Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mazda CX-5

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Ik durf wel eens in hoge toeren optrekken om dan te schakelen . En toch is mijn gemiddeld verbruik rond de 7.5 l /100km . Ik ga dan ook wat vroeger op onderhoud ,denk op een 10.000 km .Die meer kost neem ik er zo maar bij , zal te goede komen voor de motor .Wat het gewone onderhoud gaat kosten weet ik nog niet ,zal pas gebeuren binnen een 3000km. deze tussen tijdse onderhoud buurt zal ik laten doen omdat ik binnen de 2 jaar niet zoveel km ga rijden op de snelweg .Met mijn vorige wagen Mercedes C 220 cdi break reed ik in een jaar toch een 25000 km waarvan de helft op de snelweg (belgie - oostenrijk) .
    Ik heb dan ook voor de cx5 gekozen om zijn mooie uiterlijk ,en super mooie interieur ,zijn koppel en awd ,om op de Oostenrijkse bergen te kunnen rijden . Deze wagen zal zeker beter zijn om op besneeuwde binnen wegen te rijen , wat ik met de Mercedes zeker niet kon zeggen ,was een achter trekker ook. Hopelijk heb ik er nog veel plezier mee .

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door p38cyq Bekijk Berichten
      Het vermijden van de 6e wijzigt niets aan het regenereren; de computer bepaalt dit. Dit is trouwens de reden dat in de CX-5 hiervoor geen waarschuwingslampje voorzien is. Regeneratie treedt steeds op (laatste softwareversie) vanaf ong. 210 afgelegde kilometers. Stop je ondertussen zal de regeneratie vanaf het starten opnieuw verder gaan.

      Ik kan je niet antwoorden op je vraag wb. pijltjes rijaanduiding, blijkbaar heb je een andere versie.
      De regeneratie wordt bepaald door een aantal factoren waaronder uitlaatdruksensor (wanneer roetfilterporiën verstopt geraken, stijgt de druk wat een (vervroegde) regeneratie triggert) en toerental (beneden 2000 rpm geen regeneratie want dan is uitlaatgastemperatuur te laag). Er is geen kilometrage op te plakken, ik heb me eens een tijd bezig gehouden om dat op te volgen en de ene keer was het om de 400 km, de andere keer 600 km enz.

      210 km is veel te kort en zou een significante nadelige invloed op je verbruik hebben en vooral op de kwaliteit van de motorolie.
      Dat zou bijna willen zeggen dat je auto 10% van de afgelegde weg aan het regenereren is (een regeneratie duurt +/-15 km)!
      Als het echt zo is bij jou dan zou ik mijn rijstijl eens wat sportiever maken en zien of dat effect heeft.

      Er is op zich niks mis met in 6de rijden maar enkel bij voldoende hoog toerental, dus +2000 rpm. In de praktijk ligt die grens rond de 120 à 130 km/u.

      Mensen vergeten wel eens dat die 6de doorgaat tot bijna 200 km/u. M.a.w. 't is niet de bedoeling dat je daar aan 100 km/u al in zit (hoewel je schakelindicator het je wel zal voorstellen - maar dat is dan ook een onding)
      Last edited by PaulDB; 27/01/2016, 11:11.

      Comment


      • Ik heb de Skyactiv-G diesel 2200 AWD 175 pk automaat met nu 7500 km op de teller.
        Mijn meeste ritten zijn 25 km (6 x per week) op relatief rustige maar heuvelachtige gewestwegen met snelheidsbeperking van 70 km/uur. Ik rijd bijna altijd op cruise-controle (ingesteld op 73 km = 70 reëel), waarbij het toerental automatisch tussen de 1500 en 2000 toeren blijft, ook bij optrekken en koude motor. De roetfilter regenereert dan meestal om de 300 km. Mijn werkelijk verbruik is nu gemiddeld 6.7 liter/100 km (alle tankbeurten bijgehouden). Het aangeduide gemiddelde verbruik ligt, zoals bij de meeste wagens, 10% lager op 6.1 liter.
        In deze omstandigheden heeft mijn garagist me aangeraden om een oliewissel te doen om de 7500 km. Heeft dat zin?
        Last edited by ; 02/02/2016, 10:11.

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door pevepe Bekijk Berichten
          In deze omstandigheden heeft mijn garagist me aangeraden om een oliewissel te doen om de 7500 km. Heeft dat zin?
          25 km is weinig maar je rijd de wagen wel mooi warm, daarom ik denk om de 7500 is niet nodig, denk net je bedoeld toch 25 km enkele reis s'avonds 25 terug

          Comment


          • Ja, 25 km enkel, maar tussen heen en terug is er meestal maar een uur verschil.

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door pevepe Bekijk Berichten
              Ja, 25 km enkel, maar tussen heen en terug is er meestal maar een uur verschil.

              Dan vind ik om de 7500 km niet nodig natuurlijk wel goed voor de garagist

              Comment


              • Ik doe ook meestal zulke trajecten. Mijn werk is op 27km enkel. Ik rij ondertussen toch al 15k met dezelfde olie hoor, nu ga ik hem wel binnendoen omdat het dik jaar geleden is. Regeneratie is gemiddeld tussen 500 en 800km.

