ik vind da ge ze weinig zie. Kben er nog maar 3 int wild tegen gekomen.
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Opel Adam
Collapse
X
-
DAILY: Opel Corsa A 1.3S - Astra F 1.7D - Astra F 1.7TDS - Astra F 1.8i - Astra H twintop 1.6 - Corsa D 1.7cdti- Astra H GTC 1.7CDTI - Astra H GTC 1.7CDTI - Astra J Sports Tourer 1.7CDTI - Astra J Sports Tourer 1.6cdti - Volvo V60 D3 Summum (huidige wagen) Astra F Cabrio 1.8 16v (huidige wagen) OLDIES: Kadett B, Kadett C1, Kadett D, Kadett E, Rekord D, Rekord E1, Vauxhall Chevette, Monza A1 3.0E
-
'k Reed deze morgen voor 't eerst sinds eventjes weer "wakker" naar 't werk en zag de (nog altijd dezelfde) Adam in de showroom van de Opel-dealer waar ik langs passeer. Staat er makkelijk al een maand of 4-5. En inderdaad: ik kwam er in 't wild nog zo goed als géén tegen...?!?
Comment
-
Ik heb er nog maar 1 in 't echt gezien. Maar was van een Opel stand in het Ring Shopping Center.
E30SHOP.be - Alles voor uw BMW E30.
Oorspronkelijk geplaatst door KennyC
En gij kunt zagen ze man! Amai ze, geen wonder da het Amazonewoud bedreigd is.
Comment
-
Nieuwe volledig aluminium 3-cilinder turbomotor legt nieuwe maatstaf op voor verfijning
- Nieuwe 1,0-liter turbomotor met 85 kW/115 pk legt lat hoger voor raffinement van driecilinders
- Eerste uit gloednieuwe familie benzinemotoren met kleine cilinderinhoud en directe injectie maakt zijn debuut in Opel ADAM
- Hoger koppel, betere brandstofefficiëntie dan 1,6-liter motor
- Cilinderkop met geïntegreerd uitlaatspruitstuk
- Aangevuld met gloednieuwe zesversnellingsbak, 30 percent lichter dan voorganger
Zuiver, soepel en stil: Opel’s gloednieuwe driecilinder viert zijn wereldpremière op het internationale autosalon van Frankfurt in september. De 1,0-liter turbobenzinemotor is niet alleen milieuvriendelijk, hij legt ook een nieuwe maatstaf op voor het rijcomfort bij driecilindermotoren, met minder geluid en trillingen dan vele viercilindermotoren.
Met een vermogen van 85 kW/115 pk levert deze kleine motor een hoog koppel bij laag toerental van 166 Nm over het volledige bereik van 1.800 tot 4.700 t/min. ondanks zijn beperkte formaat. De 1.0 SIDI Turbo (Spark Ignition Direct Injection) genereert meer koppel over het volledige toerentalbereik dan even krachtige motoren met meer cilinder*inhoud, terwijl de brandstofefficiëntie 20 procent beter is in vergelijking met Opel’s huidige 1,6-liter motor met natuurlijke aanzuiging.
De 1.0 turbomotor met 12 kleppen in combinatie met een gloednieuwe zesversnellingsbak wordt volgend jaar gelanceerd in de kleine ADAM en is de eerste in een nieuwe, modulaire familie van drie- en viercilinderbenzinemotoren in de klasse tot 1,6-liter. Geavanceerde technologieën zoals directe injectie, continu variabele kleptijd en een lichtgewicht aluminium cilinderblok zijn de sleutelelementen voor de efficiëntie van de motor. Opel verwacht dat de nieuwe motorfamilie zal zorgen voor een indrukwekkende brandstof*bezuiniging en een CO2-uitstoot die beduidend lager ligt dan 100 g/km .
“Bij de ontwikkeling van deze kleine motor namen we ons niet alleen voor om het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot verder te beperken. We wilden ook aantonen dat de driecilinders even verfijnd kunnen zijn als motoren met vier cilinders of meer”, zegt Dr. Matthias Alt, Chief Engineer, Small Gasoline Engines bij Opel. “We hebben de typische eigenschappen van conventionele driecilindermotoren op gebied van verfijning, geluid en trillingen bij de bron aangepakt en we zijn ervan overtuigd dat onze klanten aangenaam verrast zullen zijn door de resultaten. Dit is een heel energieke en verfijnde driecilinder*motor die geen compromissen sluit op het vlak van rijplezier.”
Duitse engineering voor ongeëvenaarde geluidniveaus
De ingenieurs van Opel begonnen met een schone lei, waardoor een reeks maatregelen kon genomen worden om de typische ‘aritmische’ werking van driecilindermotoren te elimineren zonder afbreuk te doen aan de traditionele zuinigheid van de motor.
