Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Honda CR-V
Collapse
X
-
Rij-impressie - Honda CR-V
Na topjaar 2007 lopen de verkopen van Honda’s CR-V gestaag terug. De facelift van het model vorig jaar kan het tij voor de Japanners helaas niet keren. Tijd voor een nieuwe CR-V, dus. En die komt; volgende maand starten de verkopen van de SUV in Japan. Wij moeten nog een jaar geduld hebben. Volgend najaar lanceert Honda de CR-V namelijk pas in Europa. Maar nu al kunnen we rijden met de Honda’s versie voor de thuismarkt.
Honda staat in 1995 met de eerste versie van de SUV aan de basis van de SUV-trend. Maar het aanvankelijke relatieve succes dat het heeft met de CR-V, weet het in de jaren die volgen maar beperkt te verzilveren. Zo blijft de Honda een spaarzame verschijning op de weg. Dat de Japanners lang geen dieselmotor leveren in de CR-V, speelt ze parten, en ook de prijzen die niet mals zijn voor het model, vormen een barrière voor potentiële kopers. Prijzen voor de vierde editie van de CR-V zijn op dit moment nog niet bekend, en over een dieselmotor wordt wederom met geen woord gerept. Het motorpalet omvat volgens de informatie die Honda nu vrijgeeft een tweetal benzinemotoren, met een inhoud van respectievelijk 2,0 en 2,4 liter. De tweeliter drijft alleen de voorwielen aan, terwijl de 2,4 is gekoppeld aan Honda’s Real Time AWD. Door een hogere compressieverhouding en minder frictie tussen interne delen van de motor levert de krachtbron 20 pk meer dan de huidige CR-V en is volgens Honda het verbruik aanzienlijk lager.
Haast
Tijdens een kennismakingsrit met de Japanse uitvoering van de CR-V toont de 2,4-litermotor zich krachtig genoeg om de SUV adequaat te laten presteren. Opmerkelijk is de stilte waarin de motor z’n werk doet. De vijftrapsautomaat (de 2,0-liter krijgt een CVT) raakt een beetje uit de tijd, nu de versnellingsbakken met dubbele koppeling steeds verder oprukken, maar in de CR-V doet hij niet onmiddellijk verouderd aan. De transmissie schakelt op de goede momenten en van de gangwissels voel je niet veel. Behalve als je haast krijgt; dan raakt de bak af en toe even de tel kwijt en legt hij de verzetten niet meer boterzacht in. Je mist dan een handbak. Rijden doet de nieuwe CR-V zoals we dat van het model gewend zijn; comfortabel. De auto is nu niet direct een vedergewicht, maar voelt toch lichtvoetig aan. In bochten wil-ie best op één oor gaan liggen, een bochtenridder is het niet. Maar van een SUV kunnen we dit gedrag wel hebben. De besturing is precies, maar aan de lichte kant. De Real Time Four Wheel Drive doet uiteraard ook een duit in het zakje. De CR-V is als vanouds in principe voorwielaangedreven. Verliest de voortrein echter tractie, dan schakelen de achterwielen bij. Voor de nieuwe CR-V heeft Honda het aandrijfsysteem herzien, met als resultaat dat het eerder slippende voorwielen detecteert sneller krachten naar de achteras stuurt.
Kloeke maten
De komende CR-V heeft een stoerdere en flamboyantere uitstraling dan het gelijknamige model van vandaag. Het uiterlijk drukt kracht en functionaliteit uit. De stompe neus met z’n aerodynamische voorbumper ziet er imponerend uit. Overigens zal de Europese CR-V onder meer in verband met voetgangersveiligheid anders gevormde bumpers krijgen.
Geprononceerde wielkasten geven de CR-V de indruk van onverzettelijkheid en de sterk gebogen achterruit is niet alleen een opvallend designkenmerk, maar benadrukt ook dat de CR-V nogal wat kan verstouwen. Aan de achterzijde kun je niet om de overeenkomsten met Volvo's XC60 heen. De achterlichtunits lijken schaamteloos van de Zweed gekopieerd. Maar het geheel ziet er goed uit, en daar gaat het uiteindelijk om.
