Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mazda 6

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Hallo allemaal!

    Ik wil even onze ervaringen delen in de hoop dat iemand hetzelfde meegemaakt heeft en eventueel weet wat er nu weer gaande is met onze Mazda 6.
    Op zich zijn we ontzettend tevreden van de wagen. Prijs-kwaliteit prachtige aankoop geweest! Maar die constructiefouten en wat er nu weer gaande is...wederom mijn wagen een paar dagen kwijt!

    Onze Mazda is van 2014, 2.2 150pk - momenteel na 4j 133.000km.

    Na een paar maanden reeds een oproeping gekregen omwille van de software die aangepast diende te worden.
    Problemen gehad, zoals ik ook eerder al dacht te lezen, met het schokken van de wagen bij het afrijden van de autostrade. Ok, probleem opgelost geraakt.

    Vorig jaar opgeroepen geweest omwille van de koffer, daarvan moesten de pistons vervangen worden.
    Paar maand daarna omwille van de remmen, wat we zelf ook al opgemerkt hadden, omdat de joints blijkbaar van slechte kwaliteit waren en door insijpeling van water kapot gingen..uiteindelijk binnen gedaan en die van ons waren al in zulke slechte staat dat ik nogmaals mocht terugkomen voor nieuwe remklauwen, maar wel 2 weken rondgereden zonder de handrem te mogen optrekken, want 1 van de remblokken blokkeerde dan en liet niet meer los. Maar op zich, soit, nieuwe remklauwen, cadeautje van 1000euro volgens de garage.
    Eens weggereden ineens melding van de wagen dat ik dringend moest stoppen of de motor zou kapotgaan. Retour garage en bleek de riem van de airo-aandrijving e.d. (de naam ontgaat me even, maar alleszins niet distributieriem want dat heeft de wagen niet) kapot gesprongen was.

    Nu vandaag had ik ineens het lampje van de olie dat aanging met de melding dat er onvoldoende olie was. Mijn man alles nagekeken, ook ineens de remvloeistof, maar had in april groot onderhoud gehad en alles was nog in orde.
    Ik vertrouwde het zaakje niet, dus daarnet nog snel Mazda binnengereden en aan de computer laten hangen.

    Blijkt nu dat het niet het oliepeil was, maar drukverlies. Dus: Wagen laten staan, morgen gaan ze ernaar kijken, want als ze me lieten wegrijden kon de motor blokkeren. Hierover vind ik niet direct iets terug, tenzij een artikel van iemand op autowereld die zijn ervaringen elke paar 10.000km deelt en ongeveer op dezelfde km-stand iets gelijkaardigs voorhad. Wat we ook merkten de laatste tijd was dat de wagen licht schokte aan 50km/u in 3de en als we van 120km/u even doortrokken op de autostrade dat hij precies even terughield en dan zich opnieuw herpakte...

    Nu maak ik me natuurlijk financieel enorm zorgen over dat drukverlies. Kan het zijn dat de turbo nu al naar de vaantjes is of zijn er mensen die hetzelfde hebben voorgehad en is dit wederom een constructiefout?? Ze gaan morgen alleszins contact opnemen met Mazda en horen of zij dit gaan dekken, maar de wagen is ondertussen natuurlijk al 4j oud...

    De wagen wordt goed onderhouden, dus daar ligt het probleem niet...Er wordt niet mee gereden gelijk een kalf, maar ook niet zot mee gedaan.

    Help! Tips! Ervaringen!

    Thanks!


    Comment


    • Ik heb dezelfde wagen van 2013 met ondertussen 205.000km. Eerste 4j leasewagen, dus die rekeningen heb ik niet.
      - Software update heb ik nooit iets van gehoord, maar dat kan bij beurt gedaan zijn.
      - Dempers koffer wel dacht ik, die zijn gewoon bij een beurt vervangen
      - Van de remmen heb ik nooit iets gehoord. Vind het wel gek dat dat 2 weken moet duren en dat je voor een constructiefout 1.000€ moet bijleggen. Ik zou eerder de garage in vraag stellen.
      - Drukverlies? Nooit voorgehad. Misschien is het dat probleem dat er teveel diesel bij de olie komt? Toch maar afwachten vrees ik.

      Ik vind het toch nog altijd 1 van de fijnste wagens om mee te rijden en toch best betrouwbaar.

      Comment


      • Die 1000euro was een cadeautje zoals ik zei in mijn post dus, effectief wel door Mazda gedragen. Die twee weken is omdat ze eigenlijk normaal gezien enkel de joints vervangen, maar het in uitzonderlijke gevallen al teveel ingesijpeld was en dan moesten ze de remklauwen bestellen, heeft effectief 2 weken geduurd dan.

