Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mazda CX-5

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door KdF Bekijk Berichten
    Klopt Paul, ik had het inderdaad over het probleem met de nokkenassen. Ik heb het wel niet zo diep uitgespit als jij omdat ik nu eenmaal geen CX-5 bezit maar heb er ook eerst over gelezen op die Duitse site. Je kunt ook die pdf raadplegen uit die eerste algemene post daar met de meest actuele stand van zaken maar daarvoor moet je je registreren.

    In België rijden er uiteraard een pak minder rond dan in Duitsland en Frankrijk maar het zou me verbazen moesten ze nog geen enkel geval hebben gehad. Maar ik durf nu al te voorspellen dat je dealer compleet uit de lucht zal vallen (of doen alsof).
    Heb me geregistreerd. Iemand heeft daar dus een telling van bijgehouden. Het gaat daar dan toch al over 32 CX5 bezitters die nokkenas, turbo, vacuumpomp tot en met kleppen hebben moeten laten vervangen. Dat op een gemiddelde KM-stand van 27266 km. Aangezien slechts een zeer kleine minderheid van de CX5 bezitters zich op een forum begeeft (kijk naar dit forum, hier zitten misschien enkele tientallen CX5'ers terwijl er al duizenden van rondrijden in België), vind ik dat een verontrustend hoog cijfer.

    Op het Duitse forum las ik nu wel dat men in Duitsland, indien je auto in de bewuste probleemreeks zit, een gratis check doet van de vacuumpomp, turbo enz tijdens je onderhoud. Ik baal nu wel aangezien mijn auto maandag op OH is geweest. Eigenlijk zou dat toch allemaal spontaan vanuit de dealer moeten worden gedaan hé.

    Wat me ook verontrust is dat in een aantal gevallen dit tot grote conflicten heeft geleid waarbij Mazda de herstelling niet onder garantie wou doen, bv. omdat de eigenaar nog "te ver" had gereden nadat bv. het beruchte "oliedruk te laag" lampje was aangegaan.

    En men discussieert er ook over of zo'n schade al dan niet onder de verlengde garantie zou vallen?

    Enfin, ik zal daar mijn dealer toch eens over aanspreken, probleem is da'k nu ook niet alle dagen tijd heb om daar weer eens een paar uur te gaan doorbrengen...
    Last edited by PaulDB; 25/02/2015, 17:37.

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door FvDm Bekijk Berichten
      Vanaf wanneer is de face-lift in de showrooms te zien (en te bestellen)?

      Dane ik vind die prijslijsten nooit terug op de site (dank zij uw link nu natuurlijk wel ) kan ik nu niet zoeken of staan die ergens verborgen. Ook nog geen configurator voor de nieuwe?
      Bestellen kan nu , de facelift van de 6 staat nu maar pas in de toonzaal terwijl de cx5 staat nu al in duitsland in de toonzalen staat .
      Nog effen wachten voor die bij ons staat .

      Op de site van Mazda kijken naar de modellen , de cx5 aanklikken en rechts brochure of prijzenlijst downloaden .
      Voor het moment kan je enkel op de Zwitserse Mazda site de cx5 facelift configureren .
      - Mazda CX-5 2.0 Skyactiv-G Premium Edition - Sonic silver - 2016
      - VW Golf Variant 1.6 TDI Highline - Tungsten silver - 2014

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Gery Bekijk Berichten
        ik heb de 175pk dieselversie, AWD en automaat en ik zit aan 8,6l/100km.
        Veel autostrade kilometers en vanaf dat je boven de 110km/u schiet het verbruik echt de hoogte in.

