Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Porsche 991

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • GELEKT: OFFICIËLE BEELDEN PORSCHE 911 GT2 RS

    WACHTEN IS NOG STEEDS OP SPECIFICATIES

    Er is een aantal officiële foto’s van de nieuwe Porsche 911 GT2 RS op internet beland. De precieze prestaties van deze opper-Porsche laten nog even op zich wachten.

    Eerder deze maand presenteerde Porsche onaangekondigd op een ietwat aparte gelegenheid de nieuwe 911 GT2 RS. De Duitsers hadden besloten dat gamebeurs E3 (Electronic Entertainment Expo) in Los Angeles een prima podium verschaft voor een dergelijke verrassingskennismaking. De GT2 RS is namelijk ook hoofdrolspeler in de racegame Forza Motorsport 7 – vandaar.

    Nu is er echter een aantal officiële foto's via Porsche-forum Rennlist op het wereldwijde web 'gelekt', waardoor ons onder meer een blik in het interieur wordt gegund. Daar zien we veel rood-zwarte details, veel koolstofvezel details en veel leer en Alcantara. Op de hoofdsteunen van de sportstoelen zien we een borduurwerkje met de woorden Weissach RS en de contouren van een circuit, refererend aan de testbaan bij het ontwikkelcentrum van Porsche in de Duitse plaats Weissach. Dit soort zaken zijn vermoedelijk onderdeel van een speciaal Weissach-pakket.

    Wat verder opvalt, is het ontbreken van een achterbank(je). Die heeft immers plaats moeten maken voor een heuse rolkooi, waarmee Porsche nog maar eens benadrukt dat de 911 GT2 RS vooral thuishoort op het circuit. En mocht die rolkooi niet duidelijk genoeg zijn, dan is die immense vleugel op de achtersteven dat in elk geval.

    Ondanks deze nieuwe beelden is het nog even gissen naar exacte specificaties. Volgens de laatste geruchten krijgt de 911 GT2 RS een geüpgradede 3,8-liter zescilinderboxer met biturbo, goed voor een vermogen van zo'n 700 pk. Met een gewicht van om en nabij de 1.500 kilo moet hij in staat zijn om in 2,9 seconden naar 100 km/h te knallen. De top zou op 341 km/h liggen.

    Er worden slechts duizend exemplaren van de Porsche 911 GT2 RS gebouwd, en die zijn allemaal al verkocht in een voorverkoop.











    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

    Comment


    • OFFICIEEL: PORSCHE 911 GT2 RS!

      700 PK OP DE ACHTERWIELEN

      Op het Goodwood Festival of Speed pakken vooral de Britse merken groots uit, maar toch is het vanavond Porsche dat er de show steelt. Dit is de langverwachte 911 GT2 RS!

      GT2 RS. Die magische combinatie betekende bij de vorige generatie van de 911, de 997, de overtreffende trap van de overtreffende trap (GT2) van de toch al bizar snelle subtop-911 (Turbo). Bij de nieuwe GT2 RS is dat niet anders, al moet erbij vermeld worden dat een 'normale' GT2 (zonder RS dus) er vooralsnog niet is. Dat doet niets af aan de bizarre specificaties van de RS, die behalve sneller natuurlijk vooral sportiever en meer 'hardcore' is dan een Turbo S. Daar gaan we: de 3,8-liter boxermotor die in de Turbo S 580 pk levert, perst er dankzij onder meer grotere turbo's maar liefst 700 pk en 750 Nm uit in de GT2 RS. Al dat vermogen en koppel gaat via een 7-traps PDK naar de achterwielen.

      Weissach
      Het schrappen van vierwielaandrijving is niet de enige manier waarop Porsche de auto lichter heeft gemaakt dan z'n broertjes. Ook het titanium uitlaatsysteem, het uit magnesium opgetrokken dak en de grootse inzet van carbon dragen hieraan bij. Wie het allemaal graag nog wat extremer heeft, kan vanaf begin 2018 kiezen voor het Weissach Package. Dit van de 918 bekende pakket zorgt bij de GT2 RS voor een gewichtsverlies van nog eens 30 kg.

