Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Lotus EXIGE 2012

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #61
    Komotec is nu officieel dealer van Lotus en ook hun officieuze tuner. Er wordt NAUW samengewerkt. Ik kan fout zijn maar reken maar dat zulke wagen ook officieel op de markt zal komen ergens in 2014/2015 (Exige Cup versie of dergelijke).

    Officieel mag dat natuurlijk niet.

    Testverslag: op een half uurke en zonder eens vol te mogen gaan gaan we niet veel weten hé. Is meer een look and feel, ik verwacht er dus niet te veel van en al zeker niet om een deftig verslag te maken.

    Na alle mogelijke tests, het seloc forum, mensen die al getest hebben te lezen heb je wel min of meer een beeld van de wagen hé.

    - binnenin: geen veranderingen blijft echt wel ZEER rudimentair. Een stuur, paar pedalen en ne pook, aangevuld met een knopke voor een soort airco en een knopke voor de traction controle. Ben je winderig moet je opletten of je verstikt van uw eigen uitlaatgassen om maar te zeggen dat de cockpit toch wel zeer klein is en blijft.
    - eindelijk meer power, vergelijkbaar, qua gevoel, met een GT3 maar net ook niet (met 400 pk gaat dat natuurlijk anders zijn ).
    - auto is niet zo stabiel en controleerbaar, kan niet dezelfde tractie bieden als een GT3 of M3GTS (zo blijkt uit de Evo test) maw hij blijft tricky als je hem op de limiet rijdt, iets dat je per definitie op circuit doet. Gevaarlijk karreke dus
    - de lijn van de wagen is niet zo mooi als het vorig model
    - prijs/kwaliteit is het echter als autoliefhebber een ferme deal ! Het gevoel van een echte race wagen (en dat gevoel is een stuk intenser dan bij de GT3) aan een fractie van de prijs.
    - very hardcore

    Denk dat ik volgende donderdag niet heel veel meer zal weten als bovenstaande samenvatting.
    Nu bestellen: levering maart/april 2013

    Als pure trackcar zou ik dit niet kopen, voor hetzelfde geld heb je een deftige tweedehands Porsche (GT3) maar als funcar en je wil niet de "man" zijn met je Porsche of er mee gaan pronken, dan geeft dit imo veel meer fun. En .....je kan er overal mee komen zonder dat men je scheef gaat bekijken (wat met een Porsche wel meer het geval is). Het element fun, directheid, hardcore gecombineerd met het feit dat je er overal mee kan komen ligt voor mij in balans tegen een tweedehands Porsche turbo bv......die in dezelfde prijsklasse speelt.
    Last edited by Jokke_vlo; 13/06/2012, 11:42.

    Comment


    • #62
      Het is ook eens interessant om de rijbaarheid van de wagen te horen ipv wat ze allemaal in de boekskes zetten. Ik ergens al gelezen dat het koppel onderin nu wel snor zit.
      Laat ons iets weten over de ride kwaliteiten op de belgische wegen + of hij veel schraapt op achterwegen en drempels. Is er nu een voetsteun?

      Comment


      • #63
        42202_292139.jpg

        lotus-exige-r-gt-rally-2012.jpg

        Deze wagen zal de voorrijder zijn op de rally van Ieper......

        Comment


        • #64
          Mee eens. Wel vind ik persoonlijk dat ie er veel beter uit ziet. Vet als een baby supercar dus niet zooo zeker of ie nog steeds even pretentieloos overkomt als de vorige...
          ST Cupra 290 PP - GT86+

          Comment


          • #65
            En de verschillende esp modussen maken het een veel minder gevaarlijk karretje...
            ST Cupra 290 PP - GT86+

            Comment


            • #66
              De nieuwe Lotus Exige S tested
              Als ex eigenaar van een Lotus Exige Cup 260, en autoliefhebber, is de komst van een nieuw model altijd iets speciaals. Na lang wachten lijkt de Lotus Exige V6 echt, ongelooflijk maar waar, in productie te gaan.
              Zodoende had ik, samen met een paar andere gepassioneerden gisteren de kans de nieuwe Exige S even aan de tand te voelen.
              Hierbij een kort verslag met de eerste indrukken. Binnen enkele dagen staat een tweede test gepland.

              Exterieur:
              Ik had de wagen al een paar keer op beurzen gezien en was eigenlijk nooit echt “impressed”. Maar goed een wagen in zijn natuurlijke habitat zien of op een beurs het zijn dikwijls twee werelden. Op dat vlak herinner ik me een andere Engelsman, de Jaguar XKR-S, die op de beurs gigantisch indrukwekkend leek en me irl tegenviel.
              De Exige V6 dus, welja ik vind de auto voor ¾ heel geslaagd, bruut in de front, een mooie lijn in profiel maar, voor mij een achterste dat er niet bij past. Smaken verschillen hierin duidelijk want voor elke tegenstander van deze kont was er bij de omstaanders ook een voorstander.
              Zoek je een exclusieve wagen, met verdorie brute looks, dan vind je in verhouding tot de prijs niet beter. De zoveelste Porsche (boxster) gaat dat bv niet hebben.
              In vergelijking met het vorige model is dit niet langer een baby speelgoed auto, nee het is een puber die net nog niet adolescent is.