        Voorlopig kan ik er wel niet meer mee rijden want ze zijn hem vorige week komen takelen.
        Alle lampjes aan en in noodloop gegaan.
        De dag ervoor wel een softwareupdate gehad in de garage . Dus mogelijks is het daar misgelopen. Straks eens horen of de garage al wat meer weet.
        Hier dezelfde wagen, maar 8,9L/100km, 25K op de teller 50/50 stad/snelweg schat ik, en het vrouwke doet de meeste km's 😏
        CX 5 Zeal Red 2,2D 175 AWD auto
        Brock B32 8,5*20 - Dunlop SP Sport Maxx GT 255/45 R20

        Comment


        • Ah er zijn mensen die nog meer verbruiken

          Iemand overigens al problemen met het lezen van USB sticks gehad?
          heb 2 USB sticks met muziek. beide werkten in het verleden in de cx-5.
          via de pc zie ik geen probleem, heb ze ook voor de zekerheid eens geformatteerd maar niets helpt.
          Bij de ene stick blijft hij in de wagen "lezen". De andere springt naar een bepaald nummer maar dat is alles... Geen geluid.

          Comment


          • ja zeg breek onze mond niet open over die usb-toestanden . Moet je nu persé weer oude wonden openrijten (zie eerder in dit forum)

            Mijn usb-sticks dat heb ik intussen opgegeven.
            Met mijn iPodje gaat het redelijk goed, op enkele onhebbelijkheden na, waarmee ik heb leren leven.

            PS: fenomeen van "usb blijven lezen" ken ik. Fenomeen van gewoon niks meer doen ook


            Oorspronkelijk geplaatst door Gery Bekijk Berichten
            Ah er zijn mensen die nog meer verbruiken

            Iemand overigens al problemen met het lezen van USB sticks gehad?
            heb 2 USB sticks met muziek. beide werkten in het verleden in de cx-5.
            via de pc zie ik geen probleem, heb ze ook voor de zekerheid eens geformatteerd maar niets helpt.
            Bij de ene stick blijft hij in de wagen "lezen". De andere springt naar een bepaald nummer maar dat is alles... Geen geluid.

            Comment


            • Dit probleem is pas nadat ze die module vervangen hebben.
              ik heb de zekeringen van de audio ook al eens uitgetrokken. Helpt dus niet.
              heel raar: hij blijft bij die ene stick naar het "vasthangende" nummer springen, zonder te spelen natuurlijk. Ik kan naar de albums navigeren, maar de nummers ervan worden niet gelezen.
              wel raar. Zelfs na formatteren van de stick en uittrekken van de zekeringen blijft het hetzelfde.
              er blijft dus iets in het geheugen vasthangen en dat geraakt er niet uit.

              Comment


              • jaja, idem bij mij. Voor de module vervangen werd ging het wel met mijn usb sticks.

                Oorspronkelijk geplaatst door Gery Bekijk Berichten
                Dit probleem is pas nadat ze die module vervangen hebben.
                ik heb de zekeringen van de audio ook al eens uitgetrokken. Helpt dus niet.
                heel raar: hij blijft bij die ene stick naar het "vasthangende" nummer springen, zonder te spelen natuurlijk. Ik kan naar de albums navigeren, maar de nummers ervan worden niet gelezen.
                wel raar. Zelfs na formatteren van de stick en uittrekken van de zekeringen blijft het hetzelfde.
                er blijft dus iets in het geheugen vasthangen en dat geraakt er niet uit.

                Comment


                • Ik veronderstel dat de benzineversie van deze nokkenasproblemen gespaard blijft?
                  Het zal tussen de face-lift van deze CX-5 gaan in 2.0 Skyactive G 2WD en Premium Edition ofwel de eveneens vernieuwde Honda CR-V maar dan wel met de 1.6 i-dtec versie waar je eigenlijk ook alleen maar goede dingen over leest.
                  Mijn vrouw is meer voor de Honda te vinden, ik neig meer naar de CX-5, moet alleen nog de juiste argumenten vinden. Waarschijnlijk zal het gewoon degene met het beste overnamebod op onze huidige wagen zijn die het zal halen

                  Comment


                  • @PaulDB : in weken voordat ze me zijn komen takelen heb ik 2x de melding gehad dat de oliedruk te laag was. Telkens pas na een rit die langer dan 45 min duurde. In beide gevallen onmiddellijk naar de garage geweest.
                    ze konden niets vinden...
                    dan hebben ze dus een of anadere software update gedaan en een dag later ben ik in panne gevallen.