      2,8 s
      Al deze inspanningen zorgen ervoor dat de GT2 RS in niet meer dan 2,8 seconden van 0 naar 100 knalt en een top heeft van 340 km/h. Een Turbo S is met een 0-100-tijd van 2,9 seconden nauwelijks minder snel, maar dat dankt die auto natuurlijk onder meer aan de eerdergenoemde vierwielaandrijving. Meesturende achterwielen, extreem kleverige banden, een uitgekiend Porsche Suspension Management en keramische remmen moeten ervoor zorgen dat de 'RS' ook op een bochtig traject onverslaanbaar is.

      Natuurlijk is ook het uiterlijk aangepakt. De GT2 RS zou je bij een snelle blik misschien nog kunnen verwarren met de bijna even extreem bevleugelde GT3 RS, maar toch is de snellere auto nóg meer 'in your face'. De extra luchtopeningen in de voorklep, enorme gaten in de voorbumper, heftige splitters en spoilers rondom en gigantische uitlaateindstukken zijn moeilijk te missen. Kijk trouwens niet raar op als de auto je bekend voorkomt: de GT2 RS prijkte eerder deze maand al op de cover van de game Forza Motorsport 7.

      Chronograaf
      De 911 GT2 RS is vanaf december leverbaar en heeft zelfs al een prijs: € 354.300. Het Weissach-pakket volgt enige tijd later. Kopers die graag ook binnenshuis laten zien in wat voor auto ze rijden, kunnen zichzelf bovendien verwennen met de Porsche Design GT2 RS-Chronograaf, die uitsluitend in combinatie met de auto verkrijgbaar is en dan € 9.450 kost.



      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

      Comment


      • PORSCHE 911 GT2 RS BREEKT RINGRECORD

        SNELSTE 911 OOIT

        Porsche heeft met de 911 GT2 RS een nieuw record op de weten neer te zetten. De hardcore 911 is de snelste straatlegale auto op het 20,6 kilometer lange circuit.

        Porsche zegt bij de ontwikkeling van de 911 GT2 RS onder andere als doel te hebben gehad om een 'rondje' Nürburgring-Nordschleife in minder dan 7 minuten af te kunnen leggen. Dat is gelukt, en hoe. De 911 GT2 RS duikt er met een tijd van 06.47,3 minuten maar leifst 17,7 tellen onder.

        De toptijd werd neergezet met de Duitse coureur Lars Kern - testrijder van Porsche - en de Engelse scheurneus Nick Tandy - fabrieksrijder van Porsche - achter het stuur. Vijf ronden op rij wisten zij een tijd van minder dan 6.50 minuten te zetten. Porsche heeft twee 911's GT2 RS op Michelin Cup 2-banden ingezet voor de recordpoging.

        De 911 GT2 RS werd in juni gelanceerd tijdens het Goodwood Festival of Speed. De hardcore 911 heeft een 700 pk en 750 Nm sterke 3,8-liter grote biturbo zescilinder boxermotor als krachtcentrale. Daarmee lanceert de achterwielaandrijver zich in 2,8 tellen naar een snelheid van 100 km/h. Het totaalgewicht van de 911 GT2 RS ligt op 1.470 kilo.










        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

        Comment


        • Fenomenaal.
          2006 Audi A4 Avant S-Line 2.0 TDI (2006-2016)
          2016 Skoda Octavia RS 230 combi (2016-2023)
          2023 Skoda Enyaq SUV Coupé

          Comment


          • Ringrecord 'on board' beelden

            Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

            2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

            Comment


            • PORSCHE LANCEERT 911 CARRERA T

              HISTORISCH VERANTWOORD UITGEKLEED

              Porsche voegt een nieuwe variant aan het 911-gamma toe. We maken kennis met de 911 Carrera T.

