a.w. men kan eigenlijk enkel eventuele schade herstellen, de oorzaak wegnemen gaat niet omdat al die auto’s van voor sept 2014 dus al lang andere oliefilters hebben. Dat zou volgens sommigen ook de reden zijn dat er geen echte recall actie is.

                                        Moest er iemand kortelings met zijn dealer in contact komen, dan deze zaak eens aankaarten?
                                        Last edited by PaulDB; 25/02/2015, 16:34.

                                        Comment


                                        • Klopt Paul, ik had het inderdaad over het probleem met de nokkenassen. Ik heb het wel niet zo diep uitgespit als jij omdat ik nu eenmaal geen CX-5 bezit maar heb er ook eerst over gelezen op die Duitse site. Je kunt ook die pdf raadplegen uit die eerste algemene post daar met de meest actuele stand van zaken maar daarvoor moet je je registreren.

                                          In België rijden er uiteraard een pak minder rond dan in Duitsland en Frankrijk maar het zou me verbazen moesten ze nog geen enkel geval hebben gehad. Maar ik durf nu al te voorspellen dat je dealer compleet uit de lucht zal vallen (of doen alsof).
                                          MY 2011 Lexus IS250 Aut.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X