Gisteren in "Volt" testten ze het city Safe System van Volvo waardoor de wagen automatisch stopt wanneer een aanrijding dreigt. Gezien onze CX-5 dat ook heeft (Smart city Brake System) wou ik nu toch echt wel eens testen of dat ook werkt. Eerst nog even nagezien wat de voorwaarden zijn voor een feilloze werking, zonder schade: snelheid tussen 4 en 15 kilometer per uur (werkt tot 30 km/u, maar beperkt dan slechts de schade!). Op een private weg voor de garageboxen een grote doos van een flatscreen TV opgesteld, na er eerst al de isomo enz. uit gehaald te hebben. En dan aanloop, gas geven (vergt echt wel even karakter om opzettelijk op iets in te rijden!) en...hij gooide alles dicht en stond stil 30 cm van de doos! Nog een tweede maal getest aan een snelheid van ongeveer 10 km/u met hetzelfde resultaat. Het werkt dus!
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Mazda CX-5
Collapse
X
-
Hallo,
nieuw op dit forum, alles doorgeploeterd maar niet direct antwoord op enkele vragen gevonden.
1) Hoe weet je wanneer de AWD werkt? Indien ik de handleiding goed begrijp, zou je dat AWD enkel mogen zien (knipperen of constant branden) als er iets mis is.
2) Een minpunt vind ik dat je de AWD niet manueel kan inschakelen. Heeft er iemand ervaring met het vertrekken op een gladde helling (sneeuw bv). Want dat is net een van die situaties waarin je het graag zelf in de hand hebt
3) iPod connectie is een ramp. Althans toch met mijn Nano. Het werkt wel, maar van zodra je naar de bv. even naar FM switcht en dan terug (en ter info: dat gebeurt vanzelf indien je TA hebt opstaan, wat ik echt wel gebruik!), is hij de iPod kwijt. Het enige dat dan helpt is dat je de iPod uitplugt en weer inplugt. Maar dan weer heel die trage opstart, je moet weer je album kiezen enz.
4) Geen reservewiel, en wat Mazda optioneel verkoopt is schandalig duur (600-700 €, allez mensen daar koop je 4 banden voor) en dat voor een 185 17" bandje. En dan verlies je nog 5 cm van je kofferhoogte!
Dus dat ga ik niet doen, maar het is wel de eerste keer van mijn leven (met 1 mio km) dat ik zonder reservewiel rij. Voel me daar niet blij mee, met al 2 klapbanden op mijn actief (1x wegens steen op de weg, 1x wegens fabricagefout in nieuwe band). Hoe doen jullie dat?
Heb nog wat vragen maar wil jullie niet overspoelen :-)
Voor de rest vind ik het een geweldige wagen (2.2 D 150 PK AWD)
Paul
Comment
-
19" velgen en banden - iemand interesse
Iemand interesse om zijn 17" velgen te ruilen tegen mijn originele Mazda CX5 19” sportvelgen inclusief banden tegen een zeer zacht prijsje (à la limite de kost van het eraf halen en weer monteren).
Uiteraard enkel als die 17" velgen in perfecte staat zijn en de banden minder dan 10000 km hebben!
Mijn CX5 gekocht als jonge directiewagen (3 maanden & 8000 km) stond nl op prachtige 19" sportvelgen. Persoonlijk had ik die optie (1143 euro opleg!) nooit gekozen. Ik moet veel over slechte wegen rijden (en pistes) en vind in 17" veel gemakkelijker terreinbanden of M+S banden. Bovendien heb ik geen behoefte aan die 19" sportbanden die toch wat harder zijn (maar moet zeggen dat de auto wel aan de weg plakt als je sportief rijdt).
Mijn velgen zijn in perfecte staat, er staan Toyo banden op en die hebben 8000 km gereden (waarvan 187 km door mezelf :-) ).
Maat 225/55 19” snelheidsaanduiding “V”.
Foto's op aanvraag, of kom eens kijken. Er is geen krasje op die velgen...
Paul
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door PaulDB Bekijk BerichtenHallo,
nieuw op dit forum, alles doorgeploeterd maar niet direct antwoord op enkele vragen gevonden.
1) Hoe weet je wanneer de AWD werkt? Indien ik de handleiding goed begrijp, zou je dat AWD enkel mogen zien (knipperen of constant branden) als er iets mis is.
2) Een minpunt vind ik dat je de AWD niet manueel kan inschakelen. Heeft er iemand ervaring met het vertrekken op een gladde helling (sneeuw bv). Want dat is net een van die situaties waarin je het graag zelf in de hand hebt
3) iPod connectie is een ramp. Althans toch met mijn Nano. Het werkt wel, maar van zodra je naar de bv. even naar FM switcht en dan terug (en ter info: dat gebeurt vanzelf indien je TA hebt opstaan, wat ik echt wel gebruik!), is hij de iPod kwijt. Het enige dat dan helpt is dat je de iPod uitplugt en weer inplugt. Maar dan weer heel die trage opstart, je moet weer je album kiezen enz.
