Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mercedes Citan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Heeft Mercedes dan ook een tijd gebruik gemaakt van de sublieme elektronica van Renault, toen ze daar zo veel problemen mee gehad hebben?

    Zo'n fratsen als de Citan zijn goed om Das heilige Haus weer een flinke scheur in de gevel te bezorgen. Ze hadden beter gewoon zelf iets ontwikkeld, of ten minste proberen met VW in zee te gaan zoals dat omgekeerd gebeurd met de Crafter. Alhoewel, liever zoals het nu is eigenlijk, reden te meer om voor VW te kiezen in dit segment.

    Comment


    • Heb een paar weken geleden voor het eerst eentje in levende lijve zien rijden. Ziet er niet uit.

      E30SHOP.be
      - Alles voor uw BMW E30.
      Oorspronkelijk geplaatst door KennyC
      En gij kunt zagen ze man! Amai ze, geen wonder da het Amazonewoud bedreigd is.

      Comment


      • Wat wil je, een Kangoo is al niet van de mooiste en dan hebben ze er nog zo'n zware, gapende Mercedes-muil op gezet. De Vaneo was ook geen schoonheid, maar had tenminste nog karakter. De Citan is gewoon opgewarmde, fletse soep waar ze wat peterselie hebben bijgedaan om het er 'chique' uit te doen zien.

        Comment


        • zelfde verhaal als de mb 100 - vito

          na 2 generaties staat die er nu toch ondertussen

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door jakkewibis Bekijk Berichten
            Heeft Mercedes dan ook een tijd gebruik gemaakt van de sublieme elektronica van Renault, toen ze daar zo veel problemen mee gehad hebben?
            De eerste Renault bedrijfswagen waar elektronica problemen mee zijn moet toch nog uitgevonden worden vrees ik. Ze hebben idd wel wa miserie gehad met hun Espace enzo, maar Kangoo, Traffic en Master zijn altijd probleemloos geweest. Enkel de laatste generatie Traffic had in PFL wat problemen met injectoren, maar dat is het zowat.
            Als je op de baan kijkt zie je toch meer Renaults (en derivaten) dan gelijk welk ander merk, en das niet zonder reden.

            Bij ons ook, met de Renaults hebben we echt het minst problemen van al. Er rijden er op dit moment tien rond en die doen dat erg goed.
            Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
            Motoren & Tjeurisme

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door Tjeu Bekijk Berichten
              De eerste Renault bedrijfswagen waar elektronica problemen mee zijn moet toch nog uitgevonden worden vrees ik. Ze hebben idd wel wa miserie gehad met hun Espace enzo, maar Kangoo, Traffic en Master zijn altijd probleemloos geweest. Enkel de laatste generatie Traffic had in PFL wat problemen met injectoren, maar dat is het zowat.
              Als je op de baan kijkt zie je toch meer Renaults (en derivaten) dan gelijk welk ander merk, en das niet zonder reden.

              Bij ons ook, met de Renaults hebben we echt het minst problemen van al. Er rijden er op dit moment tien rond en die doen dat erg goed.
              Ik had het ook niet per sé enkel over bedrijfswagens. Maar ik besef dat dit topic hier misschien wel over zulke voertuigen gaat. En de reden dat er meer Renault bedrijfsvoertuigen rondrijden dan eender ander merk (en dat durf ik nog te betwijfelen) heeft volgens mij eerder te maken met de korting die ze naar uw hoofd smijten bij Renault, ook al vraag je er zelfs niet eens om. En dan nog iets: ga eens kijken bij onze Noorderburen. Daar zijn het vooral VW's bedrijfsvoertuigen die rondbollen. Het zal zijn dat die in NL betrouwbaarder zijn dan in België zeker...

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                zelfde verhaal als de mb 100 - vito

                na 2 generaties staat die er nu toch ondertussen
                Hoezo, zelfde verhaal? Die twee waren toch geen slechte kopie van iets uit de Renault- of andere Franse stal?

                Mijn pa heeft trouwens twee Viano's als firmawagen gehad. De eerste, pre-facelift, was een rijdende kermiskraam waarvan de binnenverlichting te pas en te onpas aan en uit ging. Als het daar maar bij bleef... Bij buitentemperaturen van >30 graden met airco aan viel de motor gewoon uit als je de afrit van de snelweg nam: dag stuur-en rembekrachtiging! Er zijn toen verschillende (dodelijke?) accidenten mee gebeurd met taxi's meen ik mij te herinneren.

                De tweede, post facelift was eigenlijk weinig op aan te merken behalve de duurzaamheid van bepaalde materialen. Met die heb ik trouwens leren rijden. Toen ze bij de volgende generatie overgestapt zijn naar achterwielaandrijving is mijn pa overgestapt naar Volvo XC90 en nadien VW California.

                Over wat ging dit topic hier ook weer? Ah ja, juist, een Kantan...of nee, een Citgoo... Citigo? Dat is dan weer Skoda. Enfin, mijn conclusie is: in zo'n Citan krijg je me niet in. Ik zou er dood nog niet in vervoerd willen worden. Dan liever een Caddy (Maxi, voor als ik horizontaal vervoerd moet worden).

