Mededeling

Collapse
No announcement yet.

BMW F30 3-reeks berline

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Heb de M adaptieve ophanging op de F30. In sport en sport+ is die al serieus hard imo.

    Ik dacht dat bij de 5 reeks je niet de M adaptieve ophanging hebt zoals bij de 3 reeks.

    Het is een aan te raden optie. Moest ik op m'n 19 inch RFT en constant op de hardheid van sport moeten rijden... Zou het onaangenaam vinden (slechte wegen hier in de buurt).

    Comment


    • bmwtt,

      Wat betreft die variabele sportsteering. Als ik het goed begrijp zijn de F30's die nu geproduceerd worden dus voorzien van een verbeterde versie van de variabele steering.
      Heb al gelezen dat variabele sportsteering soms nerveuze stuurreacties heeft. Klopt dit?

      Zijn er nog andere F30 eigenaars die wat ervaringen kunnen geven ivm. variabele sportsteering?

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door smoothbeemer Bekijk Berichten
        Hallo,

        Ben aan het overwegen om met het komende autosalon een BMW F30 aan te schaffen.
        Mijn keuze zou gaan naar een 320i msport met sportautomaat.

        Graag had ik jullie mening over onderstaande punten:

        1) Welke ophanging raden jullie aan: de msport ophanging of adaptieve msport ophanging. In eerste instantie zou ik rondbollen op de 18inch velgen die bij het msportpakket zitten. Eventueel zou ik op termijn gaan voor eibach prokit veren icm. 19inch velgen.

        Welke zouden jullie dus verkiezen op onze wegen, rekening houdende met de eventuele mods.
        Ik hou wel van een wat sportiever onderstel, maar het mag natuurlijk niet beenhard zijn. Vroeger nog een e46 gehad met sportonderstel en 18inch en qua comfort was dat perfect voor mij.

        2) Welke stuurinrichting: standaard, servotronic of variabele sport steering.
        Welke van deze heeft het beste stuurgevoel/ plezier.
        Ook heb ik wat schrik van de vele problemen die ik hoor met het schudden van het stuur bij bepaalde snelheden. Enkel bij F30's met variabele sportsteering zou dit niet optreden. Iemand die kan bevestigen of dit klopt?
        Is hier ondertussen al een oplossing voor gevonden? Hebben nieuw geproduceerde F30's hier ook nog last van?

        3)Waar kan ik best terecht voor een testrit met een 320i met sportautomaat. Wil zeker deze combinatie motor-automaat aan de tand voelen.
        Verder wil toch ook zeker het verschil tussen standaard stuurinrichting en servotronic ondervinden.
        Ga ik hiervoor best bij een dealer of moet ik hiervoor naar Bornem gaan? Indien Bornem; hoe pak je dat dan best aan?

        4)Iemand al ervaringen met het 320i blok? Loopcultuur, verbruik, ...

        Het zou super zijn indien jullie me verder kunnen helpen met bovenstaande vragen.
        1. M sport: tis een BMW dus meer moet dat niet zijn. Tis uw eigen auto, dus alles wat ge kunt uitsluiten aan overtollige electronica kan niet kapot gaan.

        2. Is een duidelijke no-brainer: Al de miserié dat hier al heeft gestaan met servotronic en VSB => potentiele kostengevallen. Maar vooral het doet geen goed aan het stuurgevoel. Op een audi of Merc is het ok omdat het u isoleert van de weg en het comfort verhoogt maar op een BMW is het zonde. Sommige houden er misschien van maar het valt niet te ontkennen dat de feedback niet zo helder en vooral niet consistent is.

        3. In Bornem gaan ze je zeker helpen. Laat je juist niks wijsmaken door de verkopers, zij hebben er alle baat bij dat je die 2 opties wel aanvinkt. Vraag steeds een print van de optielijst.

        4. Geen ervaring mee.

        Comment


        • Landroverboy,

          Eerst wou ik voor de standaardstuurinrichting gaan, maar heb al gelezen dat veel F30 last hebben van trillingen in het stuur. Enkel diegene met variabele sportsteering zouden dit niet hebben. Vandaar mijn bedenking om eventueel voor variabele steering te gaan. Maar zoals je zegt, het kan natuurlijk een potentieel kostengeval zijn.

