De meeste mensen kopen hun voertuig echt niet voor de badge hoor. De Mazda overtreft ruimschoots vele concurrenten zoals BMW en Audi.
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Mazda 6
Collapse
X
-
Het is wel goed dat het juk van Ford werd afgegooid. Zo kunnen ze opnieuw wat spannends proberen.
Ik denk dat we geen mirakels moeten verwachten tijdens de eerste maanden. De 6 is nu al een tijdje uit, maar de levertermijn was niet min toen ik laatst ging informeren. Ik denk dat, eens je meer 6'en in het straatbeeld gaat zien, mensen er wel voor zullen warmlopen. Het zal geen tsunami zijn (om even in oosterse sferen te blijven), maar effect zal het zeker hebben. Anderzijds, de CX-5 is een schot in de roos. Die zie ik hier vaker passeren dan bv. een Tiguan.
Als volgend jaar de MX-5 en Mazda 3 op succesvolle wijze kunnen vernieuwd worden, zal dit ook een duit in het zakje doen. Dan rest er enkel nog de ontwikkeling van "halomodellen" zoals een MS6 en (nieuwe) MS3.
Comment
-
Ik snap niet dat Mazda nooit iets met het chassis van de MX-5 heeft gedaan om een BMW3 concurrent te maken (of tegenwoordig eerder een BMW 1 concurrent)
Kleine, lichte, betaalbare gezinswagen met achterwielaandrijving, zoiets als een BMW 3 E30. Zou een goedkope halo-car kunnen zijn.
De 323F had wel de looks, maar was niet altijd de snelste. Kopppel echter die looks aan het chassis van de MX-5: is toch prachtig?
Comment
-
Levertermijnen van Mazda's zijn tegenwoordig vrij kort, zo kort zelfs dat een een 6 Business 150pk op 2 weken kan geleverd worden. Zo stockeren er dan ook massaal in de havens van Antwerpen en Zeebrugge om te kunnen antwoorden naar de vraag en niet dezelfde toer op te gaan als bij de CX5 waar de levertermijn tot bijna een jaar opliepen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door NetWave Bekijk BerichtenDenk dat de meeste 6 rijders kiezen voor een diesel in België.
Het valt me op dat ik ze in het straatbeeld nog zo weinig zie rijden... Iedereen is positief, de reviews zijn goed, en toch zie je ze vrijwel niet. Mazda blijft toch een kleine speler in België.
Ik was razend enthousiast toen ik de mazda 6 leerde kennen, vooral omdat ik toen binnenkort een nieuwe lease-wagen mocht kiezen. Nu ik de keuze moet maken, is mijn ontgoocheling even groot.
Lease-car van het jaar ... technologische snufjes die hem zuinig maken ... ruim ...
Maar valt ver (!) buiten het budget. En dit terwijl BMW 3 break (incl. gps ...), superb break full option, passat, V60, ... (incl. opties) binnen het budget vallen.
Voor de particulier is dit een interessante wagen, maar in België rijden nu eenmaal een enorm pak lease-wagens rond. En als het zo blijft duren, gaan ze in het straatbeeld niet in groter aantal te zien zijn.
Echt spijtig. Vooral voor mij dan natuurlijk.
Comment
-
Enorm pak leasewagens, dat is relatief... Ik meen me te herinneren dat het over 30% ging van de personenwagens in België.
Maar een wat minder goed uitgeruste BMW 3 of Audi A4 valt in leasing inderdaad goedkoper uit en dat helpt niet. Tenzij Mazda nog steeds zo'n hoge fleetkortingen geeft, al was dat misschien enkel het geval op de "oude" 6 omdat die einde-reeks was?VW Golf V --> VW Golf VI --> Audi A4 --> Volvo V50 --> BMW 3 --> Audi A5 SB --> Audi A5 SB
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door B4_avant Bekijk BerichtenLevertermijnen van Mazda's zijn tegenwoordig vrij kort, zo kort zelfs dat een een 6 Business 150pk op 2 weken kan geleverd worden. Zo stockeren er dan ook massaal in de havens van Antwerpen en Zeebrugge om te kunnen antwoorden naar de vraag en niet dezelfde toer op te gaan als bij de CX5 waar de levertermijn tot bijna een jaar opliepen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Snapcount Bekijk BerichtenDe 6 is nu al een tijdje uit, maar de levertermijn was niet min toen ik laatst ging informeren.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door NetWave Bekijk BerichtenJe maakt me benieuwd. Hoeveel bedraagt die inmiddels?