                Comment


                • ik zou het op max 15000 of 1 maal per jaar houden, schrijven ze niet voor om de 20000 km, bij mijn huidige wagen schreven ze om de 30000 voor heb ik nooit gedaan tot een jaar of 7 ging ik tussen de 17000 en 20000 daarna steeds tussen de 10000 en 15000 is nu 12 jaar.
                  maar om na 7500 te wisselen bij een nieuwe wagen nee als uwe garagist dat verteld heeft hem alleen maar eurotekens in zijn ogen, enfin mijn gedacht.

                  Comment


                  • amai vind ik knap zo'n verbruik, voor een automaat dan nog, en dan nog in de winter, én met elke 300 km regenereren (da's fors). Geraak ik nooit aan (met manuele 2.2 D AWD). Maar ik rij dan ook 80% autostrade, echter nooit boven 120 km/u. Wat mij echt elk jaar weer opnieuw frappeert is hoe mijn verbruik zo scheelt tussen winter en zomer. Tot +/- november was ik zo blij dat ik gemiddeld (door toch wel een beetje als een bompa te rijden :-( ) aan 7,0 zat (werkelijk verbruik, de boordcomputer is veel optimistischer. Dan plots knal boem weer ineens rond de 8,0 en dat al 2 maanden aan een stuk (ik rij 700km/week dus dat zijn al zeker 10 tankbeurten). Identiek dezelfde rijstijl, zelfde traject. Leg het maar uit.

                    Oliewissel om de 7500 km: vind ik weinig zinvol. Wordt vooral je garagist beter van denk ik. Rij gewoon door. Als je olie te slecht wordt (teveel verdund door teveel regeneratie) zal je een waarschuwing krijgen dat je oliedruk te laag is. Dan weet je ongeveer hoeveel km jij met jouw situatie kan doen en dat kan je als richtlijn gebruiken voor volgende oliewissels.

                    In alle eerlijkheid moet ik wel dit zeggen: een moderne dieselmotor met zijn hele roetfilter santekraam is echt niet gemaakt om daar 6 van de 7 dagen aan max 70 km/u mee te rijden. Begrijp niet dat dealers hun klanten dan toch nog een diesel aanpraten. Je rijdt dus 300 km/week da's 15000/jaar, is het dat? Dan zou je met een benzine m.i. beter af zijn geweest en geen risico dat je op termijn in de patatten valt met je roetfilter.




                    Oorspronkelijk geplaatst door pevepe Bekijk Berichten
                    Ik heb de Skyactiv-G diesel 2200 AWD 175 pk automaat met nu 7500 km op de teller.
                    Mijn meeste ritten zijn 25 km (6 x per week) op relatief rustige maar heuvelachtige gewestwegen met snelheidsbeperking van 70 km/uur. Ik rijd bijna altijd op cruise-controle (ingesteld op 73 km = 70 reëel), waarbij het toerental automatisch tussen de 1500 en 2000 toeren blijft, ook bij optrekken en koude motor. De roetfilter regenereert dan meestal om de 300 km. Mijn werkelijk verbruik is nu gemiddeld 6.7 liter/100 km (alle tankbeurten bijgehouden). Het aangeduide gemiddelde verbruik ligt, zoals bij de meeste wagens, 10% lager op 6.1 liter.
                    In deze omstandigheden heeft mijn garagist me aangeraden om een oliewissel te doen om de 7500 km. Heeft dat zin?

                    Comment


                    • [QUOTE=PaulDB; Begrijp niet dat dealers hun klanten dan toch nog een diesel aanpraten.[/QUOTE]

                      Mijn dealer heeft me de diesel niet aangepraat. Ik heb er zelf voor gekozen omdat ik regelmatig een aanhanger van 2000 kg moet trekken op (soms drassige) aardewegen. De benzineversie mag max. 1800 kg trekken, en de diesel heeft ook een veel hoger koppel dan de benzineversie.

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Dane Bekijk Berichten
                        Ja zeer positief , verbruik zit voor het moment op 8.2 waarvan veel korte afstanden en stilstaan met draaiende motor .
                        Dus die geraakt zeker onder de 8 l/100km .
                        Camera moet nog geïnstalleerd worden , waarschijnlijk eind deze maand .
                        Een update :
                        +- rond de 7 l/100km aan binnenwegen , 90 km/h , ...
                        +- rond de 8 l/100km op autostrade aan 130 km/h ( op teller )

                        Volgetankt wanneer het lampje brandde , met moeite 46L in gekregen op een tank van 58 l ( 12l reserve ? )
                        - Mazda CX-5 2.0 Skyactiv-G Premium Edition - Sonic silver - 2016
                        - VW Golf Variant 1.6 TDI Highline - Tungsten silver - 2014