                Comment


                • de mb 100 was een dkw en de eerste vito een fwd, dus wat audi lay-out, nu zit de vito op mb-architectuur

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                    de mb 100 was een dkw en de eerste vito een fwd, dus wat audi lay-out, nu zit de vito op mb-architectuur
                    Wist ik niet van die MB 100. Interessant wel. Maar toen de Vito voor het eerst op de markt kwam, maakte Audi (of Auto Union of DKW) al heel lang geen bestelwagens meer. Dus ik zou eerder spreken van VW-architectuur.

                    Comment


                    • De Duitse autobouwer Daimler roept alle compacte bestelwagens Citan van zijn dochtermerk Mercedes terug naar de garage, na tegenvallende Euro NCAP-crashtests op de passagiersuitvoering van het model. Dat is maandag vernomen van een woordvoerster van Mercedes Belux.

                      De Duitse autobouwer Daimler roept alle compacte bestelwagens Citan van zijn dochtermerk Mercedes terug naar de garage, na tegenvallende Euro NCAP-crashtests op de passagiersuitvoering van het model. Dat is maandag vernomen van een woordvoerster van Mercedes Belux.

                      Comment


                      • Gereden: Mercedes Citan 109 CDI Lang

                        De belangrijkste functie die de Citan heeft bij Mercedes-Benz, is voorkomen dat grote fleetowners, die bij voorkeur bij één merk voor bestelauto’s en trucks winkelen, voor hun kruip-door-sluip-door-distributie moeten uitwijken naar de concurrentie. Hoe erg is het dan dat-ie op zijn donor lijkt?


                        Antwoord: niet. In een wereld waar keuzes vooral worden gemaakt op basis van functionaliteit en kosten per kilometer, had Mercedes-Benz met een geheel zelf te financieren, geheel nieuwe productontwikkeling nooit een interessante aanbieding in de compacte bestelauto-klasse kunnen hebben. Nu kost de Citan als geteste 109 CDI Lang € 14.300,-(NL) een prijs waarmee hij zich middenin een drukke markt begeeft.
                        Dat Mercedes-Benz de Kangoo flink heeft doorontwikkeld, is een ander verhaal. Wel een belangrijk verhaal, want de Citan neemt met zijn rij-eigenschappen een flinke voorsprong op zijn Franse kompaan. Terwijl het bij die auto nog ging over een siddering in de aandrijflijn bij het accelereren, laat de Citan gewoon een trillingvrije versnelling noteren. Sterk overhellen is de Citan ook vreemd, zonder dat er sprake is van verminderd comfort. Mercedes heeft het onderstel bewust op de thuismarkt afgestemd door kortere veren en stuggere dempers te kiezen en daarmee ligt de Citan echt veel strakker op de weg. De besturing verraste in positieve zin; de auto koerst bij alle snelheden als op rails, terwijl we bij de eerste rij-impressie nog moesten melden dat de rechtuitstabiliteit matig was…

                        Schreeuwt om 6-bak
                        De 1,5-liter diesel van de 109 CDI (90 pk/200 Nm) is met de standaard 5-bak stil zolang er geen hoge toerentallen van hem worden verlangd. Op de snelweg is 120 à 130 km/h echter al te lawaaiig voor het mooie. Een 6-bak is zeer gewenst! De prestaties zijn wel ruim voldoende; met 200 Nm bij 1.750-3.000 toeren is de Citan fijn vlug op binnenwegen en in de stad, terwijl het jachtige snelwegverkeer hem niet als rijdende chicane beschouwt. Het testverbruik kwam uit op een gemiddelde van 6,8 l/100 km (Kangoo 1.5 dCi: 6,1 l/100 km). De laadruimte is dankzij de gemakkelijk extra wijd (180 graden) openende, asymmetrische achterdeuren en de schuifdeur rechts uitstekend bereikbaar.

                        Stoer
                        Het interieur van de Citan is bepaald niet optimaal van vorm. Het dashboard oogt best stoer, maar is weinig praktisch van vorm. Zo ontbreekt een goede plek waar een mobiele telefoon kan liggen als je ‘m wilt opladen. Het 12V-punt zit zo laag, dat een snoertje al gauw te kort is om een tegen de voorruit geplakt navigatiesysteem te kunnen bereiken. Een kleine, maar irriterende misser is verder de (standaard, dat wel!) wisser achterop die geen intervalstand heeft en die je alleen kunt bedienen door een hand van het stuur te halen. Dat is toch niet veilig, meneer Daimler? Snel aanpakken dus, en monteert u dan meteen eventjes de 6-bak van de Citan 111 CDI? Dan is-ie verder prima.