        Het is effectief een superfijne wagen, zeer tevreden van op zich, maar zoveel fouten al...ik word er moedeloos van. En nu ben ik bang natuurlijk dat de echte grote zelf te dragen kosten nu al gaan beginnen...we zien wel..ben al wat gekalmeerd ondertussen.

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Ivh85 Bekijk Berichten
          Hallo allemaal!

          Ik wil even onze ervaringen delen in de hoop dat iemand hetzelfde meegemaakt heeft en eventueel weet wat er nu weer gaande is met onze Mazda 6.
          Op zich zijn we ontzettend tevreden van de wagen. Prijs-kwaliteit prachtige aankoop geweest! Maar die constructiefouten en wat er nu weer gaande is...wederom mijn wagen een paar dagen kwijt!

          Onze Mazda is van 2014, 2.2 150pk - momenteel na 4j 133.000km.

          Na een paar maanden reeds een oproeping gekregen omwille van de software die aangepast diende te worden.
          Problemen gehad, zoals ik ook eerder al dacht te lezen, met het schokken van de wagen bij het afrijden van de autostrade. Ok, probleem opgelost geraakt.

          Vorig jaar opgeroepen geweest omwille van de koffer, daarvan moesten de pistons vervangen worden.
          Paar maand daarna omwille van de remmen, wat we zelf ook al opgemerkt hadden, omdat de joints blijkbaar van slechte kwaliteit waren en door insijpeling van water kapot gingen..uiteindelijk binnen gedaan en die van ons waren al in zulke slechte staat dat ik nogmaals mocht terugkomen voor nieuwe remklauwen, maar wel 2 weken rondgereden zonder de handrem te mogen optrekken, want 1 van de remblokken blokkeerde dan en liet niet meer los. Maar op zich, soit, nieuwe remklauwen, cadeautje van 1000euro volgens de garage.
          Eens weggereden ineens melding van de wagen dat ik dringend moest stoppen of de motor zou kapotgaan. Retour garage en bleek de riem van de airo-aandrijving e.d. (de naam ontgaat me even, maar alleszins niet distributieriem want dat heeft de wagen niet) kapot gesprongen was.

          Nu vandaag had ik ineens het lampje van de olie dat aanging met de melding dat er onvoldoende olie was. Mijn man alles nagekeken, ook ineens de remvloeistof, maar had in april groot onderhoud gehad en alles was nog in orde.
          Ik vertrouwde het zaakje niet, dus daarnet nog snel Mazda binnengereden en aan de computer laten hangen.

          Blijkt nu dat het niet het oliepeil was, maar drukverlies. Dus: Wagen laten staan, morgen gaan ze ernaar kijken, want als ze me lieten wegrijden kon de motor blokkeren. Hierover vind ik niet direct iets terug, tenzij een artikel van iemand op autowereld die zijn ervaringen elke paar 10.000km deelt en ongeveer op dezelfde km-stand iets gelijkaardigs voorhad. Wat we ook merkten de laatste tijd was dat de wagen licht schokte aan 50km/u in 3de en als we van 120km/u even doortrokken op de autostrade dat hij precies even terughield en dan zich opnieuw herpakte...

          Nu maak ik me natuurlijk financieel enorm zorgen over dat drukverlies. Kan het zijn dat de turbo nu al naar de vaantjes is of zijn er mensen die hetzelfde hebben voorgehad en is dit wederom een constructiefout?? Ze gaan morgen alleszins contact opnemen met Mazda en horen of zij dit gaan dekken, maar de wagen is ondertussen natuurlijk al 4j oud...

          De wagen wordt goed onderhouden, dus daar ligt het probleem niet...Er wordt niet mee gereden gelijk een kalf, maar ook niet zot mee gedaan.

          Help! Tips! Ervaringen!

          Thanks!

          Die problemen lijken mij eigenlijk niet zo uitzonderlijk op hedendaagse wagens. Het belangrijkste is hoe je geholpen wordt. En als ik dat zo lees bij die remmen bijvoorbeeld is de service toch helemaal zo slecht niet.

          Ik heb al bij andere merken langer moeten klagen vooraleer ze klachten onder garantie ernstig namen
          '16 Peugeot 308 SW blueHDI
          '15 Volvo XC60 D3

          Comment


          • Dacht dat dat sarcastisch was.
            Ik vrees dat de auto's tegenwoordig vrij complex aan het worden zijn. Voor de rest hier toch niet zoveel problemen gelezen van Mazda's.

