Weet iemand of het mogelijk is de achterlichten aan te hebben als alleen de DRL brandt? ('t gaat om een 2014 CX- SkyLease+, dus met Xenon verlichting).
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Mazda CX-5
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door jev Bekijk BerichtenWeet iemand of het mogelijk is de achterlichten aan te hebben als alleen de DRL brandt? ('t gaat om een 2014 CX- SkyLease+, dus met Xenon verlichting).
Maar neen, ik heb geen idee, sorry.
Comment
-
aangezien dat niet toegelaten is (wettelijk) dan, kan je dat niet. Je achterlichten werken steeds samen met je dimlichten.
Als je je lichten (dus achterlichten+dimlichten) aansteekt, zal je DRL doven.
Dat is de wet:
Overdag zou DRL + achterlichten geen slechte combinatie zijn, maar in het donker zou dat tot gevaarlijke situaties kunnen leiden. Want dan rij je vooraan zonder echte lichten: jij ziet zelf niet genoeg, terwijl als het dagrijlichten zijn met leds, die veel te verblindend zijn 's nachts voor de tegenliggers. Zo'n leds zijn niet echt gefocused. Natuurlijk zie je soms zo wel eens een pipo 's nachts rijden met enkel die leds aan, en soms als eens ene die die leds er zelf heeft bijgemonteerd en dan branden ze vaak altijd.
Oorspronkelijk geplaatst door jev Bekijk BerichtenWeet iemand of het mogelijk is de achterlichten aan te hebben als alleen de DRL brandt? ('t gaat om een 2014 CX- SkyLease+, dus met Xenon verlichting).
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door PaulDB Bekijk Berichtenaangezien dat niet toegelaten is (wettelijk) dan, kan je dat niet. Je achterlichten werken steeds samen met je dimlichten.
Oorspronkelijk geplaatst door PaulDB Bekijk BerichtenOverdag zou DRL + achterlichten geen slechte combinatie zijn, maar in het donker zou dat tot gevaarlijke situaties kunnen leiden.
Dat geldt uiteraard niet alleen voor de combi DRL + achterlichten, maar ook (en misschien nog wel meer) voor uitsluitend DRL.
De reden dat ik dit wil is puur zichtbaarheid. De CX-5 zit niet bepaald ruim in dit soort elektronische grappen. Mijn vorige wagen schakelde bijvoorbeeld automatisch om van DRL naar dimlicht (met bijbehorende achterlichten) zodra de regensensor regen detecteerde. Bij de Mazda gaat dat niet automatisch.
Comment
-
- Mazda CX-5 2.0 Skyactiv-G Premium Edition - Sonic silver - 2016
- VW Golf Variant 1.6 TDI Highline - Tungsten silver - 2014
Comment
-
Tja valt iets voor te zeggen, vind ik zelf ook. Hoe zichtbaarder overdag, hoe beter.
En ook al moeten in principe de DRL doven wanneer je je dimlichten ontsteekt: in de praktijk zien we nu eender wat rondrijden. Rij 10 km 's avonds rond en je hebt wel 20 wagen gekruist die zowel hun leds als hun dimlichten aanhebben. In sommige gevallen zijn dat dat misschien achteraf bijgeplaatste leds, maar in andere gevallen zijn het gewoon de merken zelf die hun auto zo maken. Begrijp niet goed hoe die dan aan hun gelijkvormigheidsattest geraken. Tenzij ik iets mis?
Indien de leds in sterkte minderen wanneer de dimlichten worden ontstoken, stoort het me niet (is bv. bij een Audi al het geval wanneer ze hun richtingaanwijzer opzetten). Als ze volle bak blijven branden wel, natuurlijk.
