Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Lotus EXIGE 2012

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • De tweede 'nieuwe' Lotus binnen twee dagen is een Exige. De Britten hebben de Exige S op dieet gezet.

    Gisteren zagen we hoe Lotus met de Elise 20th Anniversary Special Edition de twintigste verjaardag van z'n lichtgewicht roadster vierde. De feestelijke Elise slankt 10 kilo af ten opzichte van de reguliere versie en nu heeft ook de Exige S de nodige kilo's geloosd.
    Met een totaalgewicht van 1.161 kilo is deze Club Racer 15 kilo lichter dan de reguliere versie. De gewichtsbesparing is te danken aan de montage van lichtere deuren, lichtgewicht sportstoelen en - net zoals bij de Elise - een lichtgewicht middenconsole.
    Achter de voorstoelen ligt de bekende 350 pk sterke supercharged 3,5-liter V6 waarmee de Exige S in 4 seconden naar de 100 km/h sprint. Z'n topsnelheid ligt op 274 km/h.
    In tegenstelling tot de reguliere versies is de Club Racer alleen als coupé te krijgen. Hij is te koop in de kleuren Metallic White, Exige Orange, Metallic Yellow en Matt Black en alle aerodynamische extraatjes zijn in het zwart uitgevoerd.

    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

    Comment


    • Much to do about nothing ....

      Comment


      • De belangrijkste specs hebben we nu eigenlijk wel gehad. Maar jij wil moar! Da’s mooi, geef ik je moar. De Exige Sport 9000 350 is maar liefst 51 kg lichter dan de Exige S die toch al niet in de BBW-categorie zat. Met het vermogen van 350 pk komt de Exige Sport 350 (hierna: nieuwe Exige) uit op een hitsige 300 pk per ton. Dat zijn waarden die pak ‘m beet 15 jaar terug echt alleen voor héle exclusieve en snelle auto’s waren weggelegd.
        De topsnelheid ligt ergens rond de 275 km/u. Bovendien is deze nieuwe Exige de derde auto die onder het Sport-label worden geschaard. De Elise Sport en de Elise Sport 220 gingen deze rappe jongen al voor. Sportiviteit staat dus (net als bij elke Lotus) hoog in het vaandel. De auto is opgebouwd op een aluminium chassis met een aerodynamisch verantwoorde koets, vervaardigd uit composietmateriaal.
        Het zal je dan ook niet verbazen dat de weegschaal blijft hangen op 1.125 kg, wat zoals gezegd ruim 50 kg lichter is dan de vorige Exige S. Debet aan het gewichtsverlies zijn onder meer een lichtere accu, lichtere ophangingspunten voor de motor en andere kleine aanpassingen die bij elkaar een knap resultaat opleveren.

        Lotus is vooral trots op aanpassingen aan de handbak met zes versnellingen. Zo trots zelfs, dat de mechaniek open en bloot in het interieur is gelepeld, wat ook weer gunstig is in het kader van gewichtsbesparing. Bovendien kan er geflipperd worden met de optionele sequentiële bak, voor dat snelle rondje op het circuit. De volautomatische stand die deze variant kent is wellicht een relaxte optie als je na een trackday moe en voldaan huiswaarts keert.
        Wie zich afvraagt of zo’n aerodynamische body nou ook echt nut heeft; ja, dat heeft ‘ie. De nieuwe Exige genereert 42 kg aan neerwaartse kracht bij 160 km/u, mede dankzij de vlakke bodem. Dat + het bijgepunte onderstel levert op het testcircuit van Lotus in Hethel een rondetijd op die 2,5 s onder die van de Exige S ligt.
        Naast de eerder genoemde halfautomatische ‘bak levert Lotus desgewenst lichtere wielen (-5 kg), tartan-banen in het interieur (als verwijzing naar de ’76 Esprit S1, waarop deze optie voor het eerst leverbaar was), lichtere remmerij (wederom -5 kg), airco en andere zaken die het gewicht -en het comfort- weer net zo hard omhoog jagen.
        In Europa gaat de Exige Sport 350 vanaf februari 2016 in de verkoop, de adviesprijs bij onze oosterburen (Duitsers dus) ligt op 74.000 euro. In Nederland zal de verkoopprijs naar alle waarschijnlijkheid dus 6 cijfers voor de komma kennen, dus goedkoop wordt ‘ie niet.












