Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mazda 6

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Net terug van de presentatie in Utrecht.
    Lekkere broodjes en drankjes en een goodiebag met spulletjes meegekregen.

    Hij ziet er nog beter uit in het echt!
    En de zetels zitten top, lekkere kuipvorm, dus nu is het puur afwachten tot ik kan bestellen.

    Enkele dingen die de verkoper me kon vertellen:
    - lederen zetels is enkel op de duurste versie, zelfs niet als optie op de 2e. Dat wordt dus achteraf installeren zoals bij de CX-5.
    - ik had begrepen dat hij nog niet wist of de duurste versie (GT-M in NL, Sport in BE waarschijnlijk) ook met de 150pk leverbaar zou zijn.
    - 19" velgen is ook enkel op de duurste versie.
    Edit: zetels zijn van vorm op alle versies hetzelfde. In de folder van de huidige staat er sportzetels enkel bij de Sport, nu is het dus overal hetzelfde kennelijk.

    Prijslijst in NL voor de 6 loopt heel gelijk met die van de CX-5 en met die van België.
    Als de Sport ook enkel met de 175pk motor gaat zijn, dan zal ik wel de 2e versie nemen met alle opties en achteraf ingebouwd leer. Dan mis ik enkel het Bose systeem denk ik.

    Een rode hoogstwaarschijnlijk, want het lichtblauwe vond ik toch net iets te donker.
    maar dan moet ik nog wel eens kijken welke kleur leer ik er achteraf bij wil.
    Verkoper zei me dat er inderdaad slechts 2 op 10 in het rood worden besteld.
    Last edited by Chris_147; 18/10/2012, 23:24.

    Comment


    • Blijf het een vreemd optiebeleid vinden.

      Comment


      • Dat is zo bij de meeste Japanse merken, Honda Civic net hetzelfde: leer enkel op duurste versie.
        Omwille van afstand, cultuur of efficiëntere productieprocessen, ik weet het niet.

        De wagen die er stond was trouwens de blauwe van in Parijs, zag er nog heel goed uit!
        Geen krassen binnenin, zetels nog niet doorgezakt, dus dat geeft vertrouwen.
        Op het salon in Brussel zag ik enkele dure wagens met beige lederen zetels die al een serieuze blauwe schijn hadden van de jeansbroeken.

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk Berichten
          Hij ziet er nog beter uit in het echt!
          Exterieur wel. Interieur vond ik toch wat tegenvallen. Werkte daar wel alles?

          Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk Berichten
          En de zetels zitten top, lekkere kuipvorm
          Niet overdrijven hé Ze zaten wel oké, met redelijke zijsteun. Maar echte kuipzetels zoals bv in de GT86 is toch nog iets anders.

          Vond je overigens niet dat de hoge gordellijn je zicht rondom de wagen serieus beperkt? Ik vond het verschil met mijn huidige Mondeo vrij groot.

          Die afdekhoes vond ik wel goed gevonden, maar niet zo praktisch. Je koffer een beetje hoger laden dan het afdekzeil is met dat systeem lastig omdat die balk in het midden gemonteerd is. Overigens kan je die ook niet in je koffer bewaren, zoals bij veel andere wagens wel mogelijk is.

          Comment


          • Interieus vond ik ook heel mooi.
            Maar voor het design moet je wel zijn natuurlijk.
            Liever zoiets klassiek dan de boordplank van de nieuwe Focus of Hyundais.

            Trouwens, wat de verkoper ook wist te zeggen was dat die bordeaux inleg enkel op de duurste versie zal zijn.
            Goedkopere versies krijgen die zwart gepolijst.
            Nog een reden om de 2e versie te nemen

            Stoelen: tja, het is ook geen sportwagen he.
            Maar ze hebben toch iets meer kuipvorm dan die in mijn Passat, bijna zo goed als die van mijn Alfa 147. (en die waren echt goed)
            Wil je zetels zoals van een GT86, dan moet je naar de laatste MX-5 gaan, daar paste ik maar amper in!
            (en toch +10kg afgevallen)

            Hoge gordellijn vind ik wel tof, ik zit graag knus.
            Wagen leek ook een pak lager dan mijn Passat, wat ik ook weer tof vind natuurlijk.

            Afdekzeil: ja, als het eruit moet, zal het wel wat lastiger zijn dan in mijn Passat omdat je het ook nog moet losmaken aan je klep.
            Maar 95% van de tijd is het veel gemakkelijker omdat die mooi mee omhoog gaat.