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk Berichten
              Dacht dat dat sarcastisch was.
              Ik vrees dat de auto's tegenwoordig vrij complex aan het worden zijn. Voor de rest hier toch niet zoveel problemen gelezen van Mazda's.
              Elk automerk heeft zo zijn mankementen. Nu en dan zit er eens een reeks tussen waar het mankement op een groot aantal voorkomt. Het internet is daarbij vooral een plaats van bangmakerij. Als een autofabrikant 1000 auto's verkoopt en drie ervan vertonen kuren, dan is de kans groot dat net die mensen op het internet zullen klagen. Die 997 mensen zonder problemen hoor je niet, want zij zijn tevreden.

              Dat neemt niet weg dat na het aantal kilometers dat je hebt afgelegd en de leeftijd van de wagen inderdaad enkele grote kosten kan krijgen. Sommige mensen hebben geluk en hebben quasi nooit kosten, anderen hebben er wel. Dan moet je voor jezelf de afweging maken of je de auto wil bijhouden en alle mogelijke kosten wil dragen, of je kiest voor een nieuwe auto. Hoe dan ook stoppen de grote kosten op een bepaald moment weer. De kunst is om de auto op het juiste moment te vervangen. Als je zelf al een pak van kosten hebt gedragen dan is het beter om de auto bij te houden en op te rijden.

              Comment


              • Even een update: Gisteren telefoon gehad dat er blijkbaar een verstopping was in de olieleiding wat als gevolg gaf dat een heel deel vervangen diende te worden en alles uitgekuist. Ze hebben wel onmiddellijk een aanvraag tot garantie gedaan.
                Vandaag telefoon gehad dat er blijkbaar meerderen zulke problemen hebben gehad en dat Mazda vrijwel alles gaat dekken behalve oliefilter en olie. Ik was dus zeer opgelucht want dat eerste nieuws heeft me wel even serieus van mijn stuk gebracht.

                Van de service zoals iemand aanhaalde heb ik totaal geen klachten hoor, ik maakte me gewoon ernstige zorgen. Ligt het dan aan mij dat ik nog steeds in de veronderstelling ben dat wagens gemakkelijk 7j meegaan, indien goed onderhouden en ettelijke 10.000en kilometers voorleer er zulke grote kosten zouden mogen komen? Ik zal dan nog van de oude stempel zijn, maar geef me dan eigenlijk maar een wagen dat je zelf volledig uit elkaar kan halen en onderhouden

                Het is geen kwestie van het al dan niet steeds oplossen door Mazda zelf of dat ze de kosten dragen e.d. maar het lijkt me toch wel dat er al veel problemen geweest zijn op 4j of zie ik dat dan ook compleet verkeerd...het brengt steeds enorm veel stress met zich mee, afspraken die ik moet verzetten, klanten die ik moet opbellen om weeral de planning om te gooien...
                Alleszins, komende dinsdag weet ik wanneer de wagen klaar zal zijn. Ze gingen nu de stukken bestellen en de rest zien we volgende week wel weer.

                Een reden hebben ze trouwens niet waarom dit gebeurd is.

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door Phacoid Bekijk Berichten

                  Elk automerk heeft zo zijn mankementen. Nu en dan zit er eens een reeks tussen waar het mankement op een groot aantal voorkomt. Het internet is daarbij vooral een plaats van bangmakerij. Als een autofabrikant 1000 auto's verkoopt en drie ervan vertonen kuren, dan is de kans groot dat net die mensen op het internet zullen klagen. Die 997 mensen zonder problemen hoor je niet, want zij zijn tevreden.

                  Dat neemt niet weg dat na het aantal kilometers dat je hebt afgelegd en de leeftijd van de wagen inderdaad enkele grote kosten kan krijgen. Sommige mensen hebben geluk en hebben quasi nooit kosten, anderen hebben er wel. Dan moet je voor jezelf de afweging maken of je de auto wil bijhouden en alle mogelijke kosten wil dragen, of je kiest voor een nieuwe auto. Hoe dan ook stoppen de grote kosten op een bepaald moment weer. De kunst is om de auto op het juiste moment te vervangen. Als je zelf al een pak van kosten hebt gedragen dan is het beter om de auto bij te houden en op te rijden.
                  Het was op zich geen kwestie van klagen, zoals ik al zei zijn we op zich van de wagen enorm tevreden. Het was gewoon een kwestie van eventueel wat mensen te vinden die dezelfde problematiek ervaren hebben en mijn zenuwen zo wat te kunnen stillen wat betreft de financiële kost.

                  Comment


                  • Gelukkig dan toch vrij goed opgelost en kennelijk vrij goede garage.
                    Van een verstopping in een olieleiding had ik nog nooit gehoord bij deze motor.