Ten opzichte van het huidige model oogt de komende CR-V een tikkie gedrongener. Desondanks heeft-ie een interieur dat 225 millimeter langer is; en het binnenste van de Honda is al ruim. De instap is prima; je loopt bij wijze van spreken bijna naar binnen. De grote, comfortabele stoelen schieten voor wat betreft zijdelingse steun wat te kort. Achter het zowel verticaal als axiaal verstelbare stuurwiel gaat een duidelijk afleesbaar instrumentarium schuil. Een uit de kluiten gewassen centraal display midden op het dash geeft info over onder andere het audio- en navigatiesysteem. Dankzij z’n kloeke maten valt alle info eenvoudig af te lezen, zonder dat je je ogen te lang van de weg hoeft af te wenden. Het lijkt qua opzet sterk op het dashboard zoals we dat nu kennen in de CR-V, maar het is gemoderniseerd en strakgetrokken, waardoor het meer hightech oogt. De opstelling van de instrumenten achter het stuur is gewijzigd. Centraal voor je neus prijkt nu een knots van een snelheidsmeter. Deze heeft een geïntegreerd display en wordt geflankeerd door een kleinere toerenteller en brandstofverbruiksmeter. De versnellingspook heeft net zoals nu het geval is een plaats gekregen op de middenconsole, dichter bij de bestuurder.
Gemis
Achterin kun je niet langer naar wens de been- of bagageruimte optimaliseren. De achterbank valt niet zoals dat nu het geval is te verschuiven. Maar het ontbreken van deze mogelijkheid ervaar je niet als een gemis; de beenruimte achterin is ruim voldoende voor volwassen passagiers. De CR-V heeft op dit ogenblijk een bagageruimte van 524 liter. De komende generatie doet daar volgend jaar 65 liter bovenop. De stevige plank, die de laadruimte in tweeën deelt en een zogenaamd double deck creëert, komt te vervallen. Een handigheid die Honda daarvoor teruggeeft, is de mogelijkheid om vanuit de kofferbak de leuningen van de in tweeën gedeelde achterbank (60/40) neer te laten. Met behulp van twee kleine hendels in de kofferbak, nabij de opening, laat je de leuningen op afstand één voor één neer. Ze terugbrengen in hun oorspronkelijke positie moet helaas wel via de achterportieren. Dit systeem zien we niet voor het eerst op de CR-V, maar dat mag de pret niet drukken. De toegevoegde waarde ervan staat buiten kijf. Laat je de achterbankleuningen neer, dan creëer je een vrijwel vlakke laadvloer; geschikt voor lange lading.
De nieuwe CR-V komt over als een doordachte auto die z’n troefkaart van z’n veelzijdigheid fraai uitspeelt. Als Honda de prijzen voor het model binnen de perken weet te houden en niet verzaakt een diesel in het motorengamma op te nemen, dan kan de CR-V als volgend haar opnieuw de bladeren van de bomen dwarrelen best wel eens een frequentere verschijning worden op Neerlands wegen.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Honda CR-V zet voet op Europese grond
De volgende generatie Honda CR-V kenden we al, maar dat was nog de Amerikaanse versie. Nu acht Honda de tijd rijp voor de Europese editie.
Honda is vooral trots op het agressievere design van de CR-V. Dat uit zich in een scherper lijnenspel en een lagere voorbumper. Overigens hebben de wijzigingen niet alleen te maken met het indruk maken op de medeweggebruikers: ook de aerodynamica profiteert van het nieuwe design.
Verder wil Honda nog niets zeggen over bijvoorbeeld de techniek van de nieuwe CR-V. Wij zetten echter in op een motorenpalet bestaande uit een atmosferische benzinemotor en een 2,2-liter turbodiesel. Het verbruik zal ongetwijfeld beduidend lager zijn, net als bij de generatiewisseling van de Honda Civic gebeurde.
De Europese Honda CR-V debuteert op de Autosalon van Genève. De auto komt in de herfst bij de Honda-dealer te staan.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Na vijf jaar trouwe dienst mag de derde generatie Honda CR-V met pensioen. De nieuwe gooit het niet radicaal over een andere boeg, maar kiest voor de weg van zorgvuldige evolutie.