            En ik denk dat je het wel kan bewaren: onder de koffervloer.
            Hef je de vloer op, dan heb je daaronder ruimte om spulletjes te bewaren. Links en rechts naast de vloer zijn echter open.
            En daar zijn ook geen randjes aan, dus spulletjes die je links/rechts bewaart, kunnen gewoon onder je koffervloer rollen.
            Ik heb het niet geprobeerd (ook niet gevraagd), maar ik denk dat de afdekhoes daarin past.

            In mijn Passat krijg ik dat ding ook nergens kwijt trouwens.

            Comment


            • Maw, je kan niet kiezen qua inleg? Jammer...

              Klopt, en voor een niet-sportwagen zitten ze prima. Passat vond ik ook niet zo goed qua zetels. Volvo weet me telkens wél te bekoren.

              Knus is het wel, maar om ermee in 't centrum van Brussel te rijden is dan weer een ander paar mouwen. Het is natuurlijk niet zo dramatisch als in sommige coupés, maar toch minder dan in de Mondeo en ik denk ook jouw Passat.

              Als het daar inderdaad past, en het voor mij geen argument meer. Ik gebruik de wagen meermaals per jaar om naar het zuiden te rijden en met twee kids steekt het koffer dan echt wel vol. Als het niet onder het dekzeil kan, dan demonteer ik het gewoon. Maar ik zou het wel graag meenemen om het daar terug te kunnen gebruiken.

              Ga jij trouwens bij Van Herck? Of woon je niet meer in Oud-Turnhout?

              Comment


              • Mijn gigantische verbouwing in Oud-Turnhout is bijna klaar, dus daar blijf ik de rest van mijn leven.
                De dealer in Leuven is vlakbij mijn werk, dus dat is gemakkelijker.

                Comment


                • Niemand nieuws? Nog geen prijzen bekend?

                  Comment


                  • Nee, nog niets bekend.
                    De dealers hadden dinsdag weer een info dag bij de importeur, maar kennelijk is er nog niets uitgekomen...

                    In NL is de 6 break 550€ duurder dan de CX-5 ( met 2.0 benzine)
                    Uitrustingsbeleid zou gelijklopend zijn met de CX-5 hier (Challenge, Active, Sport), dus dan kan je met de prijslijst van de CX-5 wel uitrekenen hoeveel de 6 zal kosten.
                    Ik heb enkele offertes voor een Volvo V60 D3 laten maken, die kwam op een 40k€.
                    De 6 Active met alle opties zou volgens wat ik hierboven zei een 4 á 5000€ goedkoper zijn.
                    Sport een 3000€ dacht ik.

                    Comment


                    • Rij-impressie: Mazda 6

                      ‘Jinba Ittai’. Onder die noemer schaart Mazda de manier waarop de nieuwe 6 onder je huid moet kruipen. ‘Dit is een dynamische en wendbare rijdersauto, die gevoelsmatig op één lijn zit met zijn bestuurder.’ Ondanks z’n bijna vijf meter lengte? Dat klinkt veelbelovend!

                      Slechts vier jaar was de huidige Mazda 6 leverbaar op de Nederlandse markt. Dat is een bijzonder korte carrière, en wat ons betreft mocht de prettige Japanse middenklasser nog wel een tijdje blijven. Aan de andere kant zag Mazda de vaderlandse verkopen van de D-segmenter rap in elkaar duikelen, dus komen ze nu al met een compleet vernieuwde 6 die hernieuwde aansluiting moet vinden bij auto’s als de nieuwe Ford Mondeo die halverwege 2013 leverbaar wordt. Om dat voor elkaar te krijgen heeft Mazda de 6 compleet overhoop gehaald en de volledig nieuwe auto – onder de verzamelnaam Skyactiv – op zo’n beetje alle vlakken aangescherpt.
                      Dat Skyactiv-programma is bedoeld om de modellen van Mazda zo efficiënt mogelijk te maken. Zo is niet alleen het koetswerk van de nieuwe Zes stukken lichter gemaakt, zo’n beetje ieder onderdeel is geoptimaliseerd. Zelfs de bougies en de regensensor zijn van een kleiner – en dus lichter – type, en al die piepkleine maatregelen op één hoop zorgen er voor dat de nieuwe 6 zo licht mogelijk is geworden. Combineer dat met motoren waarvan de interne wrijving dertig procent lager is gemaakt, de compressieverhouding tot het uiterste is aangepast (zo hoog mogelijk bij de benzinemotoren, zo laag mogelijk bij de diesels, dat verbetert de verbranding en dringt het verbruik terug) en de introductie van een revolutionair remregeneratiesysteem (i-Eloop, zie kader) en je krijgt een auto die qua verbruik prima past in de huidige tijd.
                      De 6 wordt leverbaar met drie keuzes in benzinemotoren; twee versies van de tweeliter viercilinder en een nieuwe 2,5-liter vierpitter, én een 2,2-liter diesel die eveneens leverbaar wordt in twee smaken. Opmerkelijk is dat Mazda niet kiest voor downsizing: de blokken zijn relatief groot en de benzinemotoren hebben geen turbo’s, in tegenstelling tot veel concurrenten. En toch weet Mazda de machines zo zuinig te maken dat ze kunnen wedijveren met tegenstrevers die wél aan downsizing doen. Als voorbeeld: de Mazda 6 sedan met tweeliter Skyactiv benzinemotor stoot 129 gram CO2 per kilometer uit. Rasconcurrent Volkswagen weet de Passat sedan met 1.4 TSI downsizeblok op 138 gram te krijgen, terwijl je bij Mazda 145 pk krijgt in plaats van 122 paardenkrachten bij VW. Op dieselgebied klinkt dezelfde muziek: de vierdeurs 6 met 150 (!) pk sterke 2.2 diesel en i-Eloop heeft een CO2-uitstoot van 104 gram per kilometer, een Passat Bluemotion komt uit op 109 gram. En dan heb je slechts 105 pk. Laat het duidelijk zijn: Mazda’s aanpak is nogal onconventioneel, maar het werkt absoluut!