De dealer had het toen wel over de bouw (of overname) van een nieuwe fabriek in Duitsland (niet zo ver van de Belgische grens, dacht ik zelfs). Deze zou er in september moeten komen en dat zou de wachttijden aanzienlijk inkorten, aldus hem.
Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk BerichtenIk snap niet dat Mazda nooit iets met het chassis van de MX-5 heeft gedaan om een BMW3 concurrent te maken (of tegenwoordig eerder een BMW 1 concurrent)
Kleine, lichte, betaalbare gezinswagen met achterwielaandrijving, zoiets als een BMW 3 E30. Zou een goedkope halo-car kunnen zijn.
De 323F had wel de looks, maar was niet altijd de snelste. Kopppel echter die looks aan het chassis van de MX-5: is toch prachtig?
Het lijkt me dan ook eerder haalbaar om bijvoorbeeld de nieuwe MS3 vierwielaandrijving te geven en daar een blikvanger rond te bouwen. Of wat zeg je van een MS3 sedan met AWD en +-330 paardjes.
Een mens kan dromen...
Comment
-
Ik denk dat qua levering je in rekening moet brengen of je een soort 'stockwagen' besteld, of echt een wagen laat maken.
Met stockwagen bedoel ik een versie die inderdaad reeds in Zeebrugge massaal staan, de meeste zullen wel Business of Active uitvoeringen in grijs, zwart of blauw zijn. Wil je echter een Executive of met rode kleur of zo, dan is het op bestelling en die zullen inderdaad wel 4-5 maanden op zich laten wachten.
Oorspronkelijk geplaatst door Snapcount Bekijk BerichtenDe dealer had het toen wel over de bouw (of overname) van een nieuwe fabriek in Duitsland (niet zo ver van de Belgische grens, dacht ik zelfs). Deze zou er in september moeten komen en dat zou de wachttijden aanzienlijk inkorten, aldus hem.
Ze hebben vorig jaar nog een nieuwe fabriek in Vladivostok, Rusland geopend. Ik denk dat die dichter bij hun verwachte groeimarkten ligt.
Oorspronkelijk geplaatst door Snapcount Bekijk BerichtenHet lijkt me dan ook eerder haalbaar om bijvoorbeeld de nieuwe MS3 vierwielaandrijving te geven en daar een blikvanger rond te bouwen. Of wat zeg je van een MS3 sedan met AWD en +-330 paardjes.
Ik bedoelde een wagen met de grootte van de 3 of kleiner, met vermogen tot 200pk, waar de fun van het onderstel komt en niet van het vermogen.
En waar je dus ook fun kan hebben aan legale snelheden, zoals bij de MX-5.
Inderdaad het volledige chassis van de MX-5 overnemen zal niet werken voor een kleine sedan of hatchback. Maar wel de ophangingselementen en aandrijflijn. Neem de 2.0 met 160pk en kietel die op met Turbo of Supercharger tot 200pk om het extra gewicht te compenseren.
Genoeg fabrikanten vinden het super spijtig dat ze geen achterwielaandrijving hebben. Mazda heeft die wel, maar gebruikt die enkel voor de MX-5.
In het kort: eigenlijk de sedan versie van de Toyota FT86 die er naar het schijnt aan zit/zat te komen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk BerichtenLijkt een leuke wagen, maar helemaal NIET wat ik bedoelde.
Ik bedoelde een wagen met de grootte van de 3 of kleiner, met vermogen tot 200pk, waar de fun van het onderstel komt en niet van het vermogen.
En waar je dus ook fun kan hebben aan legale snelheden, zoals bij de MX-5.
Inderdaad het volledige chassis van de MX-5 overnemen zal niet werken voor een kleine sedan of hatchback. Maar wel de ophangingselementen en aandrijflijn. Neem de 2.0 met 160pk en kietel die op met Turbo of Supercharger tot 200pk om het extra gewicht te compenseren.
Genoeg fabrikanten vinden het super spijtig dat ze geen achterwielaandrijving hebben. Mazda heeft die wel, maar gebruikt die enkel voor de MX-5.
In het kort: eigenlijk de sedan versie van de Toyota FT86 die er naar het schijnt aan zit/zat te komen.
Als we dan toch praten over een achterwielaangedreven sportcoupé met een bruikbare (!) achterbank en een lichtvoetig weggedrag, dan is er maar één wagen die me te binnen schiet: de RX-8
De geruchtenmolen draait op verschillende fora (korreltje zout is geboden) dat een RX-9 nog op het todo-lijstje van Mazda staat. Ik vermoed dat ze eerst de MX-5 een nieuwe, karakteristieke styling zullen meegeven. Als de RX-9 er dan komt, zal deze waarschijnlijk de mosterd halen bij deze vormgeving.
