De gegevens die ik vermeldde komen ook uit een spreadsheet: het werkelijk verbruik is het totaal aantal getankte liters over 12000km. ik heb wel gerekend met de afgelegde afstand van de kilometerteller.
Om een vergelijking mogelijk te maken met het verbruik volgens de BC heb ik per tankbeurt ook bijgehouden hoeveel liters ik zou verbruikt hebben volgens de BC.
Ik vermeldde ook dat de afwijking SYSTEMATISCH is: dwz dat ik per tankbeurt de afwijking zag schommelen rond de 8%. (wanneer is de tank vol?)
De afwijking van de kilometerteller heb ik nog niet nagetrokken, maar die wijkt zeker geen 8% af. De afwijking in het brandstofverbruik komt hoofdzakelijk van een meetfout in het brandstoftellertje.
De afwijkingen van de snelheidsmeter zijn niet lineair. Bij een ingestelde snelheid op cruisecontrol van 53 km/h heb ik effectief 50 op de GPS (zowel de ingebouwde als een losse Tomtom, en bij een constante snelheid is GPS juist). Bij ingestelde snelheid van 73 is dat 70, en bij een ingestelde snelheid van 92-93 is dat 90.
Om een vergelijking mogelijk te maken met het verbruik volgens de BC heb ik per tankbeurt ook bijgehouden hoeveel liters ik zou verbruikt hebben volgens de BC.
Ik vermeldde ook dat de afwijking SYSTEMATISCH is: dwz dat ik per tankbeurt de afwijking zag schommelen rond de 8%. (wanneer is de tank vol?)
De afwijking van de kilometerteller heb ik nog niet nagetrokken, maar die wijkt zeker geen 8% af. De afwijking in het brandstofverbruik komt hoofdzakelijk van een meetfout in het brandstoftellertje.
De afwijkingen van de snelheidsmeter zijn niet lineair. Bij een ingestelde snelheid op cruisecontrol van 53 km/h heb ik effectief 50 op de GPS (zowel de ingebouwde als een losse Tomtom, en bij een constante snelheid is GPS juist). Bij ingestelde snelheid van 73 is dat 70, en bij een ingestelde snelheid van 92-93 is dat 90.
Comment