Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mazda CX-5

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Hallo Gery
    bedankt voor de tip
    ik ben toch al iets opgeschoten nu :-)
    ik krijg nu al melding dat ik een berichtje gekregen heb met de vraag of ik het wil downloaden, wat ik dan bevestig.
    het scherm geeft vervolgens aan "berichten downloaden" en...that's it
    ....na melding "voltooid" verschijnt er niets op het scherm, nog enige tips wat ik mogelijk kan/moet veranderen in de instellingen??
    alvast bedankt



    Oorspronkelijk geplaatst door Gery Bekijk Berichten
    Ik heb een iPhone 5s en daar lukt het perfect mee.
    Je moet wel iets aanpassen in de bluetooth instellingen van je iPhone dacht ik. "Toon berichtgeving" moet aangevinkt zijn.

    Comment


    • betreffende de dagrijlichten:Zij moeten aangaan wanneer de motor draait ( geen aparte schakelaar die je zelf kan bedienen ) , ze mogen ( eigenlijk ) niet branden wanneer je niet rijd, dus met de handrem op zouden ze moeten uitgaan. ( bij vele wagens blijven ze gewoon branden ) , ze moeten uitgaan of dimmen wanneer de gewone verlichting word ingeschakeld. Bij ( nieuwe ) MAN trucks gaan ze aan bij het aanzetten van het contact en branden met de handrem op.Volvo heeft ooit een model gehad dat gehomologeerd was met aan de voor- en achter bumper oranje zijlichtjes, de cx5 heeft in de usa ook zijmarkeringslichten, die zitten bij in de lichtblokken

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door PaulDB Bekijk Berichten
        Om hierop terug te komen: heb dit eens uitgeplozen (waarmee ik nu niet wil zeggen dat dit de absolute waarheid is, want het is weer een typisch Belgisch zootje).
        Dat van die omtreklichten denk ik dat een broodje aap verhaal is. Die dingen zijn verplicht bij vrachtwagens enzo (elk voertuig breder dan 2m50) maar die moet je dan ook achteraan en evt. opzij hebben staan. Ik betwijfel of men op, zeg maar een VW Golf, een stel ledlichten als omtreklichten gehomologeerd krijgt.

        De wet is dit: http://www.bfov-fbva.be/downloads/do...hten-29-01.pdf):

        DRL moeten uitgaan wanneer gelijk welk ander licht wordt ingeschakeld (standlicht, dimlicht, mistlicht, omtreklicht enz).

        "De dagrijlichten moeten automatisch worden gedoofd wanneer de mistvoorlichten of de koplichten worden ontstoken, behalve wanneer deze laatste worden gebruikt om met korte tussenpozen onderbroken lichtsignalen te geven. Het door de dagrijlichten uitgestraalde licht is wit van kleur."


        "Daarenboven mogen de stand- en achterlichten, de omtreklichten en de eventuele zijmarkeringslichten evenals de kentekenplaatverlichting niet kunnen worden ontstoken wanneer de dagrijlichten branden"

        Doen ze dat niet, dan zij ze onwettig. TENZIJ: ze kunnen ook een dubbele functie hebben, nl als standlichten. In dat geval vervangen zij de standlichten wanneer je je dimlichten ontsteekt. De "echte" standlichten moeten dan uitgeschakeld blijven.
        Ik neem aan dat het dit is wat de meeste recente auto's hebben. Anders zouden die nooit gehomologeerd geraken.

        Misschien dat iemand met een nieuwe auto met ledverlichting af fabriek dat eens kan checken?

        NB: volgens de letter van de wet is zelfs mijn CX5 niet conform, denk ik. De wet zegt nl. dat van zodra de motor wordt aangezet, de DRL moeten branden. Maar ik meen me te herinneren dat bij de CX5 die DRL weer doven indien je de handrem optrekt. Dat mag dus niet, het is geen kwestie van rijden of niet rijden, wel of de motor draait (of zelfs kan draaien). Zal het straks eens testen.

