Mededeling

Collapse
No announcement yet.

BMW 3 Cabrio (E93)

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Gemenge gevoelens

vooral op die laatste foto met het dak toe heeft ie echt een anorexiareet

Comment

Wohow... hoe lelijk ik hem vond op de scoopfoto's, hoe knap ik die foto's nu wel vind!

Man dat is knap!

Comment

Er komen ook aangepaste motoren 320i met 170pk viercilinder, en de 2.5 en 3.0 krijgen directe injectie waardoor koppel van 2.5 naar 270Nm gaat en dat van 3.0 naar 320Nm, misschien wordt de 325i dan wat vinniger...;

Comment

De anorexiareet dient volgens mij om de "hoek" tussen de gorldellijn en het gesloten dak te verdoezelen. Een langere reet benadrukt die hoek. Een bobbel ter hoogte van de koffer maakt dat de wagen er beter zou uitzien met gesloten dak en dus minder goed met open dak.

't is een keuze die men moet maken. Een CC is niet beter te lijnen, maar ik vind het nog altijd 100% beter dan een bâche! Veel luxueuzer, stijlvoller, comfortabeler, gewoon beter tout court.

Comment

Mooi met het dak open, maar met het dak dicht heb ik toch nog zo mijn twijfels. Het koffer komt vreemd over. Ik zal hem eerst in het echt moeten zien, voordat ik daar iets over kan zeggen. De achterlichten lijken mij ook een héél klein beetje anders dan die van de Coupé?

Comment

Idd zoals velen het hier al zeggen: open = knap / gesloten = minder ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JayJay
                Ik merk een aantal denkfouten in Uw redenering.
                Best mogelijk. Op basis van welke criteria zou jij dan een auto in een bepaalde klasse toebedelen? De lengte van de auto en jouw liefde voor het merk?

(...) Ik heb met BMW zowel als met Volvo gereden en kan dus vergelijken.
                Ik ook, en nog veel meer dan dat. Laat ons dat "de lengte van onze pietjes vergelijken" dus maar weg.

Ik bepaal geen wetten, ik geef gewoon m'n mening weer, deels gebaseerd op eigen ervaring, deels gebaseed op de massa informatie die in de verschillende media te vinden zijn.

Een Volvo S40/V50/C70 wordt in de klasse ingedeeld worden van de '3 (en zelfs terecht want we kunnen niet eeuwig klasses blijven uitvinden), maar die drie modellen (en ook de C30) zijn een duidelijke stap terug wat betreft afwerkings- en materiaalkwaliteit bij Volvo. Een S60 of een V70, dat zijn nog de "granieten" auto's zoals we ze gewoon zijn van Volvo, de laatste kleine reeks is dat niet meer. Tevens kan je op basis van motorenpallet, chassis en/of platform, uitrustings- en aankledingsmogelijkheden e.d. ook zonder de waarheid kwaad aan te doen, die modellen eerder aan de basis van die klasse positioneren, terwijl de "premium"-modellen in die klasse (logischerwijze) aan de bovengrens van die klasse zitten te duwen.

Bovendien vind ik het bepalen van de "klasse" waarin de auto zit zéér zeker gerechtvaardigd op basis van factoren als onder andere prijs, platform en motorisatie. Iedereen doet 't zo in z'n hoofd, magazines delen zo in bij verkiezingen en dergelijke ... waarop baseer jij je dan?
                Uiteraard speelt ook grootte mee, maar zoals je zelf ook wel zult weten zit Volvo met z'n afmetingen steevast tussen twee vaste klasses in. Zo is de S40 wel even groot als een A4, maar kan je 'm eigenlijk beter (gezien platform, motorisaties en prijsklasse) bij de Jetta zetten (een auto ook op basis van de hatchback van het concern, de Golf namelijk, die een rechtstreekse concurrent is van de Focus II). Zo is de S60 wel bijna even groot als een A6 (alhoewel...), maar hoort die auto toch in de klasse van de '3 (nog moeilijker is het bij de V70, die een S60 is in break-uitvoering, en die ruimer is dan een A6, maar 'ie valt tussen de A4 en de A6 in, al plaatsen de meeste magazines 'm wel in de klasse van de A6 en de '5). De S80 is een auto die door de Volvo-liefhebbers graag met een A8 zou worden vergeleken, maar eigenlijk ligt die hoogstens tussen de A6 en de A8 in.

