Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mazda 6

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • De meeste mensen kopen hun voertuig echt niet voor de badge hoor. De Mazda overtreft ruimschoots vele concurrenten zoals BMW en Audi.

    Comment


    • Het is wel goed dat het juk van Ford werd afgegooid. Zo kunnen ze opnieuw wat spannends proberen.
      Ik denk dat we geen mirakels moeten verwachten tijdens de eerste maanden. De 6 is nu al een tijdje uit, maar de levertermijn was niet min toen ik laatst ging informeren. Ik denk dat, eens je meer 6'en in het straatbeeld gaat zien, mensen er wel voor zullen warmlopen. Het zal geen tsunami zijn (om even in oosterse sferen te blijven), maar effect zal het zeker hebben. Anderzijds, de CX-5 is een schot in de roos. Die zie ik hier vaker passeren dan bv. een Tiguan.
      Als volgend jaar de MX-5 en Mazda 3 op succesvolle wijze kunnen vernieuwd worden, zal dit ook een duit in het zakje doen. Dan rest er enkel nog de ontwikkeling van "halomodellen" zoals een MS6 en (nieuwe) MS3.

      Comment


      • Ik snap niet dat Mazda nooit iets met het chassis van de MX-5 heeft gedaan om een BMW3 concurrent te maken (of tegenwoordig eerder een BMW 1 concurrent)
        Kleine, lichte, betaalbare gezinswagen met achterwielaandrijving, zoiets als een BMW 3 E30. Zou een goedkope halo-car kunnen zijn.
        De 323F had wel de looks, maar was niet altijd de snelste. Kopppel echter die looks aan het chassis van de MX-5: is toch prachtig?

        Comment


        • Levertermijnen van Mazda's zijn tegenwoordig vrij kort, zo kort zelfs dat een een 6 Business 150pk op 2 weken kan geleverd worden. Zo stockeren er dan ook massaal in de havens van Antwerpen en Zeebrugge om te kunnen antwoorden naar de vraag en niet dezelfde toer op te gaan als bij de CX5 waar de levertermijn tot bijna een jaar opliepen.

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door NetWave Bekijk Berichten
            Denk dat de meeste 6 rijders kiezen voor een diesel in België.

            Het valt me op dat ik ze in het straatbeeld nog zo weinig zie rijden... Iedereen is positief, de reviews zijn goed, en toch zie je ze vrijwel niet. Mazda blijft toch een kleine speler in België.
            Hoe zou dat komen?
            Ik was razend enthousiast toen ik de mazda 6 leerde kennen, vooral omdat ik toen binnenkort een nieuwe lease-wagen mocht kiezen. Nu ik de keuze moet maken, is mijn ontgoocheling even groot.
            Lease-car van het jaar ... technologische snufjes die hem zuinig maken ... ruim ...
            Maar valt ver (!) buiten het budget. En dit terwijl BMW 3 break (incl. gps ...), superb break full option, passat, V60, ... (incl. opties) binnen het budget vallen.
            Voor de particulier is dit een interessante wagen, maar in België rijden nu eenmaal een enorm pak lease-wagens rond. En als het zo blijft duren, gaan ze in het straatbeeld niet in groter aantal te zien zijn.
            Echt spijtig. Vooral voor mij dan natuurlijk.

            Comment


            • Enorm pak leasewagens, dat is relatief... Ik meen me te herinneren dat het over 30% ging van de personenwagens in België.

              Maar een wat minder goed uitgeruste BMW 3 of Audi A4 valt in leasing inderdaad goedkoper uit en dat helpt niet. Tenzij Mazda nog steeds zo'n hoge fleetkortingen geeft, al was dat misschien enkel het geval op de "oude" 6 omdat die einde-reeks was?
              VW Golf V --> VW Golf VI --> Audi A4 --> Volvo V50 --> BMW 3 --> Audi A5 SB --> Audi A5 SB

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door B4_avant Bekijk Berichten
                Levertermijnen van Mazda's zijn tegenwoordig vrij kort, zo kort zelfs dat een een 6 Business 150pk op 2 weken kan geleverd worden. Zo stockeren er dan ook massaal in de havens van Antwerpen en Zeebrugge om te kunnen antwoorden naar de vraag en niet dezelfde toer op te gaan als bij de CX5 waar de levertermijn tot bijna een jaar opliepen.
                Vrij kort? Ik heb mijn 6 besteld op 23/02. Ik kreeg vandaag te horen dat de leveringsdatum is opgeschoven van midden juni naar 10 juli. Da's dus 4 1/2 maand. Een collega bestelde een wagen die wel op 'stock' was maar moest uiteindelijk ook bijna 2 maanden wachten. Geen idee hoe jij aan die 2 weken komt...

