Mededeling

Collapse
No announcement yet.

BMW F30 3-reeks berline

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door DolF Bekijk Berichten
    De kleurinstelling zit bij het M-pakket inbegrepen, althans bij de 4 dus denk dat dit voor de 3 ook is, zie foto
    Voila ze. We hebben het antwoord al

Comment

• Kan kleur ook instellen, geen m pakket
      previous : BMW 320D E90, Peugeot 207
      current : BMW 330D F30

Comment

• The plot thickens

Comment

• Testrit gedaan met een manuele 318d, mijn bevindingen:
          Erg smoothe auto om mee te rijden, wat toch een aanzienlijk verschil is met de E90. De ophanging is een stuk zachter geworden en is uitgesproken comfortabel, terwijl ze stevig genoeg is gebleven om hem strak en stevig te doen aanvoelen. Af en toe deint hij iets te veel na en wordt de achterkant een beetje licht, maar dit was niet erg storend. Ook de versnellingsbak is erg zacht, gemakkelijk, aangenaam en toch direct en snel te bedienen, wat in combinatie met de geleidelijke koppeling (geen last meer van CDV) schakelen erg aangenaam maakt, een groot verschil met de 120D Cabrio die we thuis hadden. Het stuurgevoel is een beetje lichter dan de vorige generaties, misschien ieeets minder vlezig en gevoelig, maar heeft een aangenaam gewicht en is direct genoeg om de auto mooi te plaatsen, het drama dat hierrond gemaakt wordt vind ik dan ook overdreven (misschien omdat het een 2014 was?). De auto is ook erg stil, er is amper motorgeluid hoorbaar bij normaal rijden, geen last van windgeruis (niet op de autostrade geweest), enkel afrolgeluiden laten zich wat horen, maar niet dit is niet storend. Qua comfort dik in orde en een grote verbetering tov de E90.

De motor is zeker vlot genoeg en pakt goed op, maar voelt in hoge toeren wat geknepen aan. Op lage toeren is er heel wat power, boven de 3000 zwelt hij niet meer aan en boven de 4000 gebeurt er niet veel meer buiten lelijk ratelen, waarom de redline pas op 5500 begint is me dan ook een raadsel. Het weggedrag voelt stabiel en moeiteloos aan en trage bochten kun je met veel gevoel en richting nemen.

Begin je wat sportiever te rijden duikt er een stevige portie onderstuur op; op een vlot genomen rondpunt glijdt te auto vroeg en redelijk hard naar buiten, correctie met het gaspedaal is moeilijk. Vlot afslaan: een berg onderstuur en je voelt de voorbanden echt al erg vroeg wringen en tegenspartelen. Ga je echt hard hoeken is er met een beetje forceren overstuur mogelijk, de kont is redelijk los, maar je moet het onderstuur zien te omzeilen.

Schitterende auto voor op 70% te rijden, ga je richting van de limieten valt de auto door de mand door het overdreven onderstuur en de motor die doodvalt op hoge toeren.
          Last edited by stradge; 10/08/2014, 04:29.

Comment

• informatief en goed geschreven verslag. Pluimpje !
            Ambities in die richting ?

Comment

• Thanks! Ik ben inderdaad opzoek naar een (tweedehands) auto in dit genre: een niet té grote auto met achterwielaandrijving en sportieve inslag maar met behoud van het nodige comfort (rond de 40.000 per jaar) en een fiscaal interessante aandrijving. Ik vond de F30 echt schitterend bij normaal rijden, maar voor mij persoonlijk een serieuze afknapper dat hij zo door de mand valt bij het sportievere werk (van een BMW verwacht je meer). Het vreemde is dat een Mercedes C (W204 prefacelift) wat minder leuk (minder direct, minder strak) rijdt bij normaal rijgedrag, maar net opvallend goed standhoudt als je er sportief mee gaat rijden, net het omgekeerde dus Toch nog eens langs Mercedes passeren misschien, voor de rest zijn er niet veel alternatieven heb ik de indruk. Een IS300h vind ik een schitterende auto, maar nog niet mee gereden en de aandrijflijn is echt m'n ding niet en voor de rest is er niet veel keus met mijn eisen (Infiniti Q50 kan me niet bekoren). Ach ja het zijn leuke "problemen" natuurlijk

Comment

• @stradge: ik vind het wel bevreemdend dat je spreekt over onderstuur, daar merk ik alleszins niets van, integendeel zelfs (overstuur)
                previous : BMW 320D E90, Peugeot 207
                current : BMW 330D F30