Oorspronkelijk geplaatst door jev Bekijk BerichtenDe combinatie DRL + achterlicht is per 1-1-2015 in Nederland verplicht voor nieuwe wagens. Dat wil zeggen: voor wagens die vanaf dat moment een typegoedkeuring krijgen (MY14 units die nog niet verkocht zijn vallen daar dus niet onder!). Overigens kan dit al heel lang ingesteld worden op sommige wagens (Citroën en Volvo weet ik zeker, een aantal Duitse merken kunnen het ook meen ik).
[/COLOR]Dat geldt uiteraard niet alleen voor de combi DRL + achterlichten, maar ook (en misschien nog wel meer) voor uitsluitend DRL.
De reden dat ik dit wil is puur zichtbaarheid. De CX-5 zit niet bepaald ruim in dit soort elektronische grappen. Mijn vorige wagen schakelde bijvoorbeeld automatisch om van DRL naar dimlicht (met bijbehorende achterlichten) zodra de regensensor regen detecteerde. Bij de Mazda gaat dat niet automatisch.
Comment
-
amaai, zeer positief allemaal.
Dit zou ik wel eens in de praktijk willen zien (of dat inderdaad werkt of eerder irriteert):
The ‘driver attention alert’ is especially smart. It monitors the driver for 20 minutes to establish the driver’s normal patterns and reactions, then provides a warning should the driver later show signs of tiredness or inattention (against the ‘learned’ parameters of first 20 minutes).
Oorspronkelijk geplaatst door Dane Bekijk Berichten
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door PaulDB Bekijk BerichtenEn ook al moeten in principe de DRL doven wanneer je je dimlichten ontsteekt: in de praktijk zien we nu eender wat rondrijden. Rij 10 km 's avonds rond en je hebt wel 20 wagen gekruist die zowel hun leds als hun dimlichten aanhebben. In sommige gevallen zijn dat dat misschien achteraf bijgeplaatste leds, maar in andere gevallen zijn het gewoon de merken zelf die hun auto zo maken. Begrijp niet goed hoe die dan aan hun gelijkvormigheidsattest geraken. Tenzij ik iets mis?
Overigens worden dit soort grappen vaak door fabrikanten wel voorbereid (het is slechts software!) maar in bepaalde landen niet aangezet. Dan kan de klant er normaal gezien niet bij (je hebt er dan vaak specialistische software voor nodig zoals MazdaEdit of de originele Mazda Diagnostic Service Software). Dat is voldoende om de wagen typegoedgekeurd te krijgen en aangezien dat Europese wetgeving is moet dat ook in België volstaan. Hoe vaak wordt een gelijkvormigheidsattest gecontroleerd in België?
Hier in Nederland bestaat het hele document niet, de wagen krijgt bij inschrijving een goedkeuring en eenmaal een paar jaar oud moet'ie jaarlijks naar een periodieke keuring waarbij uitsluitend algemene eisen gecontroleerd worden (gelijkvormigheid aan het origineel speelt daar vrijwel geen rol - uitsluitend de gegevens zoals die op het kenteken vermeld staan). Zelfs een motor-swap kan binnen bepaalde grenzen zonder opnieuw te moeten keuren.Last edited by jev; 27/01/2015, 09:55.
Comment
-
Bij wagens die af fabriek de dagrijlichten dimmen bij inschakelen koplampen worden de DRL in feite "omtreklichten" en géén DRL meer. Daardoor kan het wettelijk wel. Er is echter een addertje onder het gras: DRL moeten ten minste 25 cm van de grond gemonteerd zijn, omtreklichten ten minste 35 cm. Dat verklaart ook waarom de officiële Mazda accessoire led-DRL níet dimmen, maar wel uitgaan bij inschakeling koplampen, ze staan te laag om als omtreklichten gekwalificeerd te worden.
Comment
-
audio unit
Mocht het technisch mogelijk zijn de unit van model 2015 in een model 2012 te plaatsen zou ki zeker overwegen, het verlies van de navigatie zou ik erbij nemen.
Is dat idd zo dat in de nieuwe unit geen navigatie zit?
