wegligging is goed, maar zeker niet beter dan een 3 vond ik. Alfa verschuilt zich steeds een beetje achter het directe stuur tov andere merken. (dat is mijn ervaring na 2 jaar alfa..., wat niet wegneemt dat het idd 1 van de beter is op dit moment)
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Alfa Romeo 159
Collapse
X
-
Correct.
Het is erg makkelijk om ja, als Alfa-liefhebber (ben ik ook in hart en nieren) achter die paar kennismakingstests te verschuilen. Dan rijden ze er zelfs mee ook en plots heet het "de wegligging van de '3 is een pak minder".
Ten eerste is het verschil inzake wegligging tussen moderne topwagens érg klein, 't zijn hoogstens karakterverschillen (met bepaalde uitzonderingen uiteraard). Ten tweede wordt de '3 overal opnieuw als referentie inzake wegligging getest.
Okay, de 159 rijdt stééngoed. Zéker voor een FWD. Maar z'n ultra-directe stuur geeft de indruk dat 'ie meer kan dan b.v. die BMW '3, terwijl dat een resoluut verkeerde indruk is. De 159 verteert naar mijn meningen lastwisselingen niét zo denderend als een '3 (de Alfa heeft last van 't gewicht op z'n neus en gaat ondersturend "bokken"), en bovendien blijf je nog altijd met die FWD zitten, wat b.v. in snel genomen bochten met acceleraties zorgt voor meer instabiliteit (of beter : iets minder stabiliteit).
Nogmaals : die 159 is stééngoed, en als je 'm met 17" uitrust en je zet er een chauffeur in die vooral op de eerste indrukken afgaat en de auto niet tot 't uiterste drijft, dan zal 'ie beter getest worden dan b.v. die BMW '3. No doubt about that. Maar om dan zo plots "de wegligging van de '3 is een pak minder" te gaan proclameren ... let's stay real, okay ?
Persoonlijk (ik heb uiteraard wel een pak ervaring met RWD, ook met de krachtige varianten ervan) vind ik de 159 in basis-uitvoering even leuk, even goed maar wel anders rijden dan een '3. Net dat anders is voor mij de reden waarom ik inzake rijplezier de '3 kies. Mag ik echter de BMW op 18" zetten en met sportophanging, dan ga ik met die BMW een pak verder, 'ie is makkelijker te controleren en beter te voorspellen. De BMW smijt je desgewenst oversturend in die aanvankelijk iets te snel genomen bocht en zelfs met een 320d heb je voldoende power om tot ca. 70 Ã 80 per uur het overstuur aan te houden (power drift), met de Alfa is dat niet mogelijk (FWD = onderstuur = rechtdoor).
Laten we 't er gewoon op houden dat beide auto's de quasi-perfectie bieden die met beide concepten te bereiken is. FWD is voor de leek en voor de minder begenadigde chauffeur het toegankelijker concept, maar RWD verslaat FWD nog altijd inzake rijplezier en controleerbaarheid (en dus veiligheid) als de chauffeur een béétje ervaring heeft.
Comment
-
Qua wegligging zijn beide elkaar waard, een 3 is zeker niet een stuk minder dan een 159.
Qua puur rijplezier gaat (op een bochtig parcours) mijn voorkeur zeker uit naar een 159 t.ov. een 3-reeks, juist omwille van dat directer stuur (in een E46 moet je behoorlijk hoepelen...). Daar tegenover staat een betere stabiliteit van de 3 op autostrade. Andere voordelen van RWD zijn de grotere wendbaarheid (kleinere draaicirkel) en meer grip in normale omstandigheden. Bij sneeuw of ijzel een BMW een echte ramp, van enige grip is dan geen sprake meer.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Senna4everQua wegligging zijn beide elkaar waard, een 3 is zeker niet een stuk minder dan een 159.
Qua puur rijplezier gaat (op een bochtig parcours) mijn voorkeur zeker uit naar een 159 t.ov. een 3-reeks, juist omwille van dat directer stuur (in een E46 moet je behoorlijk hoepelen...). Daar tegenover staat een betere stabiliteit van de 3 op autostrade. Andere voordelen van RWD zijn de grotere wendbaarheid (kleinere draaicirkel) en meer grip in normale omstandigheden. Bij sneeuw of ijzel een BMW een echte ramp, van enige grip is dan geen sprake meer.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Senna4everBij sneeuw of ijzel een BMW een echte ramp, van enige grip is dan geen sprake meer.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Senna4everQua puur rijplezier gaat (op een bochtig parcours) mijn voorkeur zeker uit naar een 159 t.ov. een 3-reeks, juist omwille van dat directer stuur (in een E46 moet je behoorlijk hoepelen...).
De bochtige baantje die ik doe, moet je nooit meer dan een kwartslag je stuur draaien.Kan zijn dat je ipv. 90° bij de BMW dan maar 75° bij de Alfa moet draaien, is inderdaad een verschil.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Mister VDan heb ik toch andere ervaringen gehad.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door gTaIk heb ook al véél andere ervaringen gehad ... maar 't is gewoon zo dat je met een RWD op érg gladde ondergrond minder tractiegrip hebt dan met een FWD. Als je beide op winterbandjes zet, blijft het tractieverschil duidelijk aanwezig.
Comment
-
Ik heb het al eens gezegd, maar volgens mij biedt een 3-serie overduidelijk meer fun / rijplezier. Voor mij ging het tussen 159 en 1-serie en de 1 won het qua funfactor alleszins. Zelfs in zulke mate dat ik nog beginnen twijfelen ben tussen de kleine, kale 1 en de (in vergelijking) grote, luxueuze 159.
