Mededeling

Collapse
No announcement yet.

VW Up

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Rij-impressie: VOLKSWAGEN UP GTI


    PRETKUBUS

    Anders dan in het B- en C-segment moet je sportieve versies van auto’s in het A-segment met een vergrootglas zoeken. Alsof je met een compacte stadsauto niet eens een keer lekker uit de band zou willen springen! Met de komst van de Volkswagen Up GTI wordt de keuze in ieder geval iets groter. Is VW’s kleinste de iconische, drieletterige toevoeging waard?


    Volkswagen heeft voor de Up GTI gekozen voor de driepitter die je ook in diverse andere producten van het concern aantreft. Een vermogen van 115 pk is op zich niet indrukwekkend, maar in combinatie met een wagengewicht van 970 kg wordt die waarde al een stuk interessanter. Zelf trekt VW – al was het maar uit marketingoogpunt – graag de parallel met de eerste Golf GTI met 110 pk en iets meer dan 800 kg. Daar hebben ze een punt, je hoeft immers niet veel vermogen te hebben om hard te gaan. Zolang het gewicht maar laag is. In de praktijk blijkt het vermogen nog niet eens de grootste attractie van de Up GTI, het is vooral het koppel van 200 Nm dat er vanaf 2.000 tpm als een bezetene aan sleurt. Daar hebben de voorwielen het, zeker op nat wegdek of in krappe bochten, best lastig mee. Doorslaande wielen en afwijkende koetsbewegingen worden weliswaar ingedamd door traction control en ESP (beide overigens niet uitschakelbaar), maar het is de kunst om de systemen als bestuurder voor te zijn. En dat vergt vaak een fluwelen rechtervoet. Het goede nieuws is dat de tractiecontrole de aandrijving niet meteen genadeloos afknijpt als het allemaal iets te wild gaat, er blijft nog genoeg speelruimte over.


    PRECIES GOED

    De driecilinder presteert dus prima en hij ronkt er lekker op los, al gaat dat deels kunstmatig via de speakers. Zonder fatsoenlijk onderstel ben je echter nergens. Daarom zijn er stevigere veren en dempers gemonteerd, evenals een dikkere stabilisatorstang achter. Tel daar de met 15 mm verlaagde koets en vergrote spoorbreedte bij op en je hebt een pakket dat aardig met de extra power overweg kan. Het overhellen in bochten blijft beperkt, in hairpins heb je het gevoel dat je met een grote kubus aan het stoeien bent. De wielbasis is immers kort en de auto lijkt soms bijna even breed als hoog.

    Die 115 pk en 200 Nm zijn eigenlijk precies goed voor deze GTI; meer vermogen of koppel zou het onderstel te veel uit balans brengen. De demping is merkbaar straffer dan bij een normale Up, maar nooit irritant hard. Daarbij is de vering nog altijd zacht genoeg om voor ruim voldoende comfort voor alledaags gebruik te zorgen. Wat dat betreft past de Up netjes in de lijn van de Golf en de Polo; ook dat zijn geen hardcore hot hatches maar bovengemiddeld scherpe, snelle allrounders. Verwacht daarom ook geen nerveuze stuurreacties in de Up; Volkswagen paste slechts de software van de stuurbekrachtiging aan voor een iets 'vleziger' gevoel in de installatie. Als enige Up heeft de GTI de beschikking over een zesbak. Daardoor rijd je eigenlijk altijd in een gunstig toerengebied, zodat de motor steeds adequaat oppakt. Het schakelen zelf gaat soepel, maar met weinig gevoel. Hier zou wat meer 'vlees' ook niet misstaan.


    GLIMLACH

    Vooraf hadden we zo onze bedenkingen bij het GTI-gehalte van de Up, maar in de praktijk maakt hij dit label toch wel waar. Het is een auto die een glimlach op je gezicht tovert als je er mee aan het rauzen bent. Het is gewoon een heel leuk, uitgebalanceerd ding, dat je dankzij zijn compacte formaat en enthousiast roffelende driepitter het gevoel geeft serieus hard te gaan – ook al valt dat objectief gezien best mee. Het is leuk dat de keuze aan snelle A-segmenters toeneemt, voor een vergelijkbare B-segmenter ben je immers zomaar 10 mille verder. Een nadeel van dit compacte formaat auto's is dat je snel tegen de limieten van het onderstel aanloopt. Wie écht iets sportiefs wil voor die prijs, is wellicht beter af met een tweedehands Renault Clio RS of Golf GTI. Dat doet echter niets af aan de kwaliteiten van de Up GTI, want dat is gewoon een erg geslaagde auto.









