Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mazda CX-5

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door PaulDB Bekijk Berichten
    Ten eerste is die automatische AWD een belangrijke extra veiligheid (en mijn ondervinding is dat hij prima zijn werk doet, en een van de redenen is dat de auto vooral in lange bochten zo aan de weg plakt), ten tweede zal de handremschakelaar nog vele andere systemen
    Dat geeft ook Mazda als reden op , als extra veiligheid .
    De CX-5 is niet bedoeld om door het terrein te crossen .
    - Mazda CX-5 2.0 Skyactiv-G Premium Edition - Sonic silver - 2016
    - VW Golf Variant 1.6 TDI Highline - Tungsten silver - 2014

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Nonkel Gert Bekijk Berichten
      Bedankt voor de uitgebreide info ... Ik ben enerzijds blij te horen dat het verbruik al bij al toch nog niet te veel is (in vergelijking met ...). Langs de andere kant blijf ik ermee in mijn maag zitten dat het veel meer is dan dat men doet vermoeden. Ik zal er moeten mee leren leven vrees ik. Niet makkelijk als je plant om een wagen voor de gehele levensduur te houden. Ik koos met veel overtuiging voor een benzine omdat er in een diesel veel te veel onderdelen zitten die kunnen stuk gaan of vuil geraken. ik rijd tenslotte "maar" een goed 15.000 km per jaar. Soms zou een mens in de toekomst moeten kunnen zien nietwaar. Nogmaals bedankt voor de snelle en volledige reacties aan allen!

      Nonkel Gert
      Tja 15000 is tegenwoordig inderdaad wat te weinig voor een diesel, gezien meerprijs van de motor en de fiscaliteit.
      Maar je keuze voor benzine was m.i. niet helemaal op de juiste argumenten gebaseerd. Een diesel is toch veel slijtvaster, storingsongevoeliger en iets eenvoudiger van constructie, dan een benzinemotor. Bovendien minder verbruik en meer koppel dan een equivalente benzine. Waarom zijn vrachtwagens, schepen, treinen, graafmachines enz. uitgerust met diesels en niet met benzines, denk je. Bij ons op het werk rijden ze met de trekkers zonder problemen 500000 à 1 miljoen km. Kan je niet met een benzine. Een diesel draait amper toeren. Dwz dat in vergelijking met een benzinemotor, die bv. dubbel zoveel toeren draait, alle motoronderdelen (zuigers, kleppen, krukas enz) en de transmissie maar half zoveel slijten.
      Wat zou er vuil worden in een dieselmotor? De EGR mogelijk. Hangt af van de constructeur: met mijn Opel Zafira heb ik daar niks dan miserie mee gehad. Met mijn Hyundai Trajet dan weer niet. Mijn Mazda dealer beweert dat de Skyactive motor er absoluut geen probleem mee mag hebben. Eerst zien en dan geloven zeg ik, we zullen dat moeten afwachten. Idem voor dieselpartikelfilter.

      Waar ik vooral schrik van heb, en diesel of benzine maakt daaraan geen verschil, dat is de gigantische boel elektronica in die moderne auto's. En blijkbaar zijn zelfs de duurste auto's (Mercedes bv) daar niet immuun voor. En als amateurmechanieker kan je daar ook zelf geen bal meer aan doen.

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Nonkel Gert Bekijk Berichten
        Bedankt voor de uitgebreide info ... Ik ben enerzijds blij te horen dat het verbruik al bij al toch nog niet te veel is (in vergelijking met ...). Langs de andere kant blijf ik ermee in mijn maag zitten dat het veel meer is dan dat men doet vermoeden.
        Nonkel Gert
        Kwam via het Franse CX5 forum (waar honderden bericht zijn gepost over het verbruik op autostrade) op deze uitleg, over hoe de constructeurs die verbruikscijfers bepalen:


        Dan weet je het natuurlijk wel. Men zet de auto op een rollentestbank en dan volgt er een cyclus van TRAAG optrekken/afremmen gedurende 20 minuten (1200 sec). In heel die 20 minuten wordt de snelheid maar 1 x opgevoerd tot 120 km/u en dat gedurende 10 seconden (WAUW!).
        Het optrekken van stilstand tot 50 km/u doen ze telkens in 26 seconden (doe dat eens op de A12 Antwerpen-Brussel en ze rijden je van de baan, want bij gewoon rustig optrekken je zit met deze auto normaal gezien binnen de 5-6 seconden aan 50 km/u.)