Als ik op basis van die redenering de lijn doortrek, hebben we dus met de C70 een (schitterende) coupé-cabriolet die op dezelfde basis staat als de Focus II, en met een motorenpallet wordt aangeboden die perfect overeenkomt met b.v. de Volkswagen Eos, een 4-zits coupé-cabriolet die ook op 't platform staat van de Golf, en met een vergelijkbaar motorenpallet wordt aangeboden en ook ongeveer dezelfde prijzen heeft (als je een vergelijkbare uitrusting in de rekening opneemt).
                De Volvo C70 vind ik dus een pak beter passen naast een Volkswagen Eos, dan naast b.v. deze nieuwe BMW '3 coupé-cabriolet. Zoals gezegd : ze mogen dan wel ongeveer dezelfde grootte hebben (da's die grote troef van Volvo), de basisuitvoering van de BMW is even krachtig en duurder dan de topuitvoering van de Volvo. Dat maakt dat die beide modellenreeksen nauwelijks tegenover elkaar te zetten zijn ; er is maar één model uit beide die mooi samen te zetten zijn, en dat zijn de 325i tegen de T5.

En dat zijn dan enkel nog maar de objectieve zaken.

Qua subjectief gevoel, vind ik een S40 en een V50 een halfe klasse kleiner dan een A4 (Avant) of een '3 (touring) of een C-klasse (break). Het onderstel is van goeie afkomst, maar de auto heeft zeker niet de "grootheid" die vooral dan de BMW '3 in die klasse (overal als "een halve klasse groter dan z'n concurrenten" getest, zowel qua aanvoelen, volwassenheid, ruimte, rijgedrag, ...). 'Ie mag dan wel de ruimte hebben, 't is geen V70 en dát noem ik wel een "premium-auto", de S40 helaas niet. Het plastic is op teveel plaatsen nog van duidelijk mindere kwaliteit als bij het hedentendage (vaak terecht maar vaak ook overdreven) verguisde BMW, bij de kleine Volvo-modellen. Ga gewoon 'es met je vingertoppen en je kneukels over alle interieurpanelen binnenin, onderkant en bovenkant van deuren en zetels en dashboard e.d. Afwerking van handschoenkastje, zetelbasisbekleding, asbakjes, kofferbekleding, bekleding van de ruimtes onder de kofferbodem, ... Een béétje onpartijdig autoliefhebber met kennis van zaken ziet en voelt dat de kleine Volvo's (alhoewel héél erg goed, begrijp me niet verkeerd) nog altijd niet de kwaliteit van de premium-Duitsers behalen.
                Dit valt natuurlijk onmiddellijk voor 'n erg groot deel te counteren door de stelling dat ook BMW bij de laatste generatie voelbaar en zichtbaar van afwerkings- en materiaalkwaliteit is verminderd. Net zoals bij Volvo wordt er dus ook gespaard, ten koste van het vroegere imago en ten koste van de zucht naar perfectie van de fijnbesnaarde liefhebber van het merk. Ook daar valt dus niks te ontkennen.

Dat laatste, dat subjectiever is dan de gewone objectieve feiten, laat ik nu nog gewoon in 't midden.

Ik baseer me gewoon op 't gezond verstand, namelijk dat eigenlijk enkel de "premium"-modellen in die klasse (de Audi A4, de BMW '3 en de Mercedes-Benz C-klasse) een motorenaanbod hebben dat dat van de Volvo in die klasse enorm zwaar overstijgt, idem met prijs.
                Misschien daarom dat men dan (terecht of onterecht, dat laat ik in 't midden) de niet onterecht soms 'dubieus' genoemde titel "premium" voornamelijk toekent aan b.v. de A4, de '3 en de C?
                En zo komen we dan terug bij één van jouw opmerkingen, die ik zeer zeker onderschrijf (maar dan wel objectiever uitgedrukt), en dat is dat die premiummodellen of -merken inderdaad erg duur zijn voor wat je krijgt. Ook daar maak ik geen problemen van, 't is gewoon zo.