        "De elektrische installatie moet zodanig zijn uitgevoerd, dat de dagrijlichten automatisch worden ingeschakeld wanneer de inrichting waarmee de motor wordt aangezet en/of afgezet zich in een zodanige stand bevindt dat de motor in werking kan zijn."
        In goed Nederlands is dat dus: van zodra je contact opstaat, moeten je DRL branden.
        Beste PaulDB

        wat betreft "broodje aap" hieronder ook de wet: omtreklichten zijn wel degelijk toegestaan bij personenwagens én ze moeten minstens 35 cm van de grond gemonteerd zijn:

        Knipsel.JPG

        Comment


        • Het is net die wet van 1968, waar je naar verwijst, die uitgebreid is in 2010; http://www.wegcode.be/pdf/wijziginge...368/120410.pdf

          Je hebt gelijk dat je ook op een gewone auto omtrekverlichting mag zetten. Maar dagrijlichten kunnen m.i. niet als omtrekverlichting worden gehomologeerd, daarover is de wet toch duidelijk? Het een sluit het andere gewoon uit. Dagrijlichten en omtrekverlichting zijn twee verschillende soorten verlichting, die volgens de gewijzigde wet niet gelijktijdig in werking mogen zijn.

          Dus stel dat een fabrikant zijn ledverlichting als omtreklichten zou laten homologeren, dan heeft hij een probleem. Want dan heeft de auto dus geen dagrijlichten en dat is nu net wel verplicht.

          Bovendien moeten omtreklichten de buitenomtrek van het voertuig markeren en moeten ze volgende letter van de wet op de hoeken worden geplaatst. Art 28c: "9. Omtreklicht.Zij moeten aan de zijkant aan de totale breedte en zo mogelijk in het bovenste gedeelte van het voertuig zijn aangebracht."

          De meeste ledverlichtingen staan aan de voorkant rond of onder de koplampen.

          Voor de auto's waarvan 's nachts de DRL blijven branden: dat zijn toch, vermoed ik, eerder lichten met een dubbele functie, overdag DRL, 's nachts standlichten. De wet staat dit toe, volgens de omzendbrief van de autokeuring toch.

          't Zal allemaal nog wel veranderen zeker? Want de bedoeling van de DRL was toch om het aantal verkeersdoden te verminderen, dankzij een betere zichtbaarheid? Dan zouden je achterlichten evengoed moeten branden, dat is de logica zelf. En het evolueert allemaal heel snel, je hebt ook bv. accentlichten, die gewoon niet functioneel zijn maar enkel esthetisch, bv. zo van de ledlichtbalkjes etc. Wettelijk kader ??



          Oorspronkelijk geplaatst door delegee Bekijk Berichten
          Beste PaulDB

          wat betreft "broodje aap" hieronder ook de wet: omtreklichten zijn wel degelijk toegestaan bij personenwagens én ze moeten minstens 35 cm van de grond gemonteerd zijn:

          [ATTACH=CONFIG]107282[/ATTACH]

          Comment


          • Wij zijn ook 'in the market' zeg maar voor een CX-5, ligt momenteel nog in balans met de Honda CR-V.

            Ik vind de website van Mazda en de configurator wel heel onoverzichtelijk.
            Deze promotie bijvoorbeeld is interessant maar lijkt me over de pre-facelift te gaan?
            Uit de hierboven geposte prijslijst van Dane blijkt nl. dat een Sense nu niet meer bestaat
            Of hebben de dealers nog een grote stock staan van de pre-FL?

            Nog een vraagje, iemand ervaring met de 2 liter benzine 165pk (in de facelift blijkbaar 160 geworden is)?
            Het is voor zo'n 15000km per jaar en ik wil benzine niet per definitie afschrijven, zeker gezien deze in aankoop toch wel een stuk goedkoper is.
            Last edited by FvDm; 20/02/2015, 14:34.

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door FvDm Bekijk Berichten
              Nog een vraagje, iemand ervaring met de 2 liter benzine 165pk (in de facelift blijkbaar 160 geworden is)?
              Ja, ik heb zo'n ding (uit 2014 weliswaar). Wat wil je weten?

              Comment


              • Is deze soepel genoeg bij lage en middelhoge toeren of moet je hoog in toeren gaan om wat vooruit te komen? Ik zie koppelpiek 210nm aan 4000rpm, is vrij hoog in de toeren maar zegt in principe niets als de curve vlak is.
                Wat is het reëel verbruik? Fabrieksopgave 6l lijkt me niet echt realistisch, op de reviews van Autoweek loopt het uiteen tussen 7 en 9 liter.
                Is die van u 2wd of 4wd, manueel of autobak?

                Comment


                • weet iemand of de face-lift benzinemotoren al euro6 zijn? Ik vind hier niet direct iets van terug...

