Oorspronkelijk geplaatst door Swiftfox
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Toyota GT 86
Collapse
X
-
Vanmorgen 3st. gezien bij de lokale (grote) dealer: Wit parelmoer, zilver en rood. Wat is jullie favoriete kleur?
*Als* er hier binnenkort ene binnenkomt, zal ik er snel een Milltek onder zetten (full sytem, resonated). Mooier visueel (die "motouitlaten" vind ik maar zozo) en klinkt beter zonder overdrijven, en zou ook voor zo'n 12pk en 16Nm extra zorgen, toch drie vliegen in één klap.
+ YouTube Video
+ YouTube Video ST Cupra 290 PP - GT86+
Comment
-
Of het nu een snelle wagen is of niet, en of dit al dan niet belangrijk is voor sommigen dat laat ik allemaal even terzijde liggen...
Ik kan me best heel goed inbeelden dat de handling van die wagen top is maar VOOR MIJ is 205Nm koppel gewoon belachelijk weinig.
Dit extreem lage koppel betekent meteen dat als hij iets of wat vooruit moet, je de wagen in toeren moet gaan jagen en daar ook houden.
Leuk als je zoals in de reclame ELKE bocht wilt driften maar in het dagdagelijkse leven (waar maar 1 op 100 ofzo kan driften en het dan ook nog effectief gaat doen) zal dit serieus tegenvallen...
Gevolg? Daar zit je dan in je supercoole uitziende sportwagen, die zowel links als rechts voorbijgereden wordt door Fiat Panda's en Nissan Leafkes... en als het tegenzit ook nog door een caminootje met waterkoeling die op het fietspad scheurt (sorry voor de overdreven vergelijking, maar you get the point)
Dus als je dan in het gewone verkeer vlot wilt rijden, dan moet je op de pk's gaan rijden die helemaal achterin liggen; gevolg: véél te hoge snelheden voor op de baan.
(Vergelijk het met een 600cc racemachine, is snel, maar je moet altijd snel rijden om aan het vermogen te kunnen. Dit is leuk voor zolang het duurt... op een gegeven moment wil je 'gewoon' rijden en dan ga je spijtig genoeg merken dat het tegenvalt...)
Als tracktoy zal je dan weer wel héél veel plezier aan deze wagen kunnen beleven!
Comment
-
Nee daarmee dat ik ook zei dat het 'voor mij' te weinig koppel is.
Alles hangt er van af van wat je 'gewoon' bent eh. Ga je van een 125cc naar een 600cc, dan is het een bom. Rij je al met een 750cc dan ben je teleurgesteld en als je upgrade naar een 1000cc, dan ben je blij. (om even bij de motorvergelijking te blijven).
Comment
-
Krikke, gij zit nog in de carussel "meer vermogen is beter". En pas op, dat kan heel leuk zijn hé. Mijn autokameraden die rijden allemaal met (veel) straffer spul rond en die zouden ook nooit een GT86 willen.
Het zijn twee verschillende filosofien. Voor mezelf, die meestal met het verkeer mee rijdt en niet iedereen voorbij wilt steken*, is dat vooral ambetant om zich niet te laten verleiden door "eventjes" het koppel aan te spreken.
Op het amerikaanse ft86club zijn er twee intressante demografische polls. Ene voor leeftijd. Daar zijn het vooral 20-25 jarigen die de FRS/BRZ kopen, maar tot enige verbazing neemt het aantal gebruikers niet zo sterk af als men zou denken als je hoger gaat in de leeftijd. De andere is misschien nog intressanter, daar vroegen ze hoe veel pk je vorige auto heeft. En daar zie je niet wat je nogmaal verwacht, dat men van minder krachtige auto's upgrade doet. Alles van 100 tot 1000pk is gerepresenteerd, en opvallende veel die van 400-600pk naar dit autootje "downgraden". Gewoon omdat ze hun PK kick hebben gehad, en nu een anders soort "sportiviteit" zochten.
Voor het geld van een jonge GT86 kan ik hier ook een projectje (bv. Evo VIII) met pakweg 700pk kopen (leve de PK-geile plattelandszweden).... maar dat spreekt mij helemaal niet aan
(* ik heb mijn leut het liefts als er *niemand* in mijn buurt rijdt)ST Cupra 290 PP - GT86+
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door GeeZer Bekijk Berichtenof je schakelt gewoon terug als je het vermogen nodig hebt
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk BerichtenHuh, kan dat???
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Yax Bekijk BerichtenHet kan maar het is wel vermoeiend ze. Linker been bewegen, rechter hand bewegen,... pfff Het is niet omdat je in een sportwagen zit dat je ook zelf aan sport moet doen héden borre
"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
"Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "
Int3x0r
Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door -krikke- Bekijk BerichtenOf het nu een snelle wagen is of niet, en of dit al dan niet belangrijk is voor sommigen dat laat ik allemaal even terzijde liggen...