              Interieur:

              De grote tegenvaller….. de cockpit is niet gewijzigd, totaal niet dus, tov het vorige model. Het stuur blijf niet instelbaar (voor mij te laag), de daklijn blijft net enkel cm te laag, en je moet nog steeds sub 1m85 zijn om deftig in de auto te passen.
              Wat wel een vooruitgang lijkt is de afwerking. Alles lijkt me een pak robuuster afgewerkt dan de voorgaande modellen. Hopelijk ook in productie.
              Deze wagen heeft al heel wat testdagen achter zich, kwam net van Le Mans waar er ook honderden mensen zich hebben laten invallen en uitvallen en nog steeds zat alles deftig in mekaar geschroefd.
              Ja het is ooit anders geweest bij Lotus J

              Motor en sound:
              In technische beschrijvingen ga ik geen vingerenergie, jawel ik typ ipv schrijf, steken. Het gaat er tenslotte om hoe die motor zich gedraagt, en ja, met alle stofzuigers (turbo motoren) of audio toepassingen (foei) uit deze tijd, vind ik de echte sound van een motor ook belangrijk.
              Welja ook hier is de baby een stuk volwassener geworden. De V6 klinkt zoals een V6 moet klinken. Een tikkeltje rauw zonder de grote wauw. Net niet storend voor de niet autoliefhebber en voor het andere ras kan je zeggen, het is goed.
              Tov de vorige Exige is het wel een dikke wauw. Nee de sound mag echt wel gehoord worden.
              Ook binnenin (door het onder meer naar achteren plaatsen van de compressor) is de balans tussen rust en sound heel mooi uitgemeten. Hier kan je wel tegen mekaar praten in de cockpit terwijl je op de achtergrond geniet van een mooie sound. Nee de meegeleverde radio is hier, als autoliefhebber, totaal overbodig.
              Dit gezegd zijnde wil ik graag weten hoe de motor aanvoelt.
              Waar het vorige model wel vinnig was en zijn echte push kreeg wanneer de compressor (iets hogere toeren dus) zijn werk ten volle deed is dit, voor mij althans, een openbaring. Verdomme wat een verhouding koppel/gewicht. De push is ALTIJD aanwezig, wat ik duidelijk zag op de wijze dat mijn co driver telkens achterover sloeg in de, aangename, stoelen.
              De opbouw is ook enorm lineair. De wagen is opgebouwd met compressor maar dat voel je op geen enkel moment, het lijkt een volledig atmosferische motor met een enorme gasrespons.
              Het enige nadeel dat ik hier merk, is dat de motor rond de 7500 toeren wordt afgetopt waar bv de 3.6 of 3.8 Porsche motor dan nog in zijn volle element zit. Mogelijk kan dit het echte nadeel zijn voor diegenen die zich wil meten op een circuit.
              Naar mijn gevoel kan uit deze motor dan ook iets meer, op een veilige manier, worden gepuurd.
              Als daily is deze motor echt zalig bruikbaar en vormt hij met deze Exige een perfect huwelijk, in tegenstelling tot de (+/-250kg) zwaardere Evora S.
              Als ik wat droom over de toekomst dan zie ik deze motor in staat om van de Evora een kanonskogel te maken. Het staat voor mij in de sterren geschreven dat we ons daar in de toekomst wel ergens mogen aan verwacht. Tenminste indien Lotus geen lot als Saab ondergaat……..
              De versnellingsbak blijft nog altijd een werkpunt, naar mijn gevoel, de verhoudingen liggen iets te breed en het geheel voelt nog steeds niet robuust aan. Ok de pook “klikt” iets steviger in zijn versnelling en voelt toch iets beter aan, maar het blijft, aan deze wagen een van de heikele punten qua betrouwbaarheid.

