Mededeling

Collapse
No announcement yet.

BMW F30 3-reeks berline

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB Bekijk Berichten
    De M-sportophanging zal perfect zijn. Ik heb op mijn 5 de adaptieve ophanging, en deze staat bijna constant in 'sport'. Had ik destijds de keuze gehad, dan had ik ook de M-sportophanging gekozen. Ook ligt de wagen dan wat lager wat visueel ook knapper is.

    Ik heb geen ervaring met 'variable sport steering' maar ik heb in het verleden wel eens kunnen rijden met een E60 die 'active steering' had. Het verschil was goed voelbaar bij lage snelheden. Je moet minder aan je stuur draaien om een bepaalde stuurhoek te bekomen. Dit zorgt ervoor dat het sturen directer aanvoelt. Aangezien je hier elk moment plezier van hebt zou ik deze optie verkiezen boven verwarmde zetels.
    Active steering heeft nochtans een bijzonder slechte reputatie. Daar kwam blijkbaar één of andere elektronische ingreep aan te pas waardoor je een zeer inconsistent stuurgedrag kreeg (ik baseer me op wegtests, zelf nooit daarmee gereden). De variable sport steering daarentegen is een mechanisch systeem, met een variabele tandheugel die de stuuruitslag bij grotere bewegingen verkleint (m.a.w. hoe verder je draait, hoe directer het stuur wordt - en dit op een manier die altijd dezelfde is i.t.t. de active steering). Daar zijn voor- (de meesten) en tegenstanders (EVO - wat wel een referentie is) van te vinden.

    Persoonlijk heb ik een gelijkaardig systeem op mijn C-klasse, de zgn. 'parameterlenkung'. Ik kan me vergissen maar voor zover ik weet heeft dat dezelfde werking, nl. combinatie van servotronic (extra bekrachtiging op lage snelheid) en variabele tandheugel. Mijn enige ergernis bij dit systeem is dat het *te* veel bekrachtigd is, echter dat lijkt me bij de variable sport steering geen probleem gezien de verschillende standen (Eco, Comfort, Sport, en ook Sport+ bij sportautomaat of M-adaptive dempers) ook het stuur zwaarder maken. Het effect van grotere directheid bij grotere stuuruitslag kan ik echter zeker appreciëren, het maakt de wagen zeer wendbaar zonder nerveus te zijn rond de middenstand. M.i. komt het negatieve gevoel van de EVO boys dan ook vanuit een gebrek aan gewenning, alsook misschien echt rijden op de limiet.
    Last edited by ; 27/07/2012, 00:17.

    Comment


    • De onderkant van een nieuwe 3-serie. Aandacht voor detail gaat ook over de dingen die men niet ziet!

      Comment


      • Iemand een idee of het mogelijk is om de Idrive software zelf te updaten? Verder heb ik gehoord dat de "nieuwere" F30's al voorzien zijn van een nieuw navigatiesysteem. Is dit dan puur softwarematig? En zal het ook voor de "oudere" :s F30 beschikbaar komen?

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Aceke04 Bekijk Berichten
          Iemand een idee of het mogelijk is om de Idrive software zelf te updaten? Verder heb ik gehoord dat de "nieuwere" F30's al voorzien zijn van een nieuw navigatiesysteem. Is dit dan puur softwarematig? En zal het ook voor de "oudere" :s F30 beschikbaar komen?
          Er komt een nieuwe idrive waarbij de draaiknop een touchpad heeft, echter (nog) NIET in de F30/F31

          Ik dacht wel dat de iDrive software te updaten viel (ah ja, hoe gaat ge anders kaart-updates binnenkrijgen?)
          2016 - BMW 4GC 440i Jatoba
          2011 - E89 - Z4 sDrive20i Alpine Weiss III

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door MrTC Bekijk Berichten
            Active steering heeft nochtans een bijzonder slechte reputatie. Daar kwam blijkbaar één of andere elektronische ingreep aan te pas waardoor je een zeer inconsistent stuurgedrag kreeg (ik baseer me op wegtests, zelf nooit daarmee gereden). De variable sport steering daarentegen is een mechanisch systeem, met een variabele tandheugel die de stuuruitslag bij grotere bewegingen verkleint (m.a.w. hoe verder je draait, hoe directer het stuur wordt - en dit op een manier die altijd dezelfde is i.t.t. de active steering). Daar zijn voor- (de meesten) en tegenstanders (EVO - wat wel een referentie is) van te vinden.