                      Niet de stilste
                      Dat blijkt des te meer zodra je gaat rijden met de nieuwe 6. Om met de benzinemotor te beginnen: wij konden helaas alleen nog maar rijden met de High Power-versie (dus met 165 pk) en die weet goed snelheid in de auto te krijgen. Vooral de manier waarop de tweeliter in zijn toeren klimt is erg aangenaam, omdat hij vlot op het gas reageert en z’n vermogen redelijk soepel beschikbaar maakt. In vergelijking met turboblokken moet je weliswaar langer wachten tot je kunt beschikken over het maximum aantal pk’s (pas bij 6.000 toeren) en mis je dus een fractie souplesse, maar sloom is de tweeliter allerminst. Fijn om te weten, want de lichtste versie van deze motor – dus met 145 pk – is in ons land goed voor 20% fiscale bijtelling. Een nadeel van het ongeblazen karakter is het relatief hoge toerental op kruissnelheid: bij 120 km/h hoor je de motor zijn rondjes draaien boven de 3.000 tpm, terwijl een turbomachine door de bank genomen wat minder ‘hoog’ draait. Het geluidsniveau aan boord van de nieuwe 6 is beter dan in z’n voorganger, maar echt fluisterstil is het – ook vanwege het windgeruis rond de fikse buitenspiegels – nog steeds niet.
                      We mochten ook nog heel kort snuffelen aan de dieselmotor, en die blinkt juist uit in zijn souplesse onderin. Opvallend is de korte piek in z’n trekkracht rond de 2.250 toeren die daarna vrij rap afneemt; boven de 3.600 tpm heeft de Skyactiv-D niet veel reserves, maar door z’n riante soepelheid is er nauwelijks noodzaak om door te trekken in je versnelling. Dat vormt nog een mooi bruggetje, want de standaard gemonteerde handgeschakelde zesbak is uitstekend. Korte, heldere slagen van een prettig gevormde pookknop die bovendien goed is gepositioneerd ten opzichte van de bestuurder. De cockpit is niet al te ruim (dat cocongevoel heeft Mazda naar eigen zeggen bewust gecreëerd zodat de bestuurder zich meer één voelt met de auto, helemaal ‘Jinba Ittai’) maar door de goede zitpositie is de nieuwe 6 een fijne auto om mee aan de slag te gaan. Wat dat betreft kruipt de nieuwkomer inderdaad wel onder je huid – meer dan een Passat, Superb, Accord of Avensis in ieder geval…