          Het valt me wel op dat er veel F30's uitgerust worden met servotronic ofwel Variabele sportsteering. De standaardstuurinrichting kan toch zo slecht niet zijn?

          Zijn er hier mensen die een F30 hebben met standaardstuurinrichting? Zoja, wat zijn jullie bevindingen?

          Comment


          • Mijn f30 heeft de standaard stuurinrichting en heeft absoluut geen last van die trillingen, al lijken die inderdaad veel voor te komen. Een testrit met een f30 met vss viel mij persoonlijk echt tegen vanwege de inconstitentie van de stuurreacties. De verkoper was anders lyrisch over dit systeem ......

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door smoothbeemer Bekijk Berichten
              Landroverboy,

              Eerst wou ik voor de standaardstuurinrichting gaan, maar heb al gelezen dat veel F30 last hebben van trillingen in het stuur. Enkel diegene met variabele sportsteering zouden dit niet hebben. Vandaar mijn bedenking om eventueel voor variabele steering te gaan. Maar zoals je zegt, het kan natuurlijk een potentieel kostengeval zijn.

              Het valt me wel op dat er veel F30's uitgerust worden met servotronic ofwel Variabele sportsteering. De standaardstuurinrichting kan toch zo slecht niet zijn?

              Zijn er hier mensen die een F30 hebben met standaardstuurinrichting? Zoja, wat zijn jullie bevindingen?
              Het doet er mij aan denken dat de standaardstuurinrichting reeds elektromechanisch is ipv hydraulisch waar ik op doelde in men vorige post. Met de inderdaad gekende problemen omdat het een vrij nieuwe technologie is waar rijsensaties worden ingewisseld tegen Co2 uitstoot. Jij komt van een E46 dus het stuurgevoel zal je sowieso tegenvallen.

              Na wat vissen op internet is het zoals ik reeds dacht:

              1. Standard is constant weight at all speeds.

              2. Servotronic is weighted depending on speed.

              3. Var Sports is the same as Servotronic but the lock to lock has been decreased (2.7 to 2.2).

              Dus elke systeem is het vorige maar met extra complexiteit. Mijn ingenieursverstand en autohart zeggen om gewoon het basis systeem te nemen. Het is een beetje "Feature Fatigue". Alles complex maken om het marketingsgewijs te kunnen uitspelen maar uiteindelijk is het iets waar ge als liefhebber niks aan hebt. Integendeel want het neemt de connectie tussen stuur en weg weg.

              Het zou me verbazen dat er statistisch meer problemen voorkomen met het basissysteem dan met de 2 anderen maar het kan natuurlijk. De Servo en VSS gaan zich gedragen adhv rijparameters, dus maw inconsistentie treedt op. Basissysteem is een "dood" systeem en je hersenen weten op voorhand wat de reactie gaat zijn van je stuurimpuls op de wielen => consistent en op de limiet betrouwbaarder (technisch en rijtechnisch).

              Probeer de 3 systemen eens te testen. De kloterij is natuurlijk dat het geen ceteris paribus zal zijn: bandenmaten zullen anders zijn, ophanging (3 verschillende), weersomstandigheden... . Auto's en hun systemen onderling testen is daardoor tegenwoordig pracktisch niet mogelijk. Probeer daarom als extra bron goede magzines door te nemen zoals car and driver, evo, ... .

              Comment


              • Aankoop

                Medeforumers,
                Binnen twee weken ga ik over tot aankoop van mijn F30 berline.
                Na wat garages bezocht te hebben, testritten en mijn persoonlijke smaak, ben ik tot de volgende configuratie gekomen:

                Type:
                - BMW 328i met sportautomaat.