        De gemiddelde snelheid van de test is 33 km/u.

        Dan weet je het wel zeker? De bekomen verbruikscijfers zijn dus echt wel een farce.
        En uiteraard, spreekt het voor zich dat de constructeurs alle truukjes uit de kast halen om de resultaten zo gunstig mogelijk te beïnvloeden: banden keihard opgepompt, benzinetank bijna leeg, geen airco enz.

        Paul
        Last edited by PaulDB; 19/11/2013, 17:13.

        Comment


        • Ik vind het verbruik best meevallen , voor een benzine van 2.0 L met 165 pk in een SUV ( hoge luchtweerstand )
          - Mazda CX-5 2.0 Skyactiv-G Premium Edition - Sonic silver - 2016
          - VW Golf Variant 1.6 TDI Highline - Tungsten silver - 2014

          Comment


          • als ik dit leest valt dit inderdaad mee, denk dat de verwachtingen te hoog zijn door de onrealistische officieele verbruikcijfers van ALLE merken. Europa moet eens werk maken van een testcyclus die meer met de realiteit rekening houd.

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door PaulDB Bekijk Berichten
              Kwam via het Franse CX5 forum (waar honderden bericht zijn gepost over het verbruik op autostrade) op deze uitleg, over hoe de constructeurs die verbruikscijfers bepalen:


              Dan weet je het natuurlijk wel. Men zet de auto op een rollentestbank en dan volgt er een cyclus van TRAAG optrekken/afremmen gedurende 20 minuten (1200 sec). In heel die 20 minuten wordt de snelheid maar 1 x opgevoerd tot 120 km/u en dat gedurende 10 seconden (WAUW!).
              Het optrekken van stilstand tot 50 km/u doen ze telkens in 26 seconden (doe dat eens op de A12 Antwerpen-Brussel en ze rijden je van de baan, want bij gewoon rustig optrekken je zit met deze auto normaal gezien binnen de 5-6 seconden aan 50 km/u.)

              De gemiddelde snelheid van de test is 33 km/u.

              Dan weet je het wel zeker? De bekomen verbruikscijfers zijn dus echt wel een farce.
              En uiteraard, spreekt het voor zich dat de constructeurs alle truukjes uit de kast halen om de resultaten zo gunstig mogelijk te beïnvloeden: banden keihard opgepompt, benzinetank bijna leeg, geen airco enz.

              Paul
              Beste Mazda rijders,

              Heb donderdagavond mijn wagen binnen gedaan want een vertegenwoordiger van Mazda (los van de dealer) ging er een testrit mee doen om te kijken of het verbruik zo hoog lag. Bij het binnen doen vraag ik wanneer men ermee zou gaan rijden. Antwoord was morgen (dus vrijdag) in de voormiddag. Ik vroeg of ik mee kon. De dealer zei me te bellen wanneer de tester er was. Op vrijdag om 11u30 toch maar gebeld want ik had nog niets gehoord. De dealer nam op en zei me dat de tester al vertrokken was. Uiteraard gevraagd waarom hij niets had laten weten en antwoord was dat ik van de tester niet mee mocht! (Waarom niet?) Vrijdagavond 16u15 telefoon gekregen dat de tester terug was en dat ik de wagen mocht komen ophalen. Resultaat: de tester heeft mijn verbruik (tijdens de rit) teruggebracht op 7.0l/100km op de boordcomputer!!?? Hoe heeft hij dit gelapt?? De dealer adviseerde me om het verslag van de tester af te wachten en dan te reageren. Ik rijd naar huis en (heeeeeel rustig gereden) mijn gemiddeld verbruik is reeds gestegen naar 7.4 Vandaag sta ik reeds op 7.8 en nog steeds heel rustig rijden (zeker niet het vlotte verkeer volgen). Ik ben benieuwd wat de tester gaat antwoorden wanneer ik vraag, hoe ik moet rijden om die 7.0 te behouden. Ik geloof er geen snars van! Sorry voor mijn ongelovigheid ... Ik voel me er absoluut niet goed bij. Als er geen verbetering in komt gaat hij eruit. Dus wanneer iemand van jullie een gegadigde weet om een SUV te kopen die "maar" 8.9l/100 km verbruikt zonder een deftig krachtige motor, kan bij mij terecht voor een zo goed als nieuwe wagen en meteen leverbaar, dus geen half jaar wachten. Alles op en aan (Automaat/2.0l/165 pk/ledereninterieur enz. ... enkel geen schuifdak)

              Groetjes

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door jojo2 Bekijk Berichten
                als ik dit leest valt dit inderdaad mee, denk dat de verwachtingen te hoog zijn door de onrealistische officieele verbruikcijfers van ALLE merken. Europa moet eens werk maken van een testcyclus die meer met de realiteit rekening houd.
                Helemaal mee eens jojo2!

