Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Toyota GT 86

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Prachtige bak. Eindelijk terug een toyota met stijl.
    Los van de rav4 die ik ook kan pruimen zijn de andere modellen
    toch meer gericht voor gepensioneerden precies

    Comment


    • Officiële prijs van de GT-86 is € 31.690 voor manuele boit en € 33.190 voor de automaat.

      De enige opties bij de Toyota zijn:

      1) leder interieur + verwarmde zetels
      2) Aero Pack (spoiler achteraan + zijdelingse schorten)

      Comment


      • Rij-impressie: Toyota GT 86

        In deze tijden van vergroening is de Toyota GT 86 nu typisch zo’n auto waar de liefhebbers al maanden, zoniet jaren, likkebaardend naar uitijken. Op het Spaanse circuit van Jarama rijden we de (technisch) definitieve productieversie, en zoeken we uit of de kleine sportcoupé het smachten waard is.

        Officieel wordt nog gesproken van ‘prototype fase 2’, maar Toyota geeft toe dat de auto die in de pitstraat op ons staat te wachten, technisch volledig representatief is voor de exemplaren die in juli bij ons in de showroom komen. Dus met een onderstel dat nu volledig fijngeslepen is, de standaard montage van een Torsen sperdifferentieel en een nieuw ontwikkelde, relatief bescheiden spoiler op de achterklep. De taartschep van ‘proto 1’, de auto die we eind vorig jaar in Japan al even beproefden, wordt leverbaar als optie. Alleen de prijs is nog niet bekend, mede omdat de CO2-uitstoot nog niet definitief is. Importeur Louwman mikt op pak ’m beet veertig mille. Hoe dan ook, dat neemt niet weg dat we hier in Jarama ons definitieve eerste oordeel kunnen vellen. Voor een volledige omschrijving van de GT 86 verwijzen we je graag nog even naar AutoWeek 49/2011, we beperken ons nu tot hetgeen de Japanner uiteindelijk voor gemaakt is: rijden!

        Sturen met het gas
        Welke referentie moet je nu nemen? Sportcoupés met rond de 200 pk zijn er meer - denk aan een VW Scirocco, Peugeot RCZ of Audi TT -, maar de Toyota GT 86 verschilt op één wezenlijk punt: hij heeft achterwielaandrijving. Heel even flitst een vergelijk met een BMW 125i Coupé door het hoofd, maar die vinden we toch van een ander kaliber. Zo beschouwd is de GT 86 dus tamelijk uniek.
        Tja, achterwielaandrijving, daar lopen we als liefhebbers uiteraard ernstig warm voor. En dat is écht niet alleen omdat je dan zo lekker kunt driften - al leent deze Toyota zich daar prima voor. Nee, bedenk even dat slechts vier kleine vlakken rubber voor het contact tussen auto en weg zorgen. Als dan én de aandrijfkrachten én de stuurkrachten op alleen de voorbanden komen, worden die feitelijk overbelast, zeker bij auto’s met veel vermogen. Verdeel je de krachten - sturen voor, aandrijving achter -, dan zorgt dat in basis voor een mooiere balans en bovenal een verfijnder stuurgevoel.
        Dan moet natuurlijk de rest van het onderstel eveneens kloppen, maar dat doet het in dit geval. En hoe! De GT 86 is wat je noemt een lekker no-nonsens stuurkarretje. Geen hulp van ingewikkelde elektronica, een fancy transmissie of ‘n turbo, maar een zo puur mogelijke auto. Een ultravlieggewicht is het met 1.190 kilogram (in basisuitvoering) niet, maar dankzij het lage zwaartepunt (460 millimeter, 22 mm lager dan dat van een Cayman), de mooie gewichtsverdeling (53 procent voor), de ophanging met dubbele wishbones rondom en de stevig, maar niet té hard afgestelde veren en dempers, voelt de Toyota GT 86 heerlijk lichtvoetig. Súperbijterig is de voorkant niet, maar hij is scherp genoeg heel precies je lijn te kunnen kiezen bij het insturen, mede geholpen door de mooi uitgewogen, communicatieve besturing. Mocht je er toch naast zitten, dan volstaat het om ‘t gas even te liften, waarop de neus onmiddellijk en zeer voorspelbaar naar binnen trekt.
        Blijf je vervolgens nog even van het gaspedaal af en laat je daarmee het gewicht op de voorwielen rusten terwijl je verder instuurt, dan voel je langzaam maar zeker de achterkant losser worden. Even tegensturen en de GT 86 hervindt snel z’n balans. Je kunt echter vlak vóór dat tegenstuurmoment ook het gas er weer opzetten, en dan dwing je de kleine achterwielaandrijver zonder al te veel moeite in een makkelijk beheersbare drift. Wat een prachtbalans. Handelbaar, berekenend en transparant als een zakjapanner!

