Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Vraagje voor de Lotus specialisten. Is het door Lotus aangegeven gewicht anno 2012 inclusief (eu) of exclusief (din) 75kg chauffeur?? Kan dit nergens vinden en "kerb weight" wordt in beide betekenissen gebruikt en brengt geen uitsluitsel...
By Steven
– 21 mei 2012Posted in: Auto's, Home, Tests ‘It even has heated seats!’ En wij die dachten dat een Exige altijd hardcore hoorde te zijn. Ja, een spartaanse versie van de Elise hé. Of vergissen we ons?
Laat het er ons op houden dat die stelling nog voor de helft opgaat. De voorste helft om exact te zijn. De dubbele wishbones en het onbekrachtigde stuur erft de Exige S nog van de Elise, maar eens voorbij de deuren stopt elke vergelijking met voorgenoemde Lotus.
De achtersteven van de Elise is namelijk een maat te klein om Toyota’s drukgevoede 3,5 liter-V6 te accommoderen. En dus dienden de Britten voor de achterbouw hun heil te zoeken bij de Evora.
Het resultaat is dat de Exige S, in vergelijking met zijn voorganger, een stuk langer en breder geworden is. Deels omdat de overhangen groeiden, maar evenzeer omdat, door die Elise-Evora-mix, de wielbasis met 7 centimeter diende te worden uitgerokken.
Druist dat dan niet volledig in tegen het less is more-basisprincipe?
Ja en nee. Het spreekt voor zich dat het nieuwe concept zo zijn gevolgen heeft. Vooral dan naar gewicht toe, wat eigenlijk gelijk staat met vloeken in de Lotus-kerk. Met name de zescilinder gooit daarbij de nodige kilo’s in de schaal. Nu goed, als op het einde van de rit de rekening wordt gemaakt, valt het allemaal wel mee (een totaalgewicht van 1.176 kilo is nog steeds bijzonder netjes), alleen is de Exige niet meer het pluimpje dat hij voorheen was.
Al heeft dat uitdijen dus ook zijn voordelen. Om te beginnen voor de bestuurder en zijn passagier. De langere wielbasis en bredere contouren laten namelijk meer plaats voor ledematen en aanverwanten, waardoor je, eens je in de Exige geklauterd bent (enige lenigheid is nog steeds vereist) je je er behoorlijk kan nestelen. We zouden zelfs bijna comfortabel in de mond durven nemen. Een vergevingsgezinde lijn die doorgetrokken werd bij de afstelling van de veerpoten. Zelfs onze testbolide met zijn optionele Race Pack (dat je naast Pirelli semi-slicks een nog iets stijvere ophanging oplevert) liet onze ruggengraat ongemoeid. Of zoals Bredero het al poneerde: ‘Het kan verkeren.’
Daar komt nog bij dat deze Exige S naar prestaties toe niet moet onderdoen voor zijn voorganger. Integendeel zelfs. Hij mag dan al wat zwaarder zijn, de V6 met compressor compenseert die extra kilo’s met sprekend gemak. De 350 paarden en 400 Nm (of 90 pk en en 150 Nm meer dan de Exige Cup 260, tot op heden de strafste der Exiges) stuwen je bij de minste streling van het gaspedaal vooruit, met een donderende uitlaatgrom als ophitsende zweep. De 0 tot 100 km/u zit er na 4 tellen op, toppen doet het ding bij 274 km/u. Zonder dat er daarom enige toegift werd gedaan aan het loepzuivere stuurgedrag. Dankzij het standaard meegeleverde Dynamic Performance Management-systeem (Lotus’ versie van een elektronische ESP-regelaar) gooi je de Exige S nog steeds met chirurgische precisie de bocht om. Dus eigenlijk is hij op alle vlakken beter. Zouden dan alle bestaande Exige-rijders hun huidige niet gaan wisselen voor de nieuwe?
Dat zouden ze bij Lotus maar wat graag zien! Allereerst omdat de Britten dat geld maar al te goed kunnen gebruiken, maar bovenal omdat deze Exige een pak meer moet kosten dan de vorige. 67.880 euro om precies te zijn. Daarmee zit de Lotus in het vaarwater van de Evora eerder dan in dat van de Elise. En krijgt hij dezelfde veeg uit de pan. Want net als bij de Evora vinden we dat we voor dat geld toch een betere afwerking zouden mogen voorgeschoteld krijgen. Het oog wil, in de file op weg naar het dichtstbijzijnde circuit, namelijk ook wat. Motor: V6 (benzine met compressor), 3456 cc, 258/350 kW/pk (7000 opm), 400 Nm (4500 opm) Transmissie: RWD, 6M Prestaties: 274 km/u, 0-100 km/u in 4,0 sec. Normverbruik: 10,1 l/100 km (236 g/km CO2) Prijs: 67.880 euro
Eerste test in AutoWereld 312 // juli 2012
De auto komt volgende week her en der in België terecht voor wat (volgeboekte) testritten. Volgende donderdag kan ik hem een half uurtje aan de tand voelen waarna de beslissing zal vallen over kopen of niet kopen. Zelf zou ik de wagen als daily (hou van hardcore) gebruiken en een sporadische trackday of ringuitstap. Komotec heeft ook bevestigd dat het met een kitje komt om de wagen op 392pk te zetten. Deze kit bestaat al een jaar voor de Evora en werkt probleemloos.
Ben benieuwd naar het verschil met de vorige Exige en of de wagen kan overtuigen.
Comment