              De nieuwste toevoeging aan het leveringsgamma van de Porsche 911 is deze 911 Carrera T, een hommage aan de 911 T van eind jaren zestig. Ook deze moderne interpretatie van die variant legt met zijn gewicht van 1.425 kilo minder kilo's in de schaal dan de 911 Carrera waar hij op gebaseerd is. Althans, als je een reguliere 911 Carrera voorziet van, voor zover mogelijk, dezelfde uitrusting als de Carrera T.

              En die uitrusting is nogal omvangrijk. Deze standaard van een handbak met kortere schakeloverbrengingen voorziene 911 T, waarvan de T staat voor Touring, beschikt over een mechanisch sperdifferentieel. Daarnaast profiteert de 911 Carrera T van ingrediënten die niet op de reguliere Carrera te krijgen zijn. Porsche monteert het PASM-sportonderstel onder de Carrera T en daarmee komt de coupé 1 centimeter dichter boven het asfalt te liggen. Porsche voorziet het model tevens van een aangepaste versie van het Sport Chrono Pakket, een variant zonder de kenmerkende stopwatch op het dashboard. De versnellingspook is korter dan gebruikelijk en op de pookknop en op de deels met Sport-Tex beklede sportstoelen vinden we rode afwerking. Nog een bijzonderheid: de Carrera T is te krijgen met achterasbesturing!

              Porsche heeft het gewicht zo laag mogelijk geprobeerd te houden door de achterruit en de zijruiten van een lichtgewicht glas te maken. Ook maakt de Carrera T gebruik van zaken als treklussen om de portieren te sluiten. Porsche heeft verder bespaard op de hoeveelheid geluidsisolatie en wie een blik op het interieur werpt, ziet daar dat een achterbank ontbreekt (al is deze optioneel toch te krijgen). Standaard is het PCM-infotainmentsysteem aanwezig, maar wie extra kilo's wil besparen, kan het systeem optioneel achterwege laten.

              Vanbuiten is de Carrera T te herkennen aan een gewijzigde voorspoiler, Sport Design-buitenspiegels in agaatgrijs en 20-inch grijze wielen van de Carrera S. Het luchtrooster aan de achterzijde wijkt af van die van de reguliere 911's en onderaan de achterbumper hebben zwarte uitlaateindstukken een plek gekregen. Vanbinnen zet Porsche het Carrera T-feest door met elektrisch verstelbare sportstoelen, 911-logo's op de hoofdsteunen en een met leer bekleed GT-stuurwiel. Optioneel zijn overigens ook kuipstoelen te krijgen.

              De 3,0-liter grote twinturbo zescilinder boxermotor blijft 370 pk en 450 Nm sterk. Een sprint vanuit stilstand naar een snelheid van 100 km/h is met 4,5 tellen 0,1 seconde rapper af te ronden dan in de reguliere 911 Carrera. Wie toch liever niet zelf schakelt, kan bij Porsche aankloppen voor de bekende PDK-transmissie. Met die automaat is de 0-100-sprint in 4,2 seconden alweer achter de rug.










              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

              2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

              Comment








              • Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                Comment










                • Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                  2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                  Comment


                  • Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                    Comment


                    • Rij-impressie: PORSCHE 911 GT2 RS

                      BUITENAARDS

                      Van tevoren was de missie duidelijk: een allesovertreffende auto maken die het ronderecord voor productieauto’s op de Nordschleife kan verbeteren. Het resultaat is de nieuwe Porsche 911 GT2 RS. Een buitenaards goede auto, mits je ’m aankan en -durft.

