Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Alfa Romeo 159

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door loebas
    De alfa van nu is toch al verbeterd tov de Alfa van pakweg 15 jaar geleden. Ik heb ook het gevoel dat er idd meer mankementen voorkomen bij Alfa's dan bij de Duitse merken. Maar ik kan op dit moment mijn gevoel niet staven met feiten. Ik wacht liever tot er weer eens een lijst met de meest voorkomende gebreken wordt uitgebracht. Ik lees alleen uit autotijdschriften en hoor tijdens autoprogramma's dat de 156 een geduchte concurrent is voor de 3 reeks. Dat zegt genoeg. Het uiterlijk heeft hij alleszins zeker mee.

Natuurlijk! Echter, de opinie van het volk verandert iets minde snel. Net daarom dat de restwaarde van een Alfa (wss ook van de 159) toch niet zo hoog is. Diegenen die binnen een jaar een recente 159 tweedehands kopen, doen dus wss wel een zaakje.
    Nieuw zou ik persoonlijk voor de BMW gaan. En niet alleen omwille van de afwerking hoor. Ook omwille van de motoren (ook de diesels, want ik vind deze aangenamer klinken dan de zelfontbranders uit de Alfa's) en de achterwielaandrijving.
    120d Hatch Edition Sport

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Bikefreak
      Nieuw zou ik persoonlijk voor de BMW gaan. En niet alleen omwille van de afwerking hoor. Ook omwille van de motoren (ook de diesels, want ik vind deze aangenamer klinken dan de zelfontbranders uit de Alfa's) en de achterwielaandrijving.
      Goh, natuurlijk heb ik weer opmerkingen.
      Wat de motoren betreft, 't zijn de BMW zescilinders die echt fantastisch zijn, zowel bij de diesel en benzine varianten. Dat Alfa een V6 blok van Holden heeft moeten lenen is bijna om schaamrood op de wangen te krijgen. Wanneer je het hebt over de viercilinders, steekt er voor BMW maar eentje boven de rest uit, en dat is de pk zwangere 2 liter d.

Maar om weer even rationeel te denken, heeft BMW nog maar één groot voordeel en dat is de restwaarde. Voor de rest moet BMW de duimen leggen, let wel, rationeel gezien! De 159 is ruimer, goedkoper, beter uitgerust, 8 airbags en een koetswerkstijfheid om de verrimpelde Belgische wegen glad te strijken, krijgt 3 jaar garantie + 3 jaar gratis onderhoud (of 120.000km). Lijkt me toch een sterk plaatje.

En wanneer we het dan weer over de emoties hebben, is dat uiteraard iets persoonlijks. Maar staat daar op vlak van design werkelijk een doodsaaie 3 serie tegenover. Akkoord, meer pk's, achterwielaandrijving en een balans om U tegen te zeggen. Maar dat vind ik nu niet genoeg. Het argument achterwielaandrijving kan je counteren door het Q4 systeem die je bij de Alfa optioneel kan nemen. Dat is een 4wd systeem met meer aandrijving op de achterwielen dan de voorwielen, en heeft dus meer een oversturend karakter (in tegenstelling tot bijvoorbeeld de meeste Quattro's).

Waar ik me zorgen om maak is het gewicht van de 159. Al die rationele eigenschappen die ze in de wagen stoppen werpen overdreven veel gewicht in de schaal... en zo'n Q4 maakt het alleen nog wat erger. Dat is voor mij de enige en vrij zware domper op de feestvreugde. Want wanneer de rijdynamiek eronder moet lijden, commercieel gezien allemaal goed en wel, alleen kan geen enkele Alfa liefhebber zich daarin vinden denk ik.

Je bent trouwens zowat de enige die vind dat een BMW (4 cilinder) diesel een mooier geluid maakt dan die van de Alfa. Ik begrijp er niks van, maar bon.

Comment

• Mja. Ik heb de E90 320d en de Astra GTC 1.9 CDTI 150 pk op dezelfde dag getest. Achteraf heb ik ook nog met een Alfa GT met diezelfde 1900 cc diesel gereden. Het geluid binnenin de wagen, vind ik gewoon mooier. Van buitenaf zou ik het niet zo kunnen zeggen. De isolatie e.d.m. hebben dus wel degelijk een grote invloed. Ik vond dat de diesel in de BMW niet dat typische dieselgeluid maakte. Het was mooier. Althans als je ernaar luistert terwijl je ermee rijdt hé. Van buitenaf hoor je het typsche dieselgeroffel veel duidelijker.
        120d Hatch Edition Sport

Comment

• Ik denk ook dat dit meer aan de geluiddemping ligt dan aan wat anders. Een viercylinder mazoutstoof klinkt gewoon niet mooi... Hoe minder dat je het hoort, hoe mooier.

Comment

• alfa 159

Maar de 159 wprdt dan weer geprezen voor zijn geluiddemping dus daar overstijgt hij zeker de 3 en concurrenten dus weer een pluspunt in het voor deel van de 159!