                Kleur en bekleding:
                - Buitenkleur: Mondstein
                - Bekleding: Dakota zwart
                - Sierstrips: Zwart hoogglans
                - Decoratieve lijsten: Aluminium Langsschliff

                Packs:
                - M pack: uitbreiding "19 inch en adaptieve ophanging"
                - Business pack: uitbreiding "gps pro"
                - Comfortpack plus: uitbreiding "parkeer sensor vooraan"

                Afzonderlijke opties:
                - Automatisch dimmende binnen en buitenspiegels
                - Lendensteun vooraan
                - Verwarmde zetels vooraan
                - Harman-Kardon
                - Emergency Call
                - Zonder monogram
                - Zonnewerend glas achteraan
                - Xenon met koplampreiniging
                - High beam assist
                - Rtti

                Bij levering:
                M performance zwarte grille
                Performance aluminium pedalen en voetsteun

                Comment


                • Proficiat! die zal er zeer knap uitzien, 328I gaat lekker vooruit

                  Comment


                  • Ja hoor gti killer

                    Comment


                    • Gisteren een testrit kunnen maken met een 420d. Hierdoor zijn me al enkele dingen duidelijker geworden;

                      1) Msportophanging zal perfect zijn voor mij. Deze had standaardophanging icm. 18inch velgen en dit was zeer comfortabel. Dus voor mij mag het wat harder/strakker zijn.

                      2) Deze had servotronic en heb daar gemengde gevoelens bij. Stuurt is zeer ligt, soms te licht in comfort. Ook is er inderdaad een soort vaagheid in het systeem. Meermaals had ik voor dat ik te veel instuurde bij een bocht. Dit zal deels door de lichtheid komen. In sportstand had ik de indruk dat het stuur zwaarder aanvoelde en dus iets beter te doseren was, maar perfect is het niet. Weet iemand bij welk gevoel de standaardstuurinrichting het dichts aanleunt?

                      De dealer ging nu kijken of ik een 20i versie kan testrijden in bornem. Hopelijk heeft deze de standaardstuurinrichting zodat ik kan vergelijken.

                      Weet er iemand hoeveel korting men kan/mag geven op een F30. Heb nu een eerste offerte met 2 aparte kortingen ( dealer en salonkorting) en vraag me of je hier nog kan op afdingen?
                      Welke garage raden jullie aan in de omgeving van Gent? Daeninck (St- Martens Latem), Verstraeten, Vande Kerckhove, De Mey ( is wel al wat verder)?

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door smoothbeemer Bekijk Berichten
                        Gisteren een testrit kunnen maken met een 420d. Hierdoor zijn me al enkele dingen duidelijker geworden;

                        1) Msportophanging zal perfect zijn voor mij. Deze had standaardophanging icm. 18inch velgen en dit was zeer comfortabel. Dus voor mij mag het wat harder/strakker zijn.

                        2) Deze had servotronic en heb daar gemengde gevoelens bij. Stuurt is zeer ligt, soms te licht in comfort. Ook is er inderdaad een soort vaagheid in het systeem. Meermaals had ik voor dat ik te veel instuurde bij een bocht. Dit zal deels door de lichtheid komen. In sportstand had ik de indruk dat het stuur zwaarder aanvoelde en dus iets beter te doseren was, maar perfect is het niet. Weet iemand bij welk gevoel de standaardstuurinrichting het dichts aanleunt?

                        De dealer ging nu kijken of ik een 20i versie kan testrijden in bornem. Hopelijk heeft deze de standaardstuurinrichting zodat ik kan vergelijken.

                        Weet er iemand hoeveel korting men kan/mag geven op een F30. Heb nu een eerste offerte met 2 aparte kortingen ( dealer en salonkorting) en vraag me of je hier nog kan op afdingen?
                        Welke garage raden jullie aan in de omgeving van Gent? Daeninck (St- Martens Latem), Verstraeten, Vande Kerckhove, De Mey ( is wel al wat verder)?
                        Mijn F30 heb ik in mei 2013 besteld en kreeg toen gratis leder interieur (nationale actie) en daarboven 7,5% netto korting.

                        Comment


                        • Zoals jullie weten overweeg ik om een 320i aan te schaffen.