Wat de motor betreft is er wel al concreter nieuws te vinden: Mazda zou zijn Skyactiv-technologie volop aan het toepassen zijn op wankelmotoren om deze motorisatie opnieuw een haalbare kaart te maken. Goed nieuws, want dat hoge toerental (al dan niet gekoppeld aan een turbo) en een licht chassis schreeuwen "beleving" in mijn autominnende geest.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Snapcount Bekijk BerichtenAls we dan toch praten over een achterwielaangedreven sportcoupé met een bruikbare (!) achterbank en een lichtvoetig weggedrag, dan is er maar één wagen die me te binnen schiet: de RX-8
Dat dan ook nog eens gekoppeld aan het feit dat je een RX-8 best niet voor korte ritjes gebruikt, maakt hem wel heel wat minder aantrekkelijk voor dagdagelijks gebruik.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door NetWave Bekijk BerichtenVrij kort? Ik heb mijn 6 besteld op 23/02. Ik kreeg vandaag te horen dat de leveringsdatum is opgeschoven van midden juni naar 10 juli. Da's dus 4 1/2 maand. Een collega bestelde een wagen die wel op 'stock' was maar moest uiteindelijk ook bijna 2 maanden wachten. Geen idee hoe jij aan die 2 weken komt...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door noctilucus Bekijk BerichtenEnorm pak leasewagens, dat is relatief... Ik meen me te herinneren dat het over 30% ging van de personenwagens in België.
Maar een wat minder goed uitgeruste BMW 3 of Audi A4 valt in leasing inderdaad goedkoper uit en dat helpt niet. Tenzij Mazda nog steeds zo'n hoge fleetkortingen geeft, al was dat misschien enkel het geval op de "oude" 6 omdat die einde-reeks was?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door B4_avant Bekijk BerichtenRaar, bij mij was volgens de Alphabet offertes de Mazda 6 de goedkoopste van het pack rekning houdend met gelijkaardige uitrusting en en motorisatie (vermogen). Het kan wel zijn, dat dit komt doordat Alphabet de wagen heeft uitgeroepen tot leasewagen van het jaar
Dat zal de reden zijn veronderstel ik?
kvind het nog altijd doodjammer.
Ik weet eerlijk gezegd niet wat gekozen nu. Een luxeprobleem, maar niettemin een probleem.
Comment
-
Bij Leaseplan waren de CX-5 en de 6 toch serieus goedkoop bij lancering.
Ongeveer gelijk met Insignia, Mondeo, Passat, Superb.
Goedkoper van BMW 3, Audi A4 of Mercedes C.
Maar soms verschilt het ook per maand en zo, zij hebben soms ook hun targets van bepaalde merken of types die ze moeten halen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Snapcount Bekijk BerichtenDe geruchtenmolen draait op verschillende fora (korreltje zout is geboden) dat een RX-9 nog op het todo-lijstje van Mazda staat. Ik vermoed dat ze eerst de MX-5 een nieuwe, karakteristieke styling zullen meegeven. Als de RX-9 er dan komt, zal deze waarschijnlijk de mosterd halen bij deze vormgeving.
Klein, licht en achterwielaandrijving, wat de RX-7 altijd geweest is.
Dromen kan, maar de ontwikkeling van een grote sportieve coupé en die RX-9 noemen, waar op veel fora van gedroomd worden, lijkt me er de komende jaren echt niet van te komen.
Maar terug on-topic:
Ik begin de nieuwe 6 toch af en toe in het straatbeeld te spotten. Helaas vaak in het zwart. Een kleur die hem toch niet de uitstraling geeft die hij in lichtere kleuren (en vooral het rood) wel lijkt te hebben.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door severijns Bekijk BerichtenIk begin de nieuwe 6 toch af en toe in het straatbeeld te spotten. Helaas vaak in het zwart. Een kleur die hem toch niet de uitstraling geeft die hij in lichtere kleuren (en vooral het rood) wel lijkt te hebben.
Jammer dat wij Belgen het (nog) niet zo hebben voor de 6 sedan of break. Badgesnobisme en prestige spelen nog al te vaak een rol. Stiekem hoop ik dat Mazda terugkomt op de beslissing om de 6 coupé te laten vallen. Een dergelijk model zou dit doelpubliek wel kunnen overtuigen.
Comment
Comment