              Weggedrag

              Voor Lotus en heel wat Lotus lovers is de GT3 de grote challenger, hoe hard men zijn best ook doet om de Cayman R hieromtrent te communiceren. Vergeef me dat ik (als GT3 rijder) in dit hoofdstuk dan ook een vergelijking met deze laatste maak.
              Wat direct opvalt is dat deze Exige S zich een stuk beter leent dan het vorig model, op de openbare weg. De demping is veel minder circuit-hard, maar communiceert toch zeer goed de weg onder je. Ik kan daar kort over zijn, voor mij een 10/10 voor een sportwagen op de openbare weg.
              Tegelijk merk je dat deze auto minder track afgesteld staat dan het vorig model, misschien een minpuntje voor diegenen die op zoek zijn naar een puur tracktoy. Ongetwijfeld zal de, aangekondigde (sinds Le Mans) cup of het cup pakket hier verandering in kunnen brengen.
              De vorige Exige lag naar mijn mening “op” het wegdek. Nerveus, vragend om stuur correcties wanneer je hem gaat pushen. Deze Exige ligt een stuk meer “in” het wegdek zonder een GT3 gevoel te geven, een GT3 lijkt zich in te graven om daarna op rails en onverstoorbaar een gigantische tractie te ontwikkelen.
              De “intelligente” esp met zijn vier modes (road, sport, race, alles af) bieden wel een extra veiligheid. We hebben dit maar even kunnen uitlokken, maar ik moet zeggen (sport stand) de auto werd heel snel gecorrigeerd wat je direct een veilig gevoel geeft. Het grote voordeel van dit pakket is dat dit nu ook een sportwagen is die voor iedereen toegankelijk is en waar je je nu ook als “beginnend” of sporadisch tracker veel beter je skills op een veilige manier kan gaan opbouwen. Niet vergeten, in daily gebruik, biedt dit een extra veiligheid bij slechte weersomstandigheden. Je kan nu gerust je Exige buiten halen bij slecht weer.
              Voor de puristen onder ons, zaag hier niet over, zet gewoon alles af en daar heb je je “pure” wagen, gun de iets minder ervaren rijder ook zijn plezier
              Die iets zwaardere zorgt en dus hoger gewicht, dat iets meer op de achteras rust zorgt er niet voor dat deze auto in snelle bochten een stuk stabieler aanvoelt. Ja ik zou, en dan positief bedoelt, durven stellen dat motor en weggedrag een baby GT3 gevoel heeft.
              Spijtig genoeg heb ik geen circuit test kunnen doen en het is dan ook moeilijk om deze auto te plaatsen op dat vlak. Maar laat me toe even te gissen. Ik vermoed dat deze auto door zijn uitstekende koppel op kleinere clubcircuits heel sterk uit de startblokken kan komen en zijn grote concurrent de GT3 echt het vuur aan de schenen kan leggen. Het betere koppel onderin gaat bij het uitacceleren van tragere bochten een gat kunnen slaan dat je niet snel kan toerijden. Op snellere circuits gaat hij dan weer net te kort komen om dat de motor niet puntig genoeg aanvoelt om daar het vuur aan de schenen te leggen.
              Mijn vermoeden is dat, op de Belgische circuits, deze wagen op Zolder deze keer ECHT een evenknie kan zijn van de GT3, maar op Spa nog altijd “te kort” gaat komen. Ik val in herhaling, maar een 400pk afgestelde motor met een iets hogere toerentalbegrezing kan hier wonderen doen.
              Bij het testen bleek bij iedereen wel iets raars op te treden, de auto werd echt zeer spoorgevoelig bij een iets hogere snelheid, naar mijn gevoel ergens rond 160km/u
              Lag dit aan de test wagen of is het een “probleem” van de wagen…..ik zou er graag meer van weten.
              Samenvattend is deze wagen in road gebruik, naar mijn gevoel, een beter package dan bv weer maar eens die GT3, maar gaat hij voor track use net niet mee kunnen met dat model. Het is maar waar je het accent legt.
              Kijk je naar prijs/kwaliteit sluit ik me aan bij de Evo test: de Exige lijkt me de morele winnaar.

              Conclusie
              Deze Exige heeft potentieel. Ben je een hardcore autoliefhebber, wil je een stukje racewagen gevoel op de openbare weg, en pik je al eens een trackday mee dan heeft deze wagen GEEN concurrentie in zijn prijsklasse, een Boxster lijkt tov deze wagen een limousine en bedient een ander publiek.
              Ik kan u zeggen dat ikzelf deze wagen zou durven kopen als ………………..daily. De GT3 blijft in de garage als tracktoy en dat onderstreept ook de ervaring uit deze test. Los van de prijs is dit een beter Package dan eender welke andere sportwagen tot de 150.000 euro prijscategorie, als trackwagen voelt hij aan alsof hij net te kort zal komen.
              Bewijzen kan ik dit nog niet omdat ik hem nog niet on track gebruikt heb.
              Deze auto, als je bereid bent van alle luxe af te zien, is de beste auto die ik ooit reed op de openbare weg, no doubt.
              De exclusieve looks krijg je er gratis bij.

              Groeten,

              Comment


              • #67







                Last edited by Jokke_vlo; 20/06/2012, 16:18.