    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

    Comment










    • Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

      Comment


      • Beloofd...
        “If someone isn't what others want them to be, the others become angry. Everyone seems to have a clear idea of how other people should lead their lives, but none about his or her own.”

        Comment


        • Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

          Comment


          • Nog 1 maand wachten...
            “If someone isn't what others want them to be, the others become angry. Everyone seems to have a clear idea of how other people should lead their lives, but none about his or her own.”

            Comment


            • TOT 145 PK UIT KLEINSTE VOLKSWAGEN

              VOLKSWAGEN UP GTI KRIJGT KRACHTINJECTIE

              De Duitse tuner B & B heeft een setje anabolen voor de Up ontwikkeld. De compacte Volkswagen krijgt tot 145 pk onder z'n korte motorkap.

              Met de GTI-versie van de Up heeft Volkswagen een 115 pk sterke warme versie van de Up in zijn leveringsgamma. Die sportief ingestelde Up is in staat om in 8,8 tellen naar een snelheid van 100 km/h te schieten en het versnellen houdt op bij 196 km/h. De Duitse tuner B & B presenteert een stel Up'jes die de GTI-overtreffen.

              Voor een bedrag van € 1.500 schroeft B & B het vermogen van de 1.0 TSI op tot 145 pk en 60 Nm, 30 pk en 60 Nm meer dan de reguliere Up GTI dus. Met dat vermogen rent de Up in 7,9 seconden naar een snelheid van 100 km/h en de topsnelheid ligt op 210 km/h. Voor wie 145 pk in een Up te gortig is, heeft B & B een module klaarliggen die het vermogen opkrikt naar 136 pk en 240 Nm. Houd je ook mooi € 500 mee in je zak.





              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

              2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

              Comment


              • VOLKSWAGEN E-UP KRIJGT KRACHTIGERE ACCU

                Volkswagen kondigt een vernieuwde versie van de e-Up aan. Het belangrijkste nieuws vinden we in het lijstje met specificaties. En dat is stiekem geen heel grote verrassing.

                Terwijl Skoda en Seat net komen kijken met hun elektrische Citigo en Mii, biedt Volkswagen al vijf jaar lang de volledig elektrische e-Up aan. Die auto krijgt binnenkort een update. Met een actieradius van 160 kilometer NEDC, zo’n 130 km in praktijk, loopt de Volkswagen Up namelijk flink achter op de vernieuwde versies van zijn tweelingsbroers. De elektrische Spanjaard en Tsjech krijgen een 61 kW sterke elektromotor in de bodem gemonteerd met daaraan een 36,8 kWh sterke batterijpakket gekoppeld. Techniek die goed moet zijn voor een actieradius van 265 kilometer (WLTP). Zoals te verwachten valt, laat Volkswagen dit niet zomaar gebeuren en schuift ook zijn eigen Up naar voren in de wachtrij voor de verbeterde aandrijflijn.

                Aankomende september neemt Volkswagen een vernieuwde e-Up mee naar de IAA in Frankfurt. Volkswagen spreekt vooralsnog over een ‘verwachte actieradius van meer dan 250 kilometer’, maar iedereen begrijpt natuurlijk wat ons te wachten staat. Op uiterlijk niveau verwachten we geen aanpassingen.


                Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                Comment


                • Milltek VW up! GTI 147 pk.

                  https://www.carmagazine.co.uk/car-re...ti-by-milltek/
                  Last edited by The Pretender; 28/06/2019, 22:53.
                  There are Pretenders among us.....
                  Geniuses with the ability to become anyone they want to be.

                  Comment


                  • NIEUW LOGO IS GROOTSTE NIEUWS

                    VERNIEUWDE VOLKSWAGEN E-UP IN PRODUCTIEVORM TE ZIEN

                    Volkswagen deelde tot nu toe alleen de specificaties van de vernieuwde e-Up. Het uiterlijk van de kleine EV was dan ook nog een klein geheimpje. Tot nu, want op de IAA beleeft de nieuwe elektrische Up zijn publieksdebuut.

                    Wie smachtend op de nieuwe e-Up zat te wachten, hebben we goed en slecht nieuws. We weten dus na dik twee maanden wachten hoe de e-Up eruit ziet. Maar nu komt het ‘slechte nieuws’ om de hoek kijken: er is niks veranderd! We weten wel waarom Volkswagen wachtte met de onthulling van de nieuwe auto, want de logo’s van weleer maken rondom plaats voor het vernieuwde fabrikantskenmerk. Doordat dit logo pas gisteren wereldkundig werd gemaakt, mag de nieuw e-Up zichzelf vandaag laten zien.