4) Geen reservewiel, en wat Mazda optioneel verkoopt is schandalig duur (600-700 €, allez mensen daar koop je 4 banden voor) en dat voor een 185 17" bandje. En dan verlies je nog 5 cm van je kofferhoogte!
Dus dat ga ik niet doen, maar het is wel de eerste keer van mijn leven (met 1 mio km) dat ik zonder reservewiel rij. Voel me daar niet blij mee, met al 2 klapbanden op mijn actief (1x wegens steen op de weg, 1x wegens fabricagefout in nieuwe band). Hoe doen jullie dat?
Heb nog wat vragen maar wil jullie niet overspoelen :-)
Voor de rest vind ik het een geweldige wagen (2.2 D 150 PK AWD)
Paul
1) Ik denk dat de AWD automatisch inschakelt als het nodig is .
2) Is algemeen bekend dat er problemen zijn , één oplossing is er niet .
Mazda is bezig met een andere systeem die ergens in de loop van volgend jaar op de CX-5 komt .
3) Ga eens naar de bandencentrale en vraag om de goedkoopste velg en tweedehands band , zal stukken goedkoper zijn dan die van Mazda zelf .
Mijn garage heeft één voor niets gegeven , hij had nog iets liggen dat hij niet kwijt kreeg vol met krassen en verf af met de verkeerde en kapotte band . Ik heb de band verwisseld met een gebruikte nog goede band met de juiste maat en dat heeft met monteren en al +- 60€ gekost .- Mazda CX-5 2.0 Skyactiv-G Premium Edition - Sonic silver - 2016
- VW Golf Variant 1.6 TDI Highline - Tungsten silver - 2014
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Dane Bekijk BerichtenWelkom Paul
1) Ik denk dat de AWD automatisch inschakelt als het nodig is .
Ja dat denk of beter *hoop* ik ook :-) anders had ik het niet moeten kopen. Maar de vraag is: hoe weet je het?
2) Is algemeen bekend dat er problemen zijn , één oplossing is er niet .
Mazda is bezig met een andere systeem die ergens in de loop van volgend jaar op de CX-5 komt .
Heb je het hier nu over mijn punt 2 (handmatig inschakelen AWD) of mijn punt 3 (iPod/USB fiasco)? Ik neem aan dit laatste. Met een nieuw systeem zijn we (= de huidige CX5-bezitters) niet veel vooruit. IK heb er al ellenlange threads of diverse fora over gelezen. Hetgeen de bezitters zo frustreert is dat de CX5 modellen van begin 2012, geen problemen hebben: USB/iPod onthoudt waar hij gebleven was, ook als de motor wordt uitgeschakeld of even van USB/iPod naar FM wordt geschakeld. Dan heeft Mazda blijkbaar een software-aanpassing gedaan en in de nieuwere wagens is het naar de kl...
Dus het is gewoon een reparatie van hun software die Mazda moet doen; alleen blijken ze daar geen zin in te hebben.
Nu is het gewoon onbruikbaar, zeker voor korte ritten. Maar evengoed voor lange in feite: rij eens naar Spanje. Elke keer je onderweg stopt, begint je USB-stick weer van vooraf aan.
3) Ga eens naar de bandencentrale en vraag om de goedkoopste velg en tweedehands band , zal stukken goedkoper zijn dan die van Mazda zelf .
Mijn garage heeft één voor niets gegeven , hij had nog iets liggen dat hij niet kwijt kreeg vol met krassen en verf af met de verkeerde en kapotte band . Ik heb de band verwisseld met een gebruikte nog goede band met de juiste maat en dat heeft met monteren en al +- 60€ gekost .
grts!
Paul
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Dane Bekijk BerichtenWelkom Paul
2) Is algemeen bekend dat er problemen zijn , één oplossing is er niet .
Mazda is bezig met een andere systeem die ergens in de loop van volgend jaar op de CX-5 komt .
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door dirk195 Bekijk BerichtenWelk ander systeem ? Bronnen ?
Gelezen in de Mazda 6 thread :
Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk BerichtenErgens gelezen dat de CX-5 en 6 volgend jaar een update krijgen naar dat nieuwe systeem.
is op zich ook zeer simpel in te bouwen.