                    Comment


                    • inderdaad, betreft enkel de diesels

                      Oorspronkelijk geplaatst door FvDm Bekijk Berichten
                      Ik veronderstel dat de benzineversie van deze nokkenasproblemen gespaard blijft?
                      Het zal tussen de face-lift van deze CX-5 gaan in 2.0 Skyactive G 2WD en Premium Edition ofwel de eveneens vernieuwde Honda CR-V maar dan wel met de 1.6 i-dtec versie waar je eigenlijk ook alleen maar goede dingen over leest.
                      Mijn vrouw is meer voor de Honda te vinden, ik neig meer naar de CX-5, moet alleen nog de juiste argumenten vinden. Waarschijnlijk zal het gewoon degene met het beste overnamebod op onze huidige wagen zijn die het zal halen

                      Comment


                      • Gery maar dat was toch een probleem met je uitlaatgasdruksensor? Gelukkig geen nokkenas!
                        Maar ik denk dat ze je software hadden opgeladen die ervan uitging dat je al een nieuwe uitlaatgasdruksensor had, terwijl dat niet het geval was.

                        Nu nog over die nokkenashistorie: de uitleg van klepje in oliefilter waardoor metaalslijpsel is gecirculeerd in de motor, is toch niet erg overtuigend.
                        Duits forum denken eerder aan een slechte batch nokkenassen (slechte harding) of slechte tuimelaars (slechte coating) met overdreven slijtage tot gevolg.
                        Hoe dan ook dergelijke schade is moeilijk te diagnosticeren en/of te kwantificeren. Slijtage inschatten is niet simpel, vooral niet omdat het misschien NU niet erg is maar wel een hypotheek op lange termijn op je motor.
                        Blijkbaar is er bij Mazda wel een soort omerta over, gezien de ernst van de zaak en vooral de enorme herstellingskost. Dus dat wordt zeker geen recall.

                        Sommige mensen hebben echter het vermoeden dat het gewoon te maken heeft met het algemene probleem van olieverdunning/vervuiling met diesel wegens regeneratiesysteem. In hoeverre smeert olie die tot 20% verdund is met dieselolie nog wel adequaat?

                        Gery het is trouwens dat, dat je melding oliedruk te laag geeft. Wil dus niet zeggen dat er te weinig olie in zit, wel teveel zelfs (teveel aangelengd dan).

                        De pest is dat verder rijden met deze melding (ik heb ze ook 1x gehad!) bij sommige mensen heeft geresulteerd tot het niet in garantie willen herstellen van turbo/nokkenas/vacuumpomp panne. Een gast ligt zo in proces met Mazda. En die melding is soms ook de voorbode van de nokkenas/turboschade!

                        Staat trouwens net weer een nieuw slachtoffer op het Duits forum sedert 28/2:

                        So, gestern mein Josef Auf der Heimfahrt kam die Anzeige, Öldruck zu gering, rausgefahren, Ölstand gut ( km stand ca 57200), langsam heimgefahren und in meine Werkstatt. Ich hatte vorher auch keinerlei Anzeichen wie unsauberer Lauf oder Bremskraftverlust. Vorhin kam die Nachricht, das volle Programm, Nockenwelle, Turbo, Unterdruckpumpe.... Mehr weiss ich noch nicht Ich hab erstmal den 3er Vorführer bekommen Nach fast 10 Jahren SUV schon komisch sone Flunder


                        Oorspronkelijk geplaatst door Gery Bekijk Berichten
                        @PaulDB : in weken voordat ze me zijn komen takelen heb ik 2x de melding gehad dat de oliedruk te laag was. Telkens pas na een rit die langer dan 45 min duurde. In beide gevallen onmiddellijk naar de garage geweest.
                        ze konden niets vinden...
                        dan hebben ze dus een of anadere software update gedaan en een dag later ben ik in panne gevallen.
                        Last edited by PaulDB; 03/03/2015, 14:51.