                          Nu mijn dealer ging kijken of hij zo een versie kan regelen in Bornem. Vandaag bericht gekregen dat er momenteel geen 3/420i in bornem staat. Ze weten ook nog niet goed wat er nog gaat binnenkomen. Is toch raar dat deze versie niet beschikbaar is.
                          Wel al met een 420d gereden, maar motor viel me hierin wat tegen. Zo dus zeker een 4- pitter naft willen testrijden icm met automaat/spotautomaat.

                          Comment


                          • De basisprijs van de M3 staat net zoals de M4 vanaf vandaag online, € 77.350 voor de manuele versie en € 81.320 voor de automaat.
                            2014 BMW F32 420 dA M-pakket
                            2011 BMW F10 520 dA (verkocht)
                            2015 Opel Corsa E 1.3 CDTi Cosmo (Besteld)
                            2008 Opel Corsa D 1.3 CDTi Enjoy

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door smoothbeemer Bekijk Berichten
                              bmwtt,

                              Wat betreft die variabele sportsteering. Als ik het goed begrijp zijn de F30's die nu geproduceerd worden dus voorzien van een verbeterde versie van de variabele steering.
                              Heb al gelezen dat variabele sportsteering soms nerveuze stuurreacties heeft. Klopt dit?

                              Zijn er nog andere F30 eigenaars die wat ervaringen kunnen geven ivm. variabele sportsteering?
                              Ik heb altijd servotronic links laten liggen. De huidige variabele sportsteering (toch op mijn M135i) vind ik zeer goed. Geen nerveuze stuurreacties, eigenlijk integendeel: het komt zeer natuurlijk over. Bij scherpere bochten is de stuuruitslag gereduceerd waardoor je sneller bochten kan nemen. Het sturen is dan veel scherper en dus niet zo "wazig" als de standaard electric steering.
                              De feedback van de voorwielen in het stuur in de M135i (met de variabele sportsteering standaard) is ook het beste wat ik al heb gewaar geworden met BMW's met electric steering.
                              Ik denk ook dat indien variabele sportsteering niet zou bijdragen aan een sportiever gevoel dat ze het niet standaard op de M135i zouden monteren. Je moet het eens voor jezelf proberen en misschien niet beoordelen na enkele minuten alhoewel ik meteen overtuigd was bij de testrit (niettegenstaande ik er eigenlijk in eerste instantie weigerachtig tegenover stond).
                              Last edited by bmwtt; 16/01/2014, 13:38.

                              Comment


                              • Voor de volledigheid: Servotronic is alleen snelheidsafhankelijk. De variabele sportsteering bevat ook Servotronic maar houdt rekening met de stuuruitslag om de stuurratio te bepalen. De stuurratio wordt niet bepaald door de snelheid.
                                De uitleg van BMW:
                                De Variable Sport Steering werkt ongeacht de snelheid met verschillende stuuroverbrengingen, afhankelijk van de stuuruitslag. Ze is voorzien van de functie Servotronic en vermindert de nodige stuurbewegingen bij een bijzonder grote wieluitslag. Dat verhoogt de wendbaarheid gevoelig bij uitgesproken sportief rijden in scherpe bochten, maar ook het comfort bij het parkeren en manoeuvreren. Bij kleine stuuruitslagen zorgt de stuurinrichting voor een uitstekende rechtuitstabiliteit met zeer hoge precisie.

                                Op een ander forum vond ik dit eens terug:

                                From the technical documents:

                                Standard steering has 1 ratio from 0-359 degrees

                                Sport starts the same as standard at 0. But from just after 0 it changes very quickly all the way to 90.
                                From 91-359 degrees the ratio does not change anymore

                                The change from 0-90 is that the ratio becomes more and more direct. meaning less turns of the steering wheel are needed to get the road wheels to turn.

                                The sport steering is always more direct than the standard, except in the center position. the amount that is is more direct by changes till 90 degrees then stays constant.

                                So for a slight maneuver the sport steering requires slightly less steering wheel movement, but for a big maneuver the sport steering needs a lot less steering wheel movement. The amount less steering wheel movement needed is variable up to 90 degrees then becomes constant.

