Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Porsche 991
Collapse
X
-
-
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Rij-impressie: Porsche 911 Carrera 4S
Hoewel vierwielaandrijving in ons land nu niet bepaald een bittere noodzaak is, kiest het overgrote deel van de Porsche 911-kopers toch voor de integraal aangedreven versie. Maar is dat eigenlijk nog wel nodig, nu de 911 allang geen listig beest meer is? We gaan op stap met de 991 Carrera 4.
Voor de gemiddelde 911-koper schaadt overdaad beslist niet. Ga maar na, bij de vorige generatie koos een bijna onvoorstelbare 90 procent voor vierwielaandrijving. En dan liefst in combinatie met de PDK-transmissie, ‘the full monty’ dus. We kunnen dus wel stellen dat de komst van de nieuwe Carrera 4-versies op basis van de 991 belangrijk nieuws is. Toch vragen we ons eigenlijk wel een beetje af waarom kopers gezien ons milde klimaat en masse voor de vierwielaandrijver gaan. Toen Porsche eind 1988 de 911 voor het eerst voorzag van integrale aandrijving (generatie 964), was dat gezien het tricky weggedrag een welkome toevoeging, maar bij de 991 is dat toch een ander verhaal. Die is van zichzelf al zo onvoorstelbaar stabiel dat de 4x4-techniek feitelijk alleen bij extreem hoge snelheden een toegevoegde waarde heeft. Dat neemt echter niet weg dat de 911 als Carrera 4 een briljante allrounder is waar je het hele jaar door lol mee kunt hebben, ongeacht de weersomstandigheden. Qua uiterlijk zijn de verschillen ten opzichte van de achterwielaangedreven versies overigens miniem, je herkent de Carrera 4 net als voorheen aan een doorlopende lichtband tussen de achterlichten en bredere heupen. De achterkant is door de grotere wielkasten 44 millimeter breder geworden, terwijl ook de grotere spoorbreedte en de bredere banden bijdragen aan een wat stoerder uiterlijk.
Onverstoorbaar
De vierwielaandrijving van generatie 991 is in feite een doorontwikkeling van het systeem dat op de 997 Turbo, de vorige generatie 911 dus, is te vinden en is in staat om in slechts 100 milliseconden maximaal 100 procent aan de voor- of achteras door te geven voor een maximale tractie. Ondanks alle extra techniek zet de als Coupé en Cabriolet leverbare Carrera 4 slechts 50 kg meer op de schaal dan de achterwielaandrijver, een indrukwekkend laag meergewicht. Net als bij de overige modellen heb je keuze uit de 350 pk sterke Carrera en de Carrera S met 400 pk. Standaard zijn de boxermotoren gekoppeld aan een handgeschakelde zevenversnellingsbak, maar praktische alle exemplaren zullen worden voorzien van de PDK-bak met dubbele koppeling, die eveneens zeven verzetten heeft. Ook de Carrera S waarmee wij op pad gaan heeft die aan boord, net als het optionele Sport Chrono-pakket, die onder meer een launch control omvat. Daarmee kan de 911 in 4,3 seconden naar de 100 km/h sprinten. De Carrera 4S is standaard voorzien van adaptieve dempers, onze testauto heeft ook Porsche Dynamic Chassis Control aan boord dat overhellen actief tegengaat. De 4S is in principe achterwielaangedreven, waardoor de auto op droog wegdek nagenoeg hetzelfde aanvoelt als een Carrera 2 – en dat is een compliment. Pas als je het tempo flink opschroeft en het grensbereik gaat opzoeken, voel je de extra stabiliteit die het systeem verschaft. Maar daarvoor moet je heel diep gaan, in feite is de vierwielaandrijving alleen op nat wegdek of sneeuw van toegevoegde waarde. Onder droge omstandigheden zorgt het systeem voor een klein beetje meer stabiliteit ten opzichte van de Carrera 2, maar de meerwaarde is kleiner dan vroeger omdat de wegligging van de 991 van huis uit al op bijzonder hoog niveau staat. De Carrera 4 volgt zo onverstoorbaar zijn koers dat het zelfs bijna saai wordt. Dat typerende ‘doorduwen’ van de motor achterin dat je bij een 997 nog een beetje kon voelen, is bij de 991 goeddeels verdwenen. Helemaal als je opteert voor het Sport Chrono-pakket, dat ook dynamische motorsteunen omvat. Als je hem uitdaagt, is hij nog wel te verleiden tot een speels toefje overstuur, maar als je niet met het mes tussen de tanden rijdt, volgt hij snaarstrak de ingeslagen koers en krijg je voorspelbaar onderstuur voordat de achterkant ook maar in de búúrt komt van tractieverlies. Razend knap, maar het vergroot de soms wat klinische technische perfectie waardoor de 991 zich toch al kenmerkt. De heren ingenieurs van Porsche hebben een wegligging weten te creëren die je voorstellingsvermogen bijna te buiten gaat, maar hij is daardoor niet meer zo spannend als vroegere 911’s. Diehard enthousiastelingen zullen dat jammer vinden, maar nuchter beschouwd is de 911 Carrera 4 gewoon een technische prestatie die zijn gelijke zoekt. Hij biedt 95 procent van de dynamiek van de Carrera 2, maar dan zonder het linke randje dat een sportauto met achterwielaandrijving en veel vermogen onherroepelijk heeft.
