Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Geef ook nog eens je leeftijd, postcode en aantal jaren schadevrij?
Als je wil natuurlijk!
'95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12 '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08 '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16 '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
'13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
'16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
'13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
'15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19 '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
'19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)
Neen, mijn verzekeringsmakelaar is Joeri Vrankx te Maaseik.
Ik heb mijn verzekerde waarde laten berekenen op de prijs die ik voor de wagen betaald heb en niet de catalogusprijs. Daar zit wsl al een groot verschil in. Ook heb ik een Engelse vrijstelling van 750€.
Geen probleem mee: 51 jaar, postcode = 9300, 14 jaar schadevrij
Kan normaal een PAK goedkoper, ik PM je morgen in de loop van de dag!
'95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12 '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08 '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16 '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
'13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
'16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
'13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
'15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19 '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
'19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)
Zaterdagochtend eindelijk onze nieuwe 6 gaan ophalen bij de dealer.
Op het einde van het weekend hebben we 200 km gereden (stad - secundaire banen - 60 km autostrade)
Hier zijn de eerste indrukken :
de Mazda is bloedmooi: zwart koetswerk - zwart interieur. Het valt reuzemee.
De 2 geheugens voor het afstellen van de bestuurderszetel zijn een groot pluspunt (mijn echtgenote en ik verschillen nogal wat van lengte en hebben een andere zitpositie). Die positie is zeer nauwkeurig af te stellen, omdat de bestuurderszetel op 8 verschillende punten elektrisch kan afgesteld worden. Wie hiermee geen ideale zithouding vindt, zal het nergens vinden.
Het rijden is extreem soepel en zacht (niettegenstaande de 19 inch wielen). De motor (Diesel) hoor je niet.
De GPS is goed in te stellen (we hebben ervaring met de draagbare Tom Tom).
De radiozenders waren vlot geprogrammeerd.
Bluetooth connectie met smartphone verliep vlekkeloos, de verbinding is zeer goed bij gesprekken. De radio gaat automatisch naar 'stil' als een oproep binnenkomt. Mijn telefooncorrespondent klaagde wel een beetje dat mijn stem er zeer luid doorkwam hoewel ik eigenlijk zacht praatte. Ook sms-berichten komen op het entertainmentsysteem binnen en zijn afleesbaar.
De kofferruimte (het is een break) moet het onderspit delven ten opzichte van mijn vorige Mazda 626 van 15 jaar oud. Dit heeft te maken met de achterruit die zeer schuin afloopt en daardoor de beschikbare ruimte binnenin verkleint (de tol die men betaalt voor aërodynamica zeker?).
De parkeercamera is een ingewikkeld gedoe: gele, blauwe en rode lijnen moeten je begeleiden, maar het is een kluwen van lijnen op het scherm en het is ons nog niet heel duidelijk hoe je dat nu best interpreteert. Hier hebben we nog wat oefenwerk mee.
Op weg naar autostrade voor lichten gestaan, naast mij een haastige BMW 5-reeks. Die wilde duidelijk eerst zijn bij het optrekken. Die was een gelegenheid om onze 175 pk sterke motor eens uit te testen. Bij groen licht gaf de BMW vol gas, ik volgde iets later,gaf eveneens vol gas, werd in de rugleuning van mijn zetel gecatapulteerd en vloog de BMW voorbij aan onchristelijke snelheid. Die had het kijken ernaar. Misschien wat kinderachtig maar ik wilde die power toch eens aanspreken. Ik kan jullie verzekeren: verbluffend !
Is er geen minpunt? Toch wel.
Op de autostrade gereden aan 120 km per uur. Radio stond aan. Toch vielen ons de rolgeluiden van de banden enorm op. Het was zelfs storend. Het was zeker niet het geluid van de motor, noch van de omgeving, want die geluiden drongen niet door naar binnen. Het waren duidelijk rolgeluiden van banden. Wij hebben dit met onze vorige wagens nog nooit meegemaakt. Dit viel tegen.
De banden zijn wel 225 breed,is dat de oorzaak?