                    Het grootste nieuws bij de verjongingskuur schuilt onder de kap. Of eerder: onder de auto zelf. Net als de nieuwe elektrische Skoda Citigo en Seat Mii krijgt de e-Up een 61 kW sterke elektromotor waar een 36,8 kWh groot accupakket wordt gehangen. Daarmee schiet de oude NEDC-actieradius van 130 kilometer naar 265 WLTP-kilometers.

                    Prijzen worden nog bekend gemaakt. Volkswagen houdt overigens als enige van de drie merken ook de reguliere Up in het gamma. Seat en Skoda zwaaien hun benzine (en aardgas)-versies van de compacte autootjes uit na de komst van de EV’s.











                    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                    Comment


                    • Allemaal goed en wel. Maar ik doe regelmatig ritten van net iets over de 200km. Met de airco in de zomer of de verwarming in de winter aan ga ik nooit aan 200km geraken, ook al rij ik 100km/h op de snelweg.

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk Berichten
                        Allemaal goed en wel. Maar ik doe regelmatig ritten van net iets over de 200km. Met de airco in de zomer of de verwarming in de winter aan ga ik nooit aan 200km geraken, ook al rij ik 100km/h op de snelweg.
                        Het wordt de volgende jaren voor alle merken de uitdaging om die actieradius op te drijven. Benieuwd!
                        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk Berichten
                          Allemaal goed en wel. Maar ik doe regelmatig ritten van net iets over de 200km. Met de airco in de zomer of de verwarming in de winter aan ga ik nooit aan 200km geraken, ook al rij ik 100km/h op de snelweg.
                          80% van de mensen doen de helft of minder. Ideaal dus voor die 80%.
                          voor die 20%: een ID.3 zou ideaal zijn, niet? Wie wilt er nu ook 200km rijden per dag in een Up..
                          Classic cars on demand

                          www.facebook.com/CaliforniaDream.be
                          www.californiadream.be

                          - It's time to make your dream come true -

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door CaliforniaDream Bekijk Berichten

                            80% van de mensen doen de helft of minder. Ideaal dus voor die 80%.
                            voor die 20%: een ID.3 zou ideaal zijn, niet? Wie wilt er nu ook 200km rijden per dag in een Up..
                            Ikke

                            Comment


                            • Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                              2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door CaliforniaDream Bekijk Berichten

                                80% van de mensen doen de helft of minder. Ideaal dus voor die 80%.
                                voor die 20%: een ID.3 zou ideaal zijn, niet? Wie wilt er nu ook 200km rijden per dag in een Up..
                                Met hèt GTI tje heb ik me nog niet verveeld op langere ritten.
                                “If someone isn't what others want them to be, the others become angry. Everyone seems to have a clear idea of how other people should lead their lives, but none about his or her own.”

                                Comment


                                • 200 per dag in een Up? No thanks... Ik had zelf al moeite met 60km (enkel) pendelen met de Ibiza vervangwagen... (1.0 MPI..)
                                  Classic cars on demand

                                  www.facebook.com/CaliforniaDream.be
                                  www.californiadream.be

                                  - It's time to make your dream come true -

                                  Comment


                                  • Elke week 2x.

                                    Comment


                                    • Ik zou er ook geen énkel probleem mee hebben... een Up is 100x comfortabeler dan bvb. een 2CV, en daar reden mijn grootouders mee naar het zuiden van Frankrijk...
                                      '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
                                      '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
                                      '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
                                      '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
                                      '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
                                      '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
                                      '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
                                      '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

                                      '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
                                      '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

                                      Comment


                                      • [QUOTE=timothy;n6439164]Ik zou er ook geen énkel probleem mee hebben... een Up is 100x comfortabeler dan bvb. een 2CV, en daar reden mijn grootouders mee naar het zuiden van Frankrijk...[/QUOT

                                        VOILA, dat vind ik er ook van

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten

                                          Het wordt de volgende jaren voor alle merken de uitdaging om die actieradius op te drijven. Benieuwd!
                                          die uitbreiding gaat er ook wel komen,je ziet het nu al bij meerdere merken,verschillende batterijpack's in 1 wagen.
                                          persoonlijk vind ik dat een prima evolutie,zo hangen diegenen die geen behoefte hebben aan meer range,niet vast aan het duurdere batterijpack.
                                          laat de mensen zelf bepalen wat ze nodig hebben(en kunnen betalen)
                                          ideaal zou zijn dat je na verloop van tijd kan switchen van pack wanneer de noden zouden veranderen....

                                          Comment

                                          Working...
                                          X