                        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                        Comment






                        • Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                          Comment






                          • Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                            2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                            Comment


                            • Ik blijf erbij ... Dan koop je beter een Dokker ...
                              Benzine
                              '80 VW POLO 895cc 22.300km-26.100km (2005- )

                              '85 VW PASSAT 32B 1300 (2010-2011)

                              '68 VW 411 1700 (2011-2014)
                              '81 VW T3 Camping Westfalia Joker 2000cc (2011-2013)
                              Diesel
                              '85 VW GOLF II Diesel (2007-2011)
                              '91 MERCEDES-BENZ 200D 157.000km-320.000km (2010- )
                              '10 VW GOLF VI 1600TDI Bluemotion (2016-2019)
                              '11 CITROÊN C3 1.4 HDI 68.000-111.000km (2015- )
                              '13 MERCEDES-BENZ E 220CDI T-Modell 116.000-147.000km (2019- )

                              Comment


                              • De Mercedes Citan is een handige besteller met Renault-genen. Binnenkort kun je er ook eentje bestellen waar je met z’n zevenen in kunt zitten. Ook komen er twee nieuwe motoren beschikbaar.

                                De zevenzits-Mercedes Citan heet Crewbus en is gebaseerd op de Citan met lange wielbasis en heeft een totale wagenlengte van 4,7 meter. De derde zitrij bestaat uit twee losse, verstelbare stoelen die naar believen ook op te klappen zijn. Heb je nog meer ruimte nodig achterin, kun je de zetels ook compleet verwijderen.
                                Mercedes grijpt de introductie van de Crewbus aan om twee nieuwe motorvarianten te presenteren. De eerste is een 1,5-liter turbodiesel van Renault, goed voor 110 pk en 240 Nm. Deze heet bij Mercedes 111 CDI en verbruikt gemiddeld 4,4 l/100 km. De topsnelheid bedraagt 170 km/h, 0-100 gaat in 12,3 seconden.
                                De ander nieuwkomer is een geblazen 1,2-liter benzinemotor van 112 pk, eveneens van Franse komaf. Deze gaat door het leven als Citan 112 en haalt een top van 173 km/h, het standaardsprintje is in 11,7 seconden achter de rug. Volgens de fabriek verbruikt-ie 6,1 l/100 km. Beide motoren zijn gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak.
                                "De zevenzits-Citan is erg interessant voor ons, mede omdat het dankzij de langere wielbasis mogelijk is om verschillende opbouwen te realiseren. Zo kunnen we de auto bijvoorbeeld geschikt maken voor rolstoelvervoer", aldus de woordvoerder van de Nederlandse importeur. Wanneer de zevenzitter leverbaar wordt en wat-ie moet gaan kosten, is nog niet helemaal duidelijk. We gaan voorlopig uit van voorjaar 2014. Hetzelfde geldt voor de nieuwe motoren.



                                Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                Comment




                                • Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                  2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten
                                    Dat Mercedes-Benz de Kangoo flink heeft doorontwikkeld, is een ander verhaal. Wel een belangrijk verhaal, want de Citan neemt met zijn rij-eigenschappen een flinke voorsprong op zijn Franse kompaan. Terwijl het bij die auto nog ging over een siddering in de aandrijflijn bij het accelereren, laat de Citan gewoon een trillingvrije versnelling noteren. Sterk overhellen is de Citan ook vreemd, zonder dat er sprake is van verminderd comfort. Mercedes heeft het onderstel bewust op de thuismarkt afgestemd door kortere veren en stuggere dempers te kiezen en daarmee ligt de Citan echt veel strakker op de weg. De besturing verraste in positieve zin; de auto koerst bij alle snelheden als op rails, terwijl we bij de eerste rij-impressie nog moesten melden dat de rechtuitstabiliteit matig was…
                                    Toch nog iets goeds dat ze gedaan hebben ipv enkel een ander logo en dashboard.

                                    E30SHOP.be
                                    - Alles voor uw BMW E30.
                                    Oorspronkelijk geplaatst door KennyC
                                    En gij kunt zagen ze man! Amai ze, geen wonder da het Amazonewoud bedreigd is.

                                    Comment


                                    • Dit moest ooit gebeuren

                                      De Mercedes Citan wordt er soms van beticht geen echte Mercedes te zijn, en aangezien de besteller gebaseerd is op de Renault Kangoo zit daar een kern van waarheid in. Tuner Hartmann is het er echter niet mee eens, en plakt een gigantische Duitse vlag over het ‘busje’ heen.

                                      Natuurlijk is het opvallende stickerwerk niet het enige dat Hartmann aan de Citan verbouwt. De neus, bijvoorbeeld, krijgt een stevige onderkin dankzij de gigantische voorspoiler. Ook aan de zij- en achterkant worden wat kunststof aanbouwdelen gebruikt, die de compacte bedrijfswagen in combinatie met de zwarte wielen een dikker uiterlijk bezorgen. De veren van deze Citan zijn 25 mm korter dan die van het origineel, terwijl een speciale uitlaat de uitstraling compleet maakt. Wie het imago waar opgetuigde bestellers onder gebukt gaan wil bevestigen kan opteren voor chiptuning: voor verschillende motoren biedt de tuner zo’n elektronische boost aan.





                                      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                      Comment






                                      • Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                        Comment






                                        • Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                          Comment

                                          Working...
                                          X