                Comment


                • Heeft er nog iemand de laatste TomTom firmware update gedaan? Sinds die update alleen maar troubles met de GPS. Het signaal valt alle 2-3 seconden weg, wat het ding zo goed als onbruikbaar maakt.
                  Jm
                  http://www.roadsterclub.be

                  2017 Mazda 6 2.5 Skycruise Wagon



                  1996 RX-7 FD3S

                  Comment


                  • Bizar, bij mij heeft hij nog nooit zo goed gewerkt als sedert de laatste update. Connectie met live-diensten binnen de veertig seconden. Verder snelle verbinding met satelieten. Misschien moet je eens een full reset doen: twee zekeringen van audio verwijderen en na een tiental minuten terugplaatsen. Deze oplossing wordt vaak geroemd op Duitse sites.

                    Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

                    Comment


                    • Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door delegee Bekijk Berichten
                        Bizar, bij mij heeft hij nog nooit zo goed gewerkt als sedert de laatste update. Connectie met live-diensten binnen de veertig seconden. Verder snelle verbinding met satelieten. Misschien moet je eens een full reset doen: twee zekeringen van audio verwijderen en na een tiental minuten terugplaatsen. Deze oplossing wordt vaak geroemd op Duitse sites.

                        Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
                        Gisteren reset gedaan van naar de fabrieksinstellingen op aanraden van TomTom... resultaat: totaal geen GPS signaal meer !
                        Jm
                        http://www.roadsterclub.be

                        2017 Mazda 6 2.5 Skycruise Wagon



                        1996 RX-7 FD3S

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Nonkel Gert Bekijk Berichten
                          Beste Mazda rijders,

                          Heb donderdagavond mijn wagen binnen gedaan want een vertegenwoordiger van Mazda (los van de dealer) ging er een testrit mee doen om te kijken of het verbruik zo hoog lag. Bij het binnen doen vraag ik wanneer men ermee zou gaan rijden. Antwoord was morgen (dus vrijdag) in de voormiddag. Ik vroeg of ik mee kon. De dealer zei me te bellen wanneer de tester er was. Op vrijdag om 11u30 toch maar gebeld want ik had nog niets gehoord. De dealer nam op en zei me dat de tester al vertrokken was. Uiteraard gevraagd waarom hij niets had laten weten en antwoord was dat ik van de tester niet mee mocht! (Waarom niet?) Vrijdagavond 16u15 telefoon gekregen dat de tester terug was en dat ik de wagen mocht komen ophalen. Resultaat: de tester heeft mijn verbruik (tijdens de rit) teruggebracht op 7.0l/100km op de boordcomputer!!?? Hoe heeft hij dit gelapt?? De dealer adviseerde me om het verslag van de tester af te wachten en dan te reageren. Ik rijd naar huis en (heeeeeel rustig gereden) mijn gemiddeld verbruik is reeds gestegen naar 7.4 Vandaag sta ik reeds op 7.8 en nog steeds heel rustig rijden (zeker niet het vlotte verkeer volgen). Ik ben benieuwd wat de tester gaat antwoorden wanneer ik vraag, hoe ik moet rijden om die 7.0 te behouden. Ik geloof er geen snars van! Sorry voor mijn ongelovigheid ... Ik voel me er absoluut niet goed bij. Als er geen verbetering in komt gaat hij eruit. Dus wanneer iemand van jullie een gegadigde weet om een SUV te kopen die "maar" 8.9l/100 km verbruikt zonder een deftig krachtige motor, kan bij mij terecht voor een zo goed als nieuwe wagen en meteen leverbaar, dus geen half jaar wachten. Alles op en aan (Automaat/2.0l/165 pk/ledereninterieur enz. ... enkel geen schuifdak)

                          Groetjes
                          Ik denk dat elk merk van hetzelfde bedje ziek is wat het opgegeven verbruik betreft en je geen heil moet gaan zoeken elders.