                      Er kan veel gebeuren in een seconde. Zeker als je net hebt plaatsgenomen achter het stuur van de nieuwe Porsche 911 GT2 RS en de fout maakt om in te sturen, terwijl je eigenlijk nog te hard rijdt. Zodra het gebeurt, weet je dat je te ver bent gegaan. De zware achterzijde laat zich gelden op een manier die je in andere moderne 911's eigenlijk niet meer tegenkomt. Het ESP moet eraan te pas komen om de boel weer recht te trekken. Al na vier bochten maakt de snelste productieauto ter wereld meteen pijnlijk en glashelder duidelijk dat hij geen foutjes zal tolereren. "Waar ben je nou mee bezig?", vervloek ik mezelf. Veel tijd om erbij stil te staan heb ik niet, want de instructeur voor me is niet van plan zijn 918 Spyder, de ultieme hyperhybride, te sparen. In moordend tempo gaat het richting de hairpin. Geen fouten dit keer. Hard en recht aanremmen, beheerst insturen en pas als de neus de goede kant op wijst het gas er rustig op. Even een moment van aarzeling, terwijl de turbo's druk opbouwen. Dan weer die allesvernietigende explosie naar voren.

                      Langzaam wen je eraan, maar het duurt tot ronde vijf voordat alles vloeiend, hard en foutloos gaat. De leercurve is steil, de beloning groot. Met louter adrenaline in je aderen ontdek je een wereld van grip, tractie, feedback en acceleratie die op deze planeet bijna niet te overtreffen is. Deze Porsche eist van je dat je resoluut en met volle overtuiging over je eigen grenzen heen stapt. Alleen dan ervaar je de meerwaarde van deze versie ten opzichte van de minder snelle 911's ten volle en snap je hoe het mogelijk is dat deze auto een volle tien seconden duikt onder het ronderecord van eerdergenoemde 918 Spyder. Een gevolg van een bijna manische zoektocht naar het snelste en het beste dat de huidige stand van de techniek mogelijk maakt.


                      WATERKOELING

                      Neem alleen al de motor. Uitgangspunt vormt de 3,8-liter zescilinder boxermotor uit de Turbo-modellen. Maar hoewel de turbines nog steeds voorzien zijn van een variabele geometrie, zijn ze evenals de compressoren een flink stuk groter. De lucht die erin gaat, wordt bovendien vanaf de zijkant van de auto aangevoerd, om eventuele hete lucht die via de radiatoren voorin over het dak komt zoveel mogelijk te vermijden. Wordt de lucht in het inlaattraject toch te heet en vraag je maximale prestaties, dan zorgen waterinjectoren ervoor
                      dat de intercoolers worden gekoeld. Het resultaat: 700 pk en 750 Nm, gegarandeerd onder alle omstandigheden. Mits er gedistilleerd water in het tankje voorzin zit. In tegenstelling tot veel moderne turbomotoren doet de boxer geen enkele moeite om te verhullen dat-ie gebruikmaakt van drukvulling. De vertraging na het indrukken van het gaspedaal is bij hogere toeren opvallend klein, maar onder de 2.000 tpm gebeurt er weinig. Daarboven schiet je met beangstigend tempo vooruit. De cijfers zeggen genoeg: 0-100 km/h in 2,8 seconden, 0-200 km/h in 8,3. De GT2 RS heeft hetzelfde effect als de sterkste Tesla's: je hersenen lopen bijna vast omdat ze de versnelling niet kunnen bevatten. Alleen gaat de GT2 RS ook boven de 150 km/h in bijna hetzelfde tempo door.

                      De PDK-bak met dubbele koppeling schakelt zo snel dat onderbreking van de aandrijfkracht niet voorkomt. Bij terugschakelen reageert de bak zo direct en hard op de flippers dat je zowel maximale controle ervaart als een vreemd soort angst dat de tandwielen door de auto zullen vliegen. Maar dat gebeurt niet, zelfs niet na een halve dag intensief rijden op het circuit.