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door PaulDB Bekijk Berichten
                          Staat trouwens net weer een nieuw slachtoffer op het Duits forum sedert 28/2:

                          So, gestern mein Josef Auf der Heimfahrt kam die Anzeige, Öldruck zu gering, rausgefahren, Ölstand gut ( km stand ca 57200), langsam heimgefahren und in meine Werkstatt. Ich hatte vorher auch keinerlei Anzeichen wie unsauberer Lauf oder Bremskraftverlust. Vorhin kam die Nachricht, das volle Programm, Nockenwelle, Turbo, Unterdruckpumpe.... Mehr weiss ich noch nicht Ich hab erstmal den 3er Vorführer bekommen Nach fast 10 Jahren SUV schon komisch sone Flunder
                          Dat brengt de stand op Duits forum op 40 gevallen. Hun lijst kan je hier vinden
                          Hallo mein CX5 Diesel hat nach 13Monaten und 36.000 einen Turboladerschaden und wird 5 Tage inkl. Wochenende in der Werkstatt verbringen......:mad: ***************** Dieser Thread wurde teilweise emotional und am Thema vorbei diskutiert. Um die Sachlichkeit & Lesbarkeit wieder herzustellen...

                          maar je moet geregistreerd zijn.
                          Samengevat betreft het, op 1 uitzondering na, allen auto's van 2013 of 2012.
                          Van de 40 waren er 3/4 met automatische transmissie en 31 met AWD. Dat kan toeval zijn, mogelijk is dat gewoon de meest verkochte configuratie in Duitsland.
                          Er geraakt wel hoe langer hoe meer over bekend.

                          De mogelijk getroffen chassisnrs:
                          voor 17 September 2013 geproduceert
                          Mazda6 EU-Zulassung: bis JMZGJ...148781
                          Mazda CX-5 EU-Zulassung: bis JMZKE...248119
                          Mazda CX-5 UK-Zulassung (RHD): bis JMZKE...163230
                          Mazda3 EU-Zulassung: bis JMZBM...112007

                          Er zijn ook al foto's in omloop met de schade erop zichtbaar.
                          Het gaat meer bepaald over de uitlaatnokkenas (want motor met dubbele nokkenas).

                          Maar nogmaals: paniek is niet aan de orde, het betreft voorlopig een klein aantal wagens.

                          Toch stuur ik vandaag een mailtje naar mijn dealer :-) met vraag om uitleg.

                          Comment


                          • De slecht geharde nokkenas is een mogelijke verklaring, ik heb dit zelf al een paar keer voor gehad bij vrachtwagens. De tuimelaars hebben rolletjes, doch op de een of andere manier brokkelt een ( klein ) gedeelte van het loopvlak van de bovenliggende nokkenas af. De nok zelf behoud zijn vorm. Bij vaststelling tijdens het kleppenregelen, elke oliebeurt , werd de nokkenas vervangen. Nog nooit motorschade mee gehad. Wat ook een probleem is/kan zijn is dieselbrandstof bij olie, de diesel van nu heeft geen smerende eigenschappen meer . Toen men jaren geleden de zwavelarme diesel invoerde kapte ik bij vrachtwagens regelmatig een kan olie bij in de brandstoftank ( 5l op 500l ) om de injectiepomp te smeren . Volgende types werden uitgevoerd met oliegesmeerde brandstofpompen. De moderne systemen zijn aangepast aan de huidige " milieuvriendelijke " dieselbrandstof.
                            Zeker GEEN olie in de tank kappen , alleen ik mocht dat ...lang geleden

                            Comment


                            • De hoeveelheid olie was nog perfect in orde.
                              De eerste keer hebben ze de foutmeldingen gereset.(oliedruk te laag)
                              2de keer wilden ze groot onderhoud al doen maar dat mocht nog niet van de lease wegens 4500 km te vroeg. Maar ze hebben dan de software update gedaan.
                              een dag later had ik de panne...
                              na het vervangen van de sensor voorlopig geen problemen meer gehad.

