Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Toyota GT 86

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Het gaat puur om de feeling dat je hebt met de wagen.



    Vanaf 2:00 tot 3:10 somt het op.

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door erik219 Bekijk Berichten
      Dat was nu juist mijn punt: ik met minder goed materiaal (winterbanden tov circuitbanden!!) en minder ervaring bleef een betere (banden + 'Sportief' !) wagen makkelijk bij en ging er zelfs over... Zo snel kan die GT86 dan niet zijn... is het net niet de bedoeling van een sportwagen SNEL te zijn...?
      Tof als je met je "sportwagen" met circuitbanden naar een trackday gaat en door 90% wordt voorbij gevlamd... Ik zou daar weinig plezier aan beleven (ik had trouwens de dag van mn leven en dat met dieselsound )

      Ligt misschien aan mij, maar ik vind de positionering van die wagen op nougatbollen trekken... te weinig praktisch als daily, te zwak voor op circuit... Hadden ze daar een turbo op gezwierd en %100pk, had hij bakken minder kritiek gekregen...
      Voor dat geld koop je nu gewoon een Megane RS of Astra OPC en dan heb je pas een kar waar je fun mee hebt...

      PS: de 123d is een verdomd snelle auto, velen mispakken zich eraan. Ben al eens een S5 makkelijk voorgebleven bij't optrekken maar enkel omdat die zich verslikte in zn start... Maar een Evo-6...? Dat lijkt me straf Maar wel goed dat ik dat aan den toog kan verklaren nu
      Het feit dat ik met mijn Saab cabrio (niet meteen de meeste sportieve van de hoop) een BMW 3-reeks achter mij laat in het betere bochtenwerk: zegt dat iets over de auto's in kwestie, of eerder iets over (het gebrek aan voorzichtigheid van) de chauffeur?

      Als BMW-rijder zou net jij moeten weten dat een niet-turbo benzine fijner rijdt. Die lineaire ontplooiing is fantastisch tijdens het rijden. Al werkt ze alleen goed bij de 6-cilinders, de BMW 4-cilinders doen zonder turbo niet echt veel (behalve lawaai maken). Spijtig dat ook BMW nu niet anders meer kan dan overal een turbo op te vijzen.
      Last edited by ; 25/05/2013, 23:12. Reden: Spelfout

      Comment


      • Het is een ding zeggen dat de GT86 "is niet voor mij" en "ik zou graag een snellere versie". Het is een ander te zeggen "de GT86 is te traag", met daarbij de onderliggende gedachte, "de ingenieurs hebben hun doelstellinge niet bereikt". Dan heeft men de bedoeling van de auto niet begrepen.

        Ik bedoel, bekijk deze discussie, als een persoon van zichzelf vind dat ie een beetje goed kan rijden dan wordt dat een beetje scheef bekeken, maar autos worden continue en schaamteloos vergeleken van welke de snelste is, alsof DAT geen haantje de voorste gedrag is?? Waar is de relevantie? Dat zit dus echt diep he, dat idee dat "de sportauto die ik koop moet sneller zijn dan de "andere" die ik niet koop". En dat is nu net waar de GT86 tegenin gaat.

        Het gaat om plezier, inzoverre dat dat mogelijk is op de openbare weg. Niet wie de snelste is op circuit, niet wie het meest PK heeft, niet wie het snelste is bij het rode licht. Die dingen kunnen mij niet schelen, en als ik met mijn maten wil zien wie de snelste is gaan we wel een avondje karten hoor...

        En zeg nu niet dat men geen plezier kan hebben op de openbare weg zonder de wet te overtreden, waar zijn we anders mee bezig, al die auto's die op "rijplezier" worden verkocht? Tis een beetje de keizer zonder kleren, rijplezier terwijl ge quasi constant in de file staat zeker? Dan weet ik in ieder geval dat ik meer plezier heb met naar mijn werk te fietsen...
        ST Cupra 290 PP - GT86+