Het cilinderblok gemaakt uit onder hoge druk gegoten aluminium werd ontworpen om de geluidemissie via de draaibeweging en de structuur van de motor te beperken en ook het gewicht te minimaliseren. De hogedruk-brandstofrail en injectoren werden ook structureel geïsoleerd van de cilinderkop om de klopgeluiden te beperken, terwijl de brandstofpomp en de brandstoflijn akoestisch behandeld werden.
Wat ook in grote mate bijdraagt tot verfijning, is de installatie van een balansas in het oliecarter. Aangedreven door een ketting met omgekeerde tanden voor soepel draaien, roteert de in tegengestelde richting draaiende balansas met de snelheid van de krukas. Het gewicht van deze balansas werd zorgvuldig geoptimaliseerd om de trillingen die inherent zijn aan een driecilinder, te neutraliseren.
Andere geluiddempende maatregelen zijn: akoestisch geoptimaliseerde deksels voor de bovenkant en de voorkant van de motor, het inlaatspruitstuk en de behuizingen van de nokkenassen; isolatie van de krukas met ijzeren hoofdlagerkappen; omgekeerde tanden voor de aandrijfkettingen van de krukas; een turbocompressor die weinig sissende geluiden maakt; en een lager oliecarter in staal.
Dankzij deze engineering is de nieuwe 1.0 SIDI Turbo niet alleen verfijnder dan andere driecilindermotoren maar is hij ook stiller dan vele viercilinderaandrijvingen. Tijdens proefbanktests aan volle snelheid maakt hij bijvoorbeeld bij elk toerental minder geluid dan de benzineturbomotoren met een gelijkaardig vermogen en een cilinderinhoud tot 1,6 liter. Zijn inherente verfijning is zo goed dat de behoefte voor bijkomende geluidisolatie binnenin de auto, of complexe motorsteunen en subframes, aanzienlijk verminderd is.
Sterk vermogen en koppel
De 1.0 SIDI Turbo is ook slagvaardig door meer koppel te genereren dan de huidige
1,6-liter motor met natuurlijke aanzuiging, en een even groot maximumvermogen van 85 kW/115 pk.
Met uiterst nauwkeurige precisie integreerden de ingenieurs het uitlaatspruitstuk in de aluminium cilinderkop die rechtstreeks in de watergekoelde turbolader met lage inertie is geschroefd. Deze compacte installatie draagt bij tot het leveren van een snelle boost voor een krachtig vermogen bij laag toerental. Het maximumkoppel van 166 Nm bij slechts 1.800 t/min. is bijna 30 percent hoger dan dat van de 1,6-liter motor bij hetzelfde toerental.
De brandstofinjectoren met zes openingen zijn centraal boven elke zuiger geplaatst voor een efficiënte verbranding, en de dubbele nokkenasverstelling maakt een variabele kleptiming voor een optimale carterventilatie mogelijk. Een dubbele oliepomp en een uitschakelbare waterpomp, die niet gebruikt wordt wanneer de motorkoelvloeistof koud is om zo de opwarming te versnellen, dragen eveneens bij tot een laag brandstofverbruik.
Gloednieuwe, gewichtsbesparende zesversnellingsbak
De 1.0 SIDI Turbomotor wordt gekoppeld aan een gloednieuwe manuele zesversnellingsbak die speciaal ontworpen werd voor motoren met een gemidded koppel. Met een droog gewicht van slechts 37 kilogram is hij ongeveer 30 percent lichter dan zijn huidige tegenhanger. Hij meet slechts 375 mm langs zijn as en is daardoor ook uiterst compact.
Met zijn hoogwaardige schakelkwaliteit dankzij de korte schakelafstanden en de lage schakelinspanning integreert de nieuwe transmissie vele verfijningen die onlangs werden ingevoerd in Opel’s versnellingsbakken van de nieuwe generatie. Hiertoe behoren bakken met brede asymmetrisch gesneden tanden en drievoudige kegelvormige synchronisatie-elementen voor de eerste en tweede versnelling, en dubbele kegelvormige synchronisatie-elementen voor de derde en vierde versnelling. Ook de achteruit is gesynchroniseerd.
De nieuwe versnellingsbak zal gebruikt worden in een uitgebreid gamma van kleine en compacte Opel-voertuigen met motoren met een maximumkoppel tot 220 Nm. Voor een optimale efficiëntie van de aandrijving bij elke toepassing bestaat de matrix voor de keuze van versnellingsbakken uit 12 overbrengingsverhoudingen en zeven uiteindelijke aandrijvingen.
Volgende stap in vernieuwingsprogramma Opel-motoren
De lancering van de 1.0 SIDI Turbo en zijn nieuwe zesversnellingsbak is de meeste recente stap in de vernieuwing van Opel’s motorgamma, dat tussen 2012 en 2016 drie nieuwe motorfamilies en 13 nieuwe motoren zal introduceren, plus een hele reeks nieuwe versnellingsbakken.