            Persoonlijk heb ik een gelijkaardig systeem op mijn C-klasse, de zgn. 'parameterlenkung'. Ik kan me vergissen maar voor zover ik weet heeft dat dezelfde werking, nl. combinatie van servotronic (extra bekrachtiging op lage snelheid) en variabele tandheugel. Mijn enige ergernis bij dit systeem is dat het *te* veel bekrachtigd is, echter dat lijkt me bij de variable sport steering geen probleem gezien de verschillende standen (Eco, Comfort, Sport, en ook Sport+ bij sportautomaat of M-adaptive dempers) ook het stuur zwaarder maken. Het effect van grotere directheid bij grotere stuuruitslag kan ik echter zeker appreciëren, het maakt de wagen zeer wendbaar zonder nerveus te zijn rond de middenstand. M.i. komt het negatieve gevoel van de EVO boys dan ook vanuit een gebrek aan gewenning, alsook misschien echt rijden op de limiet.
            Ik heb mijn F31 besteld zonder de variable sport steering. Voor mij was dat systeem ook inconsistentie troef. Er kwamen allerhande 'vreemde' reacties in dat stuur naar boven. Evo is ook geen fan en op sommige forums raden ze het ook af.

            Anderen zoals oa mijn verkoper blijken dan wel weer fan te zijn. Volgens hem wil je niet anders meer eens je het gewend bent. Ook wel handig dat je moet wennen aan een stuur trouwens

            ik zou zeggen vooral testrijden alvorens te bestellen.

            Comment


            • In één van de filmpjes van de opening van de olympische spelen, 3 serie met M pack in het fantastische Atacama geel. Zo wil ik hem wel!

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Aceke04 Bekijk Berichten
                Iemand een idee of het mogelijk is om de Idrive software zelf te updaten? Verder heb ik gehoord dat de "nieuwere" F30's al voorzien zijn van een nieuw navigatiesysteem. Is dit dan puur softwarematig? En zal het ook voor de "oudere" :s F30 beschikbaar komen?
                De Touring (f31) heeft een volledig nieuw navigatiesysteem, met veel zwaardere hardware eronder. De f30 zal nog tot november gemaakt worden met het oude systeem (onderdelen moeten van de rekken?). Zo staat het toch op Bimmerpost.

                Conclusie: Touring kopen of even wachten, tenminste als je Navi Pro wilt (geen idee of de Business Navi anders is, maar die is sowieso z'n geld niet waard).

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door s2000jan Bekijk Berichten
                  Er komt een nieuwe idrive waarbij de draaiknop een touchpad heeft, echter (nog) NIET in de F30/F31

                  Ik dacht wel dat de iDrive software te updaten viel (ah ja, hoe gaat ge anders kaart-updates binnenkrijgen?)
                  Dat is dan weer nog iets anders, de zgn. iDrive 'Touch'. Echter die zit nog op geen enkel model. De nieuwe Navi Pro zit echter nu al in de f31, niet in de f30. Tenzij het hier anders is dan in de US (lijkt me niet).

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door commanderke Bekijk Berichten
                    Ik heb mijn F31 besteld zonder de variable sport steering. Voor mij was dat systeem ook inconsistentie troef. Er kwamen allerhande 'vreemde' reacties in dat stuur naar boven. Evo is ook geen fan en op sommige forums raden ze het ook af.

                    Anderen zoals oa mijn verkoper blijken dan wel weer fan te zijn. Volgens hem wil je niet anders meer eens je het gewend bent. Ook wel handig dat je moet wennen aan een stuur trouwens

                    ik zou zeggen vooral testrijden alvorens te bestellen.
                    Gewenning is zeker het punt hier. En gezien je dagelijks met je wagen rijdt kan dat niet echt een probleem zijn. Nogmaals, ik rijd dagelijks met iets wat (voor zover ik weet) een gelijkaardige werking heeft en ik apprecieer het zeer zeker. Zit ook standaard op de AMG packs op de C-klasse.

                    Comment


                    • Akkoord.

                      Maar ik heb 9 voertuigen en ik wil niet telkens opnieuw wennen als ik in men eigen auto stap. Ik vraag me ook af waar een standaard stuur een steek laat vallen.

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door commanderke Bekijk Berichten
                        Akkoord.

                        Maar ik heb 9 voertuigen en ik wil niet telkens opnieuw wennen als ik in men eigen auto stap. Ik vraag me ook af waar een standaard stuur een steek laat vallen.
                        Standaard stuur is zeker OK, het enige verschil zit in de directheid bij grotere stuuruitslag. Als je echt sportief een bergweg op wil jagen, kan je dan je handen gewoon op het stuur houden i.p.v. constant te moeten 'overnemen'. Echter dat is de marketing, in de praktijk is het vooral zeer handig bij manoeuvres (inparkeren is super easy met zo'n stuur) en in de stad .

                        Oh ja de variable sport steering heeft ook servotronic inbegrepen, t.o.v. het 'gewone' stuur. Dat vind ik wel een meerwaarde, in mijn C is het effect overbekrachtigd maar in de E90 (post-fl) was het sowieso al goed afgesteld en in de nieuwe f30/f31 hangt het gewicht ook nog eens af van de gekozen stand (Comfort, Sport, ...). Het stuur met je vingers kunnen bedienen bij lage snelheden is toch echt wel een meerwaarde.