        Geen kapsones
        Eigenlijk is het chassis zo goed en heb je zoveel grip en controle, dat je snel het gevoel hebt kracht tekort te komen. De 200 pk die de tweeliter levert zijn op zich voldoende, je mist daarentegen vooral trekkracht onderin. Die drift waar we het net over hadden kun je soms nier doorzetten tot het einde van de bocht, omdat de auto ’doodvalt’. Het maximale koppel van 205 Nm komt pas bij 6.400 toeren vrij, wil je dus het maximale uit de motor halen dan moet je er wel wat voor doen en ’m continu tussen de pakweg 5.500 en de maximale 7.450 omwentelingen per minuut houden
        Maar ja, dat draagt ook wel weer bij aan het pure karakter dat deze rijdersauto heeft. Een atmosferische motor is veel ’eerlijker’ dan een geblazen exemplaar; je weet precies wat je kunt verwachten bij een beetje meer of minder gasinput. Jammer alleen dat de lekkere boxerroffel naar onze smaak teveel gedempt is Nu we toch aan het zeuren zijn: het ESP grijpt, zelfs in de sportstand, wel heel rigoureus in, en de kort schakelende zesbak (Subaru Impreza-gevoel) is ’n beetje aan de hakerige kant.
        Dat neemt allemaal niet weg dat de Toyota GT 86 een (h)eerlijke gooi- en smijtauto is, die qua karakter ergens doet denken aan een Mazda MX-5, maar dan stijver, scherper en ’gripperiger’. Een speelauto zonder kapsones, waar je in het weekeinde lekker onbevangen instapt om ’ns een fijn potje te gaan sturen. Hij is het wachten zonder meer waard geweest.





        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

        Comment




        • Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

          Comment




          • Auto55 test de GT-86. Lees hier het volledige verslag.

            Zo stonden we onlangs op het Autosalon van Tokio naar de productieversie van de GT86 te staren, één paleis naast z'n nagenoeg identieke tweelingbroer van Subaru. En vooral, te luisteren naar de filosofie achter het platform, waarin rijplezier centraal staat en de feitelijke prestaties ondergeschikt zijn. Je verwacht het niet van een Japans merk dat zichzelf vooral met rationele producten heeft opgewerkt tot één van de grootste autobouwers. Het is echter de uitwerking van een wens van Akio Toyoda, die in 2009 de scepter over het merk in handen kreeg. Hij wil zelf niet alleen van A naar B geraken, maar amuseert zich in de tussentijd ook graag.

            Comment


            • Comment


              • 86a.jpg
                Dit is het aero pack voor europa?

                Comment


                • jonsibal.com features Jon Sibal's digital automotive art renderings.

                  Comment


                  • Shtevige upgrade. Helaas bijna niet doenbaar in België. 30k + alle mods = €€€€

                    Comment


                    • Video: [www.telegraaf.nl]
                      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                      Comment


                      • Schone trim - de voorkant is er zeker op vooruit gegaan.

                        Comment


                        • :o staat hier eentje in Brugge bij de land rover garage, zal straks ff pics maken. Dacht dat deze maar in september kwam.
                          my ride http://autoforum.be/showthread.php?t=53452

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door teddy Bekijk Berichten
                            :o staat hier eentje in Brugge bij de land rover garage, zal straks ff pics maken. Dacht dat deze maar in september kwam.

                            oh subiet eens gaan zien

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door NVA Bekijk Berichten
                              oh subiet eens gaan zien

                              Is nen BRZ, zwart is ie wel prachtig. Das bij den Desco :p recht over gevagenis.
                              my ride http://autoforum.be/showthread.php?t=53452

                              Comment


                              • foto's hiervan ?
                                2009 KIA Soul - 1980 FIAT 126

                                Comment


                                • hoppa, in Brugge te spotten bij de landrover subaru garage :p



                                  my ride http://autoforum.be/showthread.php?t=53452

                                  Comment


                                  • Wat is je subjectieve indruk irl?
                                    ST Cupra 290 PP - GT86+

                                    Comment







                                    • Vandaag mijn 1ste gt86 tegengekomen.
                                      Ziet er echt niet slecht uit in het echt, alleen de clear achterlichten is niet echt mijn ding.

                                      Comment




                                      • Chris Harris

                                        Comment


                                        • Wegtest van Top Gear Mag. score: 17/20

                                          Oorspronkelijk geplaatst door TopGearMagNL
                                          Speelgoed is het, ontzettend leuk speelgoed. Met de GT 86 en de Subaru BRZ is de lichte lol-japanner eindelijk weer terug, en laat Toyota zien dat ze nog altijd méér kunnen dan alleen grijze hokken voor bejaarden en bijtellingstrekkers bouwen. Daar buigen we voor. Diep.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X