AAN DE 12 VOLT
FIAT PRESENTEERT DE PANDA HYBRID
Fiat gaat aan de slag met zijn CO2-uitstoot en presenteert de bestaande Panda en 500 met een nieuwe hybride aandrijflijn.
Nog dit voorjaar parkeert Fiat zijn twee compacte modellen als Hybride Launch Edition in de Europese showrooms. Verwacht echter geen stekkers of grote accu’s, want de Italianen gaan aan de slag met een 12-voltsysteem. Dat wordt gekoppeld aan de nieuwste driecilinder 1,0-liter FireFly benzinemotor. De Panda en 500 krijgen de beschikking over de 70 pk én worden dankzij de nieuwe techniek gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak.
Het belangrijkste aspect aan de nieuwe techniek is het terugdringen van de CO2-uitstoot, iets wat volgens Fiat goed is gelukt. In vergelijking met de uitgaande 1,2-liter benzinemotor met 69 pk stoten de nieuwe 500’s en Panda’s tot 30 procent minder CO2 uit. Ook het verbruik pakt positiever uit. De 500 Hybrid maakt volgend jaar al zijn opwachting, de Panda volgt een maand later.
Volgens Fiat is dit de eerste stap naar een volledig elektrisch gamma. De volgende Fiat 500, die zich naar verluidt binnenkort laat zien, verschijnt enkel als EV op de weg.
FIAT PRESENTEERT DE PANDA HYBRID
Fiat gaat aan de slag met zijn CO2-uitstoot en presenteert de bestaande Panda en 500 met een nieuwe hybride aandrijflijn.
Nog dit voorjaar parkeert Fiat zijn twee compacte modellen als Hybride Launch Edition in de Europese showrooms. Verwacht echter geen stekkers of grote accu’s, want de Italianen gaan aan de slag met een 12-voltsysteem. Dat wordt gekoppeld aan de nieuwste driecilinder 1,0-liter FireFly benzinemotor. De Panda en 500 krijgen de beschikking over de 70 pk én worden dankzij de nieuwe techniek gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak.
Het belangrijkste aspect aan de nieuwe techniek is het terugdringen van de CO2-uitstoot, iets wat volgens Fiat goed is gelukt. In vergelijking met de uitgaande 1,2-liter benzinemotor met 69 pk stoten de nieuwe 500’s en Panda’s tot 30 procent minder CO2 uit. Ook het verbruik pakt positiever uit. De 500 Hybrid maakt volgend jaar al zijn opwachting, de Panda volgt een maand later.
Volgens Fiat is dit de eerste stap naar een volledig elektrisch gamma. De volgende Fiat 500, die zich naar verluidt binnenkort laat zien, verschijnt enkel als EV op de weg.
Comment