Ander gezicht
Ten opzichte van vorige generatie is de 991 een klein beetje opgeschoven in de richting van een GT, omdat de klantenkring dat nu eenmaal wil. Als je dempers in de standaard setting laat staan, is het comfort bijvoorbeeld verrassend goed. Hij laat zich niet snel van de wijs brengen door wegoneffenheden, hoe hard je ook rijdt. Alleen op echt slecht wegdek is hij wat stoterig. Al met al is het echter een uiterst comfortabele reisauto, bij constante snelheden is het zelfs opvallend stil binnenin. De enige storende dissonant is dan het geluid uit de wielkasten, opspattende stenen en dergelijke zijn goed hoorbaar.
Gelukkig heeft hij naast deze comfortabele kant ook een heel ander gezicht. In de sportstand van het Sport Chrono-pakket krijgt de 911 weer zijn opwindende karakter terug. De vering is dan een stuk straffer, waardoor de carrosserie op wat slechtere wegen een stuk meer in beweging is. Maar dat is zeker niet onoverkomelijk en de wegligging wordt er merkbaar verder door verbeterd. De toepassing van elektrische stuurbekrachtiging in plaats van hydraulische zoals voorheen blijft even wennen, het stuur communiceert minder met je dan in de 997. Toch krijg je nog steeds meer dan genoeg informatie door, wat dat betreft is de 911-besturing vele malen beter dan die van andere auto’s met een vergelijkbare layout. De vraag of de Carrera 4 zijn meerprijs van 11.000 à 12.000 euro (afhankelijk van de uitvoering) waard is, is afhankelijk van je wensen. Puristen kunnen beter voor de lichtere en wat spannender rijdende Carrera 2 gaan, maar de vierwielaangedreven 911 biedt een combinatie van rijplezier en stabiliteit die het tot de ideale sportwagen maakt voor mensen die hem als dagelijks vervoermiddel willen inzetten.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door jef Bekijk BerichtenBlijft een prachtige beauty !2006 Audi A4 Avant S-Line 2.0 TDI (2006-2016)
2016 Skoda Octavia RS 230 combi (2016-2023)
2023 Skoda Enyaq SUV Coupé
Comment
-
Van de nieuwe 911 is nog geen GT3-variant. Dat betekent niet dat Porsche stil heeft gezeten. Porsche presenteert vandaag zijn nieuwste Cup-racer: de GT3 Cup!
De Cup-uitvoering is gebaseerd op de nog te introduceren GT3. Hoewel de GT3 altijd al een behoorlijk uitgekleed model is, doet de Cup daar nog een schepje bovenop. Achterin ligt de 3,8 liter zescilinder boxermotor die we kennen uit de reguliere 911. Porsche heeft er natuurlijk een beetje aan gesleuteld en weet zo 460 pk uit het blok te slepen. Tien paardjes meer dan de vorige GT3 naar de achterwielen stuurde. Het vermogen vindt via een sequentiële zesbak met flippers aan het stuur zijn weg naar de brede sloffen. Voor meet het contactoppervlak met de weg 27 cm in de breedte, achter maar liefst 31 cm. Hoeveel de GT3-Cup in kilootjes is afgeslankt meldt Porsche helaas niet. De vorige GT3 legde 1370 kilogram in de waag, de Cup-versie haalde daar destijds 170 kilo van af.
Porsche meldt dat de Cup-racer gemakkelijker in bedwang te houden is, vooral rond de limiet van de sportauto. Deze trend zien we in ieder geval vaker terug bij het Duitse sportwagenmerk, elke nieuwe editie van de 911 lijkt namelijk een scherp randje bij te vijlen. Wie toch over de schreef gaat en in wel erg lastige omstandigheden terecht komt, kan via een noodluik in het dak in veiligheid gebracht worden.
Zonder belastingen gaat het apparaat 181.200 euro kosten. Wie een ander kleurtje dan wit wil zal hier toch echt zelf voor moeten zorgen. Porsche levert de GT3 Cup alleen als blanco exemplaar.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
Comment