Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Porsche 991

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Kan mij iemand uitleggen waarom die alleen te krijgen is met vierwielaandrijving? (en hierdoor de wagen nog eens extra onnodig gewicht moet meezeulen)

Comment

• Pure marketingkeuze om die hoger in het gamma te positioneren, was ook al zo bij de 997.

Targa is sowieso een model dat zich eerder tot de 'gematigde' 911 kopers richt die de bredere achterkant wel kunnen smaken
      2021 Taycan 4S
      2021 Lexus UX250h

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk Berichten
        Kan mij iemand uitleggen waarom die alleen te krijgen is met vierwielaandrijving? (en hierdoor de wagen nog eens extra onnodig gewicht moet meezeulen)
        Omdat porsche de hoogste winst per auto maakt in de ganse auto industrie, en alles zal doen om dit nog te verhogen ! So open your pockets ,and let porsche grab your money !

Comment

• Rij-impressie: Porsche 911 Targa

Met de komst van de nieuwe 911 Targa gaat Porsche op de klassieke toer. Niet langer een groot schuifdak, maar weer echt open rijden. Een terugkeer naar het klassieke Targa-rijden. Betekent een stap terug naar oude waarden een stap voorwaarts voor de Targa?

Sierlijk glijdt de achtersteven van de nieuwe 911 Targa achterwaarts en omhoog. Twee uitsparingen in de rolbeugel klappen open en stellen het stoffen middelste gedeelte van het dak in staat naar achteren te bewegen. Halverwege de twintig seconden durende exercitie lijkt de 911 wel een Transformer, zo’n als auto vermomde robot.
          Porsche verdient in elk geval de prijs voor de meest wonderlijke transformatie van dicht naar open. Met het dakje netjes op zijn plek glijdt het achterste stuk weer terug en wordt de 911 wederom auto. Een welhaast nostalgische auto bovendien, want met de komst van deze generatie keert Porsche terug naar de klassieke Targa-waarden. Niet langer heb je een groot glazen dakraam boven je, maar een echt stoffen dakje.
          Eenmaal weggevouwen is er dus alle ruimte voor de elementen. Omdat het deel tussen voorruit en rolbeugel geheel open is, krijgt de nieuwe semi-cabriolet bovendien een veel herkenbaarder uiterlijk, hoewel de terugkeer van de metaalkleurige rolbeugel en de afwezigheid van C-stijlen daar ook aan bijdragen. Een eigen gezicht kun je de Targa niet ontzeggen en afgaand op de reacties vinden de meeste mensen het nog een knap koppie ook. De eerste slag heeft de nieuweling dus alvast binnen, maar overtuigt deze moderne interpretatie van een klassiek concept ook in de praktijk?

Riskant
          Laten we beginnen met te zeggen dat het in elk geval niet de meest praktische manier is om open 911 te rijden. In tegenstelling tot de volwaardige cabriolet kun je bijvoorbeeld niet rijdend openen of sluiten. Daarbij heb je zo’n 40 centimeter vrije ruimte nodig achter de 911, anders weigert het systeem dienst, om schades te voorkomen. Het achterste deel steekt halverwege namelijk een flink stuk uit.
          Even snel voor een verkeerslicht is ook riskant, omdat de transformatie twintig seconden in beslag neemt, wat voor moderne begrippen relatief lang is. Zit je echter eenmaal open, dan geniet je wel van de wind door je haren en toch zit je in verhouding tot een volwaardige cabriolet relatief beschut. Sterker nog, dankzij de windgeleiders boven de voorruit zit je, als je de raampjes omhoog doet, redelijk uit de wind. Ook prettig is dat je minder het idee hebt dat mensen naar binnen staan te gluren, gezien de hoeveelheid aandacht die je in de Targa krijgt bepaald geen overbodige luxe.
          Niet alleen het uiterlijk doet mensen namelijk omkijken. Lang voordat de 911 in beeld komt, heeft de karakteristieke boxerroffel z’n aanwezigheid al aangekondigd. Bij lage toerentallen pruttelt de 3,4-liter boxermotor wat, bijna alsof het blok protesteert tegen de bedaagde rijstijl. Echt grote stappen zet de Targa dan ook niet. Langzaam is anders, maar om nu te zeggen dat je wordt gelanceerd. Maar dan komt het moment dat de naald de 5.000 nadert en de zescilinder zijn ware aard toont.
          In slechts een paar honderd toeren verschil ontplooit de volle macht van de boxer zich en begint de motor zijn herkenbare, metalige symfonie te blazen. Wát een spektakel zit er in die laatste 2.500 omwentelingen van het toerenbereik. Daar lijkt de Porsche zowel qua snelheid als qua geluid een totaal andere auto. Wellicht dat de extra 50 pk en 50 Nm van de Targa 4S wat souplesse toevoegen, maar aan sensatie heb je in de 350 pk sterke instapper in elk geval geen gebrek.

Foolproof
          Nu heeft de boxermotor van nature al toeren nodig om tot zijn recht te komen, maar door het vrij hoge gewicht van de Targa valt het meer op dan in de coupé. Vierwielaandrijving is bijvoorbeeld, net als in de vorige Targa, verplicht. Voeg daar nog eens de verstevigingen van de cabriolet én een glazen achterruit aan toe en je komt snel in de buurt van de 1.600 kilo. Tikkeltje aan de zware kant dus voor een sportauto en nog enkele tientallen kilo’s zwaarder dan de cabriolet.