                Comment


                • #68



                  Fotoshop van een oranje:

                  Comment


                  • #69
                    Knap verslag Jokke , leuk om te lezen

                    Kwa looks : hoe meer ik de nieuwe Exige zie hoe nog vetter ik de vorige vind

                    Comment


                    • #70
                      Ik vind dit een extreem knappe Lotus maar om zoiets als daily te kopen verklaar ik je toch eerder zot, ik zou het althans nooit als daily kopen.

                      Succes met je keuze !!

                      Comment


                      • #71
                        Ik ben dan ook zot, vroeger ook als daily gebruikt en voor mij compenseren de voordelen de nadelen. Het is natuurlijk een vrij extreme keuze. Je leeft maar 1 keer zodus........

                        Comment


                        • #72
                          Dank voor het uitgebreide verslag. De nadruk ligt bij mij op weggebruik en dan is dit voor mij nu mijn ideale 'super'auto. Enkel een groot dilemma qua wat mag en niet mag op de openbare weg staat in de weg voor een aankoop (ooit ).
                          ST Cupra 290 PP - GT86+

                          Comment


                          • #73
                            Tof verslag. Ik zou hem toch liever in het racing green zien.

                            Laat ons hopen dat over een 3tal jaar er wat interessante exiges op de 2dehands markt komen omdat eigenaars ze vervangen voor deze.

                            Comment


                            • #74

                              Comment


                              • #75
                                @Toere: nog steeds dezelfde mening? Ik heb hier ook hetzelfde als jou geschreven tot je dat spel in het wild ziet ......

                                Voor mij is het vorige model qua pure lijn ook net iets mooier, maar dit is wel een stukje bruuter dan weer.

                                @Bouncing, ik rijd er max twee jaar mee, maar................... dat is vrij waardevast. Gaat niet snel onder de 50.000 duiken in tweedehands......

                                Kleur: oranje omdat dan je kan spelen met die zwarte parts brengt dat wat meer leven. Donkere kleur zoals in filmpje (Sienna Brown) is ook niet mis anders.
                                Last edited by Jokke_vlo; 20/06/2012, 15:54.

                                Comment


                                • #76
                                  Wat zou sneller waarde verliezen: Exige V6 of een 2e hands GT3 die ong. hetzelfde kost incl. kosten die bij de leeftijd horen (GT3)?? Collega is er redelijk zeker van dat een GT3 beter koop is... Ik niet
                                  ST Cupra 290 PP - GT86+

                                  Comment


                                  • #77
                                    Dit zou voor mij een toffe weekendwagen zijn ipv een tweedehands 997. Nadeel is dat er geen achterbank is voor de kids.
                                    OO 00 OO

                                    Ik ben BMWMB, alias NDDVDB.
                                    Mijn levensmotto: je kan beter lenen voor een huis dan voor een boot.

                                    Comment


                                    • #78
                                      Oorspronkelijk geplaatst door Onehp Bekijk Berichten
                                      Wat zou sneller waarde verliezen: Exige V6 of een 2e hands GT3 die ong. hetzelfde kost incl. kosten die bij de leeftijd horen (GT3)?? Collega is er redelijk zeker van dat een GT3 beter koop is... Ik niet
                                      Dan kent uw collega er niet veel van.
                                      Ik heb op mijn Lotus Exige Cup 27.000 km gereden en exact 3000 euro verloren.

                                      Tweedehands moet je met tweedehands vergelijken. En daarin scoort de waardevastheid ook goed, maar toch ook weer slechter dan de Exiges...... Een exige S uit 2007 met 30.000km gaat nu nog 39.000 euro en heeft er geen 50.000 gekost. VIJF jaar oud.........
                                      Koop nu een Exige S van om en bij de 70.000 en binnen twee jaar gaat dat nog 60.000 my 2 cents.
                                      Last edited by Jokke_vlo; 20/06/2012, 16:37.

                                      Comment


                                      • #79
                                        Oorspronkelijk geplaatst door Jokke_vlo Bekijk Berichten
                                        @Toere: nog steeds dezelfde mening? Ik heb hier ook hetzelfde als jou geschreven tot je dat spel in het wild ziet ......

                                        Voor mij is het vorige model qua pure lijn ook net iets mooier, maar dit is wel een stukje bruuter dan weer.

                                        Pas op , ik vind de nieuwe Exige zeer vet hoor ( in real life gezien op het autosalon ) maar hoe meer ik er foto's van zie hoe minder vet ik hem vind . Misschien zal dit wel veranderen na een testrit: D

                                        Comment


                                        • #80
                                          Oorspronkelijk geplaatst door toere Bekijk Berichten
                                          Pas op , ik vind de nieuwe Exige zeer vet hoor ( in real life gezien op het autosalon ) maar hoe meer ik er foto's van zie hoe minder vet ik hem vind . Misschien zal dit wel veranderen na een testrit: D
                                          Bij mij is het net omgekeerd ! Ik vond dat maar niks op de salons........

                                          Comment

                                          Working...
                                          X