Het programma begon met de lancering van de eerste motoren in de nieuwe families van middelgrote benzine- en dieselmotoren. Bij deze 1,6-liter turbomotoren voegt zich nu de 1.0 turboaandrijving, als het eerste voorbeeld van een nieuwe familie van motoren met kleine cilinderinhoud. Al deze motoren zullen gefabriceerd worden in de nieuwe fabriek van GM in het Hongaarse Szentgotthard, waar benzine- en dieselmotoren op dezelfde band geassembleerd worden.
Opel’s motoren van de nieuwe generatie moeten een antwoord bieden op de groeiende vraag van klanten naar ‘downsized’ aandrijvingen die in staat zijn het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot te verminderen, in combinatie met het vermogen en de verfijning die typisch zijn voor motoren met een grotere cilinderinhoud.Opel Corsa 1.7 cdti (sold)
Opel Astra ST Sport (sold)
Opel Zafira Tourer Cosmo 2.0 cdti 165 pk start/stop
Comment
-
Bron: Media.gm.com
Overtreft op alle punten de huidige 1.2 en 1.4!
Knap staaltje techniek alsook de nieuwe versnellingsbak!
Kleinste longinhoud en kleinste dorst, maar wel krachtigste en zuinigste blok in de Adam. Ben benieuwd naar de prestaties. Ik gok dat hij toch een seconde sneller zal zijn in de 0-100 sprint (tegen de 10 sec.)
Welgekomen aanvulling in het gamma!
Mooie co2 ciijfers ookLast edited by lele; 08/08/2013, 11:51.Opel Corsa 1.7 cdti (sold)
Opel Astra ST Sport (sold)
Opel Zafira Tourer Cosmo 2.0 cdti 165 pk start/stop
Comment
-
De pers maakt het imago van Opel al enige jaren kapot. Elk model dat ze testen wordt steevast afgekraakt omwille van gewicht ,afwerkingslacunes en motoren. De motoren worden stilaan allemaal vernieuwd maar wedden dat ze deze toch niet zo goed vinden als deze van de concurrentie
Als je bijvoorbeeld de astra vergelijkt met z'n rechtstreekse concurrenten (golf, focus,Mégane,...) dan moet die astra zich zeker niet schamen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door corsawim Bekijk BerichtenDe pers maakt het imago van Opel al enige jaren kapot. Elk model dat ze testen wordt steevast afgekraakt omwille van gewicht ,afwerkingslacunes en motoren. De motoren worden stilaan allemaal vernieuwd maar wedden dat ze deze toch niet zo goed vinden als deze van de concurrentie
Als je bijvoorbeeld de astra vergelijkt met z'n rechtstreekse concurrenten (golf, focus,Mégane,...) dan moet die astra zich zeker niet schamen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door corsawim Bekijk BerichtenDe pers maakt het imago van Opel al enige jaren kapot. Elk model dat ze testen wordt steevast afgekraakt omwille van gewicht ,afwerkingslacunes en motoren. De motoren worden stilaan allemaal vernieuwd maar wedden dat ze deze toch niet zo goed vinden als deze van de concurrentie
Als je bijvoorbeeld de astra vergelijkt met z'n rechtstreekse concurrenten (golf, focus,Mégane,...) dan moet die astra zich zeker niet schamen.Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-opticMotoren & Tjeurisme
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Tjeu Bekijk BerichtenDat vind jij... Ik vind de Astra alvast 1 van de triestigste in zijn klasse om mee te rijden. En de 1.3 diesel is pakken minder aangenaam dan de 1.5 dCi van Renault.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Tjeu Bekijk BerichtenDat vind jij... Ik vind de Astra alvast 1 van de triestigste in zijn klasse om mee te rijden. En de 1.3 diesel is pakken minder aangenaam dan de 1.5 dCi van Renault.
het onderstel van de astra is prima in balans.
Comment
-
Ben wel benieuwd hoe zo'n 3-cilinder eigenlijk klinkt.
Binnenkort terug 2-takt motoren?
E30SHOP.be - Alles voor uw BMW E30.
Oorspronkelijk geplaatst door KennyC
En gij kunt zagen ze man! Amai ze, geen wonder da het Amazonewoud bedreigd is.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Ian Bekijk BerichtenBen wel benieuwd hoe zo'n 3-cilinder eigenlijk klinkt.
Binnenkort terug 2-takt motoren?
Erstes Sound- und Tachovideo zum neuen Dreizylinder-Benziner von BMW, hier verbaut im 1er F20. Bilder und Erfahrungsbericht unter http://www.BimmerToday.de h...
3 cilinders zijn de motoren van de toekomst.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Tjeu Bekijk BerichtenDat vind jij... Ik vind de Astra alvast 1 van de triestigste in zijn klasse om mee te rijden. En de 1.3 diesel is pakken minder aangenaam dan de 1.5 dCi van Renault.Opel Corsa 1.7 cdti (sold)
Opel Astra ST Sport (sold)
Opel Zafira Tourer Cosmo 2.0 cdti 165 pk start/stop
Comment
Comment