                          Volgens Mazda is mijn gemiddeld verbruik 5.2L. Ik ben al tot op 5.8 geraakt en dat zou nog lager kunnen als het verkeer en korte verplaatsingen zou vermijden. Bij normale (lees: niet-eco of zelfs vlotte ) rijstijl beland ik weliswaar bijna altijd rond de 7-7.5 liter.
                          Wat ik eigenlijk wil zeggen, het verbruik bij een CX5 is erg afhankelijk van je rijstijl. Het lage verbruik is haalbaar maar je moet elk eco trukje uit de kast halen. Dat gezegd... een gemiddelde van rond de 7 liter diesel voor dit type wagen is niet slecht. Kameraad met een Captiva zit rond de 10 en een andere met een nieuwe X3 zit richting 8.
                          Jm
                          http://www.roadsterclub.be

                          2017 Mazda 6 2.5 Skycruise Wagon



                          1996 RX-7 FD3S

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Jemme Bekijk Berichten
                            Gisteren reset gedaan van naar de fabrieksinstellingen op aanraden van TomTom... resultaat: totaal geen GPS signaal meer !
                            Dan blijft enkel de weg naar de dealer: garantie. Bij mij hebben ze ook in het begin de nav module moeten vervangen.

                            Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

                            Comment


                            • Ik wacht nu nog even de reactie van TomTom af en dan zie ik wel.
                              Jm
                              http://www.roadsterclub.be

                              2017 Mazda 6 2.5 Skycruise Wagon



                              1996 RX-7 FD3S

                              Comment


                              • Jemme, heb je de truc met de zekeringen al geprobeerd zoals hierboven ergens werd vermeld? Ik had ook heel veel problemen met de gps en bij mij heeft dat het probleem opgelost. De TomTom module werkt nu al een hele tijd feilloos...

                                Comment


                                • Nog niet. Straks eens proberen. Ik hou jullie op de hoogte.

                                  Oh ja, Nonkel Gert zijn verhaal heeft me aangezet om te bewijzen dat het door Mazda opgegeven gemiddeld verbruik te halen is. Na ~100km (eco)rijden zit ik mooi op de 5.2 liter op de boordcomputer. En dat is een combo van autosnelweg (Leuven-Brussel tijdens de spits) en wat secundaire wegen en enkele korte afstanden. Liefst zou ik onder de 5 liter gaan want ik weet dat er een afwijking op de boordcomputer zit wat het verbruik betreft ;-)
                                  Jm
                                  http://www.roadsterclub.be

                                  2017 Mazda 6 2.5 Skycruise Wagon



                                  1996 RX-7 FD3S

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door Jemme Bekijk Berichten
                                    Nog niet. Straks eens proberen. Ik hou jullie op de hoogte.

                                    Oh ja, Nonkel Gert zijn verhaal heeft me aangezet om te bewijzen dat het door Mazda opgegeven gemiddeld verbruik te halen is. Na ~100km (eco)rijden zit ik mooi op de 5.2 liter op de boordcomputer. En dat is een combo van autosnelweg (Leuven-Brussel tijdens de spits) en wat secundaire wegen en enkele korte afstanden. Liefst zou ik onder de 5 liter gaan want ik weet dat er een afwijking op de boordcomputer zit wat het verbruik betreft ;-)
                                    Dat is knap! heb jij dezelfde versie dan ik? Benzine/2.0/Automaat? Als dat zo is scheelt er zeker iets met mijn voertuig ...

                                    Comment


                                    • 2.2d 150pk 4wd manueel
                                      Last edited by Jemme; 29/11/2013, 13:06.
                                      Jm
                                      http://www.roadsterclub.be

                                      2017 Mazda 6 2.5 Skycruise Wagon



                                      1996 RX-7 FD3S

                                      Comment


                                      • OK Jemme, dat kan wel een verschil maken

                                        Comment


                                        • Gert ,

                                          Je hebt een SUV met een benzinemotor , automaat en 4wd met een verbruik van 8.9l/100 km .
                                          De meest slechtste combinatie die je kan kiezen .
                                          Je hebt beter gekozen voor een diesel , manueel en 2wd als het verbruik belangrijk voor je is .
                                          Trouwens welke kleur heeft je wagen
                                          - Mazda CX-5 2.0 Skyactiv-G Premium Edition - Sonic silver - 2016
                                          - VW Golf Variant 1.6 TDI Highline - Tungsten silver - 2014

                                          Comment

                                          Working...
                                          X