'k Heb nu m'n CorelDRAW niet geïnstalleerd staan op deze PC omdat ik 'n nieuwere versie heb gekocht, en die nog moet installeren, en dus kan ik geen visuele vergelijkingstabelletjes of -balkjes maken over de objectieve zaken omtrent de positionering van Volvo. 'k Maak er zo snel mogelijk werk van, 'k heb 't vroeger ook al gedaan hier op 't forum, en daaruit bleek mooi dat Volvo altijd tussen twee klasses in leek te vallen. Uiteraard is dat larie, want er zijn geen tussenklasses, 't is het ene of het andere.
                Daarom ook dat ik zei dat de Volvo een halve klasse kleiner lijkt of aanvoelt, of ergens anders (en ook hier nu, hoger in deze post) dat een BMW '3 een halve klasse hoger aanvoelt en lijkt dan een S40.

Uiteraard denkt iedereen daar het zijne van, en dit is zeker niet De Waarheid. 't Is wel m'n mening en ik heb er - denk ik - toch ook enkele objectieve argumenten voor. 't Is een moeilijke discussie, vooral omdat er veel randfactoren mee gepaard gaan die objectiviteit quasi onmogelijk maken (zoals merkenliefde of -voorkeur, het vermeende imago van de modale chauffeur/eigenaar van dit of dat merk, en andere triviale zaken).

En om met dezelfde woorden te eindigen als jou : het strekt Volvo tot eer dat ze zo'n mooie, goeie, degelijke wagens bouwden en blijven bouwen. Ik ben een Volvo-fan (voornamelijk dan van de grotere Volvo's, met name de V70 dan), en heb zeker niet als doel om Volvo, of zijn schare trouwe fans, voor 't hoofd te stoten.
                Last edited by ; 24/10/2006, 13:40.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Verdoken freak
                  Er komen ook aangepaste motoren 320i met 170pk viercilinder, en de 2.5 en 3.0 krijgen directe injectie waardoor koppel van 2.5 naar 270Nm gaat en dat van 3.0 naar 320Nm, misschien wordt de 325i dan wat vinniger...;
                  Een 2.5i is niet vinnig, dan? Heb je er al mee gereden? Zo ja, dan weet ik langs geen kanten waarmee je vergelijkt want zo'n 325i is snel, tout court. 't Is uiteraard geen dieselmonster met een koppel als de tafelberg, maar als je zo'n motor wil, dan moet je 'n diesel kopen. Een 325i is snel, erg snel, en die 20 Nm extra koppel die 'ie (pas in 200 zou kunnen krijgen, zal 'm nauwelijks of niet voelbaar sneller maken.

Comment

- Wat is het aandeel van de kost van het onderstel in de totale prijs van een wagen? Dus het onderstel bepaalt de klasse van de wagen? Wat een onzin is dat zeg! Wat met grootte? De C70 is 13cm langer dan een S40 en net iets groter dan de Volvo S60 EN de huidige 3-serie cabrio!
                    Hier nog eventjes op inpikken. Vind ik, i return the favour, een kapitale redeneringsfout.

Een auto heeft geen "onderstel" meer, alle moderne auto's hebben de dag van vandaag een zelfdragend koetswerk waarop de ophangingselementen worden gemonteerd. De "prijs" van het onderstel is dus een nietszeggend iets.

