Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Mazda CX-5
Collapse
X
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Mazda CX-5: zeer belangrijk model
Knalblauw is ‘ie: de nieuwe Mazda CX-5 op de autoshow van Frankfurt. De belangrijkste auto van Mazda in jaren.
Het grootste nieuws van Mazda in Frankfurt heet CX-5. Voor Mazda is dit een zeer belangrijk model omdat het de eerste auto is met een geheel nieuwe generatie SkyActiv-techniek, die de toon zet voor alle toekomstige Mazda’s.
Mazda zet de CX-5 neer in een opvallende, felblauwe kleur. Die kleur staat de auto goed want verder is de SUV beschaafd vormgegeven. Wel helemaal Mazda, dus met een sportief tintje en een trotse, rechtopstaande grille.
Het belangrijkste nieuws voor Mazda is dat de 2.0 benzinemotor met 165 pk een A-label krijgt en bovendien in de 20 procent bijtellingsklasse valt. De 2.2 diesel mist met een CO2-waarde van 119 g/km deze gunstige bijtellingsklasse net. Toch boekt Mazda op dit gebied grote vooruitgang en de (verkoop)verwachtingen van het merk zijn dan ook hoog.
Vanaf 1 november is de nieuwe CX-5 te bestellen. De komst van de CX-5 betekent overigens niet het einde voor de CX-7 en CX-9, die blijven gewoon in het assortiment.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Mazda CX-5 in detail
De Mazda CX-5 is officieel ontdaan van zijn doek. Tegelijk maakte de Japanse autofabrikant alle specificaties van diens nieuwe crossover bekend, en deze zullen de aandacht van met name de zakelijke rijder trekken. En dat van kampeerders, want de CX-5 trekt met gemak 1.800 kg.
Lang heeft Mazda moeten toekijken, maar nu eindelijk hebben ook zij een model in het populaire segment van de compacte crossover. Er wordt veel van de CX-5 verwacht, niet in de laatste plaats vanwege het feit dat de CX-5 de eerste Mazda is voorzien van de designtaal “Kodo”, maar vooral omdat de auto SkyActiv herbergt, Mazda’s uithangbord van nieuwe, milieubesparende technieken die in alle lagen van de auto zijn te vinden. Extra interessant voor Nederland is dat de Mazda CX-5 daardoor in aanmerking komt voor 20% bijtelling. De eerste in z’n klasse.
Cheetah
(Natuurlijke) bewegingen en stromingen van allerlei aard hebben de afgelopen jaren als inspiratiebron gediend bij de ontwerpen van Mazda en dat is met het nieuwe Kodo ‘Soul of Motion’ design niet anders geweest. Ditmaal dienden niet verschillende natuurverschijnselen als inspiratiebron, maar de dierenwereld. Volgens Chief Designer Masashi Nakayama moest de CX-5 vitaliteit en lenigheid uitstralen en daarin hebben de ontwerpers vooral gekeken naar beelden van het snelste landdier ter wereld, de jachtluipaard. Dat heeft zich volgens Mazda laten vertalen naar het atletische, gespierde design van de CX-5 waarbij het front – het nieuwe familiegezicht van Mazda – een krachtige eerste indruk maakt. De wielkasten zijn prominent aangezet om het atletische koetswerk extra te benadrukken.
Interieur
Binnenin staat de bestuurder centraal. Comfort en kwaliteit gelden volgens Mazda voor alle inzittenden. Zo zijn voor het instrumentenpaneel en de deurbekleding nieuwe, zachte materialen gebruikt, en zijn elementen die het meest aangeraakt worden, zoals de spaken van het stuur en de
deurgrepen, voorzien van een satijnchroom behandeling voor extra duurzaamheid.
De wielbasis van de CX-5 meet 2,70 meter en dat moet voldoende zijn om genoeg (been)ruimte te bieden aan vijf personen. De beenruimte achter is met 997 mm volgens Mazda zelfs de grootste in z’n klasse. Aan bagageruimte wordt normaliter 500 liter geboden en dat is inclusief de extra opbergruimte onder de (vlakke) laadvloer. De CX-5 is uitgerust met een in delen neer te klappen achterbank (40:20:40) en dat kan eventueel ‘op afstand’ via de daarvoor bestemde hendels achterin. Het bewaren van kleinere voorwerpen kan gewoon in de cockpit; er zijn diverse opbergplekken, zoal in de middenconsole, het dashboard en de deurpanelen (groot genoeg zijn voor 1-liter flessen).