                  Comment


                  • Yep, Euro6.

                    Entdecken Sie die aktuellen Mazda Modelle und profitieren Sie von unseren Angeboten. Finden Sie einen Mazda Händler in Ihrer Nähe und überzeugen Sie sich selbst.


                    Brochure downloaden als pdf en daar staat alles in.
                    Last edited by David67; 20/02/2015, 16:39.

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door FvDm Bekijk Berichten
                      Is deze soepel genoeg bij lage en middelhoge toeren of moet je hoog in toeren gaan om wat vooruit te komen? Ik zie koppelpiek 210nm aan 4000rpm, is vrij hoog in de toeren maar zegt in principe niets als de curve vlak is.
                      Wat is het reëel verbruik? Fabrieksopgave 6l lijkt me niet echt realistisch, op de reviews van Autoweek loopt het uiteen tussen 7 en 9 liter.
                      Is die van u 2wd of 4wd, manueel of autobak?
                      Ik heb een FWD 2 liter benzine van juni 2012 met ondertussen 67000 kilometer op de teller. Ik rij een mix van 60% snelweg, 30% stad en 10% gewone weg. Mijn gemiddeld verbruik over de hele levensduur tot nu bedraagt 8,1 liter per honderd. Wat betreft rijwijze kan ik stellen geregeld hoog in de toeren te klimmen om vlug op snelheid te komen, bijvoorbeeld bij het invoegen op de snelweg of bij inhaal maneuvers gaat mijn toerenteller vlotjes richting 5000 toeren om bij het bereiken van de gewenste snelheid snel op te schakelen, waarbij ik ook geregeld versnellingen over sla, bv. doortrekken naar 130 in vierde en dan meteen naar zijn zes. En dat is meteen ook het antwoord op je vraag betreffende soepelheid bij lage toeren: deze motor heeft géén turbo en haalt zijn maximaal koppel pas op 4000 toeren. Daardoor kan je geen "duw in de rug" verwachten zoals bij een turbodiesel of -benzine. Het is nu ook niet zo dat je in het dagelijks verkeer constant in hoge toeren moet rijden om mee te kunnen met het verkeer. Als je echter flitsende prestaties verwacht zit er niets anders op dan je toerental rond de 4000 te houden. Dat doe ik trouwens ook steeds wanneer ik met vakantie Duitsland doorkruis en mij niet wil laten kennen tegenover Audi's en BMW's .
                      Het gekke is dat geregeld hoogtoerig rijden niet afgestraft wordt met een exuberant verbruik. Dit zou typisch zijn voor de Sky Active benzinemotoren met zeer hoge compressie. Dat zou bij de gedownsizede geblazen motortjes van de concurrenten wel even anders zijn...
                      Als ik de cijfers op Spritmonitor vergelijk kom ik tot de conclusie dat in de praktijk de diesel één liter minder verbruikt bij een zelfde rijstijl. Dat komt voor een stuk ook door de zeer frekwente regeneratie van de DPF waarbij er gedurende een korte tijd héél veel diesel verbruikt wordt wat dan ook impact heeft op het gemiddeld verbruik. Benzine heeft daar geen last van...
                      Als je het mij vraagt, om kosten te sparen moet je geen diesel meer nemen als je niet of héél véél kilometers doet of je wagen heel lang wil houden. In alle andere gevallen verdien je de meerprijs niet terug. Als je echter niet wil verzaken aan de "duw in de rug" heb je geen keuze: wordt het toch diesel.
                      De totale geschiedenis van mijn verbruik kan je lezen op Spritmonitor.de waar naar hieronder een snelkoppeling.
                      Last edited by ; 20/02/2015, 17:57.

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door FvDm Bekijk Berichten
                        Wij zijn ook 'in the market' zeg maar voor een CX-5, ligt momenteel nog in balans met de Honda CR-V.

                        Ik vind de website van Mazda en de configurator wel heel onoverzichtelijk.
                        Deze promotie bijvoorbeeld is interessant maar lijkt me over de pre-facelift te gaan?
                        Uit de hierboven geposte prijslijst van Dane blijkt nl. dat een Sense nu niet meer bestaat
                        Of hebben de dealers nog een grote stock staan van de pre-FL?

