

Gelekt: de nieuwe Mercedes-Benz B-klasse!
Niet alleen de informatie van de Mercedes-Benz SLK 55 AMG is voortijdig uitgelekt, ook de officiële onthulling van de nieuwe B-klasse verloopt niet volgens plan. Hier ziet u namelijk de eerste foto! De nieuwe B-klasse oogt een stuk eleganter dan zijn voorganger, al verliest hij niet zijn karakter: het blijft een kruising tussen een hoge, ruime hatchback en een 5-persoons MPV waarbij praktische eigenschappen belangrijker zijn dan sportiviteit. De vormgeving is niet verrassend te noemen, maar dat was ook niet de bedoeling van Mercedes-Benz. De oude/huidige B-klasse heeft qua degelijkheid een goede reputatie en wie wel in is voor een 'cultuurschok' dient de nieuwe A-klasse te bestellen; die slaat wel een radicaal andere koers in. De nieuwe B-klasse beleeft zijn showdebuut op de IAA van Frankfurt.
.
Mercedes-Benz meldt verder dan de tweede editie B-klasse leverbaar zal worden met nieuwe, efficiënte benzine en dieselmotoren (allen met directe inspuiting en turbo). Eveneens kraakvers is de 7G-DCT automatische transmissie met 7 verzetten plus dubbele koppeling en er wordt melding gemaakt van een nieuw ontwikkelde 6 versnellingsbak. De modernere aandrijflijn zorgt er, hoe kan het ook anders, dat de nieuwe B-klasse minder CO2 uitstoot dan zijn uit 2005 stammende voorganger. Daaraan draagt ook standaard start/stop techniek bij.
.
Er is een volledig nieuw onderstel ontwikkeld en daarop is een carrosserie geschroefd die de laagste Cw-waarde (0,26) in zijn klasse zou hebben. Welke klasse dat dan is? Die van compacte sports tourers? Hm, nee. Van alle middenklasse MPV modellen. Als het zo uitkomt, is de nieuwe B-klasse dus wel degelijk in een traditioneel hokje te plaatsen. Om de Cw-waarde van 0,26 te bereiken zijn onder meer de luchtstromen rond de voorwielen en de bodemplaat geoptimaliseerd. De luchtweerstand is zelfs tot 0,24 te verlagen als wordt gekozen voor het optionele Eco Technology pakket.
.
Mercedes-Benz zegt de rijeigenschappen van de nieuwe B-klasse op een hoger niveau te hebben gebracht. De verbeteringen in vergelijking met zijn voorganger zijn bereikt door het zwaartepunt te verlagen, door de montage van een nieuwe Four-Link achteras en door een verbeterd ESP. De ingrepen zouden niet ten koste gegaan zijn van het comfort. Een sportonderstel is als optie verkrijgbaar. In dat geval is de B-klasse met 20 mm verlaagd voor een nog lager zwaartepunt. Sportdempers en een Direct-Steer systeem benadrukken het sportieve karakter van deze uitvoering.
.
Met het in de inleiding genoemde Collision Prevention Assist zegt Mercedes-Benz een wereldprimeur te bieden in het C-segment. Het systeem waarschuwt bij een dreigende aanrijding de bestuurder visueel en akoestisch. Het Adaptive Brake Assist zet gelijktijdig de remmen op scherp. Samen verlagen zij het risico van kop/staartaanrijdingen aanmerkelijk, zo claimt Mercedes-Benz. In tegenstelling tot andere systemen is het Collision Prevention Assist niet alleen bedoeld om binnen de bebouwde kom de effecten bij lichte aanrijdingen te verminderen. Integendeel: deze innovatieve oplossing is ook gericht op bescherming bij kop-staartbotsingen bij snelheden van meer dan 30 km/u. Mercedes-Benz verwacht dat het nieuwe veiligheidssysteem een significant en positief effect heeft op de ongevallenstatistieken.
.
Naast het unieke Collision Prevention Assist biedt de nieuwe B-klasse hoogstaande veiligheidssystemen die maken dat de tweede generatie de benchmark vormt binnen zijn segment. Volgens Mercedes-Benz moeten we hierbij denken aan zaken als Adaptive Headlamp Assist, Blind Spot Assist met Lane Keeping Assist. Attention Assist, Speed Limit Assist, Active Parking Assist, een wegrij hulp voor op hellingen, Linguatronic, een achteruit rij camera, Distronic Plus en Pre-Safe. Overigens zijn niet al deze zaken standaard.
.
De nieuwe B-klasse heeft een meer dynamische uitstraling dan zijn voorganger. Het meest opvallende aspect is de gereduceerde hoogte: met 1,56 meter is het nieuwe model bijna 5 centimeter lager dan zijn voorganger. Ook de zithoogte ten opzichte van de weg is verminderd (met 9 centimeter). Met deze aanpassing komt Mercedes-Benz tegemoet aan verzoeken van klanten om een zitpositie te creëren die meer rechtop is. Ondanks dat de inzittenden meer rechtop zitten, is de hoofdruimte verder toegenomen. Met 1,01 meter hoofdruimte voor de voorpassagiers (zonder schuifdak) is de 4,36 meter lange B-klasse volgens de ontwerpers één van de ruimste auto's in zijn segment. De achterbank is met het optionele Easy Vario Plus systeem tot 14 centimeter te verschuiven. Ook is het mogelijk om de rugleuning van de voorste passagiersstoel neer te klappen.
.
De nieuwe Mercedes maakt in september zijn debuut op de Internationale Automobil Ausstellung (IAA) in Frankfurt. Vanaf november staat de tweede generatie B-klasse in de showroom. In eerste instantie is de Duitser leverbaar met een 1,6 liter benzinemotor van 122 (B 180) of 156 (B 200) pk. Het maximaal koppel is respectievelijk 200 en 250 Nm, in beide gevallen al beschikbaar vanaf 1.250 toeren. De nieuwe dieselmotor betreft een 1,8 liter groot blok met een vermogen van 109 (B 180 CDI) of 136 (B 200 CDI) pk. Het maximale koppel bedraagt respectievelijk 250 Nm vanaf 1.400 omwentelingen en 300 Nm vanaf 1.600 toeren. Doordat het sandwichconcept behouden is gebleven, is de nieuwe B-klasse zeer geschikt voor toekomstige alternatieve aandrijvingvormen. Zo is er onder de stoel van de bestuurder ruimte gecreëerd voor accu’s. Dit betekent dat elektrische aandrijving vanaf medio 2013/2014 ook tot de mogelijkheden zal behoren.
Bron: www.autointernationaal.nl
Comment