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door Snapcount Bekijk Berichten
                  De 6 is nu al een tijdje uit, maar de levertermijn was niet min toen ik laatst ging informeren.
                  Je maakt me benieuwd. Hoeveel bedraagt die inmiddels?

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door NetWave Bekijk Berichten
                    Je maakt me benieuwd. Hoeveel bedraagt die inmiddels?
                    Wel, "laatst" is hier wel relatief. Ik ben eind april gaan informeren en als ik toen bestelde, zou hij geleverd worden rond begin oktober.
                    De dealer had het toen wel over de bouw (of overname) van een nieuwe fabriek in Duitsland (niet zo ver van de Belgische grens, dacht ik zelfs). Deze zou er in september moeten komen en dat zou de wachttijden aanzienlijk inkorten, aldus hem.

                    Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk Berichten
                    Ik snap niet dat Mazda nooit iets met het chassis van de MX-5 heeft gedaan om een BMW3 concurrent te maken (of tegenwoordig eerder een BMW 1 concurrent)
                    Kleine, lichte, betaalbare gezinswagen met achterwielaandrijving, zoiets als een BMW 3 E30. Zou een goedkope halo-car kunnen zijn.
                    De 323F had wel de looks, maar was niet altijd de snelste. Kopppel echter die looks aan het chassis van de MX-5: is toch prachtig?
                    Ik denk niet dat het zo simpel is als MX-5 body eraf en hatch met een extra rij stoelen erop. Vergeet niet dat de MX-5 werd ontwikkeld als een tweezitter met monocoque. Hier werd de plaats van de bestuurder als centrale uitgangspunt genomen. Een achterbank en kofferruimte zouden (volgens mij) zoveel aanpassingen aan dit concept vragen, dat het eenvoudiger is om een volledig nieuw chassis te ontwikkelen.

                    Het lijkt me dan ook eerder haalbaar om bijvoorbeeld de nieuwe MS3 vierwielaandrijving te geven en daar een blikvanger rond te bouwen. Of wat zeg je van een MS3 sedan met AWD en +-330 paardjes.

                    Een mens kan dromen...

                    Comment


                    • Ik denk dat qua levering je in rekening moet brengen of je een soort 'stockwagen' besteld, of echt een wagen laat maken.
                      Met stockwagen bedoel ik een versie die inderdaad reeds in Zeebrugge massaal staan, de meeste zullen wel Business of Active uitvoeringen in grijs, zwart of blauw zijn. Wil je echter een Executive of met rode kleur of zo, dan is het op bestelling en die zullen inderdaad wel 4-5 maanden op zich laten wachten.

                      Oorspronkelijk geplaatst door Snapcount Bekijk Berichten
                      De dealer had het toen wel over de bouw (of overname) van een nieuwe fabriek in Duitsland (niet zo ver van de Belgische grens, dacht ik zelfs). Deze zou er in september moeten komen en dat zou de wachttijden aanzienlijk inkorten, aldus hem.
                      Het lijkt me straf dat Mazda nog geld zou hebben voor een nieuwe fabriek en dan zeker nog in West-Europa waar de automarkt op zijn gat ligt en de lonen te hoog zijn.
                      Ze hebben vorig jaar nog een nieuwe fabriek in Vladivostok, Rusland geopend. Ik denk dat die dichter bij hun verwachte groeimarkten ligt.


                      Oorspronkelijk geplaatst door Snapcount Bekijk Berichten
                      Het lijkt me dan ook eerder haalbaar om bijvoorbeeld de nieuwe MS3 vierwielaandrijving te geven en daar een blikvanger rond te bouwen. Of wat zeg je van een MS3 sedan met AWD en +-330 paardjes.
                      Lijkt een leuke wagen, maar helemaal NIET wat ik bedoelde.
                      Ik bedoelde een wagen met de grootte van de 3 of kleiner, met vermogen tot 200pk, waar de fun van het onderstel komt en niet van het vermogen.
                      En waar je dus ook fun kan hebben aan legale snelheden, zoals bij de MX-5.

