Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
je krijgt dan ook heel veel fun voor in de plaats
ze zijn natuurlijk duur door het feit dat het geen massa-productie is, handwerk, een paar exemplaren, ...
je krijgt dan ook heel veel fun voor in de plaats
ze zijn natuurlijk duur door het feit dat het geen massa-productie is, handwerk, een paar exemplaren, ...
Akkoord maar voor dat geld heb je ook een Bac Mono en dan spreek je mijns inziens over een heel ander niveau van sportwagen...
Waar hun vaders al van jongs af aan besmet waren met het autovirus, moesten zij er soms een beetje in groeien. Maar uiteindelijk kozen ook Claire Dubbelman, Amber Donkervoort en Marissa van Laarhoven voor een carrière tussen de ronkende motoren en gierende banden.
Wat ik me afvraag: hoe verhoudt zich dat nu tot een van de top-Caterhams, bvb een 620r of een RST-V8 Levante? Puur uit nieuwsgierigheid, ik kan me geen van die bakken veroorloven
Wat ik me afvraag: hoe verhoudt zich dat nu tot een van de top-Caterhams, bvb een 620r of een RST-V8 Levante? Puur uit nieuwsgierigheid, ik kan me geen van die bakken veroorloven
De 620R is fantastisch voor het circuit en waarschijnlijk ook sneller dan de Donkervoort omdat hij enkel op snelheid en wegligging gebouwd is. De RST-V8 Levante heb ik zelf nog nooit gezien, laat staan ingezeten/gereden. De Caterham is veel minder luxe dan de Donkervoort en in mijn ogen niet echt vergelijkbaar. De 620R gaat veel meer richting Ariel Atom.
De Donkervoort blijft meer een baanauto waarmee je op circuit kan.
Misschien moet ik het wat herformuleren De Donkervoort D8 RS heeft in 2005 net geen 7:15 gedaan op de 'Ring (grosso modo 270 PK, 630 kg). De Caterham R500 zat in 1999 op 7:55 (rond 450 kg met ongeveer 230 PK) . Die tijden lopen behoorlijk uit elkaar, vermogen per gewicht loopt pakweg 20% uiteen (zonder bestuurder). Waar komt dat verschil tussen die twee dan vandaan, los van het vermogen waardoor je vooral wat kan winnen op de rechte stukken? Beter chassis, betere ophanging? Harder de bocht om kunnen? Betere aerodynamica? Gewoon uit nieuwsgierigheid, ik ben niet op zoek naar "x is de beste", maar de Donkervoort is, zoals ze zelf ook aangeven, een doorevolutie van de super seven. En dan vraag ik me af welke elementen de doorslag geven
EDIT: het ronderecord van Donkervoort werd blijkbaar gezet met een model met 1. vast dak, 2. joekel van een spoiler achteraan en 3. vleugels vooraan (en nog wat andere minder opvallende aerodynamica-hulpmiddelen). Dat verklaart natuurlijk wel iets
Misschien moet ik het wat herformuleren De Donkervoort D8 RS heeft in 2005 net geen 7:15 gedaan op de 'Ring (grosso modo 270 PK, 630 kg). De Caterham R500 zat in 1999 op 7:55 (rond 450 kg met ongeveer 230 PK) . Die tijden lopen behoorlijk uit elkaar, vermogen per gewicht loopt pakweg 20% uiteen (zonder bestuurder). Waar komt dat verschil tussen die twee dan vandaan, los van het vermogen waardoor je vooral wat kan winnen op de rechte stukken? Beter chassis, betere ophanging? Harder de bocht om kunnen? Betere aerodynamica? Gewoon uit nieuwsgierigheid, ik ben niet op zoek naar "x is de beste", maar de Donkervoort is, zoals ze zelf ook aangeven, een doorevolutie van de super seven. En dan vraag ik me af welke elementen de doorslag geven
EDIT: het ronderecord van Donkervoort werd blijkbaar gezet met een model met 1. vast dak, 2. joekel van een spoiler achteraan en 3. vleugels vooraan (en nog wat andere minder opvallende aerodynamica-hulpmiddelen). Dat verklaart natuurlijk wel iets
Deze vergelijking slaat echt nergens op... Je rijdt met een full spec race Honda Civic waarschijnlijk een pak sneller op Zolder dan een 911. Wil dit dan zeggen dat
een Honda Civic sneller is dan een 911 ? Je kan geen racer vergelijken met een trackdaycar die ook op de baan kan... Moest je weten wat een verschil enkel het vaste dak maakt, je zou nogal schrikken denk ik.
Deze vergelijking slaat echt nergens op... Je rijdt met een full spec race Honda Civic waarschijnlijk een pak sneller op Zolder dan een 911. Wil dit dan zeggen dat
een Honda Civic sneller is dan een 911 ? Je kan geen racer vergelijken met een trackdaycar die ook op de baan kan... Moest je weten wat een verschil enkel het vaste dak maakt, je zou nogal schrikken denk ik.
De vergelijking slaat volgens mij wel degelijk ergens op. Dat je de huidige Donkervoort niet kan vergelijken met de huidige Caterham, dat kan ik volgen. Langer, breder, volledig andere aërodynamica, meer vermogen, een stevige scheut carbon,... Maar vroeger, voor de D8, leek het verschil tussen beide een heel stuk kleiner. Veel meer dezelfde maten en geometrie, dichter bij elkaar qua vermogen vs. gewicht, veel meer dezelfde stroomlijn. Met dat in gedachten is het niet echt logisch om zo'n verschil te zien tussen het ringrecord van Donkervoort en de resultaten van wat toen de snelste Caterham was. Behalve als je er dan plots achterkomt dat Donkervoort toen speciaal voor de gelegenheid de volledige stroomlijn had gewijzigd. Iets wat ik pas na de vraagstelling "tegenkwam", vandaar de "EDIT". Maar ik denk eigenlijk dat we allebei hetzelfde bedoelen
De vergelijking slaat volgens mij wel degelijk ergens op. Dat je de huidige Donkervoort niet kan vergelijken met de huidige Caterham, dat kan ik volgen. Langer, breder, volledig andere aërodynamica, meer vermogen, een stevige scheut carbon,... Maar vroeger, voor de D8, leek het verschil tussen beide een heel stuk kleiner. Veel meer dezelfde maten en geometrie, dichter bij elkaar qua vermogen vs. gewicht, veel meer dezelfde stroomlijn. Met dat in gedachten is het niet echt logisch om zo'n verschil te zien tussen het ringrecord van Donkervoort en de resultaten van wat toen de snelste Caterham was. Behalve als je er dan plots achterkomt dat Donkervoort toen speciaal voor de gelegenheid de volledige stroomlijn had gewijzigd. Iets wat ik pas na de vraagstelling "tegenkwam", vandaar de "EDIT". Maar ik denk eigenlijk dat we allebei hetzelfde bedoelen
Inderdaad moest je de Caterham zo aanpakken als de Donkervoort van je foto, je zou ook een andere Ring-tijd krijgen.
Comment