                      WEISSACH-PAKKET

                      Speciale vermelding verdienen ook de standaard keramische remmen, die keer op keer betrouwbaar blijken. Een gevolg van uitgekiende kanalen die koelende lucht naar de immense schijven leiden. Ook de actief meesturende achteras, de adaptieve schokdempers, het elektronisch aangestuurde sperdifferentieel tussen de aangedreven achterwielen en het slimme ESP blijken van fabelachtig niveau. Alles werkt samen om, ondanks de combinatie van achterwielaandrijving en overvloedig vermogen, je toch vertrouwen te geven. En het werkt. Maar, je moet het wel kunnen en durven. Hoewel het ESP je opvangt, grijpt het zelfs volledig ingeschakeld pas in als je al voor schut staat.

                      Dat maakt dit enerzijds tot de ultieme 911 in prestaties én karakter. Anderzijds is het een auto voor een beperkte doelgroep; je moet hem kunnen betalen. Geen vanzelfsprekendheid met een prijs van € 354.400 exclusief het 30 kilo aan gewicht besparende Weissach-pakket van € 30.000. En dan moet je daarnaast ook zeer goed kunnen rijden en regelmatig naar het circuit gaan. Op de openbare weg is de GT2 RS vervelend rumoerig en kun je het vermogen simpelweg niet benutten. De Turbo S komt daar beter tot z'n recht. En voor de minder getalenteerde coureurs met vermogen is een GT3 al meer dan genoeg. Maar dat kun je de GT2 RS zelf eigenlijk niet aanrekenen; hij kan het ook niet helpen dat-ie zo goed is. En al deed je het wel: het zal Porsche een zorg zijn, want de volledige productie voor Nederland voor 2017 en 2018 is toch al uitverkocht.









                      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                      Comment










                      • Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                        Comment


                        • Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                          Comment


                          • De allerlaatste versie van de 991, de Speedster, wel nog een proto, niet officieel.











                            Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                            2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                            Comment


                            • Rij-impressie: PORSCHE 911 CARRERA T


                              TE WEINIG TOEGEVOEGDE WAARDE

                              Met de 911 T heeft Porsche de zoveelste letter in het alfabet op zijn meest iconische model geplakt. Op papier is het een soort instap-911 R, maar de praktijk is anders.

                              Als je Porsche-adept of simpelweg groot autofan bent, is het makkelijk om alle 911-modellen van elkaar te onderscheiden. Voor iemand die in een 911 nog net een Porsche herkent, maar verder niets, is de hele alfabetwirwar van het merk inmiddels echter een soort klucht. Welke uitingen kent de 911 inmiddels? Tel je even mee? De S, de GTS, de Turbo, de Turbo S, de GT3, de GT3 RS, de GT2 RS en de R. En dat is nog zonder open of vierwielaangedreven varianten. Deze letterbrij behelst enkel de huidige 991.2-generatie van de meest bekende sportwagen ter wereld. Jij, als AutoWeek-lezer, snapt het wellicht nog wel. Jij kent de GTS als een Carrera S vol opties en snapt dat een GT2 RS eigenlijk een GT3-versie van de 911 Turbo is. Of zoiets. Maar voor Jan met de pet is het simpelweg de zoveelste Porsche. Het 'weten' schept natuurlijk wel een band van autokenners onder elkaar, want dat de hype rondom gelimiteerde Porsches de prijzen zo omhoog laat schieten, heeft een zeer belangrijke en niet te onderschatten fundering: het zijn allemaal subliem goede auto's. Een Carrera S gaat al naar automobiele perfectie, maar wie een keer een GT3 of 911 R richting de 9.000 toeren heeft gejaagd, heeft geproefd van de verboden vrucht. Beter wordt het eigenlijk niet. Alleen game-jongetjes die de auto's nooit echt hebben gereden, spreken van de grijze muis onder de supercars.