        Comment


        • het voordeel van traag is volgens mij dat het gemakkelijker en veiliger is om op de limiet te rijden. Dat is het leuke aan een gt86, ge kunt er als beginneling mee spelen en leren rijden. Misschien dat dat indruist tegen wat een sportwagen zou moeten doen, maar het is wel leuk. Je verlegt de grens naar beneden en maakt hem breder omdat het plezant is op de grens te rijden.
          Mijn swift zwiept af en toe ook wel eens met zijn kont, redelijk vlug al, bij 30 km/h op een rotonde bv als ge hem wat duwt. Ik vind dat persoonlijk heel vermakelijk en is vrij makkelijk te vangen want ge hebt veel tijd en als het mis gaat staat ge zo weer stil omdat ge toch maar traag gaat. Zou persoonlijk geen auto meer willen die dat niet doet want het is net dat wat mij als liefhebber aanspreekt in een auto, veel meer dan hoe het uitziet of hoe hard het gaat. Ik juich de gt86 dan ook enorm toe.
          In het dagelijkse verkeer is koppel idd nog wel leuk, maar komt niet in de buurt van een goed chassis. Als dat laatste u niet interesseert heeft een gt86 wel idd niet echt veel te bieden.

          Comment


          • Interessante en beste leuke discussies hier. Al worden er hier en daar dingen door mekaar gehaald. Het spreekt voor zich dat je op een circuit niet kan gaan zeggen: mijn zogezegd tragere auto bleek sneller dan die zogezegd snellere! Je kan een pak Ferrari en GT3 wagens aan met een kar die nog niet tot aan de enkels komt, zelfs als beginnend tracker heb ik dit ooit ondervonden. Een turbo op een "track car" "vijzen" geeft, meestal, geen bal extra genot, rijplezier of een "betere" wagen. Wat wel heel plezant is, is met je 123d door je betere rijkunsten (of minder grote angst ) een wagen uit hogere klasses naar huis rijden. Maar aub verwar dit niet met uitspraken over een wagen. Persoonlijk vind ik deze GT86 qua performantie wel een gemiste kans ! Hou er verder rekening mee dat wil je iets "opvijzen" on track compressors dikwijls veel lineairder af te stellen vallen dan een "turbo".
            Oorspronkelijk geplaatst door erik219 Bekijk Berichten
            eind vorig jaar op een trackday in Zolder was daar ook ne gast met ne GT86...
            Het was een regenachtige dag, zacht van temperatuur (rond de 10%)
            -Hij: GT86 met wet-circuitbanden
            -Ik: stock BMW 123d met mn winterbanden al erop

            OK, de mijne zijn 0-100 tijd is 7 sec, de zijne 7.6 dus in theorie beke sneller in rechte lijn, maar hij had wel aangepaste banden (en ik had geen kloten grip), dus zou je toch verwachten dat hij sneller ging....

            Wat bleek: we zaten vrij kort bij mekaar, in de bochten moest ik zelfs niet onder doen. Bij het uit-accelereren kon ik em voorbij als ik wou, maar wegens opspattend water meestal achter gebleven (wel erover gegaan op het 'lange' recht stuk).

            Ge maakt mij niet wijs dat het 'plezierig' is om door een dieselstoof met slechtere banden (met dramatisch veel onderstuur tot gevolg, gekend bij de 1-serie), en een rijder zonder circuitervaring, te worden ingehaald in uw 'sportwagen'... Om dan maar te zwijgen van de clio RS die ons da allebei voorbij ging...

            Bovendien heb ik een deftige achterbank + plenty of koppel onderin wat de wagen zaaaalig maakt voor dagdagelijks gebruik....

            Ik zie deze wagen niet echt geschikt voor de meesten: niet bruikbaar als daily, op't randje van belachelijk als track car....
            Gemiste kans, vind ik.... Een turbo erop en 300pk, en dan had je al wat deftig machien in handen...
            Last edited by Jokke_vlo; 24/05/2013, 16:32.

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door erik219 Bekijk Berichten
              eind vorig jaar op een trackday in Zolder was daar ook ne gast met ne GT86...
              Het was een regenachtige dag, zacht van temperatuur (rond de 10%)
              -Hij: GT86 met wet-circuitbanden
              -Ik: stock BMW 123d met mn winterbanden al erop

              OK, de mijne zijn 0-100 tijd is 7 sec, de zijne 7.6 dus in theorie beke sneller in rechte lijn, maar hij had wel aangepaste banden (en ik had geen kloten grip), dus zou je toch verwachten dat hij sneller ging....

              Wat bleek: we zaten vrij kort bij mekaar, in de bochten moest ik zelfs niet onder doen. Bij het uit-accelereren kon ik em voorbij als ik wou, maar wegens opspattend water meestal achter gebleven (wel erover gegaan op het 'lange' recht stuk).