Maar ik ben niet akkoord met de stelling dat de 3-serie uiteindelijk wel sneller door de bocht zal gaan, beter met lastwissels omgaat, etc. Als ze bij AMS zo'n wagen testen dan is dat niet door de eerste de beste amateur gedaan. Er doet trouwens een filmpje van die test de ronde en hetgene waar de 159 net het meest waanzinnig goed in is zijn net die lastwissels. Ook in de (objectief meetbare) grip/maximale Gs in de bocht (getest op een professionele skidpad) kwam de 159 als beste uit de test.
De bewering dat de 159 subjectief beter aanvoelt maar dat objectief niet is kan ik dus niet volgen - ik zou durven beweren dat het net omgekeerd is (er van uitgaande dat zo'n 3-serie niet *zo* veel anders rijdt dan een 1).
gTa: als je het interesseert mail ik je wel een scan van dat artikel + het bijhorende filmpje.
Wat ik trouwens een erg interessante test zou vinden: 330xi vs 159 3.2 Q4!
Comment
-
[QUOTE=gTa]Correct.
Het is erg makkelijk om ja, als Alfa-liefhebber (ben ik ook in hart en nieren) achter die paar kennismakingstests te verschuilen. Dan rijden ze er zelfs mee ook en plots heet het "de wegligging van de '3 is een pak minder".
QUOTE]
Ben ni echt een alfa liefhebber hoor. De mijne gaat trouwens de deur uit en heb daarvoor met bmw gereden. Beiden van de beste wagens waar ik mee gereden heb. Het gaat er gewoon over dat de bmw mijns inzien zenuwachtiger reageert dan de alfa.
uit laatste tests in autogids met de 318 en 320 bleek dit ook. Maar idd ze komen heel dicht bij mekaar in de buurt wat alleen maar toe te juichen is .
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door MrTCIk heb het al eens gezegd, maar volgens mij biedt een 3-serie overduidelijk meer fun / rijplezier. Voor mij ging het tussen 159 en 1-serie en de 1 won het qua funfactor alleszins. Zelfs in zulke mate dat ik nog beginnen twijfelen ben tussen de kleine, kale 1 en de (in vergelijking) grote, luxueuze 159.
Maar ik ben niet akkoord met de stelling dat de 3-serie uiteindelijk wel sneller door de bocht zal gaan, beter met lastwissels omgaat, etc. Als ze bij AMS zo'n wagen testen dan is dat niet door de eerste de beste amateur gedaan. Er doet trouwens een filmpje van die test de ronde en hetgene waar de 159 net het meest waanzinnig goed in is zijn net die lastwissels. Ook in de (objectief meetbare) grip/maximale Gs in de bocht (getest op een professionele skidpad) kwam de 159 als beste uit de test.
De bewering dat de 159 subjectief beter aanvoelt maar dat objectief niet is kan ik dus niet volgen - ik zou durven beweren dat het net omgekeerd is (er van uitgaande dat zo'n 3-serie niet *zo* veel anders rijdt dan een 1).
gTa: als je het interesseert mail ik je wel een scan van dat artikel + het bijhorende filmpje.
Ik reed twee 159, en een hele resem nieuwe '3. De vergelijking is dus nog niet compléét, maar toch al redelijk grondig. En ik blijf bij m'n (eigen) mening.
- toevoeging -
Bijvoorbeeld : de SL 55 AMG zou volgens AMS zo van de 996 turbo wegrijden. Zeker als je van lage snelheid naar (erg) hoge snelheid dooraccelereert. Nou, naar mijn eigen ervaringen, was die (standaard) 996 turbo die (standaard) SL 55 AMG kéér op kéér met wagenlengtes te snel af. Hoe verklaar ik dat ? Niet (of toch niet met zekerheid, enkel met gissingen). Maar ik geloof wél mezelf méér dan die test.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door gTaIk heb de test zelf ook, en heb 'm (zoals alle andere) erg nauwkeurig gelezen. Waar ik echter meer op vertrouw, zijn m'n eigen ervaringen.
Ik reed twee 159, en een hele resem nieuwe '3. De vergelijking is dus nog niet compléét, maar toch al redelijk grondig. En ik blijf bij m'n (eigen) mening..
Tests zeggen trouwens niet alles, maar hebben toch een zekere waarde: ik kan me niet inbeelden dat zelfs de ferventste amateur straatracer een wagen zo ver zou drijven als dat in dergelijke omstandigheden gebeurt. Dus kan zo'n test iets vertellen wat op het 1e zicht misschien iet evident is.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door gTaHè, jij rijdt cirkeltjes rond pyloontjes op een grote lege parking ofzo ?
De bochtige baantje die ik doe, moet je nooit meer dan een kwartslag je stuur draaien.Kan zijn dat je ipv. 90° bij de BMW dan maar 75° bij de Alfa moet draaien, is inderdaad een verschil.
, maar de levendigheid van een Alfa-stuurtje waardeer ik meer op een bochtig traject.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Mister VBull****. Met de moderne BMW's, met elektronica aan, gaat dat perfect. Zéker als je dan nog eens winterbanden hebt liggen.
Comment
-
Moet er geen topicske geopend worden voor de 159 sportwagon? Aangezien er ne site van is, zal het wel officieel zijn zeker
Comment
Comment