Features
Voor de CX-5 ontwikkelde Mazda een nieuwe HMI (Human Interface) dat gebruiksvriendelijk is. Bovenop de middenconsole bevindt zich een 5,8 inch kleuren touchscreen dat de functies van het infotainmentsysteem weergeeft. Optioneel is er een navigatiesysteem verkrijgbaar dat gebruik maakt van TomTom-software. Daarnaast is er de mogelijkheid externe muziekdragers en GSM’s aan te sluiten via USB of Bluetooth. Een surround sound audiosysteem met aparte subwoofer van Bose (standaard op de GT-M) is er voor de bovengemiddelde muziekliefhebber.
Veiligheid
Aan veiligheid biedt de CX-5 enkele voor Mazda nieuwe features. Zo is Smart City Brake Support nieuw dat via een radargestuurd systeem frontale botsingen bij lage snelheden (tot 30 km/h) voorkomt door automatisch te remmen. En het verbeterde Rear Vehicle Monitoring System waarschuwt voortaan al vanaf 30 km/h voor achteropkomend verkeer. Ook Lane Departure Warning en Grootlicht Controle is beschikbaar op de CX-5.
Dynamische prestaties
SkyActiv is van toepassing op alle technische lagen van de CX-5. De CX-5 beschikt over nieuw ontwikkelde veerpoten vóór en een multilink-layout achter. Ze moeten bijdragen aan een licht en lineair stuurgevoel bij lage en normale snelheden en uitstekende stabiliteit bij hogere snelheden. Speciale schokdempers achter verzekeren comfort, ook op slecht wegdek. De stuurbekrachtiging van de Mazda CX-5 is adaptief; bij lage en normale snelheden is de stuurbekrachtiging respectievelijk zwaar en licht. Ondertussen zouden rijgeluiden tot een minimum beperkt zijn door het nieuwe, stijvere chassis dat niet alleen stiller is, maar ook minder gevoelig is voor trillingen. Een stil interieur is het gevolg, aldus Mazda.
Unieke compressieverhouding
Aan de basis van SkyActiv staan uiteraard de motoren. Die zijn allemaal nieuw en bovendien uniek door hun bijzondere compressieverhouding van 14:1; voor een benzinemotor is dit extreem hoog en voor een dieselblok juist gigantische laag. Mazda is tot op heden de enige autofabrikant die hier zich aan durft te wagen zonder naar eigen zeggen in te leveren op betrouwbaarheid.
Motorengamma
Voor de CX-5 levert Mazda vier motoren die ieder uitgerust kunnen worden met een handgeschakelde 6-bak of een zestraps automaat, en sommige daarvan zijn verkrijgbaar als 4WD-versie. De basismotor is de 2.0 SkyActiv-G, een benzinemotor met 165 pk en 210 Nm (2WD) en 160 pk en 208 Nm indien alle vier de wielen worden aangedreven. Als verbruik geeft Mazda voor deze motor (als 2WD met automaat en i-start/stop) een gemiddelde op van 6,0 l/km, gecombineerd met een CO2-uitstoot van 139 g/km. Dat betekent in Nederland een A-label (ook in 2012) en zakelijk gezien een bijtelling van 20%.
De 2.2 SkyActiv-D(iesel) met tweetraps turbocharger is nog indrukwekkender. De standaardversie levert 150 pk en 380 Nm terwijl het theoretische verbruik niet meer bedraagt dan 4,5 l/100 km. Helaas zit met 119 g/km een lagere bijtelling er niet in. Desondanks is de CX-5 zeer schoon voor een crossover. De ‘High Power’ diesel, die al voldoet aan de Euro6-norm, levert 175 pk en liefst 420 Nm koppel.
De prijslijst moet nog volgen, maar toch meer weten over de nieuwe Mazda CX-5? Eerder al maakten we uitgebreid met de bijzondere SkyActiv-techniek van Mazda. Lees hier hoe Mazda het bestaande heeft verbeterd en een nieuwe mijlpaal in de autoindustrie heeft bereikt.
Bron: [www.autowereld.com]Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
- Mazda CX-5 2.0 Skyactiv-G Premium Edition - Sonic silver - 2016
- VW Golf Variant 1.6 TDI Highline - Tungsten silver - 2014
Comment
-
Nice ! De zwarte afwerking komt mooi uit op dit grijs. Morgen ga ik hem eindelijk in het echt zien
Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten
Comment
Comment