Heeft iemand dezelfde ervaring met die rolgeluiden?
Tot zover een kleine impressie van onze eerste 200 km.
Ik bemerkt nu dat David67 vier weken geleden op dit forum een vraag stelde of iemand ervaring had met het bandengeruis van 19" wielen en de stugge ophanging?
Over de stugge ophanging kan ik nog geen negatief woord zeggen. Misschien is het nog te vroeg maar ik vond dat de wagen juist heel soepel reed, ook in straten die gekend zijn voor een zeer slecht wegdek met veel putten. Hier kan ik niet over klagen.
Het bandengeruis klopt natuurlijk. Zie onmiddellijk hierboven mijn vorige post.
Maar of dit gelegen is aan de 19" profielen, of de bandenmaat (225 breedte) of het merk (bij mij Bridgestone) kan ik niet zeggen.
Storend is het alleszins en nog geen klein beetje.
Als we hier niet kunnen aan wennen, vliegen die banden er af en worden ze vervangen door 17" (zeker weten). We'll see.
De ophanging ervaar ik eerder als stug, maar ik kom van een Passat met 16" banden. Het bandengeruis is bij mij ook prominent aanwezig, maar dan alleen op bepaalde ondergrond. Vanaf dat ik rij op mooi gelegd asfalt is het weg. Helaas ligt daar bitter weinig van in België. Voor mij is het bandengeruis dan ook het grootste nadeel van de wagen.
Gisteren op de Deutsche Autobahn eens vol gas gegeven en kwam op 214km/h. Twee km/h onder de opgave.
De ophanging ervaar ik eerder als stug, maar ik kom van een Passat met 16" banden. Het bandengeruis is bij mij ook prominent aanwezig, maar dan alleen op bepaalde ondergrond. Vanaf dat ik rij op mooi gelegd asfalt is het weg. Helaas ligt daar bitter weinig van in België. Voor mij is het bandengeruis dan ook het grootste nadeel van de wagen.
Gisteren op de Deutsche Autobahn eens vol gas gegeven en kwam op 214km/h. Twee km/h onder de opgave.
Just kidding.
Met welke 6 rijd jij , David67? Diesel, Benzine?
Zijn het ook 19" banden?
Denk jij dat die 19" de oorzaak is van het bandengeruis? Zou het verdwenen zijn met 17" banden?
Of ligt het aan de bandenmaat (nu 225) of het merk?
Zou wel eens willen weten hoe andere Mazda 6 rijders met 17" banden dat ervaren. Ik heb vorig jaar toen de 6 net uit was eens meegereden met eentje met 17" en dacht toch dat die stiller was.
17" velgen zijn ook 225 breed, dus vermoedelijk heeft het vooral te maken met de hoogte van de band.
Hey, moraalridders, zijn jullie misschien heiliger dan de paus? Ik heb mijn dealer gevraagd wat mag en niet mag bij het inrijden van de auto. Je mag alles, zei hij, behalve continu aan 160 km/uur naar Zuid-Frankrijk rijden. Ook even optrekken, voor zover dit natuurlijk geen 10x/dag, 7x/week is. Ik had het bijna kunnen denken dat dit punt uit mijn korte review het eerste was waarop ging gereageerd worden. Ik ben akkoord dat het niet gezond is voor een wagen om dat constant te doen ... maar ik rook af en toe een sigaretje: ook niet gezond; drink graag een glaasje wijn: ook niet gezond... Is de gouden regel niet: "voor zover je daar allemaal niet in overdrijft, kan het leven best aangenaam zijn met die kleine zonden"?. Goede maandagmorgen aan iedereen !
Zou wel eens willen weten hoe andere Mazda 6 rijders met 17" banden dat ervaren. Ik heb vorig jaar toen de 6 net uit was eens meegereden met eentje met 17" en dacht toch dat die stiller was.
17" velgen zijn ook 225 breed, dus vermoedelijk heeft het vooral te maken met de hoogte van de band.
