Logisch vervolg: nieuwe BMW 3-serie Touring
Nu de levering van de 3-serie sedan lekker op stoom is, kunnen we ons gaan opmaken voor de komst van de Touring. Een echte lifestyle-stationwagon, maar met een laadruimte van 495 liter wel net iets groter dan de directe concurrentie.
Ten opzichte van de sedan is de Touring 97 millimeter langer en neemt de wielbasis met 50 mm toe. Het resulteert in een laadruimte van 495 liter, 5 liter méér dan de Audi A4 Avant en 10 liter meer dan de Mercedes-Benz C-Klasse Estate. Standaard is de Touring voorzien van een in drie delen neerklapbare achterbank, met alle zitdelen neergeklapt groeit de maximale laadruimte naar 1.500 liter. Om het laadgemak verder te vergroten is er standaard een elektrisch bedienbare achterklep, wie opteert voor het Comfort Acces pakket kan de klep bovendien laten openen met een voetveeg onder de achterbumper. Ook een apart te openen achterruitje en een standaard skiluik dragen bij aan de praktische inzetbaarheid van de 3-serie Touring. Daarnaast beweert BMWdat de vergrote wielbasis bijdraagt aan meer zitruimte voor de achterste passagiers.Bij de introductie in september wordt de stationwagon leverbaar met drie motoren, één benzinemotor en twee diesels. Die eerste is de 328i, een tweeliter viercilinder turbomotor, en die levert 245 pk en 350 Nm. Genoeg om de Touring in zes seconden naar de 100 te lanceren, de topsnelheid is elektronisch begrensd op 250 km/h, terwijl het verbruik op 6,8 liter per 100 kilometer ligt. Standaard zit de motor gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak, een achttrapsautomaat is optioneel.DieselHet dieselgamma trapt af met de 184 pk en 380 Nm sterke 320d, die in 7,7 seconden de 100 op de teller zet en doortrekt tot 230 km/h. Het gemiddelde verbruik ligt op 4,7 liter per 100 kilometer. Liever een zescilinder? Dan kom je uit bij de 330d Touring. Met 258 pk en 560 Nm voorlopig de sterkste motor en genoeg om in 5,6 seconden naar de 100 te sprinten, maar ook hier is de koek bij 250 op. Volgens de EU-testcyclus moet de zescilinder met 5,1 liter diesel 100 kilometer kunnen afleggen. In het geval van de 330d is de achttrapsautomaat standaard. Tegen het einde van het jaar komen er nog drie motorvarianten bij: de 320i, 318d en 316d Touring.Qua uitrustingsniveaus komt het gamma overeen met dat van de sedan, dat wil zeggen dat er drie ‘lines’ beschikbaar zijn. De Sport Line legt de nadruk op sportiviteit, de Luxury Line legt z’n bestuurder in de watten en de Modern Line bevaart de, rijk uitgeruste, middenweg. Wie extra sportiviteit wenst, kan opteren voor het M Sport Package, met onder meer extra grote wielen, sportonderstel en sportstuur. Uiteraard kan er daarnaast naar hartenlust gevinkt worden op de optielijst, al naar gelang het budget.
Nu de levering van de 3-serie sedan lekker op stoom is, kunnen we ons gaan opmaken voor de komst van de Touring. Een echte lifestyle-stationwagon, maar met een laadruimte van 495 liter wel net iets groter dan de directe concurrentie.
Ten opzichte van de sedan is de Touring 97 millimeter langer en neemt de wielbasis met 50 mm toe. Het resulteert in een laadruimte van 495 liter, 5 liter méér dan de Audi A4 Avant en 10 liter meer dan de Mercedes-Benz C-Klasse Estate. Standaard is de Touring voorzien van een in drie delen neerklapbare achterbank, met alle zitdelen neergeklapt groeit de maximale laadruimte naar 1.500 liter. Om het laadgemak verder te vergroten is er standaard een elektrisch bedienbare achterklep, wie opteert voor het Comfort Acces pakket kan de klep bovendien laten openen met een voetveeg onder de achterbumper. Ook een apart te openen achterruitje en een standaard skiluik dragen bij aan de praktische inzetbaarheid van de 3-serie Touring. Daarnaast beweert BMWdat de vergrote wielbasis bijdraagt aan meer zitruimte voor de achterste passagiers.Bij de introductie in september wordt de stationwagon leverbaar met drie motoren, één benzinemotor en twee diesels. Die eerste is de 328i, een tweeliter viercilinder turbomotor, en die levert 245 pk en 350 Nm. Genoeg om de Touring in zes seconden naar de 100 te lanceren, de topsnelheid is elektronisch begrensd op 250 km/h, terwijl het verbruik op 6,8 liter per 100 kilometer ligt. Standaard zit de motor gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak, een achttrapsautomaat is optioneel.DieselHet dieselgamma trapt af met de 184 pk en 380 Nm sterke 320d, die in 7,7 seconden de 100 op de teller zet en doortrekt tot 230 km/h. Het gemiddelde verbruik ligt op 4,7 liter per 100 kilometer. Liever een zescilinder? Dan kom je uit bij de 330d Touring. Met 258 pk en 560 Nm voorlopig de sterkste motor en genoeg om in 5,6 seconden naar de 100 te sprinten, maar ook hier is de koek bij 250 op. Volgens de EU-testcyclus moet de zescilinder met 5,1 liter diesel 100 kilometer kunnen afleggen. In het geval van de 330d is de achttrapsautomaat standaard. Tegen het einde van het jaar komen er nog drie motorvarianten bij: de 320i, 318d en 316d Touring.Qua uitrustingsniveaus komt het gamma overeen met dat van de sedan, dat wil zeggen dat er drie ‘lines’ beschikbaar zijn. De Sport Line legt de nadruk op sportiviteit, de Luxury Line legt z’n bestuurder in de watten en de Modern Line bevaart de, rijk uitgeruste, middenweg. Wie extra sportiviteit wenst, kan opteren voor het M Sport Package, met onder meer extra grote wielen, sportonderstel en sportstuur. Uiteraard kan er daarnaast naar hartenlust gevinkt worden op de optielijst, al naar gelang het budget.
Comment