        De belangrijkste specs hebben we nu eigenlijk wel gehad. Maar jij wil moar! Da’s mooi, geef ik je moar. De Exige Sport 9000 350 is maar liefst 51 kg lichter dan de Exige S die toch al niet in de BBW-categorie zat. Met het vermogen van 350 pk komt de Exige Sport 350 (hierna: nieuwe […]

        Comment


        • Lotus is de laatste maanden lekker bezig. De ene na de andere speciale uitvoering van onder andere de Exige wordt gelanceerd. Vandaag staat de Exige Cup 380 in de schijnwerpers.

          In november vorig jaar stelde Lotus de Exige Sport 380 aan de wereld voor en begin dit jaar schoven de sportieve Britten de Exige Race 380 naar voren. Nu maken we kennis met nóg een Exige met 380 in de naam: de Cup 380.

          Waar de Exige Race 380 een volwaardige raceversie is, houdt deze Cup 380 het midden tussen een straat- en een raceversie van de Exige. Achter de voorstoelen ligt dezelfde 380 pk en 410 Nm sterke 3,5-liter V6 van Toyota. Daarmee staat in 3,4 tellen een snelheid van 96 km/h (60 mph) op de klok. De topsnelheid van de 1.057 kilo wegende Exige ligt op 282 km/h. Lotus zegt het chassis verder verstevigd te hebben.

          Uiteraard is de Cup 380 rondom volgehangen met uit koolstofvezel vervaardigd spoilerwerk. De aerodynamische aanpassingen zorgen voor een neerwaartse druk van maximaal 200 kilo, 43 procent meer dan de Exige Sport 380. Wie zich zijn weekeinden wel ziet opfleuren met deze Britse pretmachine, moet snel handelen. Lotus laat namelijk weten slechts 60 exemplaren te gaan bouwen.







          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

          Comment






          • Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

            2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

            Comment


            • LOTUS EXIGE CUP 430 GEPRESENTEERD

              EXTREEMSTE EXIGE OOIT

              De eerste anderhalve week van november is aan ons voorbijgegaan zonder nieuwe speciale editie van Lotus, maar daar komt verandering in met de lancering van deze Exige Cup 430!

              Het is inmiddels een cliché aan het worden, maar wel één dat keer op keer wordt bevestigd: er gaat geen maand voorbij waarin Lotus niet op de proppen komt met een nieuwe speciale uitvoering van een op leeftijd rakend model. Is dat erg? Welnee. Deze Exige Cup 430 Unlimited Edition is namelijk de meest extreme Exige die ooit de fabriekspoorten in Hethel heeft verlaten.

              Achter de voorstoelen van deze Exige Cup 430 Unlimited Edition ligt de welbekende supercharged 3,5-liter V6 van de planken van Toyota. In deze topversie is de zescilinder niet 350, 360 of 380 pk sterk, zoals in de al bekende Exige-edities, maar 436 pk en 440 Nm. Een sprint vanuit stilstand naar 100 km/h is daarmee in 3,3 tellen achter de rug. De topsnelheid van deze 1.093 kilo wegende extremist ligt op 290 km/h. Bij die topsnelheid is het uitbundige spoilerwerk goed voor 220 kilo aan neerwaartse druk. 100 kilo daarvan drukt op de neus, terwijl 120 kilo op de achteras wordt gedrukt.

              Het heftige vermogen heeft deze Exige Cup 430 Unlimited Edition te danken aan een nieuwe supercharger én een nieuwe intercooler, afkomstig van de Evora GT430. De nieuwe uitvoering is rondom volgehangen met nieuw ontworpen, uit koolstofvezel opgetrokken spoilerwerk. De auto staat op lichtmetalen 17- en 18-inchwielen, waar Michelin Pilot Sport Cup 2-banden omheen zijn gevouwen. Het chassis is verstevigd met lichtgewicht verstevigingsbalken en extra krachtige remmerij is opgetrommeld om deze withete Engelsman weer tot bedaren te brengen.