                      Inderdaad het volledige chassis van de MX-5 overnemen zal niet werken voor een kleine sedan of hatchback. Maar wel de ophangingselementen en aandrijflijn. Neem de 2.0 met 160pk en kietel die op met Turbo of Supercharger tot 200pk om het extra gewicht te compenseren.
                      Genoeg fabrikanten vinden het super spijtig dat ze geen achterwielaandrijving hebben. Mazda heeft die wel, maar gebruikt die enkel voor de MX-5.
                      In het kort: eigenlijk de sedan versie van de Toyota FT86 die er naar het schijnt aan zit/zat te komen.

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk Berichten
                        Lijkt een leuke wagen, maar helemaal NIET wat ik bedoelde.
                        Ik bedoelde een wagen met de grootte van de 3 of kleiner, met vermogen tot 200pk, waar de fun van het onderstel komt en niet van het vermogen.
                        En waar je dus ook fun kan hebben aan legale snelheden, zoals bij de MX-5.

                        Inderdaad het volledige chassis van de MX-5 overnemen zal niet werken voor een kleine sedan of hatchback. Maar wel de ophangingselementen en aandrijflijn. Neem de 2.0 met 160pk en kietel die op met Turbo of Supercharger tot 200pk om het extra gewicht te compenseren.
                        Genoeg fabrikanten vinden het super spijtig dat ze geen achterwielaandrijving hebben. Mazda heeft die wel, maar gebruikt die enkel voor de MX-5.
                        In het kort: eigenlijk de sedan versie van de Toyota FT86 die er naar het schijnt aan zit/zat te komen.
                        Ik snap wat je bedoelt, maar om te zeggen dat ik Mazda een GT86/FR-S/BRZ-kloon wil zien maken... dat weet ik zo nog niet.

                        Als we dan toch praten over een achterwielaangedreven sportcoupé met een bruikbare (!) achterbank en een lichtvoetig weggedrag, dan is er maar één wagen die me te binnen schiet: de RX-8

                        De geruchtenmolen draait op verschillende fora (korreltje zout is geboden) dat een RX-9 nog op het todo-lijstje van Mazda staat. Ik vermoed dat ze eerst de MX-5 een nieuwe, karakteristieke styling zullen meegeven. Als de RX-9 er dan komt, zal deze waarschijnlijk de mosterd halen bij deze vormgeving.

                        Wat de motor betreft is er wel al concreter nieuws te vinden: Mazda zou zijn Skyactiv-technologie volop aan het toepassen zijn op wankelmotoren om deze motorisatie opnieuw een haalbare kaart te maken. Goed nieuws, want dat hoge toerental (al dan niet gekoppeld aan een turbo) en een licht chassis schreeuwen "beleving" in mijn autominnende geest.

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Snapcount Bekijk Berichten
                          Als we dan toch praten over een achterwielaangedreven sportcoupé met een bruikbare (!) achterbank en een lichtvoetig weggedrag, dan is er maar één wagen die me te binnen schiet: de RX-8
                          Ooit koop ik me nog wel een RX-8, maar nu zijn die nog veel te duur qua wegentaks. Waarom moeten ze die Wankel toch als een 2.600cc belasten in België?
                          Dat dan ook nog eens gekoppeld aan het feit dat je een RX-8 best niet voor korte ritjes gebruikt, maakt hem wel heel wat minder aantrekkelijk voor dagdagelijks gebruik.

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door NetWave Bekijk Berichten
                            Vrij kort? Ik heb mijn 6 besteld op 23/02. Ik kreeg vandaag te horen dat de leveringsdatum is opgeschoven van midden juni naar 10 juli. Da's dus 4 1/2 maand. Een collega bestelde een wagen die wel op 'stock' was maar moest uiteindelijk ook bijna 2 maanden wachten. Geen idee hoe jij aan die 2 weken komt...
                            Offerte en info dealer.

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door noctilucus Bekijk Berichten
                              Enorm pak leasewagens, dat is relatief... Ik meen me te herinneren dat het over 30% ging van de personenwagens in België.