              Ge maakt mij niet wijs dat het 'plezierig' is om door een dieselstoof met slechtere banden (met dramatisch veel onderstuur tot gevolg, gekend bij de 1-serie), en een rijder zonder circuitervaring, te worden ingehaald in uw 'sportwagen'... Om dan maar te zwijgen van de clio RS die ons da allebei voorbij ging...

              Bovendien heb ik een deftige achterbank + plenty of koppel onderin wat de wagen zaaaalig maakt voor dagdagelijks gebruik....

              Ik zie deze wagen niet echt geschikt voor de meesten: niet bruikbaar als daily, op't randje van belachelijk als track car....
              Gemiste kans, vind ik.... Een turbo erop en 300pk, en dan had je al wat deftig machien in handen...
              was dat een witte coupé die van u?
              BMW X5 45e

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door GeeZer Bekijk Berichten
                Mijn swift zwiept af en toe ook wel eens met zijn kont, redelijk vlug al, bij 30 km/h op een rotonde bv als ge hem wat duwt. Ik vind dat persoonlijk heel vermakelijk en is vrij makkelijk te vangen want ge hebt veel tijd en als het mis gaat staat ge zo weer stil omdat ge toch maar traag gaat. Zou persoonlijk geen auto meer willen die dat niet doet want het is net dat wat mij als liefhebber aanspreekt in een auto, veel meer dan hoe het uitziet of hoe hard het gaat. .
                Voila! Toffe avatar trouwens
                ST Cupra 290 PP - GT86+

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door GeeZer Bekijk Berichten
                  het voordeel van traag is volgens mij dat het gemakkelijker en veiliger is om op de limiet te rijden. Dat is het leuke aan een gt86, ge kunt er als beginneling mee spelen en leren rijden. Misschien dat dat indruist tegen wat een sportwagen zou moeten doen, maar het is wel leuk. Je verlegt de grens naar beneden en maakt hem breder omdat het plezant is op de grens te rijden.
                  Mijn swift zwiept af en toe ook wel eens met zijn kont, redelijk vlug al, bij 30 km/h op een rotonde bv als ge hem wat duwt. Ik vind dat persoonlijk heel vermakelijk en is vrij makkelijk te vangen want ge hebt veel tijd en als het mis gaat staat ge zo weer stil omdat ge toch maar traag gaat. Zou persoonlijk geen auto meer willen die dat niet doet want het is net dat wat mij als liefhebber aanspreekt in een auto, veel meer dan hoe het uitziet of hoe hard het gaat. Ik juich de gt86 dan ook enorm toe.
                  In het dagelijkse verkeer is koppel idd nog wel leuk, maar komt niet in de buurt van een goed chassis. Als dat laatste u niet interesseert heeft een gt86 wel idd niet echt veel te bieden.
                  Wat je zegt klopt voor de volle 100%!

                  MAAR het is maar wat je verwacht van een auto en hoe je het bekijkt. Wil je fun en plezier zoals jij/jullie het bekijken dan is de GT86 inderdaad een natte en betaalbare droomwagen en daar ga ik zeker geen kritiek op uiten.

                  Langs de andere kant zijn er die het zo bekijken:

                  Het is een wagen waar ze speciaal dunnere bandjes op leggen om hem zo op een geforceerde manier gedeeltelijk die plezante handling te geven. Leg er 245'ers op en hij zal al veel minder plezierig sturen omdat de geleverde kracht te laag is om hem zo speels te maken.

                  Scheef gaan aan lage snelheden? Voor sommigen de max aan speelse handling, voor anderen gewoon een wagen die (te) weinig grip heeft en dus snel uitbreekt. (gewild uitbreken of niet).

                  De vergelijking in het filmpje van Chris Harris met o.a. een Cayman S is er gewoon over naar mijn mening. Je gaat geen auto die ontworpen is om zo doeltreffend mogelijk (lees: snelste tijd) bochten op te eten gaan vergelijken met een wagen die 'speels is bij 60km/h. De Cayman S is bij wijze van spreke een regelrechte 911 rivaal en gemaakt om zo baanvast mogelijk te zijn want een bocht driftend nemen is niet de snelste manier... De Cayman is een scalpel ontworpen om zo efficient mogelijk te sturen. Wie gaat nu zoiets gaan vergelijken met een wagen zoals bv de GT86? Dat zijn bij wijze van spreken twee wagens die thuis horen in twee verschillende werelden.