Ik kan me best heel goed inbeelden dat de handling van die wagen top is maar VOOR MIJ is 205Nm koppel gewoon belachelijk weinig.
Dit extreem lage koppel betekent meteen dat als hij iets of wat vooruit moet, je de wagen in toeren moet gaan jagen en daar ook houden.
Leuk als je zoals in de reclame ELKE bocht wilt driften maar in het dagdagelijkse leven (waar maar 1 op 100 ofzo kan driften en het dan ook nog effectief gaat doen) zal dit serieus tegenvallen...
Gevolg? Daar zit je dan in je supercoole uitziende sportwagen, die zowel links als rechts voorbijgereden wordt door Fiat Panda's en Nissan Leafkes... en als het tegenzit ook nog door een caminootje met waterkoeling die op het fietspad scheurt (sorry voor de overdreven vergelijking, maar you get the point)
Dus als je dan in het gewone verkeer vlot wilt rijden, dan moet je op de pk's gaan rijden die helemaal achterin liggen; gevolg: véél te hoge snelheden voor op de baan.
(Vergelijk het met een 600cc racemachine, is snel, maar je moet altijd snel rijden om aan het vermogen te kunnen. Dit is leuk voor zolang het duurt... op een gegeven moment wil je 'gewoon' rijden en dan ga je spijtig genoeg merken dat het tegenvalt...)
Als tracktoy zal je dan weer wel héél veel plezier aan deze wagen kunnen beleven!
Comment
-
@Onehp
Goh ik vind van mezelf niet dat ik in de PK carrousel zit hoor.
Ik heb niet de luxe om 3 wagens te kopen (gewone, sportkar en trackcar) dus ik probeer zoveel mogelijk te combineren. Voor mij telt de algemene value die een wagen me kan bieden... De GT86 zou mij enkel trackfun bieden...
Die wagen gebruiken voor 85% van mijn kilometers (werk) zou me serieus storen omdat hij ondergemotoriseerd is. Wil je vlot rijden, dan ben je verplicht om sportief te rijden. Wil je sportief rijden, dan is hij venijning en moet je kunnen rijden zodat je de wagen met zijn speels karakter de baas kunt indien hij 'te speels' wordt. Daar ik geen piloot ben en dus zeker geen drifter, zegt het karakter van die wagen me niks. In reviews is iedereen vol lof en natuurlijk gaat 80% van de mensen er van uit dat ze Ken Block himself zijn na het aanschouwen van zulks leuk rijgedrag. De realiteit is echter totaal anders met als gevolg dat misschien slechts 5% van de potentiele kopers die wagen ook effectief kunnen rijden en sturen zoals waarvoor hij gemaakt/ontworpen is.
Dat er mensen zijn die 'downgraden' omdat ze hun pk's gehad hebben, kan ik wel begrijpen... pk's alleen is ook niks. Maar zoals eerder gezegd zoek ik een allround auto die reserve heeft waarmee je gewoon kunt doorrijden zonder constant te moeten schakelen. Qua baanligging ben ik me er na 35 jaar wel van bewust dat ik zeker geen Gymkhana skills heb, dus ZO speels moet hij dan ook weer niet zijn... Wil je met de GT86 'uitpakken' dan moet je verdekke van goede huize komen of je hangt de kortste keren tegen de vangrail.
Geef mij maar iets meer reserve in vermogen MAAR met een beestachtige grip/baanligging... ik zal meer fun hebben dan in een auto die je al tegen 65km scheef kunt zetten (en hopelijk terug recht krijgt of anders is het al game over)... En dan praat je nog niet over situaties bij nat wegdek...
Ik denk dat de BRZ/FRS/GT86 als geroepen komt voor de carrossiers en de onderdelenverkoop van Toyota/Subaru. De verzekeraars zullen hem minder populair vinden
Comment
-
Ik heb met een GT86 gereden op nat wegdek en deze bracht mij geen enkele maal in gevaar. Alle rijhulpsystemen stonden wel aan.
Maar met alles af zal je inderdaad een goede piloot mogen zijn om de wagen ten volle te benutten.2005 Citroën C2 1.4 HDI VTR
2009 VW Scirocco 1.4 TSI DSG
2014 Opel Astra OPC
2015 Audi TT TDI S-Line
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Yax Bekijk BerichtenHet is niet omdat je in een sportwagen zit dat je ook zelf aan sport moet doen hé
Comment
-
Ik begrijp de commentaar van Krikke wel en kan je ook volgen in je betoog, maar de reclame en die filmpkes op internet geven ook wel wat een vertekend beeld van de GT86. Hij is zeker goed te driften maar het is niet dat je elke bocht scheef doorgaat. Met tractiecontrole aan moet je wel al wreed doen om hem uit zijn baan te krijgen, ook op natte ondergrond. Heeft echt wel een goede gripgrens. Heb hem al in verschillende omstandigheden getest, ook op nat, maar een Ken Block wordt je er niet spontaan van en zolang je de tractie controle aanhoudt en geen idiote dingen doet, kan een onervaren chauffeur deze zonder problemen sportief rijden.