                              De prijs die voor deze perfectie wordt betaald, is dat de auto's vaak onbereikbaar zijn. Van zichzelf zijn ze al stervensduur, maar de wachtlijsten en gelimiteerde oplagen zijn een groter probleem. Je komt er als nieuwe koper nauwelijks tussen, als je het geld überhaupt al hebt, en als occasion zijn ze soms duurder dan nieuw. En dus was in er in elk geval bij ondergetekende blijdschap toen in oktober de volgende letter aan het 911-gamma werd toegevoegd. De 911 Carrera T. Met de T van Touring, onder meer een verwijzing naar een lichtgewicht model uit 1968. De auto heeft de basismotor van de 911 Carrera, een 3.0 zescilinderboxer met twee turbo's en 370 pk. Om gewicht te besparen, verdween de achterbank, werd de geluidsisolatie verminderd en krijg je lusjes in plaats van deuropeners. Bij de handgeschakelde variant werden de overbrengingen korter en standaard krijg je het sportonderstel van de Carrera S. Een soort betaalbare versie van de 911R, dacht ik! Minder kilo's en meer focus op rijbeleving, zonder dat de prijs zo uit de hand loopt als bij een GT3. Een werelds idee!



                              DE PRAKTIJK

                              Maar hoe weerbarstig is de praktijk. De demo-auto had sowieso de gratis toe te voegen achterbank op zijn plek, maar al was die afwezig geweest, dan scheelt het slechts 20 kilo. Met alle sportieve zaken als vierwielsturing en het sperdifferentieel is nettowinst iets van 5 kilo. De kortere overbrengingen blijken in praktijk enkel een kortere eindoverbrenging te zijn, de verhouding tussen de verzetten zelf is niet gewijzigd. Wat houd je dan over? Heel kort door de bocht een 911 met het onderstel van een Carrera S en de aandrijflijn van een Carrera. En nee, die combinatie bestond nog niet, maar om daar nu een compleet nieuw model voor op de markt te brengen, dat voelt een beetje als een tussendoortje. Als een Golf GTImet een 1.5 TSI en 187 pk met wat plexiglas waardoor hij 10 kilo minder weegt. Alsof er vlak voor de lancering van de nieuwe GT3 RS nog iets op de markt moest worden gebracht. Het doet denken aan de 911 Speedster van de 997-serie, die behalve een iets andere koets ook maar weinig aan het 911-gamma toevoegde. Het design van de T bevalt ons wel beter dan dat van de Speedster destijds. Je krijgt standaard de zwarte spiegels en extra spoilerlip; de zwarte uitlaatpijpen verraden dat je standaard een sportuitlaat krijgt.

                              Is het verder geen fijne auto dan? O, jawel. Hij is geweldig. De besturing is subliem goed, het onderstel biedt bizar veel rust voor zo veel scherpte en de motor ... ja die motor. Dat is wellicht nog het grootste pluspunt van de T. Hij laat goed zien dat zelfs de basis-Carrera eigenlijk al meer dan genoeg punch in huis heeft. Voor een turboblok voelt hij fijn hoogtoerig. En al was de sound and feel bij de oude atmosferische boxer uiteraard beter, Porsche weet samen met Ferrari (en met Mercedes-AMG) turbotechniek naar een nieuw tijdperk te tillen. De zeventraps handbak is nauwkeurig, al is de zesbak in de Cayman (en in de GT3) nog wat fijner. Het geheel smelt samen tot een waanzinnige sportwagen. De auto is echter vooral zo goed omdat het een 911 is, niet omdat er een T op staat.


                              OORDEEL

                              • +Waanzinnig onderstel
                              • +Uitstekende, snelle basismotor
                              • -Beperkte toegevoegde waarde
                              • -Handbak smeekt om kortere verzetten










                              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                              2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                              Comment


                              • Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                Comment


                                • Nu nog een nieuwe op basis van de 991. Ik vind dat niet zo slim van Porsche.