                  In een vergelijkende test naar performance toe of de strakst sturende wagen zou hij naast de Cayman S ook geen GT86 zetten dus moet hij dat nu ook niet doen als hij wil vergelijken op basis van fun en speelsheid.

                  Dus alles hangt er inderdaad van af van hoe je naar een wagen kijkt, wat je er van verwacht en wat hij voor JOU moet doen.
                  Last edited by ; 24/05/2013, 23:23.

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door kefkie Bekijk Berichten
                    was dat een witte coupé die van u?
                    nope... LeMans Blue met zwarte "janten"

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door erik219 Bekijk Berichten
                      Straf... De 123d remt beter...??? Had ik niet verwacht....
                      Beetje laat antwoord hierop maar kom...

                      Was ook verbaasd toen ik het zag en het 'bewijst' wat men zegt over de zwakke plek van een Evo, namelijk dat de std remmen meer 'bite' mogen hebben...

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door -krikke- Bekijk Berichten

                        Het is een wagen waar ze speciaal dunne bandjes opleggen om hem zo op een geforceerde manier die plezante handling te geven.
                        ...>knip<...
                        De Cayman is een scalpel ontworpen om zo efficient mogelijk te sturen. Wie gaat nu zoiets gaan vergelijken met een wagen zoals bv de GT86? Dat zijn bij wijze van spreken twee wagens die thuis horen in twee verschillende werelden.

                        In een vergelijkende test naar performance toe of de strakst sturende wagen zou hij naast de Cayman S ook geen GT86 zetten dus moet hij dat nu ook niet doen als hij wil vergelijken op basis van fun en speelsheid.

                        Dus alles hangt er inderdaad van af van hoe je naar een wagen kijkt, wat je er van verwacht en wat hij voor JOU moet doen.
                        Goedenavond. We kunnen het eens zijn over de verschillen in preferentie. Prima. Maar ik ben het niet eens met de delen die ik hierboven van je citeer.

                        Heb toch de indruk dat je het "talent" van de GT86 onderschat. Het is meer dan een zomaar een coupe met slappe bandjes die daardoor makkelijk driftjes legt. Bij de ontwikkeling is de GT86 gebenchmarked aan de Cayman. Nee niet het vermogen per se, maar de rijevaring als "sportauto". Het resultaat is een wagen die licht en stijf is en die een erg laag zwaartepunt heeft, ondanks een normale bodemvrijheid. En zeer goed zicht en een prima rijhouding, prima stoelen, etc. Wat je daarvan merkt tijdens het rijden is dat de wagen echt wel scherp rijdt zeker als je denkt dat er "slappe bandjes" onder liggen, en dat terwijl de ophanging niet zo hard is zoals je zou denken van de reacties aan het stuur. De auto heeft dan ook meer grip dan je initieel zou denken, en dat komt puur door het talent van het onderstel. Of zoals ze zeggen, de auto is in balans. En dat is niet enkel onder/overstuur, maar alles: besturing, ophanging, vermogen, remmen etc. Het is een geheel. Een plezant geheel.

                        En inderdaad, leg je op de 86 straffe bandjes, dan blijft de wegligging weerom een stuk scherper, en wordt hij echt een stuk sneller op circuit. Het probleem is dan enkel dat er een onbalans ontstaat, zoals je ook al schreef: vermogensgewijs en minder speels. En dan kun je beginnen upgraden tot alles weer in balans komt. Dan had je mss beter direct een Cayman S gekocht. Of een 200sx driftauto...

                        En ja, de gemiddelde Cayman (op 19-20") is idd een stuk scherper met meer grip, maar dat is niet per dat wat de Cayman kenmerkt. Een basis Cayman op 17 duims bandjes (987 2.7) wordt door "kenners" vaak gezien al de plezantste versie voor op straat, juist omdat er meer aanpasbaarheid in het onderstel zit, en omdat je de motor lekker kan uitwringen zonder al te snel in grote problemen te komen. Laat dat nu net het recept zijn van de GT86, enkel net ietsje trager...

