Oorspronkelijk geplaatst door Iceman
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Fiat Panda
Collapse
X
-
Ik ben toch wel benieuwd of Fiat de Panda TwinAir 105 PK gaat voorstellen op de IAA Frankfurt.
Hij zou in Italië al een tijdje getest worden met deze motor, zowel in een oude 100HP 169 body als in de nieuwe 319 body.
Heel veel valt er niet te testen naar mijn mening, hij is al tijden verkrijgbaar in de 500.
Naast de 105 pk TA zal er ook een handgeschakelde 6-bak gebruikt worden.
Om alles ook weer solide tot stilstand te brengen krijgt hij schijfremmen rondom.
Dientengevolge zal hij ook 6.5x16" LM velgen krijgen.
Bijgevoegde Bestanden
Comment
-
Nog nooit mee gereden. Misschien moet ik het eens vragen in de garage volgende keer dat ik op onderhoud ga.
Wat is er zo speciaal aan?'95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
'94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
'09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
'12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
'13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
'16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
'13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
'15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19
'19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
'19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)
Comment
-
Of het speciaal is, moet je zelf ervaren, maar het zijn met zo'n 2 cilinder turbo redelijk vlotte, huis, tuin en keuken auto-tjes.
Die ook meer dan redelijk vooruit gaan op de snelweg (± 180 Km/u) en dan nog steeds bijzonder goed rijden, helemaal met een verlaging en 16" velgen.
Veel mensen kraken de 2 cilinder motor al af op het geluid en zijn dan al gelijk bevooroordeeld over de hele auto. (fiat's, Alfa Romeo's en Lancia's)
Het is vanzelfsprekend dat een 2 cilinder anders is in zijn doen en laten dan een 3 of 4 cilinder motor.
Persoonlijk zeg ik dat de TwinAir Turbo beter rijd dan bv de meeste 3 cilinder's, zeker die zonder turbo, maar dat is wat ik er van vind.
Dat de TwinAir motor geen Lang leven is beschoren is ook al duidelijk, omdat ook Fiat met de ontwikkeling van 3 cilinder MultiAir motoren (met en zonder turbo) begonnen is.
Deze nieuwe GSE (global small engines) motor familie zal gaan bestaan uit 1.0 ltr 3 cilinders en 1.4 ltr 4 cilinders met en zonder turbo met vermogens van 80 tot 160 pk.
160 pk en meer gaat voortaan geleverd worden door 1750i BT motoren.
Het is te verwachten dat de volgende generatie Panda's (2018.) met 3 cilinder motoren uitgevoerd gaat worden, waarbij de 1.0ltr 12v 3 cilinder iets van 80 pk en de Turbo versie iets van 120 pk zal gaan leveren.
Comment
-
Test: Fiat Panda Cross.
Reed Fiat ons in het verleden al een Panda 'Trekking' en '4x4' voor, dan kan sinds kort ook een Panda 'Cross' van het lijstje geschrapt worden. Afgezien van enkele details neemt de Cross de iets bredere basis van de 4x4 over, zij het deze keer met plastic grille en zilveren skidplates. Gelukkig draagt ons testexemplaar - in tegenstelling tot dat bij de perslancering - een zwarte jas, waardoor het geheel wat minder in your face is. Het uiterlijk verraadt dat Fiat een stap verder wil zetten in het moddersegment. Slagen ze in hun opzet of gaat het hier om een simpele marketingtruc?
Comment
Comment