Wat wel van belang is, is het platform waarop men bouwt. Dat platform is geen "chassis" zoals men vroeger had, maar een uitgangsbasis, waarbij men meteen een keuze maakt voor de plaatsing van de motor, de aandrijving, de ophangingselementen, en in grote mate ook wielbasis en spoor.
                    Dat de S40/V50 en per definitie dus ook de C70 zonder de waarheid veel kwaad aan te doen een half klasje kleiner genoemd kunnen worden dan resp. de '3 berline en touring (S40/V50), en de '3 coupé-cabriolet (C70), zie je dus niet alleen aan wielbasis, spoor, maar ook aan de overhang vooraan (z'n kleine neusje verbergt z'n afkomst niet), de beschikbare banden- en velgmaten, het motorenpallet (dat veel kleiner start en ergens halverwege 't motorenpallet van de "premium"-modellen eindigt), de prijsklasse, de aankledings- en uitrustingsmogelijkheden, ...

Grootte is inderdaad een bepalende factor inzake indeling in autoklassen, maar niet de enige. Anderzijds zijn platform, motorenpallet, prijs en al die andere zaken zijn zéér zeker ook bepalende factoren. Dat kan je toch niet ontkennen?

En tot slot : dat de C70 zoveel cm langer is dan wat dan ook, is 'm duidelijk aan te zien. Volvo heeft een klein rommeltje gemaakt (moéten maken) van het achtersteven van de auto, om dat plooidak toch maar deftig weggestopt te kunnen krijgen op dat kleinere platform (dat niet zoveel plaats biedt dan b.v. een ander en groter platform). De kont is erg lang en volumineus (een kwaal waar erg veel coupé-cabriolets aan lijden, de Volvo C70 gelukkig in mindere mate maar nog altijd), omdat dat dak z'n plaats moest zien te krijgen. Misschien vandaar z'n extra lengte?

Comment

Hallo,

Ik ben zeker geen merkadept. Van de 7 à 8 wagens die ik regelmatig heb kunnen rijden waren er 2 Volvo's. De rest waren andere merken.

Ik kies zelden of nooit blind voor een merk, maar vergelijk graag.

Vandaar dat ik minder woorden nodig heb om een klasse te definiëren, nl. een klasse zijn wagens met min of meer vergelijkbare kenmerken (niet nader bepaald) die elkaar beconcurreren en min of meer dezelfde doelgroep hebben.

Als ik een Cabrio wil kopen zou ik eerder tussen een Audi A3, een BMW en een Volvo C70 vergelijken, ik dan persoonlijk toch. Een VW Eos, c'mon da's toch echt wel wat minder (maar ja daar heb je de onderstellen weer zeker...?)

Waar haal jij die gigantische prijsverschillen tussen een BMW en zo een C70? Zoals ik al aanhaalde:

Volvo C70 D5: 37.750 EUR
                      BMW 320Cd: 38.450 EUR
                      Audi A3 diesel: 36.900 EUR
                      En een VW Eos? Basisprijs diesel: 30.450 EUR.

Indien een Volvo C70 echt minder zou zijn zou Volvo er geen één mogen verkopen, immers iedereen zou voor een BMW gaan.

Ben ik nu ziende blind of wat is het nu?

Comment

Nog een typisch voorbeeld dat de coupé altijd mooier is!

Korte deuren en een véél te lange achterkant.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door gTa
                          Een 2.5i is niet vinnig, dan? Heb je er al mee gereden? Zo ja, dan weet ik langs geen kanten waarmee je vergelijkt want zo'n 325i is snel, tout court. 't Is uiteraard geen dieselmonster met een koppel als de tafelberg, maar als je zo'n motor wil, dan moet je 'n diesel kopen. Een 325i is snel, erg snel, en die 20 Nm extra koppel die 'ie (pas in 200 zou kunnen krijgen, zal 'm nauwelijks of niet voelbaar sneller maken.
                          Ik rij zelf met een 325i uit 1994 en reed ook met vorige coupé 325i, en uiteraard zal die nieuwe vooruit gaan, zelfs erg snel zijn, de nieuwe zal nog wat harder gaan, maar toch... in lage toeren zijn die motoren wat mak, zeker ook als je verglijkt met een 3 liter benzine of ook met diesels (zelfs een 320d voelt potiger aan bij een gewone rijstijl : niet in hoge toeren gaan). Als je een wagen met 211pk koopt verwacht je toch dat hij echt krachtig aanvoelt, en dat is zo maar dan alleen in hoge toeren, boven 4000, daar breekt de feestvreugde pas los en dan zijn ze niet te houden. Eerlijk gezegd vind ik het karakter van een dikke diesel luxueuzer, behalve dan het geluid. Dus vandaar mijn redenering: als het koppel wat stijgt zal die wat gezapiger wat leuker rijden in lage toeren, wat hem mogelijks vinniger maakt ook bij een dagelijkse rustige rijstijl...
                          Dus ik bedoel niet dat ie niet snel is , maar dat de 325i misschien niet echt vinnig of vol is bij lage toeren... Zelf vind ik het soms lastig dat wanneer ik een 'gewone' 1.9 tdi wil volgen, ik bijna alles uit de kast moet halen en hen dan net sneller af ben... niet dat autorijden de hele tijd koersen is, maar je zal wel begrijpen wat ik bedoel...
                          Last edited by ; 24/10/2006, 14:22.