                        Nog een vraagje, iemand ervaring met de 2 liter benzine 165pk (in de facelift blijkbaar 160 geworden is)?
                        Het is voor zo'n 15000km per jaar en ik wil benzine niet per definitie afschrijven, zeker gezien deze in aankoop toch wel een stuk goedkoper is.

                        Mazda verkoopt nu de laatste pre-facelift aan betere voorwaarden ( + 4000€ korting ) .
                        De facelift krijg andere benamingen dan de pre-facelift daarom vind je de sense niet terug .Het is niet dat het nu veel duidelijker geworden is .
                        De benzine met 165 pk is een FWD en de AWD heeft er 160 pk .
                        - Mazda CX-5 2.0 Skyactiv-G Premium Edition - Sonic silver - 2016
                        - VW Golf Variant 1.6 TDI Highline - Tungsten silver - 2014

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door FvDm Bekijk Berichten
                          Is deze soepel genoeg bij lage en middelhoge toeren of moet je hoog in toeren gaan om wat vooruit te komen?
                          Het is geen sprinter, je moet 'm echt terugschakelen om even ergens tussen te kunnen gooien maar dan wil'ie ook wel redelijk. Onderin het toerenbereik is het blok niet wakker, hij protesteert niet snel maar er gebeurt ook niet echt wat. Je mag het blok zeker niet vergelijken met een turboblok qua gedrag. De laatste 3 wagens die ik hier voor had waren alle turbo's: SAAB 9-3 2.0t, VW Golf 1.4TSI met compressor en turbo (de 166pk variant), daarna een Citroen DS3 155THP. Vooral die laatste 2 zijn venijnige blokjes die vanaf 1500tpm ook echt power beginnen te leveren, maar zonder turbo heb je toeren nodig om vooruit te komen. Dat is wel even wennen als je dat niet gewend bent. 't 6e verzet van de Mazda is echt een overdrive, leuk voor cruisen maar niet voor versnellen. Als het omhoog gaat moet je terug naar de 5 en als het even rap moet vanaf de 100 km/u schakel ik terug naar de 3.

                          Wat is het reëel verbruik? Fabrieksopgave 6l lijkt me niet echt realistisch, op de reviews van Autoweek loopt het uiteen tussen 7 en 9 liter.
                          Is die van u 2wd of 4wd, manueel of autobak?
                          Ik heb een handbak, 2WD, SkyLease+ (is in België nooit geleverd onder die naam vziw, maar het gaat om de luxe versie met Xenon licht en alle elektronische snufjes). Er staat nu ca. 14000km op de teller en het langlopend gemiddeld verbruik zit op 7.7 l/100km volgens mijn administratie (dus op basis van tankbonnetjes en km-standen). Ik rij zo'n 10% stad, 20% autoweg en 70% snelweg en ik hou wel van een beetje door rijden; meestal Vmax op de GPS waarbij ik wel graag gebruik maak van de CC. In de winter is'ie aanzienlijk onzuiniger dan in de zomer. Op de lange afstand in Zweden deed'ie zo rond de 7 l/100km, nu in de winter kom ik uit zo rond de 8 l/100km (waarbij me opvalt dat de snelheidsteller in de wagen zo'n 4% meer aangeeft op de winterbanden dan op de zomerbanden).
                          Last edited by jev; 20/02/2015, 20:22.

                          Comment


                          • Ik heb een cx5 2wd 2l benzine juni 2012 , rij nu ongeveer 95% binnenweg, 5% snelweg . Ik Rij ( zeer ) vlot met het verkeer mee . Aan verkeerslichten rij ik meestal vlot van andere auto's weg . Ik hou er ook rekening mee dat de km teller van Mazda 4km te weinig aangeeft ( de mijne toch...) Ik heb lang 6 l verbruik gehad, af en toe 6.1, en nu rij ik al een tijdje op 5.9 l verbruik . Op bc , af en toe gecontroleerd door verbruik uit te rekenen. Zomer of winterbanden ( van Nokian ) geeft geen verschil .

                            Comment


                            • Dat doe je netjes dan!

                              Het grote oppervlak van de wagen draait het verbruik de nek om bij toenemende snelheden. De luchtweerstand neemt kwadratisch toe met de snelheid immers. Ik vind 't ding voor zo'n wagen behoorlijk zuinig, de DS3 verbruikte meer.