                        Comment


                        • Weet iemand of een "verwarmd stuurwiel" een goeie optie is? (zijn er nadelen aan?)
                          Kwestie van mijn laatste budget nog op te maken ;-)

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door plex Bekijk Berichten
                            Weet iemand of een "verwarmd stuurwiel" een goeie optie is? (zijn er nadelen aan?)
                            Kwestie van mijn laatste budget nog op te maken ;-)
                            Weet niet wat je anders al van opties hebt maar denk dat er wel andere opties zijn die nuttiger zijn dan stuurverwarming. Kan het ook niet echt weten want heb het nog nooit gehad.

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door Vantham Bekijk Berichten
                              xenons is toch wel een must. de dagrijlichten zonder xenon trekken op niets. waarom maken ze daar ook niet van die ringen van zoals bij het vorige model.
                              idd vind het ook op niets trekken zonder xenons, zowel bij de 1 als de 3.

                              Comment


                              • Dat is marketing. Velen gaan dat zo vinden, dus gaan velen die xenons nemen, en heeft BMW meer verdiend.
                                OO 00 OO

                                Ik ben BMWMB, alias NDDVDB.
                                Mijn levensmotto: je kan beter lenen voor een huis dan voor een boot.

                                Comment


                                • Juist, maar dat wil niet zeggen dat het niet 10x mooier is met.
                                  2004: Golf II 1.9 TDI — 2007: Ford Fiesta 1.4 TDCI — 2008: SEAT Altea 1.9 TDI — 2012: BMW 318d — 2016: BMW 430d Gran Coupé — 2021: ?

                                  Comment


                                  • Xenons zijn inderdaad een soort status-symbol geworden...
                                    het is niet zozeer dat je ermee beter ziet (daarvoor moet je ook vaak 's nachts rijden) maar vooral een kwestie van overdag gezien te worden (dus niet met mottige lampen, wel met blitse led's...)

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door leenper Bekijk Berichten
                                      Weet niet wat je anders al van opties hebt maar denk dat er wel andere opties zijn die nuttiger zijn dan stuurverwarming. Kan het ook niet echt weten want heb het nog nooit gehad.
                                      Heb alle nodige opties genomen (navi prof., xenon, sportsline,..)
                                      Het verwarmd stuurwiel is om het budget op te maken (161€)
                                      Zou dit zeer fijn vinden in de winter maar twijfel omdat ik eens ergens gelezen had dat het stuur daardoor 'raar' aanvoelt...iemand ervaring mee?

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten
                                        Deze nu reeds verschillende keren gezien irl en ik moet zeggen dat ik toch niet helemaal weg ben van de neus van de nieuwe 3. Vooral de verhoudingen van de koplampen ten opzichte van de rest van het front vind ik niet echt ok. Het waren wel standaard versies zonder xenon die ik heb gezien, misschien kan ik mijn mening nog bijsturen...
                                        2nd
                                        Ook al een paar irl gezien, zelfs met xenon, die neus blijft niet mooi. Is allemaal te "fijn".
                                        Het oogt mooier op foto dan het eigenlijk is.

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door MrTC Bekijk Berichten
                                          Standaard stuur is zeker OK, het enige verschil zit in de directheid bij grotere stuuruitslag. Als je echt sportief een bergweg op wil jagen, kan je dan je handen gewoon op het stuur houden i.p.v. constant te moeten 'overnemen'. Echter dat is de marketing, in de praktijk is het vooral zeer handig bij manoeuvres (inparkeren is super easy met zo'n stuur) en in de stad .

                                          Oh ja de variable sport steering heeft ook servotronic inbegrepen, t.o.v. het 'gewone' stuur. Dat vind ik wel een meerwaarde, in mijn C is het effect overbekrachtigd maar in de E90 (post-fl) was het sowieso al goed afgesteld en in de nieuwe f30/f31 hangt het gewicht ook nog eens af van de gekozen stand (Comfort, Sport, ...). Het stuur met je vingers kunnen bedienen bij lage snelheden is toch echt wel een meerwaarde.
                                          Sevotronic heeft de mijne ook en idd. dat is een meerwaarde.

                                          Kwestie van die variable sport steering. Ik heb het dan vooral niet genomen ivm met die gewenning en de eerste indruk was niks te positief. Dus laten vallen omdat ik niet jaren wou vloeken op een optie die dan misschien toch niet zo goed werkt. Bij stilstand draait dat Mercedes-like af maar bij snelheid deed het me denken aan Volvo. Dat stuur gaat van links naar rechts in een bocht die ge in 1 vloeiende lijn neemt. Heb er al duizend keer op gevloekt. Precies alsof ge rally aan't rijden bent.
                                          De xc90 van men vader heeft dat en de 850 destijds had dat ook.
                                          En dus wijselijk van de bestelbon afgelaten gezien ik hier al zo op gevloekt heb.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X