De nieuwe CR-V is 4,57 meter lang, wat 5 millimeter korter is dan het vorige model. De vierde generatie is met z'n hoogte van 1,65 meter 30 millimeter lager dan voorheen. De wielbasis blijft 2,62 meter. De bagageruimte heeft standaard een inhoud van 589 liter, met neergeklapte achterbank is dit 1.669 liter.
Bij de motoriseringen houdt Honda het vooralsnog overzichtelijk: er is keuze uit een benzine- en een dieselmotor. De 2,0-liter benzinemotor heeft een vermogen van 155 pk en 192 Nm koppel. Dat is 5 pk en 2 Nm meer dan de vorige versie bood, maar de CO2-uitstoot van de handgeschakelde, vierwielaangedreven versie daalt desondanks van 192 naar 173 g/km. Dit komt onder meer door toepassing van een start-stopsysteem en een lagere luchtweerstand.
Ook met voorwielaandrijving
Let op het woord 'vierwielaangedreven' in de vorige alinea. Dit is zo belangrijk, omdat Honda de Europese CR-V voor het eerst ook met voorwielaandrijving gaat brengen. De voorwielaangedreven CR-V 2.0 met handbak heeft een CO2-uitstoot van 168 g/km. Deze versie komt er niet alleen voor de lagere uitstoot: door de eenvoudiger techniek denkt Honda de instapversie van de CR-V goedkoper in de markt te kunnen zetten. Dat is een mooie manier om het marktaandeel te vergroten.
De tweede motorisering is de 2.2 i-DTEC turbodiesel, die het gewoon op 150 pk en 350 Nm houdt. De diesel-CR-V is vooralsnog alleen met vierwielaandrijving te krijgen. Bij de handgeschakelde versie daalt de CO2-uitstoot van 171 g/km naar 149 g/km. Met automatische transmissie gaat de uitstoot van 195 naar 174 g/km. Op alle CR-V's assisteren Honda's bekende 'Eco-blaadjes' de bestuurder bij het zuiniger rijden.
Vlaggenschip
De Europese CR-V verschilt op details van de Amerikaanse, omdat de SUV hier heel anders gepositioneerd is. In de Verenigde Staten is de CR-V de instapper van Honda's SUV-gamma, Honda zelf noemt de Europese CR-V een 'flagship SUV'. Daarom heeft het Japanse merk 'onze' CR-V opgewaardeerd met onder meer betere materialen voor het interieur en meer (veiligheids-)voorzieningen op de optielijst.
Honda presenteert de nieuwe CR-V op de Autosalon van Parijs. Tegen het einde van het jaar verschijnt de nieuweling bij de dealers. De prijzen zijn nog niet bekend.
Bron: autoweek
Last edited by Jocar; 18/07/2012, 09:41.Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Rij-impressie: Honda CR-V
Ze schreeuwen het bij Honda nou niet direct van de daken, maar met de introductie van de eerste generatie CR-V in 1995 deed het merk een gouden greep. Inmiddels zijn we twaalf jaar en drie generaties verder, kan de nieuwe CR-V het succes prolongeren?
Halverwege de jaren ‘90 bestond het SUV-segment zoals we dat nu kennen eigenlijk nog niet. Er waren natuurlijk wel grote, vierwielaangedreven auto’s, maar die waren meestal ook echt bedoeld als terreinwagen. Totdat mensen, vooral Amerikanen, besloten dat zo’n hoge auto toch wel erg prettig is voor het gebruik van alledag. Je hebt lekker veel overzicht, het voelt veilig en - ook niet onbelangrijk - het heeft uitstraling.
Honda zat met de introductie van de eerste CR-V eerste rang en zag z’n softroader als warme broodjes over de toonbank gaan. Mede dankzij de Amerikaanse markt werden er van de eerste drie generaties SUV dan ook meer dan vijf miljoen verkocht. Niet gek dus dat Honda de nieuwe CR-V eerst aan de andere kant van de plas wilde lanceren. Deze vierde generatie verscheen daar eind 2011 al op de markt, nu pas krijgen wij Europeanen de mogelijkheid om met ‘m te gaan rijden.