                                The sport steering always needs less steering wheel turn, but the amount less needed changes from 0-90. ( hardly less at 1 Degree, a lot less at 90 Degrees)

                                Comment


                                • Nog een vraagje ivm servotronic;

                                  Vandaag nog eens met een F30 met servotronic gereden. In comfort is het stuur zeer licht, maar wende wel na een tijdje. In sport is het stuur veel zwaarder en reageerde minder vlug op stuurbewegingen. Deze stand is me zeer bevallen, dit in tegenstelling tot de f32 met servtronic die ik een tijdje geleden gereden heb. Bij de f30 voelde het gelijk beter aan. Zou er in de f32 een ander soort servotronic zitten? Begin nu toch te twijfelen om servtronic ook niet aan te vinken.
                                  Mijn vraag is nu volgende: Veranderd de standaardstuurinrichting (dus geen servotronic) ook van zwaarte tussen comfort en sport? Volgens de verkoper blijft het stuurgevoel onveranderd tussen comfort en sport. Bovendien zou het stuur aanvoelen zoals in comfort, altijd zeer licht dus. Indien dit zo is valt de standaarstuurinrichting al af.

                                  Kan iemand dit bevestigen. Probleem is dat ik nog nergens een standaardstuur heb kunnen testen, alle f30's zijn blijkbaar uitgerust met servotronic.

                                  Comment


                                  • Standaard stuur op 335 i is zeer oed, zeker m adaptieve ophanging nemen maar zeker niet badgeloos, kwestie van duidelijk tonen aan dieselstoofland dat het geen 312 d is haha !

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door smoothbeemer Bekijk Berichten
                                      Bij de f30 voelde het gelijk beter aan. Zou er in de f32 een ander soort servotronic zitten? Begin nu toch te twijfelen om servtronic ook niet aan te vinken.
                                      Mijn vraag is nu volgende: Veranderd de standaardstuurinrichting (dus geen servotronic) ook van zwaarte tussen comfort en sport? Volgens de verkoper blijft het stuurgevoel onveranderd tussen comfort en sport. Bovendien zou het stuur aanvoelen zoals in comfort, altijd zeer licht dus. Indien dit zo is valt de standaarstuurinrichting al af.

                                      Kan iemand dit bevestigen. Probleem is dat ik nog nergens een standaardstuur heb kunnen testen, alle f30's zijn blijkbaar uitgerust met servotronic.
                                      Ben je zeker dat je niet eentje met met Variable Sport Steering hebt gereden? Misschien is dat de reden voor het verschil tussen de F32 en F30 want het zou me verbazen dat er een andere servotronic zit in die 2 reeksen.

                                      Volgens de BMW site (ook de Duitse): SPORT-modus:
                                      Is de wagen met Variable Sport Steering uitgerust, dan wordt de stuurbekrachtiging verminderd, wat een nog directer stuurgevoel oplevert.
                                      Volgens wat ik ervan begrepen heb (maar ik kan mis zijn) is de wijziging in
                                      bekrachtig (comfort / sport) sinds de introductie van Variable Sport Steering alleen maar beschikbaar als je die optie hebt.
                                      Last edited by bmwtt; 18/01/2014, 00:42.

                                      Comment


                                      • Er is een zeer leuke optie bijgekomen voor alle 3- en 4-reeksen. Individual lederbekleding van de boven- en onderzijde van het dashboard en van de bovenzijde van de deuren. Dit maakt voor het interieur van zo'n 3/4 gewoon 'af'. Ik dacht dat deze optie enkel voor de M zou voorbehouden blijven, maar dat is dus niet.
                                        Met deze optie zou ik als daily dan toch een 35d verkiezen boven M. Dit verandert voor mij echt de situatie.
                                        OO 00 OO

                                        Ik ben BMWMB, alias NDDVDB.
                                        Mijn levensmotto: je kan beter lenen voor een huis dan voor een boot.

                                        Comment


                                        • Wow zot worre, ik kan een dooi koei oep men dash bestelle... en stinke zenne in de zomer me de zon eroep.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X