                      Niet foutloos, wel goed
                      We zijn van Mazda gewend dat het merk strak rijdende auto’s maakt, en die filosofie is bij de nieuwe 6 niet overboord gegooid. Dat begint met het onderstel, waarbij de vooras relatief soepel is. Dat zorgt voor een aangename portie veercomfort, terwijl de 6 nog steeds vlot en evenwichtig reageert op je stuurinput. De besturing zelf verdient trouwens ook een pluim, want ondanks de introductie van een elektrische stuurpomp heeft Mazda voldoende gevoel, directheid en evenwichtigheid in de besturing weten te stoppen. Deze auto stuurt simpelweg fijn! Minder goed is de nervositeit rond de middenstand op hogere snelheid, een karaktereigenschap die we ook al voelden bij de uitgaande 6 maar die niet altijd even fijn is. Een iets afstandelijker karakter had de Zes iets rustiger gemaakt, en dat kan erg prettig zijn in een D-segmenter die normaal gesproken veel wordt ingezet voor langere ritten.
                      Daarbij vormt ook de achteras een klein pijnpuntje, want op slechte wegen is met name de achterkant van de 6 behoorlijk aan de stugge kant. Door de wat stevige vering geeft de auto vrij veel oneffenheden door en dat zorgt voor onrust in de carrosserie. Al werd die indruk duidelijk versterkt door de 19-inch wielen met platte banden onder onze testauto. Wat ons betreft had de ophanging wel meer mogen absorberen, maar dat was dan weer ten koste gegaan van de wendbaarheid. Hoe soepeler de vering, des te zompiger zijn immers de reacties. En juist dat vlotte reageren is een prettige karaktertrek van de Zes. Deze auto rij je omdat je van sturen houdt, en niet omdat je gevoelloos van A naar B wilt zoeven. Wat dat betreft spreekt de nieuwe Mazda 6 een relatief kleine groep kopers aan, maar de mensen die zo’n verhoudingsgewijs dynamische zakenauto zien zitten, hebben aan de Zes dan ook een prima keuze. De claim van Mazda is dus niet alléén marketingpraat; de 6 is niet foutloos, maar zeker één van de strakste, fijnst sturende grote middenklassers van het moment. Jinba Ittai? Hai!





                      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                      Comment






                      • Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                        Comment




                        • Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                          Comment




                          • Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                            2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                            Comment


                            • Leuk om ook eens de andere kleuren te zien!

                              Comment


                              • Zwart valt me tegen eigenlijk, die grijze gaat nog wel.
                                Ik blijf bij de rode.

                                Als er nu eens besteld zou kunnen worden!
                                Dealer in Turnhout gaat er donderdag eentje halen voor zijn opendeurweekend.
                                Hij hoopt dat hij dan ook bestellingen kan aannemen.

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk Berichten
                                  Zwart valt me tegen eigenlijk, die grijze gaat nog wel.
                                  Ik blijf bij de rode.
                                  Helemaal mee eens!

                                  Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk Berichten
                                  Als er nu eens besteld zou kunnen worden!
                                  Dealer in Turnhout gaat er donderdag eentje halen voor zijn opendeurweekend.
                                  Hij hoopt dat hij dan ook bestellingen kan aannemen.
                                  Goed om te weten. Dit weekend dus? Enkel Turnhout, of heel België?

                                  Comment


                                  • zal allemaal verschillend zijn. de mazdagarage hier in de buurt ging in december een opendeur houden voor de 6.
                                    wel vreemd dat je nog niet kan bestellen. je kan toch altijd een préorder plaatsen? heb ik indertijd met de mondeo ook gedaan. (gaan bestellen voordat hij in de showroom stond)
                                    wimoptiek.be op

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door NetWave Bekijk Berichten
                                      Goed om te weten. Dit weekend dus? Enkel Turnhout, of heel België?
                                      Net hier in Leuven gevraagd: die wisten nog van niets!
                                      Als je zaterdag naar Turnhout wil komen, zou ik toch eerst eens bellen naar Van Herck, want het lijkt me straf dat Turnhout wel bestellingen kan noteren en Leuven nog van niets weet. Een wagen zal er wel staan, niet om in te rijden, maar van bestellingen was hij dinsdag nog niet helemaal zeker. Hij hoopte dat...

                                      Uit pure frustratie net een email gestuurd naar Mazda België, eens benieuwd hoeveel maanden het gaat duren eer ik daar een antwoord op krijg.

                                      Hoe moeilijk is dat nu om die prijzen te bepalen?
                                      Vanuit Japan krijgen ze toch al opgelegd dat er 3 of 4 uitrustingsniveaus zijn. NL maakt daar 4 van: S, TS, TS+ en GT-M
                                      België maakt daar 3 van: Challenge, Active en Sport met opties op de Active die bijna iedereen neemt.
                                      Ik dacht dat een importeur toch de dealers moet ondersteunen?

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk Berichten
                                        Een wagen zal er wel staan, niet om in te rijden, maar van bestellingen was hij dinsdag nog niet helemaal zeker. Hij hoopte dat...
                                        Het gaat me voorlopig niet over bestellen, maar om de wagen nog eens te keuren. Vrouwlief wil hem ook wel eens zien.

                                        Ze zag het niet zitten om mee te rijden naar Parijs maar Turnhout is iets dichter

                                        Voor ik bestel wil ik er sowieso mee gereden hebben.

                                        Comment


                                        • Normaal wil ik ook wel rijden, maar gezien de wachttijden bij de CX-5, wil ik bij de eerste zijn die een bestelling plaatst; ik zit al te lang te wachten!
                                          Alle reviews zijn vrij positief over de 6, dus dat geloof ik wel.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X