Het A-segment is traditioneel het terrein van de no-nonsense stadsrakkertjes en boodschappenkarretjes. Opel gaat daar verandering in brengen met de ‘premium’ Adam, waarvan we nu eindelijk alle informatie en een flinke lading foto's hebben.
Wat Audi met de A1 kan in het B-segment, doen wij een segmentje lager. Dat moeten ze bij Opel hebben gedacht toen de plannen voor de Adam werden gesmeed. Met z’n lengte van een kleine 3,70 meter (breedte 1,72 m, zonder spiegels) behoort de Adam tot het A-segment, waar Opel al actief is met de Agila. Maar waar dat een A-segmenter is van het traditionele soort, is de Adam A-segmenter Plus; de afmetingen van een compact stadsautootje met de luxe en uitstraling van auto’s uit de hogere segmenten.
De Adam is vernoemd naar oprichter Adam Opel (1837-1895) en daarmee een van de weinige personenauto’s van Opel waarvan de modelnaam niet op ‘a’ eindigt. Opel mikt met de Adam op de jonge, trendy consument die een compacte auto met een kek uiterlijk – check de lichtmetalen wielen met een gekleurde spaak! - wil, zonder daarbij in te moeten leveren op comfort en luxe. Vandaar dat de auto verkrijgbaar is met opties die je normaal gesproken in hogere segmenten van de markt tegenkomt. Zo is de Adam leverbaar met een infotainmentsysteem met 7-inch touch screen dat samenwerkt met je smartphone (Android en Apple) waardoor je aan boord de beschikking kunt hebben over internet. Verder noteren we zaken als Bluetooth, de nieuwste generatie parkeerassistent (APA II), dodehoekwaarschuwing (SBSA), een verwarmbaar stuurwiel en led-dagrijverlichting.
Er zijn drie uitrustingsniveau’s: Jam (‘onorthodox, modieus en kleurrijk’), Glam (‘elegant en verfijnd’) en Slam (‘racy en sportief’). Volgens Opel vormen deze de basis voor een ‘welhaast ongelimiteerd potentieel aan personalisatiemogelijkheden’. Zo is er een groot aanbod aan ex- en interieurkleuren, zijn er drie verschillende kleuren voor het dak en kun je het plafond zelfs laten voorzien van een led-sterrenhemel.
De wielbasis van de Adam meet 2,31 meter en de spoorbreedte aan de voor- en achterkant bedraagt respectievelijk 1,49 en 1,48 meter. De voorwielophanging bestaat uit MacPherson-veerpoten en een subframe, de achterwielophanging is semi-onafhankelijk met een torsie-as. De wielmaten lopen uiteen van 16 tot 18 inch, de twee grootste maten krijgen standaard een sportchassis mee met directere besturing. De elektrische stuurbekrachtiging heeft ook een City-stand om het inparkeren een minder zware klus te maken. Voor-, zij- en hoofdairbags en ESP zijn standaard, Hill Start Assist is optioneel. Achterin zitten twee Isofix-bevestigingspunten, de achterbank is 50/50 deelbaar. Opel ziet de Adam als vierzitter, wie toch wat meer zitruimte wenst, kan terecht bij de vijfzits-Agila, zo redeneert Opel.
Bij de introductie is de Adam leverbaar met drie benzinemotoren: een 1.2 van 75 pk, en een 1.4 met 87 of 100 pk, allen gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak. Als extra kun je het EcoFlex technology pack bestellen met start/stop/systeem. In een later staduim komt er een kleine, direct ingespoten turbomotor bij met start/stop, die samenwerkt met een zesbak.
De Opel Adam beleeft z’n première eind september op de Autosalon van Parijs, de eerste auto’s zullen in begin 2013 in de showroom staan. Prijzen zijn nog niet bekend.
Bron: autoweek
Wat Audi met de A1 kan in het B-segment, doen wij een segmentje lager. Dat moeten ze bij Opel hebben gedacht toen de plannen voor de Adam werden gesmeed. Met z’n lengte van een kleine 3,70 meter (breedte 1,72 m, zonder spiegels) behoort de Adam tot het A-segment, waar Opel al actief is met de Agila. Maar waar dat een A-segmenter is van het traditionele soort, is de Adam A-segmenter Plus; de afmetingen van een compact stadsautootje met de luxe en uitstraling van auto’s uit de hogere segmenten.
De Adam is vernoemd naar oprichter Adam Opel (1837-1895) en daarmee een van de weinige personenauto’s van Opel waarvan de modelnaam niet op ‘a’ eindigt. Opel mikt met de Adam op de jonge, trendy consument die een compacte auto met een kek uiterlijk – check de lichtmetalen wielen met een gekleurde spaak! - wil, zonder daarbij in te moeten leveren op comfort en luxe. Vandaar dat de auto verkrijgbaar is met opties die je normaal gesproken in hogere segmenten van de markt tegenkomt. Zo is de Adam leverbaar met een infotainmentsysteem met 7-inch touch screen dat samenwerkt met je smartphone (Android en Apple) waardoor je aan boord de beschikking kunt hebben over internet. Verder noteren we zaken als Bluetooth, de nieuwste generatie parkeerassistent (APA II), dodehoekwaarschuwing (SBSA), een verwarmbaar stuurwiel en led-dagrijverlichting.
Er zijn drie uitrustingsniveau’s: Jam (‘onorthodox, modieus en kleurrijk’), Glam (‘elegant en verfijnd’) en Slam (‘racy en sportief’). Volgens Opel vormen deze de basis voor een ‘welhaast ongelimiteerd potentieel aan personalisatiemogelijkheden’. Zo is er een groot aanbod aan ex- en interieurkleuren, zijn er drie verschillende kleuren voor het dak en kun je het plafond zelfs laten voorzien van een led-sterrenhemel.
De wielbasis van de Adam meet 2,31 meter en de spoorbreedte aan de voor- en achterkant bedraagt respectievelijk 1,49 en 1,48 meter. De voorwielophanging bestaat uit MacPherson-veerpoten en een subframe, de achterwielophanging is semi-onafhankelijk met een torsie-as. De wielmaten lopen uiteen van 16 tot 18 inch, de twee grootste maten krijgen standaard een sportchassis mee met directere besturing. De elektrische stuurbekrachtiging heeft ook een City-stand om het inparkeren een minder zware klus te maken. Voor-, zij- en hoofdairbags en ESP zijn standaard, Hill Start Assist is optioneel. Achterin zitten twee Isofix-bevestigingspunten, de achterbank is 50/50 deelbaar. Opel ziet de Adam als vierzitter, wie toch wat meer zitruimte wenst, kan terecht bij de vijfzits-Agila, zo redeneert Opel.
Bij de introductie is de Adam leverbaar met drie benzinemotoren: een 1.2 van 75 pk, en een 1.4 met 87 of 100 pk, allen gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak. Als extra kun je het EcoFlex technology pack bestellen met start/stop/systeem. In een later staduim komt er een kleine, direct ingespoten turbomotor bij met start/stop, die samenwerkt met een zesbak.
De Opel Adam beleeft z’n première eind september op de Autosalon van Parijs, de eerste auto’s zullen in begin 2013 in de showroom staan. Prijzen zijn nog niet bekend.
Bron: autoweek
Comment