Maar daar zijn de huidige kopers weinig mee natuurlijk, sterker nog: het zal Mazda nog minder reden geven om het huidige systeem te verbeteren.- Mazda CX-5 2.0 Skyactiv-G Premium Edition - Sonic silver - 2016
- VW Golf Variant 1.6 TDI Highline - Tungsten silver - 2014
Comment
-
reservewiel en update tomtom
Reservewiel:
Sedert mijn vorige Mazda 6 II en mijn huidige CX-5 steeds zonder reservewiel gereden. Eén maal leeglopende band gehad op de 6 door een spijker op de parking van mijn werk. Zelf bijgeblazen met de Mazdapomp en zo makkelijk thuis geraakt. Vervolgens Mazda Euroservice gebeld. Binnen het uur een pechverhelper ter plaatse. Heeft meteen een "tap" getrokken in de band en probleem opgelost. Moest wel tien euro betalen voor de herstelling, anders was het gratis afslepen en dan toch nog betalen in de garage of bandencentrale die pas 's anderendaags weer open was...
Tomtom:
sedert gisteren is een nieuwe firmware (besturingssysteem) beschikbaar voor de Tomtom navigatie MB1. Belangrijkste wijzigingen:- véél snellere connectie met Live-diensten. Vroeger duurde dat bij mij op de kop 4 minuten. Nu nog slechts 45 seconden na verschijnen navigatiescherm! Super verbetering.
- bij de radaralarmen werd een nieuwe categorie bijgevoegd: risicozones speciaal voor Frankrijk. Aanduiding vaste en/of mobiele radars is daar verboden, dit mag wél!
Voor wie nog nooit een firmware update deed:- Sd kaart in PC en Tomtom Home opstarten
- update gebeurt zoals gewoonlijk + verwittigt dat er een firmware update bij zit
- in wagen terug plaatsen
- komt een afbeelding in scherm wat er uit ziet als het deurtje van de SD-kaart.
- Akkoord wordt gevraagd voor overschrijven firmware: JA aanvinken
- software wordt overschreven met resterende tijd aanduiding
- Tomtom start opnieuw op
- er komt nogmaals een software overschrijving (deze zag ik nooit voorheen bij vorige firmware updates) met resterende tijdsaanduiding
- Tomtom start nogmaals opnieuw op nu met het kleine tomtom-logo zoals bij een gewone update
- Klaar: nieuwe speedwarning risicozone staat standaard aan
Comment
-
Is die Euroservice van Mazda iets wat je altijd hebt gedurende de garantieperiode, of is dat iets optioneels? Vind er niet direct iets van in mijn onderhouds- en garantieboekje.
Die Tomtom update: tja lost jammer genoeg die iPod/USb problematiek niet op. Maar bij toeval heb ik gisteren ook mijn gps systeem geüpdated. Maar ik kreeg geen firmware melding, en al evenmin die Franse risicozones (die ik heel graag zou hebben!). Maar het duurde wel ellendig lang om in de wagen de GPS weer op te starten, en ik kreeg ook die animatie op mijn schermpje te zien en tijdsbalk die aftelde, en de GPS is wel 3x herstart..
Maar Franse risicozones: noppes.
Heb het zonet nog eens geprobeerd, maar nada..
In de lijst met beschikbare updates stonden wel 2 zaken zonder enige omschrijving (de eerste twee items), had jij dat ook? Heb ze nu gedownload maar ook deze geven geen Franse risicozones
Paul
Oorspronkelijk geplaatst door delegee Bekijk BerichtenReservewiel:
Vervolgens Mazda Euroservice gebeld. Binnen het uur een pechverhelper ter plaatse.
Tomtom:
sedert gisteren is een nieuwe firmware (besturingssysteem) beschikbaar voor de Tomtom navigatie MB1. Belangrijkste wijzigingen:- véél snellere connectie met Live-diensten. Vroeger duurde dat bij mij op de kop 4 minuten. Nu nog slechts 45 seconden na verschijnen navigatiescherm! Super verbetering.
- bij de radaralarmen werd een nieuwe categorie bijgevoegd: risicozones speciaal voor Frankrijk. Aanduiding vaste en/of mobiele radars is daar verboden, dit mag wél!
Comment
-
Kom hier efkes op terug.
Volgens deze (Duitse) discussie zouden die 2 updates zonder omschrijving ("TITLE MISSING idnum 999171 en idnum 999172) nu inderdaad net die FRanse risicozones zijn.
Maar waar ergens in mijn GPS moet ik die zaken dan zien staan? Toch niet in de nuttige punten?
Paul
Oorspronkelijk geplaatst door PaulDB Bekijk BerichtenDie Tomtom update: tja lost jammer genoeg die iPod/USb problematiek niet op. Maar bij toeval heb ik gisteren ook mijn gps systeem geüpdated. Maar ik kreeg geen firmware melding, en al evenmin die Franse risicozones (die ik heel graag zou hebben!). Maar het duurde wel ellendig lang om in de wagen de GPS weer op te starten, en ik kreeg ook die animatie op mijn schermpje te zien en tijdsbalk die aftelde, en de GPS is wel 3x herstart..
Maar Franse risicozones: noppes.
Heb het zonet nog eens geprobeerd, maar nada..
