Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Donkervoort D8 GTO
Collapse
X
-
Donkervoort D8 GTO eerste cijfers en productiestart.
De ontwikkeling gaat altijd door bij deze kleine Nederlandse supercar-fabrikant.
Inmiddels heeft de motor een cilinder meer, heftig vermogen en is de D8 GTO een van de snelst accelererende auto’s op onze aardkloot.
Het kan haast ook niet anders.
In het vederlichte Donkervoort-chassis hebben de techneuten de vijfcilinder turbo uit de Audi RS3/TT-RS gehangen.
Hang daar een willekeurige versnellingsbak achter (vijfbak in dit geval) en je hebt een kanonskogel.
Is dat niet snel genoeg dan biedt Donkervoort ook nog een mogelijkheid aan je vermogen naar 400 pk te upgraden.
Alle tests zijn tot nu toe uitgevoerd met de langzaamste 340 pk variant.
Die spurt in 3 seconden van 0-100 km/u, zes seconden later zit je op 200 km/u.
In totaal accelereer je dus naar 200 km/u in de tijd dat een gemiddelde 14%-bijteller amper de 100 km/u passeert.
In totaal dus 340 pk en 450 Nm, 700 kg, tankinhoud van 50 liter, brandstofverbruik van 10-12 liter op 100 km en top van 255 km/u.
Leuk tweezitter speeltje.
Er schijnen overigens nog maar 6 van de 25 Donky’s niet gereserveerd te zijn.
De productie start nu.
Comment
-
Eerste resultaten en productiestart D8 GTO 12 Augustus 2012
Sinds de Sneak Preview van de D8 GTO in december van afgelopen jaar heeft de verdere ontwikkeling van het nieuwste Donkervoort model zeker niet stilgestaan.
Ondanks het geringe nieuws rondom de D8 GTO sinds die tijd zijn er inmiddels 19 van de 25 Premium GTO’s gereserveerd.
Voorlopige testresultaten
De D8 GTO is alweer vele maanden bij Audi AG (quattro GmbH) en R. Bosch GmbH voor grondig testwerk.
Uit deze tests zijn ook al enkele – voorlopige – resultaten gekomen. De acceleratie van 100 naar 200 km/u doet de D8 GTO bijvoorbeeld in slechts 6,1 seconde.
Daarmee behoort deze Donkervoort tot één van de snelst accelereerde sportauto’s van dit moment. En dat met de ‘standaard’ motor (340 pk) !
Volgende stappen
Volgend op bovengenoemde positieve resultaten zijn de keuringen ten behoeve van de officiële Europese klein-serie typegoedkeuring van start gegaan.
Parallel hieraan wordt gewerkt aan een andere belangrijke ontwikkeling, namelijk de verplichte inbraakpreventie (Wegfahrsperre) in de GTO ; een uiterst geheim proces die via een door VW/Audi ingeschakelde instantie zal worden verricht.
In september hoopt Donkervoort/quattro GmbH de testen met de GTO op de Nardò Ring (VW/Porsche testcircuit) in Italië af te kunnen sluiten.
Productie D8 GTO begonnen
Tevens is in de fabriek in Lelystad de productie van de eerste serie D8 GTO’s van start gegaan. Daarmee verloopt alles nog altijd volgens de oorspronkelijke planning en zal in het najaar de officiële (pers)introductie volgen.
Comment
-
Donkervoort D8 GTO blijkt nog sneller dan verwacht 7 Oktober 2012
Finale-testen op Nardò Ring (I) zeer succesvol afgerond
Na de sneak preview van de D8 GTO in december 2011 zijn inmiddels 9 maanden van intensief testwerk verstreken.
Voor de finale-testen van de GTO toog het Donkervoort Ontwikkelingsteam naar de Italiaanse Nardò Ring.
De D8 GTO maakt gebruik van één van de meest sportieve (handgebouwde) motoren uit het Audi-programma; de R5 TFSI motor waarmee onder meer de Audi RS3 en Audi TTRS uitgevoerd worden.
Zoals bekend maakt Audi sportieve automobielen van zeer hoge kwaliteit, waardoor zij ook van hun partners, waaronder Donkervoort, een hoge kwaliteit eisen.
De testen in Nardò zouden dan ook dit kwaliteitsniveau van de D8 GTO moeten aantonen.
Nardò Ring, Italië
De Nardò Ring – eigendom van Porsche Engineering GmbH – is een zeer geliefd testcircuit voor vrijwel alle (sport-) autofabrikanten.
Nardò ligt op het zuidelijkste puntje van Italië en is daardoor verzekerd van zeer warm en zonnig weer (zo lagen de temperaturen tijdens de Donkervoort testdagen rond 32 C°).