Dat zou me sterk verwonderen, misschien kan je het navigatiescherm ""mirror linken"" van je Smartphone?
Iemand enig idee (paul DB ?? :-) )
Oorspronkelijk geplaatst door miguel noppe Bekijk BerichtenZou het nieuwe systeem uit de recente facelift een oplossing kunnen zijn ?
De vraag is dan wel of het belang van klantentevredenheid zal opwegen tegen de kosten die ze daarvoor zullen maken, want met 20 minuten werk zoals met het vervangen van de bluetooth-module zullen ze dan niet toekomen vrees ik, om maar te zwijgen van de materiaalkost...
Maar laat ons vooral hopen, t'is tenslotte Kerstmis
Comment
-
heb 2 weken geleden zonder problemen de Iphone 6 gekoppeld, werkt perfect
wat steeds nog niet werkt zijn de sms berichtjes die op het scherm zouden moeten verschijnen
Toch een klein beejte vooruitgang, in de info balk van de radio licht het icoontje "berichtjes " nu toch al op pff
ik weet ook niet of de nieuwe module hier verandering zou in brengen.
Iemand met Iphone 6 of 5 bij wie het wel lukt om sms te lezen via het radioscherm??
Oorspronkelijk geplaatst door Pedro Ix35 Bekijk BerichtenSinds kort een nieuwe iPhone 6+ ontvangen, ik krijg deze telefoon helaas niet gekoppeld met mijn CX5!! Mijn vorige iPhone 5 werkte perfect.
Comment
-
Sorry, ik heb geen idee.
Maar natuurlijk zit er wel navigatie in de nieuwe unit (zie bv. youtube filmpje hierboven door Dane gepost).
Oorspronkelijk geplaatst door bartwit Bekijk BerichtenMocht het technisch mogelijk zijn de unit van model 2015 in een model 2012 te plaatsen zou ki zeker overwegen, het verlies van de navigatie zou ik erbij nemen.
Is dat idd zo dat in de nieuwe unit geen navigatie zit?
Dat zou me sterk verwonderen, misschien kan je het navigatiescherm ""mirror linken"" van je Smartphone?
Iemand enig idee (paul DB ?? :-) )
Comment
-
Ah zo, wist ik niet. Tja zo omzeilen ze alles hé. Da's zoals VW die hun mistlampen zijn beginnen gebruiken om een bocht te verlichten. Wsl. Noemen ze dat dan ook geen mistlampen meer :-)
Oorspronkelijk geplaatst door delegee Bekijk BerichtenBij wagens die af fabriek de dagrijlichten dimmen bij inschakelen koplampen worden de DRL in feite "omtreklichten" en géén DRL meer. Daardoor kan het wettelijk wel. Er is echter een addertje onder het gras: DRL moeten ten minste 25 cm van de grond gemonteerd zijn, omtreklichten ten minste 35 cm. Dat verklaart ook waarom de officiële Mazda accessoire led-DRL níet dimmen, maar wel uitgaan bij inschakeling koplampen, ze staan te laag om als omtreklichten gekwalificeerd te worden.
Comment
-
Sonic silver
Last edited by Dane; 03/02/2015, 20:51.- Mazda CX-5 2.0 Skyactiv-G Premium Edition - Sonic silver - 2016
- VW Golf Variant 1.6 TDI Highline - Tungsten silver - 2014
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door bartwit Bekijk Berichtenheb 2 weken geleden zonder problemen de Iphone 6 gekoppeld, werkt perfect
wat steeds nog niet werkt zijn de sms berichtjes die op het scherm zouden moeten verschijnen
Toch een klein beejte vooruitgang, in de info balk van de radio licht het icoontje "berichtjes " nu toch al op pff
ik weet ook niet of de nieuwe module hier verandering zou in brengen.
Iemand met Iphone 6 of 5 bij wie het wel lukt om sms te lezen via het radioscherm??