Jij hebt dus dezelfde wagen als ik, op het koetswerk na. Ik ben ook benieuwd of er wat reacties gaan komen van de 17" velgen rijders. Dan kunnen we wat vergelijken en misschien toekomstige kopers wat helpen met hun keuze. Ikzelf heb het voorbije weekend de rolgeluiden van de banden enkel gehoord en als storend ervaren op de autosnelweg aan 120 km/uur. Op de secundaire wegen geen geluid/last te bespeuren (vermoedelijk is de snelheid daar te laag).
Hey, moraalridders, zijn jullie misschien heiliger dan de paus? Ik heb mijn dealer gevraagd wat mag en niet mag bij het inrijden van de auto. Je mag alles, zei hij, behalve continu aan 160 km/uur naar Zuid-Frankrijk rijden. Ook even optrekken, voor zover dit natuurlijk geen 10x/dag, 7x/week is. Ik had het bijna kunnen denken dat dit punt uit mijn korte review het eerste was waarop ging gereageerd worden. Ik ben akkoord dat het niet gezond is voor een wagen om dat constant te doen ... maar ik rook af en toe een sigaretje: ook niet gezond; drink graag een glaasje wijn: ook niet gezond... Is de gouden regel niet: "voor zover je daar allemaal niet in overdrijft, kan het leven best aangenaam zijn met die kleine zonden"?. Goede maandagmorgen aan iedereen !
Mijn opmerking was algemeen, niet aan jou gericht.
Het valt mij gewoon op, en ik snap dat niet, mensen zien een bmw en willen perse sneller optrekken, voorsteken.
Zou wel eens willen weten hoe andere Mazda 6 rijders met 17" banden dat ervaren. Ik heb vorig jaar toen de 6 net uit was eens meegereden met eentje met 17" en dacht toch dat die stiller was.
17" velgen zijn ook 225 breed, dus vermoedelijk heeft het vooral te maken met de hoogte van de band.
Aan de breedte zal het volgens mij niet liggen, er zijn genoeg andere auto's met dat formaat of bredere banden waarbij je weinig merkt van rolgeluiden.
19" zal wel een invloed hebben, al vermoed ik (maar het is niet meer dan een vermoeden) dat het type / merk van de band ook een rol speelt: ik herinner me bij de introductie van de nieuwe 6 dat er gesproken werd over banden met lage rolweerstand voor een gunstiger verbruik; die zijn typisch harder opgepompt wat rolgeluiden in de hand werkt.
VW Golf V --> VW Golf VI --> Audi A4 --> Volvo V50 --> BMW 3 --> Audi A5 SB --> Audi A5 SB
De rubbercompound (samenstelling) van een band doet ook heel veel aan de rolgeluiden. Samen met het profiel van de banden, de bereden ondergrond en de isolatie van de auto zijn dat volgens mij de belangrijkste factoren.
Hey, moraalridders, zijn jullie misschien heiliger dan de paus? Ik heb mijn dealer gevraagd wat mag en niet mag bij het inrijden van de auto. Je mag alles, zei hij, behalve continu aan 160 km/uur naar Zuid-Frankrijk rijden. Ook even optrekken, voor zover dit natuurlijk geen 10x/dag, 7x/week is. Ik had het bijna kunnen denken dat dit punt uit mijn korte review het eerste was waarop ging gereageerd worden. Ik ben akkoord dat het niet gezond is voor een wagen om dat constant te doen ... maar ik rook af en toe een sigaretje: ook niet gezond; drink graag een glaasje wijn: ook niet gezond... Is de gouden regel niet: "voor zover je daar allemaal niet in overdrijft, kan het leven best aangenaam zijn met die kleine zonden"?. Goede maandagmorgen aan iedereen !
de dealer zei dat ook bij de Ford Focus die ik nog heb gehad. collega had dan op 'tzelfde moment, zelfde wagen ook. ik heb hem ingereden, de collega niet. een jaar later voelde mijn Focus vinniger aan en was vooral zuiniger dan die van de collega.
voor de rest is het niet nodig direct met woorden als "moraalridders" te beginnen gooien, beetje triestig...
Comment