Ideaal dus om de auto op temperatuurbestendigheid te testen.
Buiten het zeer stabiele en warme klimaat beschikt Nardò ook over de meest uiteenlopende testcircuits.
Zo is er een 4-baans cirkel van 13.5 km lang waarop snelheden van boven de 300km/h kunnen worden gereden, een racecircuit die enige gelijkenis vertoont met de befaamde Duitse Nürburgring, vele banen met allerhande plaveisel van asfalt, gravel, kinderhoofdjes, en een zandbaan voor rem/wegligging en tractie testwerk.
Het is dan ook niet verwonderlijk dat Donkervoort tijdens haar testdagen vele andere (gecamoufleerde) prototypen van collega (sport-)automobielfabrikanten tegenkwam.
De D8 GTO verkeerde dan ook in goed gezelschap om te laten zien wat ze waard was!
Planning
Gepland was om de eerste 2 à 3 dagen te gebruiken voor de Audi gerelateerde testen.
Hierop volgend zou worden getest ten behoeve van de Europese homologatie eisen en als mogelijke toegift nog een laatste dag met een endurance test om onder zeer zware omstandigheden het uiterste uit de GTO te halen.
Eventuele zwakke plekken zouden in de dagen daarop nog verbeterd en getest kunnen worden.
Het totale testwerk zou daarmee in totaal een week in beslag nemen.
Testdagen boven verwachting
De eerste testdag werd afgetrapt met de hoge snelheidsbaan, waar gedurende meerdere rondes topsnelheid gereden moest worden.
Direct hierna werd de GTO in een ommuurde ruimte geplaatst om hier – met de motor uit – gedurende 45 minuten verder op te warmen.
Eenzelfde procedure gold voor de acceleratieproeven, de stationair-proeven en de circuitrondes op racesnelheid op het heetste en koudste gedeelte van de dag.
De GTO gaf geen krimp; al op de eerste dag werden alle temperatuurtesten met succes afgesloten!
Na de Europese homologatie-eisen, die op dag twee uitgevoerd werden, zag het Donkervoort Ontwikkelingsteam vooral uit naar de resultaten van de ruim twee-uur-durende endurance (race simulatie) test op het circuit op dag drie.
Hoe zou de GTO dit, onder de hoge temperaturen doorstaan en zou er nog verbeterd kunnen worden?
Ook deze endurance test verliep buitengewoon voorspoedig.
Na enkele verbeteringen aan de wielophangingsafstelling te hebben aangebracht konden de tijden, gedurende 2 uur vrijwel continu rijden, ronde na ronde scherper gezet worden.
Uiteindelijk werd een snelste rondetijd van ong. 2 min 29 geklokt.
Een tijd welke menig testcoureur van de aanwezige concullega’s de wenkbrauwen deed fronsen wanneer dit met de eigen tijden werd vergeleken.
Uiteindelijk nam het Donkervoort team twee dagen eerder dan gepland met een voldaan en trots gevoel afscheid van de Nardò Ring en richtte zich weer huiswaarts.
Met deze prachtige resultaten en laatste verbeteringen liggen de kwaliteit en de prestaties van de nieuwe GTO daarmee definitief vast.
Testresultaten
0-100 km/h : Standaard 340 pk 3.3 sec – Premium 380 pk 2.8 sec
0-200 km/h : Standaard 340 pk 9.4 sec. - Premium 380 pk 8.6 sec.
Topsnelheid : Standaard 340 pk 255 km/h- Premium 380 pk 270 km/h
Snelste rondecircuit : 2m 29,8sec
Comment
-
Pan-Europese homologatie voor Donkervoort D8 GTO 11 Maart 2013
Donkervoort verkrijgt nieuwe Europese kleine serie-typegoedkeuring
Met gepaste trots mag Donkervoort Automobielen de nieuwe D8 GTO officieel ‘loslaten’ over geheel Europa en daarbuiten; de nieuwste Donkervoort telg heeft de nieuwe Europese kleine serie-typegoedkeuring weten te behalen.
Deze wordt niet alleen in alle Europese lidstaten geaccepteerd, maar ook in Zwitserland, Rusland en de Golfstaten.
Met ondersteuning van Audi AG (quattro GmbH), Donkervoorts vaste partner op het gebied van motoren, en Bosch AG heeft Donkervoort deze nieuwe European Community Small Series Type Approval (ECSSTA) verkregen.
Niet alleen garandeert de goedkeuring nog hogere (technische) kwaliteitsnormen aan de auto, maar het geeft Donkervoort tevens toegang tot nieuwe markten in bijvoorbeeld Oost-Europa.