              Een titanium uitlaatsysteem zorgt voor een gewichtsreductie van 10 kilo ten opzichte van de reguliere Exiges. Lichtgewicht carrosseriedelen schrapen ook enkele kilo's van het totaalgewicht af. Klanten kunnen er overigens voor kiezen om de auto met brandblussers en een airbagloos stuurwiel afgeleverd te krijgen.

              Het Exige-gamma bestaat voortaan uit de Sport 350, de Sport 380, de Cup 380 en deze 430.







              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

              2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

              Comment








              • Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                Comment


                • De ene na de andere speciale versie waardoor de vorige versie al gedateerd is. Ze maken hun klanten precies graag belachelijk.

                  Verstuurd vanaf mijn Nexus 5X met Tapatalk

                  Comment


                  • 436 pk en 440 Nm. Een sprint vanuit stilstand naar 100 km/h is daarmee in 3,3 tellen achter de rug. De topsnelheid van deze 1.093 kilo wegende extremist ligt op 290 km/h.

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Namaz Bekijk Berichten
                      De ene na de andere speciale versie waardoor de vorige versie al gedateerd is. Ze maken hun klanten precies graag belachelijk.

                      Verstuurd vanaf mijn Nexus 5X met Tapatalk
                      Ja doet me denken aan BMW, ik kocht een M135i LCI. Ging zogezegd de laatste RWD 1 serie zijn.
                      Paar maand later lees ik dat er een M140i komt. Bummer maar allé, pech gehad en verder genieten van wat ik heb.
                      Deze zomer dan nog is een LCI(2) met nieuwe dash en nog veel toffe hebbedingen. Mijn auto is van '15 is en al echt een oude sleur

                      Comment


                      • Das erg inderdaad.

                        En bij Lotus geven ze de klant dan mee dat ze de topversie hebben en er geen betere meer komt, lees ik op een ander forum dat er op twee jaar tijd 6 nieuwe "limited" edities gekomen zijn met altijd meer power. De eerste klant die ze dan hebben wijsgemaakt moet toch ook zen wenkbrauwen fronsen.

                        leuk is anders natuurlijk.

                        Comment


                        • LOTUS PRESENTEERT EXIGE CUP 430 TYPE 25

                          KNIPOOG NAAR LEGENDARISCHE RACER

                          Een nieuwe maand, een nieuwe Lotus. Vandaag tovert het merk de Exige Cup 430 Type 25 uit de hoge hoed, een gelimiteerde hommage aan de Type 25.

                          Vorig jaar maakten we kennis met maar liefst negen nieuwe varianten van bestaande Lotus-modellen en ook dit jaar staat de teller al op twee stuks. Daar komt er nu nog eentje bij: de Exige Cup 430 Type 25, een tot 25 stuks gelimiteerde uitvoering, waarmee Lotus knipoogt naar de Type 25, de F1-racer uit 1962 waarmee scheurneus Jim Clark 14 overwinningen wist te boeken.

                          De Exige Cup 430, vanbuiten voorzien van extra lipjes en een enorme achterspoiler, is alleen in Lotus Green of Old English White te krijgen. De aerodynamische extraatjes genereren tot 220 kilo aan neerwaartse druk. De auto wordt aangekleed met zwarte en gele of groene accenten aan zowel de voorzijde als op de 'motorkap' en het dak. De speciale Exige wordt aangedreven door een 435 pk en 440 Nm sterke 3,5 liter grote supercharged V6, afkomstig van de planken van Toyota. In 3,2 tellen sprint de Engelsman naar een snelheid van 100 km/h. Bij 290 km/h behoort het versnellen tot het verleden.









                          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                          Comment








                          • Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                            2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                            Comment


                            • Houten knop op de pook? Very oldschool Zullen ze wel een uitleg voor hebben. "It weighs less" of zoiets. Maar dan zouden ze het toch beter uit Balsahout gemaakt hebben

                              Comment


                              • Weer de zoveelste versie. Tijd voor iets echt nieuws en geen herkauwels met wat extra peper en kleurtjes. Gaaaaaaaaaaaaaap
                                ik ben geen twijfelaar
                                allez ik denk dat toch

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door Dachero
                                  Weer de zoveelste versie. Tijd voor iets echt nieuws en geen herkauwels met wat extra peper en kleurtjes. Gaaaaaaaaaaaaaap
                                  Idd.. Lotus is een afgezaagd merk aant worden.