                              Comment


                              • Mijn buikgevoel zegt dat die verdunde olie er mee te maken heeft. En op het Franse forum is er iemand die deze panne heeft voorgehad en zijn dealer zegde hem onomwonden dat het probleem werd veroorzaakt door de slechte smering van de nokkenas op die plaats (het zijn vooral de binnenste nokken die worden aangetast) en dat dat dan weer werd veroorzaakt door de olieverdunning met diesel (postinjectie van diesel tijdens het regenereren van de DPF). Wat dan weer zeer sterk afhankelijk is van de rijstijl (te laagtoerig rijden). Humm als een garagist dat al zegt dan denk ik: geen rook zonder vuur.

                                En dan denk ik dat het misschien daardoor wel is dat de wagens met automaat veel meer van die problemen hebben. Waar daar kan je als bestuurder gewoon niet veel ingrijpen. Enfin da's maar een veronderstelling hoor.
                                De schade aan de nokkenas is echt spectaculair. In zoverre dat de uitlaatkleppen niet voldoende meer open worden geduwd. En als dat weggeslepen metaal circuleert dan her en der, bye bye turbo!


                                Oorspronkelijk geplaatst door 2ge Bekijk Berichten
                                De slecht geharde nokkenas is een mogelijke verklaring, ik heb dit zelf al een paar keer voor gehad bij vrachtwagens. De tuimelaars hebben rolletjes, doch op de een of andere manier brokkelt een ( klein ) gedeelte van het loopvlak van de bovenliggende nokkenas af. De nok zelf behoud zijn vorm. Bij vaststelling tijdens het kleppenregelen, elke oliebeurt , werd de nokkenas vervangen. Nog nooit motorschade mee gehad. Wat ook een probleem is/kan zijn is dieselbrandstof bij olie, de diesel van nu heeft geen smerende eigenschappen meer . Toen men jaren geleden de zwavelarme diesel invoerde kapte ik bij vrachtwagens regelmatig een kan olie bij in de brandstoftank ( 5l op 500l ) om de injectiepomp te smeren . Volgende types werden uitgevoerd met oliegesmeerde brandstofpompen. De moderne systemen zijn aangepast aan de huidige " milieuvriendelijke " dieselbrandstof.
                                Zeker GEEN olie in de tank kappen , alleen ik mocht dat ...lang geleden

                                Comment


                                • Ja dat is straf, die leasefirma zou zich beter eens informeren over die moderne auto's! Olievervanging = 100 euro, motor kapot = 5000 euro.

                                  Dat onderhoudsinterval van 20000 km is zuiver indicatief. Indien de olie te verdund is geraakt met diesel dan MOET ze vervangen worden (je krijgt dan wel meldingen over oliedruk te laag of olie vervuild)!
                                  Dat hangt puur af van je rijstijl. Bij de mijne de 1ste keer 7500 km te vroeg. Ik snap niet dat je dealer dat dan gewoon effe reset zonder olievervanging

                                  Oorspronkelijk geplaatst door Gery Bekijk Berichten
                                  De hoeveelheid olie was nog perfect in orde.
                                  De eerste keer hebben ze de foutmeldingen gereset.(oliedruk te laag)
                                  2de keer wilden ze groot onderhoud al doen maar dat mocht nog niet van de lease wegens 4500 km te vroeg. Maar ze hebben dan de software update gedaan.
                                  een dag later had ik de panne...
                                  na het vervangen van de sensor voorlopig geen problemen meer gehad.

                                  Comment


                                  • Heb bij de dealer geïnformeerd. Ze zijn op de hoogte, en er zou wel degelijk een terugroepactie komen van de wagens die mogelijk getroffen zouden kunnen zijn. Goed nieuws dus, Mazda laat ons niet in de kou staan.


                                    Oorspronkelijk geplaatst door PaulDB Bekijk Berichten
                                    Dat brengt de stand op Duits forum op 40 gevallen. Hun lijst kan je hier vinden
                                    Hallo mein CX5 Diesel hat nach 13Monaten und 36.000 einen Turboladerschaden und wird 5 Tage inkl. Wochenende in der Werkstatt verbringen......:mad: ***************** Dieser Thread wurde teilweise emotional und am Thema vorbei diskutiert. Um die Sachlichkeit & Lesbarkeit wieder herzustellen...