Comment

Hallo,

Ik ben zeker geen merkadept. Van de 7 à 8 wagens die ik regelmatig heb kunnen rijden waren er 2 Volvo's. De rest waren andere merken.

Ik kies zelden of nooit blind voor een merk, maar vergelijk graag.

Vandaar dat ik minder woorden nodig heb om een klasse te definiëren, nl. een klasse zijn wagens met min of meer vergelijkbare kenmerken (niet nader bepaald) die elkaar beconcurreren en min of meer dezelfde doelgroep hebben.

Als ik een Cabrio wil kopen zou ik eerder tussen een Audi A3, een BMW en een Volvo C70 vergelijken, ik dan persoonlijk toch. Een VW Eos, c'mon da's toch echt wel wat minder (maar ja daar heb je de onderstellen weer zeker...?)

Waar haal jij die gigantische prijsverschillen tussen een BMW en zo een C70? Zoals ik al aanhaalde:

Volvo C70 D5: 37.750 EUR
                            BMW 320Cd: 38.450 EUR
                            Audi A3 diesel: 36.900 EUR
                            En een VW Eos? Basisprijs diesel: 30.450 EUR.

Indien een Volvo C70 echt minder zou zijn zou Volvo er geen één mogen verkopen, immers iedereen zou voor een BMW gaan.

Ben ik nu ziende blind of wat is het nu?
                            Neen, tuurlijk niet.

Uiteraard is de C70 met een concurrerende motor ongeveer hetzelfde geprijsd als de concurrent, anders zou Volvo er geen verkopen. En goedkoper mag ook niet want dan zouden ze té goedkoop zijn, en kostprijs is en blijft nog altijd een (er gevaarlijke) waardemeter voor de geboden kwaliteit.

't Gaat 'm meer om het pallet, de ganse reeks. Een S40 begint bij een één-punt-zes benzientje en een een-punt-zes dieseltje, en als je 5 cilinders en een turbo neemt, goed voor 220 pk, ben je al klaar. Terwijl b.v. de BMW '3 begint bij motoren die al de gezonde middenmoot vertegenwoordigen bij Volvo, en blijft doorgaan tot een eind voorbij hetgeen je bij Volvo krijgen kan. En dat zowel qua motoren, versnellingsbakken, aandrijfconcepten, uitrusting, aankledingsmogelijkheden, toptechniek, e.d.
                            Een Audi RS4, een BMW M3 CSL, of een Mercedes-Benz CLK 63 AMG ... die hebben, hoe klein hun productie-aantal ook moge zijn, geen waardige concurrent bij andere merken dan die drie, op de spreekwoordelijke uitzonderingen na (en dan nog zijn 't meestal getunede wagens, geen seriewagens). Bij Volvo haal je je met de S60 R een knaller van een auto in huis, die echter (vergeleken met de premiummodellen) hóógstens tegenover een Audi S4 of een BMW 335i of een C 350 kan gezet worden, en dat is dan de S60 en helemaal geen S40.

