Geef mij toch maar een RS4 *nah*
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Audi RS4
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door gTaZie één post hoger.
Uiteraard zullen er misschien nog kleine laatste aanpassingen komen, maar wees er maar zeker van dat BMW, mochten zijn de huidige RS4 niét hebben kunnen "zien", met de nieuwe M3 die eraan komt een wagen op poten zullen zetten die die RS4 perfect aankan, op alle vlak.
Als je ziet dat de huidige M3 eigenlijk nog opgewassen is tegen die RS4 (okay, niet in de regen op op sneeuw ), dan zegt dat genoeg over de benchmark die zo'n BMW M toch quasi altijd is. Ook nu nog, op z'n oude dag, houdt de M3 eigenlijk het hoofd makkelijk boven water ondanks de golfslag van de recente concurrentie. Meestal, als BMW een nieuw M-modelletje uitbrengt, gaat de concurrentie meteen kopje onder.
Ik heb de aflevering van Top Gear gezien waarin ze de RS4 testen. Jeremy was zéér onder de indruk. Dat zegt genoeg. En inderdaad, Jeremy is niet de 'wereld', maar hij is wel dé persoon in kwestie die toch wel een meer objectieve mening kan geven dan een dagelijkse automobilist.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door loebasNiet enkel in de regen en de sneeuw, maar ook gewoon op asfalt is de RS4 beter dan de M3, volgens Jeremy Clarckson. 't Is gemakkelijk gezegd dat meestal als Bmw een nieuw M-modelletje uitbrengt dat de concurrentie kopje onder gaat. Nu heeft Audi een nieuw RS-modelletje uitgebracht en zal Bmw naar deze RS kijken om hun M3 beter en performanter te maken. En hypotheses stellen heeft geen zin, gewoonweg omdat zich de situatie niet voordoet (..."maar wees er maar zeker van dat BMW, mochten zijn de huidige RS4 niét hebben kunnen "zien", met de nieuwe M3 die eraan komt een wagen op poten zullen zetten die die RS4 perfect aankan...)=> maar wees er maar heel zeker van dat Bmw de RS4 goed onder de loep neemt. Dan kan je je afvragen wie op dit moment 'the benchmark' is in deze klasse.
Ik heb de aflevering van Top Gear gezien waarin ze de RS4 testen. Jeremy was zéér onder de indruk. Dat zegt genoeg. En inderdaad, Jeremy is niet de 'wereld', maar hij is wel dé persoon in kwestie die toch wel een meer objectieve mening kan geven dan een dagelijkse automobilist.
In sómmige vergelijkende tests wordt de M3 nog boven de RS4 verkozen, in de andere echter is de RS4 ook op punten de beste. Dat laatste vind ik begrijpelijk, dat eerste bijna niet, maar toch lijkt 't zo te zijn.
Uiteraard neemt BMW de nieuwe RS4 goed onder de loep. In m'n rondleiding doorheen de BMW-gebouwen en -laboratoria in München kwam je geregeld een stuk tegen of een krat of doos waarop dingen stonden die ofwel duidelijk verwezen naar andere automerken, ofwel met een doek over of achter een gesloten deur of wat dan ook. En op m'n vraag over dat laatste, antwoordde men zeer cryptisch "Njah, er wordt ook gekeken hoe anderen het doen, maar daar moeten we ook niet mee te koop lopen."
Ik weet zéér goed hoe de ontwikkeling van een auto in z'n werk gaat, en uiteraard wordt er links en rechts gekeken. Het is zelfs zo dat de andere grote merken doorgaans sneller dan de meeste klanten aan een nieuw model van de concurrente geraken, en die worden in verschillende exemplaren volledig uiteen gehaald en onderzocht. Er zijn zelfs merken die de producten van de concurrentie in hun eigen crashtest-labo in de vernieling rijden om te onderzoeken waar die auto beter/slechter scoort e.d.
Geeft te denken.
Wat ik bedoelde, was dat ik er redelijk ben van overtuigd dat BMW nou niet met de handen in het haar zit omdat die RS4 er kwam. Ze zullen waarschijnlijk wel denken van "Okay, een grote voorsprong op 't vlak van vermogen zullen we niet meer hebben nu, maar ...", echter nu nog radicaal de auto wijzigen is onbegonnen zaak. De testwagens rijden al duchtig rondjes, dus met een beetje besef van de ontwikkelingsfase en -duurtijd van een nieuwe auto met nieuwe motor, moet je kunnen verstaan dat er nu no way back is.
Stel dat BMW de M3 plant 420 pk te geven (een cijfer dat ik realistisch acht, immers het cijfer kwam al meer dan een jaar terug bovendrijven in interviews met BMW-mensen), dan zullen ze nu plots géén 460 pk uit de motor halen, omdat de RS4 er is gekomen.
