Fiat Panda
dinsdag 30 augustus 2011
Sinds de voorgaande generatie houdt de Fiat Panda het midden tussen een hatchback in het B-segment en een mini-MPV. Hij biedt daarmee de (praktische) voordelen van beide autoconcepten. Volgens Fiat zijn die met de geheel nieuwe generatie nog eens aangestipt.De nieuwe Fiat Panda meet 3,65 meter in de lengte, is 1,64 meter breed en heeft een hoogte van 1,55 meter. Dat betekent dat de auto in alle richtingen is gegroeid en met name de lengte erop vooruit is gegaan. Met een stevige tien centimeter zelfs. Volgens Fiat laat zich dit vertalen naar meer binnenruimte voor de (maximaal vijf) inzittenden en een bagageruimte die tot de grootste in zijn klasse behoort. Om in nog meer praktisch vernuft te voorzien kan de zitting van de passagiersstoel helemaal naar voren geschoven worden om langere voorwerpen te kunnen vervoeren. Daarvoor moet wel eerst de achterbank neergeklapt worden. Dat kan nu in twee delen. Terug van weggeweest is de enorme ‘hangzak’ net boven het dashboardkastje, een kenmerk van de oer-Panda.
Evolutie
De Panda komt vers van de tekentafel, maar heeft het karakteristieke design van zijn voorganger behouden. De ‘all terrain’ look is behouden door de wielkasten ietwat te accentueren. Er komt immers ook weer een 4x4-uitvoering. Het exterieur is überhaupt wat ronder geworden en bevat meer zachter hoeken, net als de Punto Evo bijvoorbeeld. Daar heeft hij het meeste van weg, vinden wij. Opvallend stijldetail is het zijruitje achter dat zowel iets ‘meepakt’ van de C-stijl als van de achterlichtunit.
Motoren
De productie van de nieuwe Panda start in het laatste kwartaal van dit jaar en zal geleverd kunnen worden met verschillende type motoren. Uiteraard doet de uiterst compacte 900 cc TwinAir dienst. Hij is er in twee smaken, met 65 pk en met 85 pk voorzien van een turbocharger. Een 1.2 viercilinder staat de twee tweecilinders benzinemotoren bij en die heeft 69 pk. Eventueel kan deze motor ook gereedgemaakt worden op te kunnen rijden op LPG. Tot slot is er de 1.3 Multijet-diesel met 75 pk. Alle motoren worden standaard voorzien van start/stop en zijn in de regel gekoppeld aan een manuele transmissie. Een Duallogic-automaat is later voor sommige versies verkrijgbaar.
Begin 2012
De marktlancering staat gepland voor begin volgend jaar. Klanten kunnen dan kiezen uit tien exterieurkleuren, drie uitrustingsniveaus, vier interieurstijlen en twee soorten wieldoppen (14 of 15 inch).
Bron: www.autowereld.com
dinsdag 30 augustus 2011
Sinds de voorgaande generatie houdt de Fiat Panda het midden tussen een hatchback in het B-segment en een mini-MPV. Hij biedt daarmee de (praktische) voordelen van beide autoconcepten. Volgens Fiat zijn die met de geheel nieuwe generatie nog eens aangestipt.De nieuwe Fiat Panda meet 3,65 meter in de lengte, is 1,64 meter breed en heeft een hoogte van 1,55 meter. Dat betekent dat de auto in alle richtingen is gegroeid en met name de lengte erop vooruit is gegaan. Met een stevige tien centimeter zelfs. Volgens Fiat laat zich dit vertalen naar meer binnenruimte voor de (maximaal vijf) inzittenden en een bagageruimte die tot de grootste in zijn klasse behoort. Om in nog meer praktisch vernuft te voorzien kan de zitting van de passagiersstoel helemaal naar voren geschoven worden om langere voorwerpen te kunnen vervoeren. Daarvoor moet wel eerst de achterbank neergeklapt worden. Dat kan nu in twee delen. Terug van weggeweest is de enorme ‘hangzak’ net boven het dashboardkastje, een kenmerk van de oer-Panda.
Evolutie
De Panda komt vers van de tekentafel, maar heeft het karakteristieke design van zijn voorganger behouden. De ‘all terrain’ look is behouden door de wielkasten ietwat te accentueren. Er komt immers ook weer een 4x4-uitvoering. Het exterieur is überhaupt wat ronder geworden en bevat meer zachter hoeken, net als de Punto Evo bijvoorbeeld. Daar heeft hij het meeste van weg, vinden wij. Opvallend stijldetail is het zijruitje achter dat zowel iets ‘meepakt’ van de C-stijl als van de achterlichtunit.
Motoren
De productie van de nieuwe Panda start in het laatste kwartaal van dit jaar en zal geleverd kunnen worden met verschillende type motoren. Uiteraard doet de uiterst compacte 900 cc TwinAir dienst. Hij is er in twee smaken, met 65 pk en met 85 pk voorzien van een turbocharger. Een 1.2 viercilinder staat de twee tweecilinders benzinemotoren bij en die heeft 69 pk. Eventueel kan deze motor ook gereedgemaakt worden op te kunnen rijden op LPG. Tot slot is er de 1.3 Multijet-diesel met 75 pk. Alle motoren worden standaard voorzien van start/stop en zijn in de regel gekoppeld aan een manuele transmissie. Een Duallogic-automaat is later voor sommige versies verkrijgbaar.
Begin 2012
De marktlancering staat gepland voor begin volgend jaar. Klanten kunnen dan kiezen uit tien exterieurkleuren, drie uitrustingsniveaus, vier interieurstijlen en twee soorten wieldoppen (14 of 15 inch).
Bron: www.autowereld.com
Comment