Comment

• Dat vind ik dus ook, vooral omdat BMW's over het algemeen geroemd worden voor hun dynamisch weggedrag en is er weinig sprake van onderstuur (buiten Autozeitung en Sport-auto die klagen ook van overdreven onderstuur). In de 120d cabrio had ik er ook enorm veel last van (was nog veel erger), en de F20 118d waar ik mee reed had er ook van, maar die kon je nog een beetje gemakkelijker balanceren door met het gaspedaal te spelen. En het is niet dat ik RWD niet gewoon ben, het grootste deel van m'n kilometers was met RWD's en m'n eigen auto is ook achterwielaangedreven, elke moderne RWD neigt eerst naar onderstuur, en dat is maar goed ook, maar bij de F30 vond ik het veel te vroeg en veel te abrupt. Het gaat dan echt over bijvoorbeeld een rond punt snel oprijden of een haakse bocht nemen, je voelt de voorbanden al enorm vroeg "vreten", als je op de juiste moment bruut op het gas gaat kun je dit voor zijn, maar dat lijkt me ook niet de bedoeling, het front "bijt" gewoon niet hard genoeg en da's echt een pretbederver. Een vriend die mee was reed er ook een stukje mee en stoorde zich er ook aan. De auto stond op 16" Hankook en was splinternieuw zonder adaptieve ophanging. Moest dit niet zo uitgesproken zijn was m'n keuze gemaakt denk ik...

Comment

• De 318d met standaard ophanging is bedoeld voor de lease markt. Die willen meer comfort.

Mijn 330d met M pakket neigt vooral naar overstuur.

Op rotondes kan hij soms verrassend uit de hoek komen.

Ligt dat nu aan de ophanging of het verschil in bandenmaat voor en achter (225 en 255)?

Comment

• Zo'n 330d heeft natuurlijk ook de power om de grip van de achterwielen te breken voor de voorwielen dat kunnen doen. De 318 duwt z'n voorwielen gewoon weg lijkt het wel, maar ook puur op insturen zonder power bijt hij gewoon niet, wat alle fun weghaalt. Ik zou net denken dat je met bredere banden achteraan meer onderstuur krijgt? Nu ben ik wel benieuwd naar bevindingen van andere F30 eigenaars op dit gebied, mij stoorde het echt enorm? Adaptieve/sportophanging en bredere/betere banden (dit was 16" Hankook) zullen het wel minder erg maken zeker? Of krijgt de M-sport ook een andere uitlijning?

Comment

• Blijf eens bij benz, paljas.
                        Ihr guter stern auf allen straßen, Mercedes-Benz.
                        Current:
                        1987 Mercedes-Benz W124 200D
                        1979 Mercedes-Benz W123 280E
                        1985 Mercedes-Benz 190E 2.3-16
                        Ex:
                        1994 Mercedes-Benz W124 E200 Diesel
                        1976 Mercedes-Benz W123 250
                        1987 Mercedes-Benz W124 230E

1979 Mercedes-Benz W123 300d
                        1992 Mercedes-Benz W201 190E 2.0
                        1973 Mercedes-Benz W115 /8 230
                        1993 Mercedes-Benz W202 C200 Diesel
                        2003 Mercedes-Benz W211 E220 CDI

1990 Mercedes-Benz C124 300CE
                        1980 Mercedes-Benz W123 280
                        1989 Mercedes-Benz W124 230E

Comment

• tja het standaard onderstel bij de F-reeks is gewoon veel meer op comfort gericht, dus een M sport onderstel is een must als je meer op de limiet wil gaan rijden. Een beetje gelijk audi, zonder S is er niets sportief aan.

Comment

• Ja want een standaard Mercedes onderstel, daar kan je ook snoeihard de bocht mee om...

De E90 was harder afgesteld en daar zal wel een deel van het cliënteel over geklaagd hebben.

Ik ben blij met m'n adaptieve ophanging. In comfort is hij comfortabel genoeg. In sport is hij dan zoals een normaal M pakket.

De hele tijd zo hard rondrijden op onze slechte wegen, het zou niets voor mij zijn.