Bovendien : Jeremy kan goed rijden, maar is doorgaans héél erg anti-BMW. Nu, dat mag 'ie. Maar ! Zelfs Jeremy plaatste 'm niet in lyrische bewoordingen zó ver boven de M3, zodat het weldegelijk waar moet zijn dat 'ie duidelijk beter rijdt. Okay, de motor is compleet out of the M3's league, maar een auto is meer dan een motor alleen. Jeremy zei zelf dat Audi een even goeie of misschien zelfs een betere auto dan de M3 op poten zetten. Da's een ferm compliment naar de M3 toe, óf de mededeling dat de RS4 even goed is dan die M3 of een tikkie beter. Jeremy is iemand zoals mij die verschillen buiten proportie plaatst om ze duidelijk te maken, en doorgaans vergist de kijker zich daar dan een beetje in.
Los van Jeremy, als je mensen hoort of leest die beide reden, dan hoor je dat "de RS4 kan wat de M3 kan". Uiteraard is z'n tractie beter, ook op 't droge en al helemaal in 't natte, maar op 't droge lijkt de RS4 geen afstand te kunnen nemen van de oude M3 in een mate die z'n 4WD en z'n duidelijk hoger vermogen (bijn 1/4 meer vermogen !!!) zouden doen vermoeden.
En dat was waarom ik zei dat - rekening houdend met de ouderdom van de M3 én met de uitspraken die ik veel lees of hoor - de M3 nog altijd 'n benchmark-wagen is. Men meet die RS4 aan de M3, en de ene plaatst 'm hoger (inzake totaalbeeld), de andere plaatst 'm op hetzelfde niveau, en enkelen vinden dat de RS4 nog net niet zo goed is als de M3 op 'n droog circuit.
En dan keer ik terug naar de nieuwe M3. Als je weet wat voor 'n quantumsprongen BMW telkenmale maakt met z'n nieuwe modellen (op de Z4 M roadster na, die eigenlijk een tussenoplossing is, cfr. vroegere posts van me), én met de reeds bevestigde geruchten inzake aandrijving/motor/..., dan is het dus niet zo hard om te begrijpen dat de komende M3 een pak beter zal zijn dan de huidige : 25% meer vermogen, nauwelijks meer gewicht, nog meer ideale gewichtsverdeling, betere versnellingsbak, ... Koppel dat aan het hoger staande ... en je begrijpt dat sommigen (waaronder ik) geloven dat BMW nou niet met een ei in de broek rondloopt.
Ik ben een fervente liefhebber van de RS4 en ik zou 'm onmiddellijk in huis halen mocht ik kunnen (ik zou de M3 niet eens bekijken en overwegen !!), maar dat neemt me niet weg realistisch te zijn.
Comment
-
Inderdaad, 't is duidelijk de minder goeie keuze. Ze zijn zwaarder, hebben een minder goeie stroomlijn, de gewichtsverdeling is doorgaans niet zo ideaal als bij de 4-deurs versie, je hebt in 't interieur meer rijlawaai als in een berline, ze zijn een pak duurder.
... maar ik moet zo'n bompa-bak met 3 volumes niet hebben. Ik zou een 4-deurs berline enkel kopen als er geen break of geen coupé van bestaat. Bijvoorbeeld de Benz CLS. Een nieuwe M5 zou ik nooit moeten hebben (ik ben zowiezo al niet de grootste fan van de BMW V10, ook niet in de M6), tenzij er een touring van komt, anders koop ik me 'n M6.
Ik vind een break doorgaans sportiever ogen, trendy'er (als ik "trendier" schrijf gaan sommigen zich afvragen of 'n nieuw beest heb ontdekt ). Hij is zóveel handiger in gebruik (slechts even lang, maar wel 1. een grote achterklep en 2 veel meer en veel bruikbaarder bagageruimte) ook.
Ik zou nu metéén willen rondrijden met een '5 touring of een A6 Avant of een E T-model, maar als ze me van die drie machines de berline komen aanbieden bedank ik vriendelijk en houd ik Babs. Slechts in uitzonderlijke gevallen vind ik een berline niét een "ouwe pee"-auto.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door loebasNiet enkel in de regen en de sneeuw, maar ook gewoon op asfalt is de RS4 beter dan de M3, volgens Jeremy Clarckson. 't Is gemakkelijk gezegd dat meestal als Bmw een nieuw M-modelletje uitbrengt dat de concurrentie kopje onder gaat. Nu heeft Audi een nieuw RS-modelletje uitgebracht en zal Bmw naar deze RS kijken om hun M3 beter en performanter te maken. En hypotheses stellen heeft geen zin, gewoonweg omdat zich de situatie niet voordoet (..."maar wees er maar zeker van dat BMW, mochten zijn de huidige RS4 niét hebben kunnen "zien", met de nieuwe M3 die eraan komt een wagen op poten zullen zetten die die RS4 perfect aankan...)=> maar wees er maar heel zeker van dat Bmw de RS4 goed onder de loep neemt. Dan kan je je afvragen wie op dit moment 'the benchmark' is in deze klasse.
