Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Ford EcoSport
Collapse
X
-
Ford heeft op de tweede persdag van de salon van Genève stilletjes de opgefriste Ecosport onthuld.
In de eerste plaats valt op dat de Ecosport z'n reservewiel kwijtraakt. Overigens kunnen de fans dat reservewiel kosteloos bijbestellen, als ze liever de oude look willen. De auto op de foto's is de nieuwe Ecosport S in Deep Impact Blue met zwart, 17-inch lichtmetaal.
Er is echter meer aan de hand. De ingenieurs hebben de Ecosport met 10 mm verlaagd en de wielophanging aangepast. In combinatie met een opnieuw gecalibreerd ESC en andere software voor de stuurbekrachtiging moet dit het weggedrag van de Europese Ecosport flink verbeteren.
Het interieur krijgt daarnaast betere materialen en een ander instrumentarium. Ook de geluidsisolatie is verbeterd. Een nieuw navigatiesysteem en een achteruitrijcamera staan op de optielijst.
De motoren voldoen nu aan de Euro 6-emissie-eisen. De 1,5-liter TDCi krijgt er bovendien 5 pk bij, waardoor het totaal naar 95 pk stijgt.
Met deze reeks aanpassingen wil Ford de verkopen van de Ecosport een flinke impuls geven. Op dit moment speelt de auto een rol in de marge in het belangrijkste groeisegment van Europa, dat van de compacte cross-overs.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Ik heb nog geen enkele op gewone platen zien rijden.Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk BerichtenIk heb nog geen enkele op gewone platen zien rijden.
Al wordt deze ook al weer een beetje leuk omdat ie zo lelijk is
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk BerichtenIk heb nog geen enkele op gewone platen zien rijden.
Verder ook het gebrek aan 6e versnelling, hogere verbruik en het interieur dat eigenlijk echt pover is voor wat je betaalt. Het is gebaseerd op de fiesta maar kost even veel als een focus. Dan kiezen mensen bij Ford al sneller voor een Focus of een C-Max denk ik.
Comment
-
Rij-impressie: Ford EcoSport
De Ecosport heeft al een bewogen leven achter de rug. Ontwikkeld voor groeilanden als India en Brazilië waagde de cross-over in 2014 de oversteek naar Europa, maar dat liep niet helemaal volgens plan. Vooral het grote reservewiel op de achterdeur was veel geïnteresseerden een doorn in het oog. Ook de afwerking viel tegen. Gelukkig viel de door journalisten en kopers geuite kritiek niet in dovemansoren, want Keulen ging meteen aan de slag om de Ecosport te verbeteren.
AutoWeek heeft de Ecosport alweer drie keer keer getest. De eerste keer los, een tweede maal tegen de Peugeot 2008 en recent nog versus de Opel Mokka en de Jeep Renegade. Het verdict luidde telkens weer: karakter zat maar een gebrek aan verfijning. En daarbij oogstte het opzichtige reservewiel altijd kritiek. Da’s dan ook de reden waarom Ford vanaf nu een bandenkit meelevert en het onding als gratis optie aanbiedt. Een slimme beslissing wat ons betreft, maar wel een die niets afdoet aan het feit dat de achterklep eigenlijk een portier is dat zijdelings opent en veel ruimte achter de auto opeist om te laden en te lossen. Je kunt de kofferdeur voortaan wel op een kier zetten, al verandert dat niets aan de inherente tekortkoming van het systeem. De enige andere wijziging aan de buitenkant betreft de getinte ruiten achter.
Binnenin is Ford grondiger te werk gegaan. De dakhemel is nu uit hetzelfde materiaal als in andere Fords, terwijl er her en der accenten in alu-look opduiken. Het monochroom infotainmentscherm van de vorige versie kan naar wens geüpgraded worden naar een 4-inch kleurendisplay dat we van de Fiesta en de Focus kennen, inclusief navigatie. Vanaf 2016 komt er een 5-inch Sony-unit met DAB-radio en achteruitrijcamera beschikbaar. In de tussentijd kan je het Winter Pack bestellen dat de handige voorruitontdooiing met verwarmde spiegels en stoelen combineert. En nu we het toch over de fauteuils hebben: die zijn voortaan bekleed met een combinatie van stof en leder op de Titanium-versie, maar hebben nog altijd hun tekortkomingen – ergo een korte zit en geen hoogteregeling op de passagiersstoel. Over de opgefriste plastics kunnen we kort zijn: die reflecteren het zonlicht misschien minder, maar zijn nog altijd zo hard als in een Dacia voor de helft van de prijs.
Strak getrokken
Hoewel Ford ons naar de Proving Ground in Lommel heeft gestuurd om met de vernieuwde Ecosport te rijden, mogen we de testbaan niet op. Een teken van onzekerheid of gewiekste PR, wie zal het zeggen. Het team van hoofdingenieur Nick Fitzgerald heeft nochtans veel tijd gestoken in de chassisupdate die een verlaging van 10 mm combineert met nieuwe shocks en veren, alsook een andere torsie-as en Euro-spec Goodyears. Vanuit Belgische en Britse hoek (niet toevallig twee landen met een aftands wegennet) werd er nogal wat kritiek geuit op het weggedrag van de uitgaande Ecosport, met name wanner het tempo werd opgevoerd en de bochten uitdagender werden. Niet meteen een logische habitat voor een stads-SUV, maar een belangrijke discipline voor Ford dat traditioneel goed scoort qua rijdynamiek.