Comment

• Volgens Italiaspeed.com zijn er blijkbaar plannen om een verder ontwikkelde 4.3 liter V8 van Maserati te gaan gebruiken in de Alfa Romeo 159, Sportwagon, Brera en Spider GTA modellen in plaats van de oorspronkelijk geplande 3.2 V6 Twin Turbo.
              Dus terug een Italiaanse volbloed in het vooronder en dan nog wel een V8.
              Een goede zaak!

De Twin Turbo zou vanwege zijn hoge koppel (680Nm) enkel aan een zestraps automaat kunnen worden gekoppeld en met de V8 is er weer een mogelijkheid voor een manuele of Selespeed zesbak.

meer info:
              www.italiaspeed.com

Comment

• Grrrr

Comment

• En ook nog eens aan de binnenkant

Comment

• Heb ik gisteren in de bebouwde kom gereden, snel genoeg he Flor ?

Bijgevoegde Bestanden

Comment

• Wat verlang ik zo om die wagen in het echt te zien. Van zodra hij bij de dealer staat vlieg ik naar daar. Qua design scoort hij alle punten bij mij. De motoren kunnen niet anders dan goed zitten, en het onderstel zal ik wel snor zitten want het is bedoeld voor wagens van een groter kaliber.

Mijn ma koopt hoogst waarschijnlijk de 159 3.2jts. Ik verlang al

Comment

• hey Logic, mag ik die foto's posten op Alfaowner?

Comment

• ze staan er al.. never mind
                          dit is ook een mooie:

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Wimster
                            ze staan er al.. never mind
                            Waar Sakis al die foto's blijft halen he...

Comment

• Ik vraag me af of dit de GTA was welke CEO Karl-Heinz Kalbfell op de persvoorstelling van de 159 in een flits heeft laten zien:

Als dat de foto was, don't worry(?), hij voegde daaraan toe dat de GTA nooit zo agressief zal zijn. (bron AutoVisie)

Maar als hier een Maserati V8 onder de kap zit, wil ik hem zo wel hebben.

Comment

• Kleine opsomming van enkele leveranciers:

Bijgevoegde Bestanden

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door logic
                                  Je bent trouwens zowat de enige die vind dat een BMW (4 cilinder) diesel een mooier geluid maakt dan die van de Alfa. Ik begrijp er niks van, maar bon.
                                  Je moet er natuurlijk in gezeten hebben, want van buitenaf klinkt het allemaal even erg, die 4-cilinder diesels. Maar binnen in de wagen klinkt zo'n Alfa 4-cilinder diesel idd erg leuk - beetje een diepe grom, maar zonder geratel. Toen ik de 1e keer in m'n (niet zelf gekozen lease) Fordje reed dacht ik (vooral koud) dat er iets scheelde aan de motor, omdat ik dat typische dieselgeratel niet gewoon was.

Verder hoor je de turbo ook beter dan bij de meeste andere merken, wat erg sportief klinkt (beetje gezuig, gefluit en geblaas). Ik had een 8v, maar naar het schijnt klinkt de 16v (MultiJet) nog beter (heb er al mee gereden, maar dat was erg kort).

Zo'n BMW diesel vind ik meer zoemen dan iets anders - een erg saai geluid feitelijk (maar zeker niet storend).

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Freud
                                    Wat verlang ik zo om die wagen in het echt te zien. Van zodra hij bij de dealer staat vlieg ik naar daar. Qua design scoort hij alle punten bij mij. De motoren kunnen niet anders dan goed zitten, en het onderstel zal ik wel snor zitten want het is bedoeld voor wagens van een groter kaliber.

Ik heb dit weekend in een nederlands boekje gelezen. Daar stond een test in: bmw 330i vs alfa 159 3.2 en audi a4 3.2 FSI.

Hun conclusie: alle drie de motoren zijn behoorlijke pareltjes, maar de 3.2 jts kan de verwachtingen niet inlossen. Op papier oogt hij super, maar in het echt moet hij de twee duitsers net laten voorgaan. Hij is iets te "koel" naar hun mening.

Vraag mij ook niet wat "koel" betekent.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door logic
                                      Grrrr

Wow dat is lang geleden dat ik bij een wagen in het metallic grijs gedacht heb... 'het heeft iets '

Comment

• Die kritiek is al eerder door verschillende magazines gegeven.
                                        De oude Alfa 3.2 werd bejubeld, maar de huidige GM versie zou inderdaad nogal passieloos aanvoelen.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Freud
                                          Wat verlang ik zo om die wagen in het echt te zien. Van zodra hij bij de dealer staat vlieg ik naar daar. Qua design scoort hij alle punten bij mij. De motoren kunnen niet anders dan goed zitten, en het onderstel zal ik wel snor zitten want het is bedoeld voor wagens van een groter kaliber.

In 't ster in sint-niklaas staat er een container met een 159... als je hem echt eens wil zien

Comment

Working...
                                          X