In de lijst met beschikbare updates stonden wel 2 zaken zonder enige omschrijving (de eerste twee items), had jij dat ook? Heb ze nu gedownload maar ook deze geven geen Franse risicozones
Paul
Comment
-
Graag nogmaals herhalen: de Tomtom-module heeft hoegenaamd niets te maken met de radio/mp3-speler: de Tomtom-module zit links onderaan je dashboard, waar de Sd-kaart zit en is met de head unit verbonden door middel van een USB-kabel enkel zodat je op het scherm de info kan zien en uit de luidsprekers kan horen. Een firmware update van Tomtom veranderd dan ook niets aan de firmware van de audio-installatie.
De "gevarenzones" kun je vinden en aan- of uitschakelen via: HOOFDMENU->LIVE SERVICES->FLITSERS->MELDINGSINSTELLINGEN
En dan zie je dit:
Comment
-
Mazda Euroservice is gratis inbegrepen gedurende de driejarige fabrieksgarantie. Nadien kan ze tegen betaling verlengd worden. Is eigenlijk hetzelfde als bij Volkswagen de mobiliteitsgarantie.
Het is een 24/24U pechverhelpingsdienst met vele extra's als vervangwagen, overnachting enz. Normaal moet je de brochure hierover samen met de handleiding van de wagen gekregen hebben van je garagist bij aflevering van de wagen.
Heden wordt naar verluidt de dienst verzekerd door Europ Assistance. Je kunt er dan ook eender waar in Europa beroep op doen door het centrale nummer in België te contacteren.
Comment
-
OK, fijn, is zoals bij mijn vorige wagen (Hyundai).
Heb info en tel. nr op de Mazda site gevonden.
Had er geen info van gekregen, nee.
Oorspronkelijk geplaatst door delegee Bekijk BerichtenMazda Euroservice is gratis inbegrepen gedurende de driejarige fabrieksgarantie. Nadien kan ze tegen betaling verlengd worden. Is eigenlijk hetzelfde als bij Volkswagen de mobiliteitsgarantie.
Het is een 24/24U pechverhelpingsdienst met vele extra's als vervangwagen, overnachting enz. Normaal moet je de brochure hierover samen met de handleiding van de wagen gekregen hebben van je garagist bij aflevering van de wagen.
Heden wordt naar verluidt de dienst verzekerd door Europ Assistance. Je kunt er dan ook eender waar in Europa beroep op doen door het centrale nummer in België te contacteren.
Comment
-
ja dat weet ik ook wel dat die Audio en Tomtom twee verschillende zaken zijn - maar jij begon over Tomtom als antwoord op mijn USB/ipod probleem hé :-)) Vandaar dat ik zei: die Tomtom update lost dat niet op.
Heb inderdaad die gevarenzones gevonden! Nu nog afwachten of ze in Frankrijk hun werk doen. Had intussen al een alternatief gevonden:
maar dat zijn dan POI's.
Oorspronkelijk geplaatst door delegee Bekijk BerichtenGraag nogmaals herhalen: de Tomtom-module heeft hoegenaamd niets te maken met de radio/mp3-speler: de Tomtom-module zit links onderaan je dashboard, waar de Sd-kaart zit en is met de head unit verbonden door middel van een USB-kabel enkel zodat je op het scherm de info kan zien en uit de luidsprekers kan horen. Een firmware update van Tomtom veranderd dan ook niets aan de firmware van de audio-installatie.
De "gevarenzones" kun je vinden en aan- of uitschakelen via: HOOFDMENU->LIVE SERVICES->FLITSERS->MELDINGSINSTELLINGEN
En dan zie je dit:
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door dirk195 Bekijk BerichtenWanneer is modeljaar 2014 bestelbaar ? (met nieuwe gps) Op welke korting mag je rekenen ?
Toen ik enkele weken geleden offertes liet maken voor de CX5 2.2D 4WD 150 pk, gaf de dealer een korting van rond de 8% op de prijzen die je op de Mazda car configurator kreeg.
Is niet zo veel maar er viel niet meer over te palaveren.
Leveringstijd van de CX5 is nu 4 maanden (nu bestellen = levering ergens in maart). Omdat ik zolang niet kon wachten, heb ik wat dealers afgelopen om een showroom- of directiemodel te vinden, en dat is me relatief rap gelukt (auto van 3 maanden oud, nog niet ingeschreven, als nieuw). En dat scheelde nog eens een paar duizend euro t.o.v. de prijs die ik had gekregen voor een nieuwe.
Ik vond hem in Namen, dus misschien je geluk in Wallonie proberen. Wegens het enorme verschil in BIV (155 € in Vlaanderen, 2100 € in Wallonië voor de 4WD) zou het kunnen dat ze daar wat moeilijker van hun showroommodellen afgeraken?
Paul
Comment
Comment