                                  VERJAARDAGS-CONCEPT WORDT PRODUCTIE

                                  PORSCHE 911 SPEEDSTER ONTHULD IN NEW YORK

                                  Vorig jaar trakteerde Porsche zichzelf voor zijn zeventigste verjaardag met twee 911 Speedster Concepts. Nu is het tijd voor de productieversie en die beleeft zijn debuut in New York.

                                  Terwijl de Shanghai Motor Show amper op gang is, maakt aan de andere kant van de wereld New York zich op voor zijn eigen autofeestje. Fabrikanten hebben dezer dagen dan ook de keuze waar ze hun primeurtjes onthullen en voor de 911 Speedster kiest Porsche voor de Big Apple. Dat is logisch wanneer je weet dat speedsters hun oorsprong in de Verenigde Staten hebben: bovengemiddeld veel rijdynamiek, maar toch open. Voor Porsche begon dat in 1952 met de 356 1500 America Roadster met een handmatig vervaardigde aluminium carrosserie. In 1957 kwam de 356 A 1500 Carrera GT Speedster en in 1988 zag de wereld de eerste 911 Speedster. In 2010 verscheen de 997 als Speedster in een oplage van 356 stuks; dat getal zal weinig toelichting behoeven.

                                  Ook de oplage van de nieuwe 911 Speedster is geen rond, en evenmin willekeurig getal. 1948 stuks zullen er worden gebouwd. Hij heeft een atmosferische vierliter zescilinder boxermotor die doortrekt tot 9.000 tpm, voor kenners bekend uit de 911 GT3 en GT3 RS. Het blok levert 510 pk en 470 Nm en middels speciale gasklephulzen is de gasrespons, net als bij de GT3 R, geoptimaliseerd. Schakelen gaat zo puur mogelijk met een handbediende GT Sport zesbak. Wie dat goed beheerst moet in vier seconden rond op de 100 km/h kunnen komen en de top ligt op 309 km/h. Die handbak scheelt bovendien achttien kilo ten opzichte van de PDK. Het chassis is afgeleid van de 911 GT3 en de achterwielen sturen mee. De zijdeglans zwarte twintig inch wielen hebben een centrale wielmoer.

                                  Porsche Motorsport tekende voor de eerste keer voor een 911 Speedster. De lage raampartij wordt indien nodig omhuld door een handbediende stoffen kap, waarvan alleen de vergrendeling elektrisch is. Net als de twee koolstofvezel streamliners op de achtersteven zorgt dat voor de typische Speedster-looks. Ook het interieur kent de nodige koolstofvezel-accenten, gecombineerd met zwart leer en - optioneel - rode stiksels. De deurpanelen zijn lichtgewicht met opbergnetjes en portierlussen.

                                  Ook de koets is zo licht mogelijk gehouden. Bagageklep, spatborden voor en de motorkap zijn van koolstofvezelcomposietmateriaal, terwijl een lichtgewicht polyurethaan is gebruikt voor zowel de voor- als achterzijde. Keramische remschijven besparen vijftig procent gewicht ten opzichte van metalen exemplaren. Ook airconditioning is gesneuveld in de strijd tegen de kilo's, en boze tongen die beweren dat het alleen maar centen beknibbelen zou zijn, worden door Porsche zonder pardon afgeknipt: wie toch airco wil, kan dat er kosteloos bij bestellen.

                                  Al met al weegt de 911 Speedster 1.465 kilo. Halverwege 2019 wordt hij in ons land verwacht. Prijzen, verbruik- en emissiecijfers voor de Europese versie worden in een later stadium bekend gemaakt.









                                  Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                  2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                  Comment


                                  • Zal al uitverkocht zijn voor die op de markt komt en meteen verdubbelen in prijs 2dehands.

                                    Comment


                                    • Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                      Comment


                                      • Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                        Comment


                                        • De allerlaatste:

                                          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                          Comment

                                          Working...
                                          X