                              Maar een wat minder goed uitgeruste BMW 3 of Audi A4 valt in leasing inderdaad goedkoper uit en dat helpt niet. Tenzij Mazda nog steeds zo'n hoge fleetkortingen geeft, al was dat misschien enkel het geval op de "oude" 6 omdat die einde-reeks was?
                              Raar, bij mij was volgens de Alphabet offertes de Mazda 6 de goedkoopste van het pack rekning houdend met gelijkaardige uitrusting en en motorisatie (vermogen). Het kan wel zijn, dat dit komt doordat Alphabet de wagen heeft uitgeroepen tot leasewagen van het jaar

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door B4_avant Bekijk Berichten
                                Raar, bij mij was volgens de Alphabet offertes de Mazda 6 de goedkoopste van het pack rekning houdend met gelijkaardige uitrusting en en motorisatie (vermogen). Het kan wel zijn, dat dit komt doordat Alphabet de wagen heeft uitgeroepen tot leasewagen van het jaar
                                De andere wagens op de lijst zijn heel andere vermogens. Doorgaans 105 pk tot max. 116 pk voor bmw3.
                                Dat zal de reden zijn veronderstel ik?
                                kvind het nog altijd doodjammer.
                                Ik weet eerlijk gezegd niet wat gekozen nu. Een luxeprobleem, maar niettemin een probleem.

                                Comment


                                • Bij Leaseplan waren de CX-5 en de 6 toch serieus goedkoop bij lancering.
                                  Ongeveer gelijk met Insignia, Mondeo, Passat, Superb.
                                  Goedkoper van BMW 3, Audi A4 of Mercedes C.

                                  Maar soms verschilt het ook per maand en zo, zij hebben soms ook hun targets van bepaalde merken of types die ze moeten halen.

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door Snapcount Bekijk Berichten
                                    De geruchtenmolen draait op verschillende fora (korreltje zout is geboden) dat een RX-9 nog op het todo-lijstje van Mazda staat. Ik vermoed dat ze eerst de MX-5 een nieuwe, karakteristieke styling zullen meegeven. Als de RX-9 er dan komt, zal deze waarschijnlijk de mosterd halen bij deze vormgeving.
                                    Ik denk dat ze eerder een soort coupé afgeleide van de MX5 gaan maken, en deze opnieuw RX-7 noemen.
                                    Klein, licht en achterwielaandrijving, wat de RX-7 altijd geweest is.

                                    Dromen kan, maar de ontwikkeling van een grote sportieve coupé en die RX-9 noemen, waar op veel fora van gedroomd worden, lijkt me er de komende jaren echt niet van te komen.

                                    Maar terug on-topic:
                                    Ik begin de nieuwe 6 toch af en toe in het straatbeeld te spotten. Helaas vaak in het zwart. Een kleur die hem toch niet de uitstraling geeft die hij in lichtere kleuren (en vooral het rood) wel lijkt te hebben.
                                    KLIK |&| KLAK

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door severijns Bekijk Berichten
                                      Ik begin de nieuwe 6 toch af en toe in het straatbeeld te spotten. Helaas vaak in het zwart. Een kleur die hem toch niet de uitstraling geeft die hij in lichtere kleuren (en vooral het rood) wel lijkt te hebben.
                                      De enige 6'en die ik tot nu toe (omgeving Genk-Hasselt) zag, stonden op de oplegger van een truck op de snelweg (levering, geen panne!). Ik merkte vandaag nog maar eens dat de CX-5 echt wel de nieuwe "moneymaker" van het merk is geworden, nadat ik een propvolle leveringstruck op de snelweg naar huis passeerde.

                                      Jammer dat wij Belgen het (nog) niet zo hebben voor de 6 sedan of break. Badgesnobisme en prestige spelen nog al te vaak een rol. Stiekem hoop ik dat Mazda terugkomt op de beslissing om de 6 coupé te laten vallen. Een dergelijk model zou dit doelpubliek wel kunnen overtuigen.

                                      Comment


                                      • De leasemaatschappijen houden dit ook in stand, door er een te lage restwaarde aan toe te kennen. Moesten er meer lease-6'en rondrijden, zou dit op zijn eigen ook al meer mensen overtuigen.

                                        Comment


                                        • Deze week mijn 6 executive 150pk diesel besteld (lease via alphabet), huidige levertermijn rond november... (minimum 5 maand)

                                          Comment

                                          Working...
                                          X