Porsche heeft er om die reden voor gekozen om niet alleen op sportiviteit in te zetten, maar de Targa juist wat comfortabeler te maken. Ten opzichte van de coupé is de Targa dus softer afgesteld, wat resulteert in een wat meegaander rijgedrag en fractioneel minder vinnigheid. Vergis je echter niet: nog altijd is de grens van je durf meestal veel eerder bereikt dan de grenzen van de 911. Dankzij de standaard vierwielaandrijving is de Targa bovendien behoorlijk foolproof. Er is een fenomenale hoeveelheid tractie, dus bocht-uit kom je sowieso niet in de problemen. Maar ook onderstuur bij het ingaan van de bocht is zeldzaam. Dat de Targa iets minder scherp aanvoelt, zegt meer over de genialiteit van de coupé dan over de zwakte van de nieuweling.

Sowieso zet Porsche met de nieuwe 911 Targa een ijzersterke allrounder neer. Kon je voorheen nog beargumenteren dat het model niet veel toevoegde, dankzij een terugkeer naar echt Targa-rijden krijgt hij weer een eigen uitstraling. Nee, het is zeker niet de meest praktische open 911; je moet vallen voor zijn klassieke uiterlijk. Wat dat betreft, past de Targa perfect binnen het gedachtegoed van het neoclassicisme. Natuurlijk leunt dat sterk op al dan niet achterhaalde ideeën uit de oudheid, maar als het er goed uitziet, is daar toch niets mis mee?

Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

Comment

• Dubbel.
            Last edited by Jocar; 24/06/2014, 12:18.
            Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

Comment

• Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

Comment

• Dan toch liever een cabrio als je per se open wil rijden, zo'n zware targa is mossel noch vis
                2.0 JTDm

Comment

• wel erg mooi, zo'n targa !

Comment

• En belachelijk dat die alleen in 4wd te krijgen is.

Comment

• Is een model dat je voor de looks neemt, niet voor het rijden, zou sowieso vooral als 4 genomen worden denk ik.

Comment

• Ik heb nu een coupé, maar mis toch het open rijden. Voor mij is open rijden net dat tikkeltje extra plezier. Of ik een targa zou kiezen weet ik niet. Ik heb al gelezen dat het concept zorgvoorzieningen veel turbulentie in de cockpit. Voor mij blijft de lijn van de coupé het knapste, en zal de cabrio het plezantste rijden.
                        OO 00 OO

Ik ben BMWMB, alias NDDVDB.
                        Mijn levensmotto: je kan beter lenen voor een huis dan voor een boot.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door GeeZer Bekijk Berichten
                          Is een model dat je voor de looks neemt, niet voor het rijden, zou sowieso vooral als 4 genomen worden denk ik.
                          Je kunt niet anders

Oorspronkelijk geplaatst door Jocar
                          Foolproof
                          Nu heeft de boxermotor van nature al toeren nodig om tot zijn recht te komen, maar door het vrij hoge gewicht van de Targa valt het meer op dan in de coupé. Vierwielaandrijving is bijvoorbeeld, net als in de vorige Targa, verplicht. Voeg daar nog eens de verstevigingen van de cabriolet én een glazen achterruit aan toe en je komt snel in de buurt van de 1.600 kilo. Tikkeltje aan de zware kant dus voor een sportauto en nog enkele tientallen kilo’s zwaarder dan de cabriolet.

Comment

• Heb een 991 C4 met glazen schuifdak. Geeft ook beetje 'targa' en 'cabrio' gevoel, zelfs als het regent.

Comment

• Dat mis ik in mijn 997, een schuifdak.
                              OO 00 OO

Ik ben BMWMB, alias NDDVDB.
                              Mijn levensmotto: je kan beter lenen voor een huis dan voor een boot.

Comment

• Ben toch positief verrast van de looks van de nieuwe Targa. Heeft zeker mijn voorkeur tov cabrio.

Comment

• Is een Porsche 911 Carrera S je wat te tam, maar vind je de GT3 net te heftig? Dan heeft het merk uit Zuffenhausen nu de gulden middenweg voor je in de aanbieding: de 911 Carrera GTS.

De Carrera GTS heeft uiteraard een zescilinder boxermotor onder de kap. Het vermogen is 430 pk en daarmee zit deze versie dus mooi tussen de Carrera S (400 pk) en de GT3 (475 pk) in.
                                  De sprint naar 100 km/h kost met handgeschakelde zevenbak 4,4 seconden, met PDK-transmissie is dat 4 seconden rond. De topsnelheid is 'meer dan 300 km/h', aldus Porsche.
                                  Ondanks de toegenomen prestaties zijn de verbruikscijfers gelijk aan die van de Carrera S. De CO2-uitstoot ligt tussen de 202 en 223 g/km.

GTS-geluid
                                  De Carrera GTS heeft standaard het Sport Chrono-pakket en een adaptief PASM-onderstel. Dat verlaagt de auto met 10 mm. Een speciaal uitlaatsysteem zorgt voor een sportiever geluid en de stoelen zijn bekleed met een combinatie van leer en alcantara.
                                  Qua uiterlijk onderscheidt de GTS zich door verbrede achterste wielkasten, matzwarte 20-inchwielen en donker uitgevoerde bixenonlampen. De speciale versie heeft diverse donkere accenten aan de buitenkant, onder meer op de uitlaatpijpen.
                                  De 911 Carrera GTS komt beschikbaar als coupé en cabrio. De levering start in november.

Comment

• Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

Comment

• Dik!!

maar 430pk? zal irl dus een kleine 380 zijn
                                      BMW X5 45e

Comment

• Knapste 991 imo. Dikke kont en RWD.

Is dit dan ook direct de faceliftversie of nog niet? Zou toch in 2015 komen maar zie niks anders bij deze?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door kefkie Bekijk Berichten
                                          Dik!!

maar 430pk? zal irl dus een kleine 380 zijn
                                          LooooooooooL
                                          den borre

"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                                          "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "

Int3x0r
                                          Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

Comment

Working...
                                          X