                        En ja, de rijervaring in de GT86 doet mij het meest denken aan een 986 Boxster met sper die ik lang geleden in de regen over Zolder mocht jakkeren en waar ie veel beter "reed" dan ik (en al de aanwezigen) konden vermoeden. Stabiel, vertrouweningevend, en toch speels. Heb sindsdien al een behoorslijk aantal "snellere" wagens mogen rijden, maar dit is nog steeds een van mijn beste herinneringen. Idem met de GT86, het rijdt gewoon beter dan je initieel verwacht en ik zie de GT86 als de moderne incarnatie daarvan. De hype errond heeft echter een heleboel mensen op het verkeerde been gezet, want ze verwachten iets dat weerom sneller, en sneller, en sneller, en... was.
                        - Die Boxster had toen een vergelijkbaar "probleem" als we nu discuteren, is het een echte Porsche met maar 204pk? Maar sinds ik er effectief mee gereden hab wist ik het antwoord wel. Zelfs al is het kappersauto-imago gebleven, maar dat wil niet zeggen dat de auto geen talent heeft...
                        - Velen die de 86 gereden hebben maken de vergelijking ook met de 944, een moderne opvolger van een "budget Porsche". En de E30, volgens sommigen de puurste BMW tot nu (originele M3 had een vergelijkbaar gewicht/vermogen, trouwens). Er bestaan slechtere referenties.

                        Nu ja. Zoals gezegd, het is een niet mainstream voorkeur om voor het GT86 concept te kiezen, mijn punt was dus, er is meer aan de hand dan de zoveelste auto maar dan met wat minder grip zodat ie plezanter is... tis niet omdat je crappy bandjes onder je Renault Wind zet, dat het daarom een lieveling wordt van de pers, nee die auto wordt enkel nog minder sportwagen

                        Ik geef toe, ik ben een beetje fanboj, maar ik houd ook van "one man philosophy" autos...
                        Last edited by Onehp; 25/05/2013, 00:16.
                        ST Cupra 290 PP - GT86+

                        Comment


                        • Ik heb met mijn standaard 118D op runflatbanden een GT86 voorbijgestoken op de ring...

                          Let the game begin...
                          2018 BMW M2 LCI - Mperformance exhaust/diffusor/spoiler

                          Comment


                          • Oh boy. Here we go again.

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk Berichten
                              Oh boy. Here we go again.
                              LOL!

                              Laten we het er gewoon op houden dat we het oneens kunnen zijn en hierbij mekaars visie alsnog kunnen respecteren.

                              Comment


                              • Voor alle duidelijkheid, was maar om te lachen he.
                                Steek een betere chauffeur in de GT en hij rijdt mij zo los.

                                Dat gezegd zijnde, zonder ermee gereden te hebben, het concept van deze GT86 spreekt me aan.
                                Ik ben fan!
                                2018 BMW M2 LCI - Mperformance exhaust/diffusor/spoiler

                                Comment


                                • Apropos ring, goed onderstel en goede rijder, hier een videooke van Dale in een voor de ring aangepaste set-up (ong. 220pk). Enjoy!
                                  + YouTube Video
                                  ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.


                                  Als eigenaar die maar af en toe de ring doet, kan je ipv je straatauto in een circuitbak te toveren, deze gewoon huren bij rent4ring...
                                  Last edited by Onehp; 25/05/2013, 08:47.
                                  ST Cupra 290 PP - GT86+

                                  Comment


                                  • ^Knap gereden.

                                    Comment


                                    • gisteren eens een kleine toer mee gedaan en op de kleine baantjes is het inderdaad een leuke auto, vanaf ik op een snelweg was miste ik toch de merc. Voor mij zeker niet geschikt als daily use aangezien ik veel snelweg km's doe en tijdens de werkdagen dus geen fun maar comfort wil onderweg.
                                      lets have some more member berries

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door Doa Bekijk Berichten
                                        gisteren eens een kleine toer mee gedaan en op de kleine baantjes is het inderdaad een leuke auto, vanaf ik op een snelweg was miste ik toch de merc. Voor mij zeker niet geschikt als daily use aangezien ik veel snelweg km's doe en tijdens de werkdagen dus geen fun maar comfort wil onderweg.
                                        hoeveel toeren draait hij ongeveer bij 120?

                                        Comment


                                        • de GT86? ik zat in 5de op iets meer dan 3000 toeren bij 130km/h wat op zich voor een benzine niet abnormaal is, probleem is dat ik gewoon voelde dat de wagen veel te veel tekort kwam wanneer ik gas wilde bijgeven om in te halen waardoor ik na een tijdje in 4de bleef rijden aan zo'n 5000 toeren. leuk op een zondagse rit, na een drukke werkdag niet zo.
                                          ik vraag me ook af wat dat lampje is die begint te flikkeren als je over de 7000 toeren gaat
                                          lets have some more member berries

                                          Comment

                                          Working...
                                          X