Daarom hebben de ingenieurs de ophanging van de Ecosport strakker getrokken, en dat merk je in de bochten. Waar de vorige soms wat wiebelig overkwam en op de limiet begon te zweven, bijt de nieuwe zich gretiger vast in het asfalt. In haakse bochten leunt de ranke koets nog altijd over, maar bij het vloeiendere werk zullen de passagiers niet snel wagenziek worden. Het nadeel daarvan is dat de secundaire demping (voor kleine oneffenheden) iets drukker wordt, waardoor uitzettingsvoegen en andere richels merkbaar zijn bij stadssnelheden – zelfs op de standaard 16-inchers. Eenmaal op snelheid valt het geheel in zijn plooi waardoor de filtering weer prima voor mekaar is. Kortom: een kleine toegeving voor een beduidend betere wegligging met meer tegengewicht door het stuur.
Deels verbeterd
De ster van de show blijft evenwel de 1.0 Ecoboost met 125 paarden. Dankzij nieuwe isolatiematerialen is die minder vocaal dan voordien, maar presteren doet hij nog altijd als de beste. In die mate dat ons testexemplaar wederom sneller leek dan de 12,7 seconden die Ford naar de 100 belooft. Extra dempingsmateriaal in de deuren en wielkasten maken dat de algehele N(oise) V(ibration) & H(arshness)-waarden erop vooruitgaan, hoewel er rond de spiegels en de achterdeur nog wat gesuis te bespeuren valt. Alle motoren - dus ook de 1.5 turbodiesel die nu 95 pk produceert - hebben van nu af aan een Euro6-certificaat. Een zesde versnelling voor de handbak of een starstopsysteem heeft de update niet met zich meegebracht.
Onder de streep biedt de 2015-update (aangezien Ford niet over een facelift wil spreken) een beter totaalpakket dat minder steken laat vallen. Al is de Ecosport daarmee nog niet vrij van blaam. Daarvoor zouden de plastics echt van een ander schap moeten zijn, alsook de voorstoelen en het mechanisme om de achterbank te verzetten. Een bijtellingsvoordeel biedt de Ecoboost evenmin, al is er voortaan wel een Trend-uitvoering die bij 19.995 euro begint. Ford heeft dan ook vooral ingezet op een scherper weggedrag; een nobele keuze voor een merk dat rijdynamiek hoog in het vaandel draagt, maar evenzeer een discutabele. AutoWeek heeft in zijn tests namelijk nooit gewag gemaakt van een ondermaatse afstelling, omdat kopers van dit type wagens doorgaans geen circuitrijders zijn. Wel van storende afwerkingsdetails, en die zijn met deze update slechts deels geremedieerd.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
En weer een facelift,
OOK EUROPESE FORD ECOSPORT GEFACELIFT
CROSS-OVER HEFTIG ONDER HET MES
In november werd de Ecosport in de Verenigde Staten al op de snijtafel gelegd. Vandaag is de Europese variant gepresenteerd!
De in 2012 gepresenteerde Ford Ecosport werd in 2015 al subtiel aangepakt. Vanaf dat jaar was de auto ook zonder reservewiel achterop te krijgen. In november 2016 werd de volledige auto al in gefacelifte vorm aan de Noord-Amerikaanse markt voorgesteld. Nu zijn ook wij Europeanen aan de beurt.
De inmiddels bekende wijzigingen zijn op de Europese Ecosport doorgevoerd. De cross-over krijgt een nieuw front met een grotere, lager dan voorheen geplaatste grille. Ook de koplampunits zien opnieuw getekend. Nieuw is ook de toevoeging van de sportieve uitvoering ST-Line aan het leveringsgamma. Voortaan is de Ecosport ook in twee kleuren te spuiten. Hierbij krijgen het dak en de raamstijlen een met de rest van de koets contrasterende kleur.
Het volledig nieuwe interieur kenmerkt zich door de veel minder prominent aanwezige 'knoppenbrij', nieuwe, hoogwaardigere materialen en nieuwe stoelen. Ford monteert voortaan een 8 inch metend infotainmentscherm dat is gekoppeld aan Ford Sync 3. Het kan uiteraard overweg met Apple Carplay en Android Auto. De bodem van de laadvloer is in hoogte verstelbaar. Voor het eerst is de Ecosport met vierwielaandrijving te krijgen.
Tevens zet Ford een nieuwe 1.5 dieselmotor op de bestellijst, een 125 pk en 300 Nm sterk EcoBlue-blok. Het gemiddeld verbruik ligt op 4,5 l/100 km. Deze komt pas medio volgend jaar beschikbaar. De 100 pk sterke 1.5 TDCi is direct bij de lancering te bestellen. Het internationale benzinegamma wordt uitgebreid met een 140 pk sterke variant van de 1,0 liter grote EcoBoost driecilinder. Ook komt er vanaf medio volgend jaar een 100 pk sterke variant.
Wat uitrusting betreft, voorziet Ford de Ecosport van zaken als herziene cruisecontrol (met begrenzer) en een achteruitrijcamera. Automatische grootlichtassistentie en regensensoren staan eveneens op de optielijst.
De vernieuwde Ecosport rolt straks in het Roemeense Craiova van de band. Hier is een investering van 200 miljoen euro mee gemoeid. Later dit jaar verschijnt hij op de Europese markt.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
Comment