Ik heb de aflevering van Top Gear gezien waarin ze de RS4 testen. Jeremy was zéér onder de indruk. Dat zegt genoeg. En inderdaad, Jeremy is niet de 'wereld', maar hij is wel dé persoon in kwestie die toch wel een meer objectieve mening kan geven dan een dagelijkse automobilist.
Om er eens een andere bron bij te halen: in het laatste nummer van EVO kwam de BMW M3 CS (ergens halfweg tussen CSL en standaard) er nog steeds al beste uit tegen de Audi RS4 en Merc C55AMG. En die jongens deden dan ook heel erg hun best om die misschien niet zo evidente conclusie ook te staven (niet dat ik het hier nu ga herhalen).
De RS4 moest het trouwens ook serieus afleggen tegen de Porsche 997 4S en Mitsu Evo IX MR FQ-340. De Mitsu was zo maar eventjes 4 seconden sneller op een parcours waar de Audi 1:28.60 over deed.
Niet dat dit alles er erg veel toe doet: de RS4 is nooit de wagen geweest die verkocht werd om zijn grenzeloze rijplezier. De aantrekking heeft steeds veel meer in de 'must have / buyer's appeal / X'-factor gelegen. Een RS4 van gelijk welke generatie zorgt bij mij steeds veel harder voor een 'die wil ik'-gevoel dan de M3 die er op dat moment naast staat, en in dit geval is het dus niet anders. Dat die RS4 nu eindelijk ook op zich kan staan als echter driver's car, maakt hem alleen nog maar aantrekkelijker. Ik zou me dus niet te veel zorgen maken als ik baas van Audi was - verkopen zal de RS4 zeker.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door MrTC
Om er eens een andere bron bij te halen: in het laatste nummer van EVO kwam de BMW M3 CS (ergens halfweg tussen CSL en standaard) er nog steeds al beste uit tegen de Audi RS4 en Merc C55AMG. En die jongens deden dan ook heel erg hun best om die misschien niet zo evidente conclusie ook te staven (niet dat ik het hier nu ga herhalen).
De RS4 moest het trouwens ook serieus afleggen tegen de Porsche 997 4S en Mitsu Evo IX MR FQ-340. De Mitsu was zo maar eventjes 4 seconden sneller op een parcours waar de Audi 1:28.60 over deed.
Niet dat dit alles er erg veel toe doet: de RS4 is nooit de wagen geweest die verkocht werd om zijn grenzeloze rijplezier. De aantrekking heeft steeds veel meer in de 'must have / buyer's appeal / X'-factor gelegen. Een RS4 van gelijk welke generatie zorgt bij mij steeds veel harder voor een 'die wil ik'-gevoel dan de M3 die er op dat moment naast staat, en in dit geval is het dus niet anders. Dat die RS4 nu eindelijk ook op zich kan staan als echter driver's car, maakt hem alleen nog maar aantrekkelijker. Ik zou me dus niet te veel zorgen maken als ik baas van Audi was - verkopen zal de RS4 zeker.
Wat die tweede vergelijking betreft vind ik dat niet geheel. De porsche bevindt zich duidelijk in een 'different leaque'. Dat is een sportwagen, terwijl de RS4 eerder een supersportieve-gezinswagen is. De EVO IX is een scheurijzer pur sang, maar voor het overige moet hij toch de duimen leggen voor de RS4. Vooral wat betreft stijl en afwerking.
Met je derde conclusie ben ik het dan weer wel volledig eens. De aantrekkingskracht van de vorige RS4 die hem vooral lag in zijn sportieve- chique, mooie subtiele uiterlijke wijzigingen en enorme rechtelijnsnelheid wordt nu aangevuld met echte driver's car eigenschappen. Voor het eerst heeft audi een auto gemaakt die echt rijplezier biedt. Minder dan een vergelijkbare BMW, inderdaad, maar daar draait het niet om. Ik denk dus wel dat ze zich bij BMW zorgen maken, want het domein waar ze het verschil moeten maken slinkt.
Comment
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door JurzeyNew commercial!
http://rapidshare.de/files/11616565/pub_rs4.mov.html
Comment
Comment