                        Comment


                        • OK, is valabel argument! Ik trek ook vaak een aanhanger (niet zo'n zware) en heb van één ding dik spijt: dat ik geen automatische versnellingsbak heb gekozen, want bij de manuele is de koppeling echt niet goed daarvoor (ik neem aan dat er zo'n moderne dubbel massa vliegwielkoppeling inzit).
                          Maar toch hoop ik voor jou dat je op termijn geen problemen gaat krijgen met je 70 km/u. Weet het ons te zeggen binnen een jaar of 5 ;-)


                          Oorspronkelijk geplaatst door pevepe Bekijk Berichten
                          Mijn dealer heeft me de diesel niet aangepraat. Ik heb er zelf voor gekozen omdat ik regelmatig een aanhanger van 2000 kg moet trekken op (soms drassige) aardewegen. De benzineversie mag max. 1800 kg trekken, en de diesel heeft ook een veel hoger koppel dan de benzineversie.
                          Last edited by PaulDB; 03/02/2016, 14:54.

                          Comment


                          • lampje gaat bij mij dan toch veel later branden, dan heb ik er nog +/- 6 liter in.

                            Oorspronkelijk geplaatst door Dane Bekijk Berichten
                            Een update :
                            +- rond de 7 l/100km aan binnenwegen , 90 km/h , ...
                            +- rond de 8 l/100km op autostrade aan 130 km/h ( op teller )

                            Volgetankt wanneer het lampje brandde , met moeite 46L in gekregen op een tank van 58 l ( 12l reserve ? )

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door PaulDB Bekijk Berichten
                              Maar toch hoop ik voor jou dat je op termijn geen problemen gaat krijgen met je 70 km/u. Weet het ons te zeggen binnen een jaar of 5 ;-)
                              Er zijn geen snelwegen op mijn traject. Allemaal 70 of 50 km/uur. Ik heb al genoeg snelheidsboetes betaald, dus houd ik mij aan de beperkingen. Maar buiten mijn reguliere route rijd ik ook wel regelmatig op de snelweg.

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Dane Bekijk Berichten
                                Volgetankt wanneer het lampje brandde , met moeite 46L in gekregen op een tank van 58 l ( 12l reserve ? )
                                Volgens het instructieboekje heeft de 2WD een tankinhoud van 56 liter, en de 4WD 58 liter.
                                Met mijn 4WD heb ik de eerste keer (onmiddellijk na de levering van de wagen) 61 liter getankt, wel te verstaan: niet wanneer het automatisch pistool afslaat, maar verder volgetankt. Bij mijn volgende tankbeurten kreeg ik er op dezelfde manier maar 50 liter in na het aangaan van het lampje. Dus een reserve van 11 liter plus wat er nog in was bij de aflevering van de nieuwe wagen.

                                Comment


                                • Ik tank hem altijd tot aan de rand vol. Enige manier om mijn verbruik correct op te volgen. Tussen het afslaan en het tot aan het randje tanken zitten maar enkele liters verschil.
                                  Bij mij gaat het reservelichtje aan als er nog 2 blokjes zichtbaar zijn. Dat komt overeen met een liter of 8.

                                  61 liter heb ik er nog nooit ingekregen. Dan moet je nog droger dan droog hebben gestaan. Moet zijn dat ze er bij Mazda net genoeg in doen om op de boot en op de kamion te rijden :-)

                                  Hoe dan ook is de tank voor zo'n relatief dorstige auto nogal klein. Mijn vorige auto had voor een +/- zelfde verbruik een tank van bijna 80 liter.

                                  Oorspronkelijk geplaatst door pevepe Bekijk Berichten
                                  Volgens het instructieboekje heeft de 2WD een tankinhoud van 56 liter, en de 4WD 58 liter.
                                  Met mijn 4WD heb ik de eerste keer (onmiddellijk na de levering van de wagen) 61 liter getankt, wel te verstaan: niet wanneer het automatisch pistool afslaat, maar verder volgetankt. Bij mijn volgende tankbeurten kreeg ik er op dezelfde manier maar 50 liter in na het aangaan van het lampje. Dus een reserve van 11 liter plus wat er nog in was bij de aflevering van de nieuwe wagen.

                                  Comment


                                  • Teken des tijds die kleine tankjes. Waarom ze dat doen is mij onduidelijk.

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk Berichten
                                      Teken des tijds die kleine tankjes. Waarom ze dat doen is mij onduidelijk.
                                      lager gewicht van tank en brandstof = lager verbruik en lagere uitstoot.

                                      Comment


                                      • Dat beetje plastic zal het ook niet maken. En voor het bepalen van de co2-uitstoot sjoemelen ze sowieso al. Daar vullen ze de tank ook maar met een paar liter.

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk Berichten
                                          Dat beetje plastic zal het ook niet maken. En voor het bepalen van de co2-uitstoot sjoemelen ze sowieso al. Daar vullen ze de tank ook maar met een paar liter.
                                          Je hebt gelijk... Zucht
                                          10l brandstof + tank, +-15 kg wat kan mij die testen schelen. Wat ik tank, en betaal vind ik belangrijker...
                                          Uiteindelijk is gewicht een dooddoener, naar het verbruik toe... Zeker bij korte ritten.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X