                                  Verstuurd vanaf mijn A0001 met Tapatalk

                                  Comment


                                  • NIEUWE MAAND, NIEUWE LOTUS

                                    LOTUS PRESENTEERT EXIGE SPORT 410

                                    Nog geen maand na de presentatie van de Exige Cup 430 voegt Lotus weer een nieuw model aan zijn leveringsgamma toe: de Exige Sport 410.

                                    De Exige Cup 410 is in het leven geroepen om het gat tussen de Sport 350 en de Cup 430 op te vullen.

                                    Zoals de naam van de Exige Sport 410 al enigszins weggeeft, krijgt de nieuwe uitvoering een 3,5-liter grote Supercharged V6 van Toyota achter de voorstoelen gemonteerd die 410 'horsepower' levert, een eenheid die niet helemaal overeenkomt met onze 'pk' en zich laat omrekenen naar 416 pk. Het blok is 420 Nm sterk en daarmee lanceert de 1.054 kilo wegende Engelsman zich in 3,4 seconden seconden naar een snelheid van 100 km/h. De Coupé is in staat door te sprinten tot een snelheid van 290 km/h. De Roadster houdt het bij 233 km/h echter al voor gezien. Schakelen geschiedt middels een handgeschakelde zesbak met korte overbrengingen.

                                    Zoals gezegd krijgt de Sport 410 een plekje tussen de Sport 350 en de Sport 410 en dat betekent dat de auto profiteert van zaken van zijn sportievere broer. Zaken als koppeling, oliekoeler, ophanging en dempers zijn afkomstig van de Sport 410. Om de lichtmetalen wielen zijn Michelin Pilot Sport Cup 2-banden gevouwen. Lotuslevert een titanium uitlaatsysteem dat een gewichtsreductie van 10 kilo verwezenlijkt. Optioneel zijn diverse lichtmetalen onderdelen leverbaar en Lotus zet zaken als een rolkooi op de optielijst, hetzelfde geldt voor een airbagloos stuur.









                                    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                    Comment






                                    • Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                      Comment


                                      • Lotus presenteert twee zogeheten 'Celebration cars' tijdens het Goodwood Festival of Speed, speciale edities waarmee de fabrikant knipoogt naar zijn meest bekende racewagens.

                                        Lotus staat erom bekend dat het om de haverklap speciale versies van bestaande modellen presenteert. Het is dan ook geen verrassing dat het merk tijdens het Goodwood Festival of Speed niet één, maar direct twee nieuwe speciale edities van de Exige presenteert: de Type 49 en de Type 79.

                                        Beide Exiges zijn door Lotus Exclusive aangepast en vieren in het verleden behaalde overwinningen met - inderdaad - de Type 49 ( 1968 ) en de Type 79 ( 1978/1979 ). Voor zowel de Type 49 als de Type 79 heeft Lotus de Exige 430 als basis genomen, tot op heden de krachtigste Exige ooit. De Type 49 wordt dit weekend ingezet tijdens de Goodwood Hillclimb.

                                        Zowel de Type 49 als Type 79 leggen 1.056 kilo in de schaal en zijn uitgerust met een 435 ok en 440 Nm sterke 3,5-liter grote supercharged V6, afkomstig van de planken van Toyota. In 3,2 tellen moeten ze een snelheid van 100 km/h kunnen halen. De topsnelheid ligt op 290 km/h. Op topsnelheid moet het spoilerwerk tot 220 kilo aan neerwaartse druk opwekken.

                                        435 pk en 440 Nm sterke 3,5 liter grote supercharged V6, afkomstig van de planken van Toyota. In 3,2 tellen sprint de Engelsman naar een snelheid van 100 km/h. Bij 290 km/h behoort het versnellen tot het verleden.





                                        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                        Comment








                                        • Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                          Comment

                                          Working...
                                          X