Ook als fwd
De geheel nieuwe CR-V wordt inmiddels als crossover neergezet, aangezien het woord SUV niet meer bij iedereen in de smaak valt. Het recept is natuurlijk gewoon hetzelfde gebleven: een relatief hoge, stoere auto met een zelfdragende koets en een onderstel dat meer op asfaltgebruik is georiënteerd, dan op terreinrijden. Sterker nog, met de komst van de vierde generatie CR-V is het voortaan ook mogelijk om de auto te bestellen met alleen voorwielaandrijving. Zodoende kan het Japanse merk een groter deel van de markt afdekken, zelf zegt men het bereik van de CR-V bijna te hebben verdubbeld.
Natuurlijk blijft het niet bij een nieuwe aandrijfvariant alleen. Om kopers te verleiden, hebben de Japanners bijvoorbeeld ook het ruimteaanbod van de compacte softroader vergroot. Ondanks de 30 millimeter lagere daklijn hebben de achterste inzittenden meer hoofdruimte tot hun beschikking, doordat de achterbank 38 mm lager geplaatst is. En dat mist z’n uitwerking niet, want de hoeveelheid lucht tussen schedel en dak is op de achterbank inderdaad bijzonder riant, terwijl er ook voor je knieën ruim voldoende centimeters beschikbaar zijn. Ook helemaal achterin kun je meer kwijt dan voorheen, 589 liter met de achterbank in gebruik. Met één ruk aan de hendel klappen de zittingen van de tweede zitrij bovendien omhoog en vallen de rugleuningen meteen plat, waarmee het beschikbare aantal liters naar 1.669 toeneemt.
Andere afstemming
In Amerika is de nieuwe CR-V zoals gezegd alweer een tijdje leverbaar, maar de Honda-ingenieurs hebben de tussenliggende tijd gelukkig goed besteed. De SUV is aangepast aan de Europese smaak en dat is tijdens het rijden goed te voelen. De wijzigingen blijven zeker niet bij cosmetische ingrepen als LED dagrijverlichting alleen. Eerder reden we met de versie voor de Amerikaanse markt en die deint en beweegt dat het een lieve lust is. Zo niet de Europese versie, die weliswaar dezelfde lay-out gebruikt, met McPhersons aan de voorzijde en een multilink ophanging achter, maar heel anders werd afgesteld. Daardoor voelt de CR-V voor ons continent een stuk strakker, voor een dergelijk hoge auto kun je zelfs verrassend hard de hoek om. Dat geldt net zo goed voor de voorwielaangedreven CR-V, de auto volgt netjes de ingezette lijn en onderstuurt pas als het echt hard gaat. Wie niet van plan is het asfalt te verlaten, kan met deze uitvoering prima uit de voeten. Stevige remacties zorgen ook niet voor een duikende neus, het weggedrag van de nieuweling is dus dik in orde. Wel krijg je goed mee wat de staat van het wegdek is, vooral de uitvoeringen met grotere wielen geven gaten en putten voelbaar door aan de inzittenden. Storend is het echter niet; het compromis dat de ingenieurs hebben gesloten, is wat ons betreft geslaagd. Wel jammer is dat de nieuwe, elektrische stuurbekrachtiging gespeend is van gevoel en niet helemaal lineair werkt. De eerste stuuruitslag lijkt weinig beweging op te leveren, waarna de installatie steeds directer gaat werken.
Twee motoren
Voor ons continent komen er twee motoren beschikbaar. De eerste is een 2,0-liter viercilinder benzinemotor, uiteraard met VTEC. Voor veelrijders biedt Honda bovendien ook nog een 2,2-liter i-DTEC diesel. Beide zijn standaard gepaard met een strak schakelende zesversnellingsbak, een vijftraps automaat is optioneel. In principe is de 155 pk en 192 Nm van de benzinemotor voldoende om de anderhalf ton zware SUV vlot te trekken, maar moeiteloos gaat het niet. Het maximale koppel komt pas beschikbaar bij 4.300 toeren, dus het vanzelfsprekende van sommige concurrerende (turbo)motoren ontbeert de benzinegestookte CR-V.