                                    maar je moet geregistreerd zijn.
                                    Samengevat betreft het, op 1 uitzondering na, allen auto's van 2013 of 2012.
                                    Van de 40 waren er 3/4 met automatische transmissie en 31 met AWD. Dat kan toeval zijn, mogelijk is dat gewoon de meest verkochte configuratie in Duitsland.
                                    Er geraakt wel hoe langer hoe meer over bekend.

                                    De mogelijk getroffen chassisnrs:
                                    voor 17 September 2013 geproduceert
                                    Mazda6 EU-Zulassung: bis JMZGJ...148781
                                    Mazda CX-5 EU-Zulassung: bis JMZKE...248119
                                    Mazda CX-5 UK-Zulassung (RHD): bis JMZKE...163230
                                    Mazda3 EU-Zulassung: bis JMZBM...112007

                                    Er zijn ook al foto's in omloop met de schade erop zichtbaar.
                                    Het gaat meer bepaald over de uitlaatnokkenas (want motor met dubbele nokkenas).

                                    Maar nogmaals: paniek is niet aan de orde, het betreft voorlopig een klein aantal wagens.

                                    Toch stuur ik vandaag een mailtje naar mijn dealer :-) met vraag om uitleg.

                                    Comment


                                    • Iemand soms de service manuals beschikbaar of een linkje? Dank.
                                      Jm
                                      http://www.roadsterclub.be

                                      2017 Mazda 6 2.5 Skycruise Wagon



                                      1996 RX-7 FD3S

                                      Comment


                                      • ik heb ze op DVD, ga ze niet online zetten want dat zijn vele gigabytes (7000 pagina's en elke pagina = 1 PDF).

                                        Maar die DVD kost echt vrijwel niks. Ik kocht hem op ebay in UK.
                                        Vind hem nu nog hier:


                                        Als je iets dringend wil weten, kan ik je een stukje bezorgen als je me zegt waarover het gaat.

                                        Dit gezegd zijnde: het betreft een technische beschrijving van de auto (vrij goed) en de werkplaatshandleiding (WPH) (vrij pover). Ik kan me amper voorstellen dat men in de werkplaats met die handleiding aan die auto kan werken.
                                        Vroeger reed ik met Fords en via connecties bij Ford had ik daar de volledige WPH van. Daarin werd dus echt stapje per stapje, met zeer duidelijke tekeningen, elke herstelling uit de doeken gedaan. Daarna had ik een Hyundai en daarvan was de WPH al heel wat minder goed. In zoverre dat ik diverse keren aan grote reparaties ben begonnen die telkens weer op nattevingerwerk uitdraaiden omdat er belangrijke stappen niet werden gedetailleerd. Zo in het genre: remove the turbo. Terwijl je daar eerst misschien wel 15 andere zaken voor moet weghalen. Ik herinner me dat ik zelfs de vervanging van mijn distributieriem (zegge en schrijve 1,5 blz in de gids) na 5 uur heb opgegeven en het boeltje maar weer ineen heb gezet.
                                        De WPH van de CX5 is ook in die stijl. Nu was ik niet van plan om zelf nog veel aan deze auto te sleutelen, trouwens met al die elektronica is dat bijna niet meer mogelijk.


                                        Oorspronkelijk geplaatst door Jemme Bekijk Berichten
                                        Iemand soms de service manuals beschikbaar of een linkje? Dank.

                                        Comment


                                        • Dank je Paul. Ik zit met een gerammel in de middenconsole in het stuk tussen de 2 voorstoelen. Ik wou eens kijken hoe de panelen loskomen, kwestie geen verborgen klipskes kapot te trekken
                                          Jm
                                          http://www.roadsterclub.be

                                          2017 Mazda 6 2.5 Skycruise Wagon



                                          1996 RX-7 FD3S

                                          Comment

                                          Working...
                                          X