Comment
-
@ krikke.
Ok, ik begrijp je redenering. Jij wilt comfort, en daarom wil je koppel, want anders moet je toeren maken.
Zelf doe ik nu niet zoveel kilometers meer, en als ik autorijd wil ik graag dat dat plezant is en daar wil ik best wat voor "sporten". Het leuke aan autorijden, als dat nog bestaat, is voor de kunst van het rijden zelf, vooruitziend, anticiperen, etc. en bijkomend u "instrument" goed te beheersen, zodat je weet wat ie kan en niet kan.
De GT86 lijkt me gewoon een heel fijn instrument, en ik zal mijn rijden wel daaraan aanpassen. Trouwens, zo makkelijk gaat dat ding niet scheef hoor, in de grond rijdt dat juist heel stabiel en voor een beetje "vlot" te rijden hoef je echt niet tot de gripgrens te gaan. Maar ga je ervoor, 10/10 zoals dat heet, dan gaat dat ook prima... dwars als je wilt, anders niet.
En je hebt gelijk, de meeste die hem kopen, of veel straffer gewoon zijn, hebben de skills niet... bv.
http://www.youtube.com/watch?v=WAeleZm6lAY
http://www.youtube.com/watch?v=UYSc3ACRWNI
Maar voor mij is de GT86 dan ook echt de bedoeling daar mee te rijden zoals het bedoeld is. Waar, wanneer etc is natuurlijk een grote verantwoordelijkheid die ik niet licht op neem en dat zal niet vaak voorkomen dat het verantwoord is dwars te gaan in het droge. In de regen en de winter daarentegen....
Mijn huidige (en vorige) wagen is FWD omdat ik "verantwoordelijk" wou doen en niet meer ging "spelen", maar de realiteit is dat ik dat gewoon mis om zelf de sliphoek van de achteras te kunnen "sturen", dat is gewoon een hele extra dimensie die ik nu toch wel mis. En als dat mogelijk is aan lagere snelheden en met goede controle ("good handling"), dan lijkt mij dat pico bello.
Als ik een verzekeraar zou zijn, dat zou een evo toch veel meer kosten, je kunt daar gewoon zo snel mee rijden dat als het misgaat, dan gaat het goed mis Mn omnium verzekering zal trouwens ongeveer 350€/jaar zijn de eerste 2 jaar, daarna ongeveer het dubbele. Rijbelasting 190€. Blijkbaar hebben ze er vertrouwen in (mij?)ST Cupra 290 PP - GT86+
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Onehp Bekijk BerichtenVanmorgen 3st. gezien bij de lokale (grote) dealer: Wit parelmoer, zilver en rood. Wat is jullie favoriete kleur?
Comment
-
Rood! Toch zeker als het maar keuze is uit die 3 kleuren en we bv. geen oranje meetellen.
Onehp, uw visie op autorijden staat mij wel aan.
Nog zo die laatste van de ware petrolheads die wilt werken in een auto en daarvoor beloond wilt worden. Die wilt rijden rijden ipv puur snelheid maken.
Helaas zijn er weinigen die die visie nog delen tegenwoordig. Tegenwoordig moet het allemaal vanzelf gaan en ze moeten allemaal bliksemsnel gaan voor zo weinig mogelijk inspanning en gigantisch veel grip hebben. Imho is dat allemaal overrated. Een kar met vrij weinig grip waarbij je bij de les moet zijn, die je moet pushen om er het ware rijplezier uit te halen en die je bij het nekvel moet pakken om hard te gaan... DAT is het voor mij
Dat van 'RWD is een extra dimensie' snap ik ook perfect. Toekomstige opvolger van de MX-5 moet opnieuw RWD zijn. Eens je het gehad hebt zal je in een FWD altijd blijven denken 'had ik toch maar...'. Laat ik nu met een MX-5 NA ook een auto hebben die voldoet aan bovenstaande beschrijving, dan wordt de lijst van mogelijke opvolgers ineens zéér klein. Dat autootje is indertijd gemaakt met die kernwaarden en dat is nu anno 2013 nog altijd dikke fun. Ergens zie ik de GT86 wel als dé opvolger van de MX-5 maar dan met dak dicht. Al heeft Honda tussenin natuurlijk de S2000 gemaakt en dat is ook niet min
Daarna gaat het al echt richting hardcore speelgoed à la Elise, Speedster en zelfs Caterham enz. maar ik weet niet of we die nog onder echt volwaardige auto's kunnen categoriseren als je snapt wat ik bedoel?
Comment
Comment