Model per model vergeleken, klopt 't uiteraard wel. Nu, die 320Cd cabrio mag je eigenlijk niet vergelijken met de C70, omdat die BMW een model is van 7 jaar terug terwijl de C70 en de nieuwe '3 coupé-cabriolet pas nieuw zijn. Een coupé-cabriolet kost trouwens ook duidelijk meer dan een gewone cabrio. 't Zal afwachten zijn tot er (misschien) een 4-cilinder diesel komt in deze nieuwe '3 CC om een auto te hebben die als een concurrent voor de C70 D5 kan worden aangezien, maar of die er komt is geenszins zeker, BMW rukt immers (net zoals met de gewone '3) met deze '3 coupé en CC een halve klasse omhoog (de reekswijziging van '3 naar '4 is voor deze tweedeursmodellen trouwens maar net voor press release definitief beslist).
                            Op vandaag hebben we dus enkel de 325i CC die we kunnen vergelijken met de C70 T5 ... en naar mijn mening zegt dat veel over de "auto in z'n geheel", omdat die BMW nu 't basismodelletje is en de Volvo is meteen het topmodel van z'n reeks. Voorts maken ook het rijgedrag, de prijs, de uitrustings- en aankledingsmogelijkheden, en veel andere factoren, het gevoel dat de '3 een halve klasse hoger is dan de S40/V50, compleet.

Maar bon. Ik ga nog wat hypothecaire kredietjes verkopen, nu. Ciao.

Comment

Mooie cabrio, deze BMW.
                              Zoals steeds fraai afgewerkt, schitterende front, sobere lijn en achterkant.
                              Met het dak erop twijfel ik nog even aan de lijn van het dak dat twee vreemde knikjes vertoont waardoor de top van het dak platter lijkt. Het kan ook zijn dat het de foto is die bedriegt.
                              Ik wacht op nog meer beeldmateriaal.

Comment

Welk voordeel biedt een stalen dak nu eigenlijk? Minder windgeruis en veiliger voor dieven? Of doet BMW dit omdat het een trend is? Ik vind het vreemd. Bij de voorstelling van de 6 Serie Cabrio waren ze bij BMW nog vol lof over het stoffen dak, maar nu zwieren ze er toch een stalen dak op. Met een stoffen dak kun je toch veel mooiere resultaten bekomen. Ik vind het niet echt lelijk, maar er gaat toch een pak kofferruimte verloren, of niet?

Comment

BMW '3 CC / Volvo C70 / Volkswagen Eos

benzine

-- / -- / 1.6 115pk
                                  -- / 2.4 140pk / 2.0 150pk
                                  -- / 2.4 170pk / --
                                  2.5i 218pk / T5 220pk / 2.0T 200pk
                                  3.0i 265pk / -- / V6 250 pk
                                  3.0T 306pk / -- / --
                                  4.0 M 420pk / -- / --

diesel

-- / -- / 2.0 TDI 140pk
                                  2.0d 177pk / D5 163pk / 2.0 TDI 170pk
                                  3.0d 231pk / -- / --
                                  3.0sd 286pk / -- / --

Gebaseerd op basis van het motorenpallet dat nu al op de '3 coupé verkrijgbaar is, of zal worden. In het rood staan motorisaties die er zullen komen, of al aangekondigd zijn.

No offence maar die C70 leunt op dat vlak een pak dichter bij de Eos aan, dan bij de BMW '3 CC. De Eos komt in 4- en 6-cilinders, de C70 enkel in 5-cilinders, de BMW '3 CC (op de 320d na, maar da's pas voor 200 enkel met 6- en 8-cilinders.

Een gelijkaardige tabel kan je opstellen qua prijs. Idem qua uitrustings- en aankledingsmogelijkheden.

Maar bon, een zekere wetenschap is dit niet. Ik persoonlijk plaats de C70 qua gevoel en looks en positionering tussen de Eos en de '3 CC in. Op gelijke hoogte als deze '3 CC staat 'ie alleszins niet, zoiets voel je meteen als je b.v. op 'n salon eerst in de '3 coupé gaat zitten en daarna 'es in de C70 plaatsneemt, of omgekeerd.