                              Overigens gebruik ik de standaard 17" banden. Yokohama Geolander G98. De winterbanden weet ik zo niet, Vredesteins meen ik. Ook 17" in ieder geval...
                              Last edited by jev; 20/02/2015, 22:11.

                              Comment


                              • Dank iedereen voor de antwoorden, daar kan ik inderdaad al wat mee. Verbruik zou zeker niet onoverkomelijk zijn, zelfs 8l voor een benzine vind ik nog erg acceptabel.
                                Motorkarakter is een ander geval, daarvoor zullen we eens moeten testrijden. Is voornamelijk een auto voor mijn vrouw en zij heeft altijd de neiging om erg snel op te schakelen. Met een turbo is dit niet echt een probleem maar met een atmosferische motor dus wel. Ik weet niet of ik er dat rijgedrag nog ga uitkrijgen bij haar...
                                Ook de CR-V gaan we nog eens bekijken, net als de CX-5 heeft die net een face-lift gekregen maar staat nog niet in de showrooms

                                Comment


                                • ik heb de 175pk dieselversie, AWD en automaat en ik zit aan 8,6l/100km.
                                  Veel autostrade kilometers en vanaf dat je boven de 110km/u schiet het verbruik echt de hoogte in.

                                  Voorlopig kan ik er wel niet meer mee rijden want ze zijn hem vorige week komen takelen.
                                  Alle lampjes aan en in noodloop gegaan.
                                  De dag ervoor wel een softwareupdate gehad in de garage . Dus mogelijks is het daar misgelopen. Straks eens horen of de garage al wat meer weet.

                                  Comment


                                  • Zelfde verhaal al gelezen bij de reviews op Autoweek. Qua betrouwbaarheid is deze CX-5 helaas geen hoogvlieger, en dan vooral de diesels niet. Soms zijn het kleine prullen zoals met het multimediasysteem of trillende spiegels maar af en toe ook eens een panne waar je niet meer verder kunt rijden. Hopelijk brengt de face-lift wat beterschap want het is wel een mooie wagen.
                                    MY 2011 Lexus IS250 Aut.

                                    Comment


                                    • Da's raar, je hebt toch een 2WD? De mijne is een AWD (diesel), die verbruikt in de winter ook ruim een liter meer; de enige verklaring die ik daarvoor had (en waarmee de dealer ook afkomt) is dat hij in de winter veel vaker in 4WD rijdt. De AWD wordt gestuurd door een boel sensoren, waaronder regensensor, temperatuur enz, vandaar.

                                      Oorspronkelijk geplaatst door jev Bekijk Berichten
                                      In de winter is'ie aanzienlijk onzuiniger dan in de zomer. Op de lange afstand in Zweden deed'ie zo rond de 7 l/100km, nu in de winter kom ik uit zo rond de 8 l/100km (waarbij me opvalt dat de snelheidsteller in de wagen zo'n 4% meer aangeeft op de winterbanden dan op de zomerbanden).

                                      Comment


                                      • Ik heb eigenlijk nog niet veel negatiefs gelezen qua betrouwbaarheid en motorstoringen? Eerder integendeel. Kan je enkele links posten?


                                        Oorspronkelijk geplaatst door KdF Bekijk Berichten
                                        Zelfde verhaal al gelezen bij de reviews op Autoweek. Qua betrouwbaarheid is deze CX-5 helaas geen hoogvlieger, en dan vooral de diesels niet. Soms zijn het kleine prullen zoals met het multimediasysteem of trillende spiegels maar af en toe ook eens een panne waar je niet meer verder kunt rijden. Hopelijk brengt de face-lift wat beterschap want het is wel een mooie wagen.

                                        Comment


                                        • Inderdaad, 110 km/u is echt wel het kantelpunt.

                                          Bonne chance met je panne, hopelijk niks ergs.

                                          Oorspronkelijk geplaatst door Gery Bekijk Berichten
                                          ik heb de 175pk dieselversie, AWD en automaat en ik zit aan 8,6l/100km.
                                          Veel autostrade kilometers en vanaf dat je boven de 110km/u schiet het verbruik echt de hoogte in.

                                          Voorlopig kan ik er wel niet meer mee rijden want ze zijn hem vorige week komen takelen.
                                          Alle lampjes aan en in noodloop gegaan.
                                          De dag ervoor wel een softwareupdate gehad in de garage . Dus mogelijks is het daar misgelopen. Straks eens horen of de garage al wat meer weet.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X