Wat dat betreft doet de diesel het beter, die heeft weliswaar 5 pk minder, maar liefst 158 Nm meer koppel. De motor, een bekende uit bijvoorbeeld de Civic, trekt dan ook als een lier en helpt de CR-V aan bovengemiddelde prestaties. Volgens Honda is de vijftraps automaat op dit moment de beste automatische transmissie voor de CR-V, die bovendien de hoogste efficiëntie biedt. Dat lijkt ons echter wat veel eer, want hoewel de automaat vloeiend en schokvrij schakelt is het niet bepaald de snelste transmissie die we kennen. Daarbij laat de bak aardig wat slip toe, dus de claim dat dit de meest efficiënte automaat is, durven we te betwijfelen.
Kost hetzelfde
Bij de generatiewisseling heeft Honda flink ingezet op het verlagen van de uitstoot en niet alleen een versie met voorwielaandrijving moet daaraan bijdragen. De aandrijving van de 4WD-versie is vanaf nu bijvoorbeeld elektrisch aangestuurd en voorzien van één vloeistofpomp in plaats van twee. Ook werd de luchtweerstand verkleind en de interne wrijving van motor, versnellingsbak en rollende delen verbeterd. De voorwielaangedreven CR-V is naar verwachting enkele duizenden euro’s goedkoper, al doet het merk nog geen concrete uitspraken over de Europese prijzen. Die informatie wordt in de tweede helft van september verwacht, vanaf 3 november staat de auto bij de dealer.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Honda CR-V 2.0
Zijn er onder ons ook gebruikers van de Honda CR-V 2.0, vind hem echt stoer, geweldig.
Mag ik vragen wat jullie er van vinden?
Gr
Kees
Comment
-
Vernieuwde Honda CR-V voor Europa onthuld
Honda heeft de Europese versie van de vernieuwde CR-V onthuld. Belangrijk nieuws is er op dieselgebied, de oude 2.2 wordt vervangen door een nieuwe 1.6 i-DTEC-motor.
Honda heeft de vernieuwde CR-V voor Europa officieel gepresenteerd. De afgelopen week kwamen er al foto’s van de gefacelifte CR-V voorbij in verschillende media, maar dat was de versie voor de Amerikaanse markt. De auto zoals je hem hier ziet komt naar Europa.
Honda is bij de facelift subtiel maar doeltreffend te werk gegaan. De CR-V ziet er met zijn nieuwe koplampen, bumpers en grille weer wat moderner uit. Het belangrijkste nieuws schuilt echter onder de motorkap. Daar vervangt Honda namelijk de 2.2 dieselmotor voor een nieuwe 1.6 i-DTEC. De voordelen laten zich raden: een lager verbruik en dus een lagere CO2-uitstoot, die in Nederland weer leidt tot een lagere prijs. Het nieuwe blok kennen we al uit de CR-V, maar heeft nu meer vermogen gekregen. Geen 120, maar 160 pk produceert de dieselmotor in de vernieuwde SUV - de versie met 120 pk blijft ook leverbaar. Het koppel is verhoogd naar 350 Nm, terwijl de CO2-uitstoot slechts 130 g/km is. Dat is 11 procent beter dan bij de oude 2.2.
Het tweede belangrijke technische nieuwtje is de komst van een nieuwe negentraps automatische versnellingsbak. De vernieuwde CR-V komt begin 2015 op de markt, prijzen zijn nog niet bekend.
Meer motorennieuws
Honda kondigt tegelijk met de vernieuwde CR-V twee nieuwe motoren aan. De 1.3 en 1.5 V-i-VTEC komen namelijk in respectievelijk de nieuwe Jazz en HR-V te liggen. Van die twee auto’s laat Honda morgen op de autosalon van Parijs nagenoeg productieklare concept cars zien.
Bron: [www.autokopen.nl]Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
Comment