Comment

Volvo zit zowat gelijk met waar de MGRover modellen zaten en sommige Lancia's zitten.

Ik denk dat de vorige S40 best vergelijkbaar was met de Rover 45 4-deurs. Motorpalet begint met 1.6 en eindigt met opgewardeerde 2.0 (volvo=turbo,Rover=6-cilinder) ook qua diesels (rond 110pk) zaten ze gelijk. Zelfs hun platforms kwamen uit het zelfde land. De huidige S40 gaat daarop verder en komt zoals gezed terecht bij de Jetta. Ook de Lancia Lybra was een speler in dit segment.

De Volvo S60 was de echte concurent van de Rover 75. Te groot om bij de 3/C/A4 te horen en te klein om bij de 5/E/A6 te horen. Het gamma was ook redelijk gelijk. benzine motoren in verschillende varianten (bv 260 V8 tov T5). Op diesels bied volvo wel krachtigere exemplaren aan.

De Vorige S80 was dan weer een echte concurent voor de Lancia Thesis.

Om ze te vergelijken met hun Duitse tegenstrevers:
                                    Volvo S40/C70 (slechte naam)/V50
                                    BMW 3
                                    Volvo S60/V70
                                    BMW 5 huidige

De Volvo C70 is een heel leuke auto maar moet toch wel echt zijn meerdere herkennen in de BMW 3 hoor. (motoraanbod,onderstel/aandrijving/stijfheid). Vergelijk hem eerder met de Volkswagen Eos

Comment

Mooie wagen! toont wel best lang dat achterste stuk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jwv50
                                        Mooie cabrio, deze BMW.
                                        Ik ben er niet zo wild van. Zelfs open liggend is 'ie niet meteen een favorietje van me. De ranke, sublieme lijnen van de E36 en E46 cabrio zijn weg... En ik ben geen fan van die stalen daken, die zo koel zijn, het cabriogevoel wegnemen (tenzij je open rijdt), enorm duur zijn en erg teer (let's hope all goes well with this steel top... vele stalendakkers die 'm voor gingen hebben veel problemen gekend [SLK, SL, 206CC, AstraCC, C70]).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BMW Power
                                          Welk voordeel biedt een stalen dak nu eigenlijk? Minder windgeruis en veiliger voor dieven? Of doet BMW dit omdat het een trend is?
                                          Vooral dat laatste.

Een stalen dak heeft objectief gezien quasi geen voordelen, zelfs meer nadelen dan voordelen.

Stiller is het in de auto eigenlijk niet, tenzij bij snelheden boven de 160 km/u, maar dan hebben CC's het nadeel dat ze doorgaans 'n fel gefluit laten horen ter hoogte van de voegen (minder windgeruis, meer windgefluit). Thermisch zijn er evenmin nauwelijks voordelen : een goeie, moderne, 3- of 4-lagige cabriokap isoleert ook erg goed.

Er zijn wel duidelijke nadelen : véél duurder om te ontwikkelen en te maken, duurder om aan te kopen (vaak zelfs als je de prijs van een hardtop bij 'n gewone cabrio erbij rekent), veel gevoeliger en teerder dan een cabriokap, veel duurdere herstellingen, véél plaatsrovender als 't dak neer ligt (koffer = quasi nul), auto krijgt een massieve achterkant, ...

Er zijn felle voor- en felle tegenstanders. Ik heb gematigd tegenstander : als de auto identiek 'tzelfde eruit zou zien als een coupé, zou ik ervoor gewonnen zijn. Is dus niet zo. De originele lijn van de coupé wordt bij een gewone cabrio veel beter behouden, een gewone cabrio is knapper te styleren (tot nu toe vind ik geen enkele 4-zits CC een knappe auto, ze hebben allemaal "verknipte" daken en een lompe kont, zowiezo de Mégane CC, de 307 CC, de Astra CC, de Focus CC, de Eos, ... en ook de C70 en deze CC eigenlijk, al scoren die laatste twee op dat vlak beter).

Maar hey, we hebben geen keuze.

Comment

Working...
                                          X