Je moet wel iets aanpassen in de bluetooth instellingen van je iPhone dacht ik. "Toon berichtgeving" moet aangevinkt zijn.
Comment
-
Prijzenlijst van de facelift .
Prijzen opgeslagen 0€ ( basis ) tot 1000€ topversie .
Voor de meest gangbare versies 200€ .Last edited by Dane; 05/02/2015, 10:03.- Mazda CX-5 2.0 Skyactiv-G Premium Edition - Sonic silver - 2016
- VW Golf Variant 1.6 TDI Highline - Tungsten silver - 2014
Comment
-
Om hierop terug te komen: heb dit eens uitgeplozen (waarmee ik nu niet wil zeggen dat dit de absolute waarheid is, want het is weer een typisch Belgisch zootje).
Dat van die omtreklichten denk ik dat een broodje aap verhaal is. Die dingen zijn verplicht bij vrachtwagens enzo (elk voertuig breder dan 2m50) maar die moet je dan ook achteraan en evt. opzij hebben staan. Ik betwijfel of men op, zeg maar een VW Golf, een stel ledlichten als omtreklichten gehomologeerd krijgt.
De wet is dit: http://www.bfov-fbva.be/downloads/do...hten-29-01.pdf):
DRL moeten uitgaan wanneer gelijk welk ander licht wordt ingeschakeld (standlicht, dimlicht, mistlicht, omtreklicht enz).
"De dagrijlichten moeten automatisch worden gedoofd wanneer de mistvoorlichten of de koplichten worden ontstoken, behalve wanneer deze laatste worden gebruikt om met korte tussenpozen onderbroken lichtsignalen te geven. Het door de dagrijlichten uitgestraalde licht is wit van kleur."
"Daarenboven mogen de stand- en achterlichten, de omtreklichten en de eventuele zijmarkeringslichten evenals de kentekenplaatverlichting niet kunnen worden ontstoken wanneer de dagrijlichten branden"
Doen ze dat niet, dan zij ze onwettig. TENZIJ: ze kunnen ook een dubbele functie hebben, nl als standlichten. In dat geval vervangen zij de standlichten wanneer je je dimlichten ontsteekt. De "echte" standlichten moeten dan uitgeschakeld blijven.
Ik neem aan dat het dit is wat de meeste recente auto's hebben. Anders zouden die nooit gehomologeerd geraken.
Misschien dat iemand met een nieuwe auto met ledverlichting af fabriek dat eens kan checken?
NB: volgens de letter van de wet is zelfs mijn CX5 niet conform, denk ik. De wet zegt nl. dat van zodra de motor wordt aangezet, de DRL moeten branden. Maar ik meen me te herinneren dat bij de CX5 die DRL weer doven indien je de handrem optrekt. Dat mag dus niet, het is geen kwestie van rijden of niet rijden, wel of de motor draait (of zelfs kan draaien). Zal het straks eens testen.
"De elektrische installatie moet zodanig zijn uitgevoerd, dat de dagrijlichten automatisch worden ingeschakeld wanneer de inrichting waarmee de motor wordt aangezet en/of afgezet zich in een zodanige stand bevindt dat de motor in werking kan zijn."
In goed Nederlands is dat dus: van zodra je contact opstaat, moeten je DRL branden.
Oorspronkelijk geplaatst door delegee Bekijk BerichtenBij wagens die af fabriek de dagrijlichten dimmen bij inschakelen koplampen worden de DRL in feite "omtreklichten" en géén DRL meer. Daardoor kan het wettelijk wel. Er is echter een addertje onder het gras: DRL moeten ten minste 25 cm van de grond gemonteerd zijn, omtreklichten ten minste 35 cm. Dat verklaart ook waarom de officiële Mazda accessoire led-DRL níet dimmen, maar wel uitgaan bij inschakeling koplampen, ze staan te laag om als omtreklichten gekwalificeerd te worden.
Comment
Comment