In het verleden bestond nog altijd een mogelijkheid voor elke Europese lidstaat om een auto, ondanks een Europese kleine serie-typegoedkeuring, alsnog individueel te keuren.
In de praktijk kwam dit neer op een individuele typegoedkeuring in iedere lidstaat ; niet alleen een tijdrovende, maar ook een kostbare aangelegenheid.
Binnen de Europese Unie werd echter recentelijk een nieuw akkoord bereikt over de (aangescherpte) eisen waaraan een auto met een nieuwe Europese kleine serie-typegoedkeuring moet voldoen.
Deze nieuwe typegoedkeuring moet dan ook door alle EU-lidstaten worden geaccepteerd.
Deze grote verandering in de Europese wetgeving maakt de individuele typegoedkeuring per land overbodig.
Dankzij het behalen van de nieuwe European Community Small Series Type Approval (ECSSTA) behoort een complex en kostbaar homologatie-traject daarmee tot het verleden.
“De Europese kleine serie-typegoedkeuring geeft ons de mogelijkheid en vrijheid om verder te kunnen bouwen aan de voor ons zeer belangrijke export markten (red. bijna 70% van de verkochte Donkervoorts worden geëxporteerd)”, zegt Joop Donkervoort, oprichter van het sinds 1978 bestaande merk.
“Wederom zijn wij Audi AG bijzonder dankbaar voor hun fantastische ondersteuning gedurende het gehele ontwikkelingsproces rondom de GTO.”
Met het behalen van de Europese kleine serie-typegoedkeuring komt ook de officiële introductie van de D8 GTO snel dichterbij; de internationale introductie staat gepland voor dit voorjaar.
In die periode zullen ook de eerste Premium GTO’s aan hun nieuwe eigenaren worden afgeleverd.
Deze inmiddels vrijwel uitverkochte gelimiteerde serie van de eerste 25 full-options uitgevoerde GTO’s gaat vooraf aan de ‘normale’ productie GTO, welke vanaf 2014 zullen worden geleverd.
Verdere details volgen bij de officiële introductie in april/mei van dit jaar.
Comment
-
Officiële introductie Donkervoort D8 GTO van start. (17 Mei 2013)
Met de nieuwe Europese kleine serie-typegoedkeuring op zak en de productie van de D8 GTO in volle gang, is in de afgelopen weken ook de (pers)introductie officiële van start gegaan.
De komende tijd zal Donkervoort de genodigde nationale en internationale pers verwelkomen in Lelystad voor de eerste kennismaking met de GTO.
Houdt u de bekende (inter)nationale automagazines, televisieprogramma’s en radioshows dus goed in de gaten !
Vanzelfsprekend houden wij u van alle belangrijke ontwikkelingen op de hoogte.
Graag geven wij u voor die tijd alvast een eerste blik op de D8 GTO inclusief dak.
Veel aandacht is hierbij geschonken aan de continuering van de typisch Donkervoort-bekende styling elementen.
Bovendien bevat het nieuwe dak tal van nieuwe features, geheel in lijn met het extreme prestatieniveau van de GTO.
Comment
-
-
De met Intrax 4-Weg Black Titan ARC® uitgeruste Donkervoort D8 GTO is geïntroduceerd (23.05.2013)
De liefhebbers hebben er met spanning naar uitgekeken.
Maar, hij is er! Na twee-en-een-half jaar ontwikkelen heeft Donkervoort Automobielen uit Lelystad – in nauwe samenwerking met Audi Quattro Gmbh en INtrax Suspension – de volgende generatie open sportwagens gepresenteerd: de Donkervoort D8 GTO.
Een combinatie van prachtige vormgeving, het allerlaatste in autotechniek en ultieme beleving.
Met een vermogen van 340 tot 400 PK en een koppel van 450 Nm vanaf zo’n 1600 RPM.
En dat bij een totaalgewicht van rond de 700 kilo.
Zonder enige twijfel een van de allersnelste sportwagens op de Europese markt.
Comment
-
In mijn ogen het mooiste speelgoed van dit moment. (en zo veel meer potentieel dan nu het geval is.)
Filmpje: http://www.youtube.com/embed/svEyJl0otgk
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door SK_0909 Bekijk BerichtenZiet er erg mooi uit en prestaties zijn super. Die standaard heeft al een mooie tijd van 0 naar 100 en die premium doet er gewoon 0.5 sec af.
Zijn er prijzen bekend?
Comment
-
Die sound.... http://www.youtube.com/watch?feature...&v=Q4z6X7xaAJM Is toch heel anders dan die geblazen 4 cilinders.
Comment
Comment