Comment

• idd, voor lange afstanden is wat comfort wel wenselijk, ben op zich ook blij met de comfortabele afstelling.
                              De vering is ook zachter geworden om de hardheid van de runflat banden te compenseren, maar optimaal is dat toch niet, ik heb liever een band die de oneffenheden in het asfalt wegfiltert en een vering die hard blijft in de bochten.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
                                idd, voor lange afstanden is wat comfort wel wenselijk, ben op zich ook blij met de comfortabele afstelling.
                                De vering is ook zachter geworden om de hardheid van de runflat banden te compenseren, maar optimaal is dat toch niet, ik heb liever een band die de oneffenheden in het asfalt wegfiltert en een vering die hard blijft in de bochten.
                                Het feit is dat BMW's heel vaak nieuw worden gekocht door een ander cliënteel dat ze tweedehands in het bezit krijgt.

Heb al eens met een standaard F30 gereden en de initiële body roll lijkt erger dan het is. Op de limiet houdt hij zich goed.

Mensen verwachten van een BMW blijkbaar op alle modellen een rijgedrag van een BMW M3/4...

Comment

• Qua comfort is hij perfect en ik weet dat het geen racewagen is. Maar voor de meest dynamische in z'n klasse mag hij wel wat grip hebben imo, qua bodyroll ben ik veel gewoon daar klaag ik niet van.

Comment

• Aangezien ik van een E81 118d kom en sinds 2 weken in het bezit ben van een F31 318d met M-pack, zou ik toch graag even willen inpikken.
                                    Mijn 1-reeks was speelgoed vergeleken met de F31. Op mijn 1 had ik overal over- en onderstuur, zowel bij nat als droog weer, ik moest er zelfs geen moeite voor doen. Ik heb dan die runflat banden weggesmeten en Hankook banden gemonteerd, 225/45/18 vooraan en 245/40/18 achteraan. Hierdoor werd de wagen een pak stabieler maar je kon hem nog altijd smijten als je echt wou, een beetje speels.

Nu had ik voor de F31 een beetje schrik voor de 18" runflat banden i.c.m. de M-sportophanging of dit niet te hard ging zijn en of ik ook weer last ging hebben van het over- en onderstuur. Ik kan eigenlijk alleen maar concluderen dat de runflat banden een heel pak geëvolueerd zijn en dat ze bij BMW hun huiswerk goed gemaakt hebben door dit allemaal perfect op elkaar af te stellen.
                                    Ik heb nog geen enkele keer het gevoel gehad dat dat de wagen onderstuurd geraakt. De M-ophanging en de 225-255 banden zijn een perfecte combinatie en dit is zeker niet vergelijkbaar met de standaardophanging en 16" velgen. Een collega van mij heeft een F30 met standaardophanging en 16" velgen en die wegligging is een wereld van verschil.

Ga eens rijden met een F30 met M-pack
                                    Senna, Driven To Perfection

Comment

• Heb vorig jaar met de F30 316d een dagje gereden, dus basis-ophanging en runflats, en herinner me niets negatief over wegligging

In vgl. met F30, meer rijplezier gehad in E46 en E90, maar dat wijt ik vooral aan evolutie naar betere/stabielere maar ook meer steriele auto's (niet door meer onderstuur ofzo), maar je commentaar doet me wel twijfelen, om zeker te zijn zou k er misschien nog s mee moeten rijden, nu ik veel meer ervaring heb met de E46

Als je beetje remt net voor de bocht, gaat hij gemakkelijker van onder- naar licht overstuur, maar dat weet je wellicht

Ja enkel achteraan bredere banden zou je in theorie meer onderstuur moeten hebben, een bmw zou standaard ook fun moeten zijn, met M-ophanging ga je paar sec. sneller zijn op de Ring (maar who cares?), met zachtere ophanging heb je meer gevoel en reageert hij minder tricky op de limiet

Comment

• Een BMW 3 begint met een 20d motor, M-pack, de M-adaptieve vering en 8-traps sport automaat. dit is hoort er base op te zitten en exclusive en business pack zijn opties. Geen must. Ga daar maar eens mee rijden, fun verzekerd, all the time!

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door B1199S Bekijk Berichten
                                          Een BMW 3 begint met een 20d motor, M-pack, de M-adaptieve vering en 8-traps sport automaat. dit is hoort er base op te zitten en exclusive en business pack zijn opties. Geen must. Ga daar maar eens mee rijden, fun verzekerd, all the time!
                                          Tuurlijk.... En een 5 moet een 6cyl hebben... Ik heb ondertussen met bijna alle motoren gereden, een 35i of 35d is natuurlijk de Max, echter zijn de 16d motoren zodanig goed dat 90 procent van de bestuurders hier voldoende mee heeft!

Comment

Working...
                                          X