                    Veel problemen? Ik vrees dat auto's tegenwoordig zo complex zijn (omwille van milieuredenen, lage winstmarges en snufjes die klanten willen), dat de betrouwbaarheid er inderdaad onder lijdt. Maar je haalt bvb de dempers van het koffer aan. Ik ben er zeker van dat bij verscheidene merken je hiervoor geen brief zou krijgen, maar dat dit stilletjes bij een onderhoudsbeurt vervangen zou worden, of zelfs helemaal niet. Dan ben ik blij dat Mazda dat netjes meldt en vervangt. Genoeg voorbeelden van merken die doen alsof hun neus bloed zelfs bij bewezen productiefouten.

                    Bij een vorige wagen (VW Passet) ben ik 6x kunnen teruggaan voor mijn EGR kleppen rond de 100.000km. Bij de Mazda nooit iets van gemerkt. Vervanging nog niet nodig geweest of van de 1e keer goed gedaan? Ik weet het niet.
                    Je kan ook altijd een beetje pech hebben: bij die Passat een sensor in de turbo kapot waardoor die niet meer meedeed. Plots slak van een auto. Bij de Mazda heb ik 1x een klepje om te schakelen tussen kleine en grote turbo kapot gehad: onder de 3.000 toeren geen kracht. Gelukkig daarboven nog wel. Zowel bij de Passat als de Mazda na een garagebezoek snel in orde gebracht. Privé heb ik voor mijn vrouw een 2dehandse benzine wagen gekocht zonder turbo en zo, puur voor de betrouwbaarheid.

                    Comment


                    • Rij-impressie: MAZDA 6

                      De Mazda 6 stamt uit 2012 en heeft al een facelift achter de rug. Maar Mazda is nog niet klaar met de auto en gaf hem andermaal een update. Prima, want daarmee verdedigt hij met succes zijn recht op een ereplaats op de shortlist.


                      Japanse fabrikanten hebben de neiging om hun modellen veel vaker te updaten dan wij in Europa gewend zijn. Dit is niet altijd even gunstig voor de restwaarde, maar je hebt wel sneller een auto die nog bij de pinken is. Mazda ziet bijvoorbeeld genoeg redenen om de 6 nog een facelift te geven. De auto stamt uit 2012 en is al in 2015 een keer onder handen genomen. Het model moet echter nog even mee, daarom is er nu opnieuw een update doorgevoerd. Deze is wat ingrijpender dan de vorige, met iets meer uiterlijke verschillen als resultaat. Zo is er een nieuwe grille, van het type dat we in actuele Mazda-modellen als de nieuwe CX-5 terugzien. Daaromheen zien we nieuwe koplampen met ledunits. De achterkant is eveneens gewijzigd, waarbij Mazda onder meer een iets andere bumper monteert. De verschillen zijn bij de sedan beter zichtbaar dan bij de Sportbreak.

                      Ook vanbinnen zijn er vernieuwingen. Zo heeft het dashboard een update ondergaan; de bediening van de klimaatcontrole is verkleind, het multimediascherm juist vergroot en je merkt dat (vooral bij de luxere uitvoeringen) de materialen er flink op zijn vooruitgegaan. Wat betreft de aandrijf- lijnen zijn er geen schokkende updates; Mazda heeft vooral bewerkstelligd dat de auto aan de nieuwste uitstootnormen vol- doet. De benzinemotoren hebben nog altijd geen turbo's, omdat Mazda kiest voor de eigen SkyActiv-techniek die een iets hogere compressie heeft voor een beter rendement. Op papier zijn deze blokken minder zuinig dan kleine turbomotoren, maar onze praktijkervaring is dat het verbruik minder af wijkt van de papieren werkelijkheid dan bij die downsizemotoren. Evengoed betekent atmosferisch tokkelen wel dat je flink wat toeren moet maken als je tempo in de auto wilt krijgen. De zestrapsautomaat helpt daarbij niet: vergeleken met moderne concurrenten, die bakken met meer verzetten toepassen, is het een wat loom ding. Juist bij een motor zoals Mazda die toepast, kan dat frustrerend zijn. De handbak geniet daarom onze voorkeur. Er zijn benzineversies met 145, 165 en 194 pk: de middelste versie is de beste koop.



                      MEER RUST

                      Het onderstel is eveneens aangepakt. De auto is merkbaar nog iets comfortabeler dan voorheen. Daarnaast is er iets meer rust in het onderstel gebracht. Dit is opvallend, omdat bij de vorige facelift de auto ook al wat zachter is geworden. Toen was dat meer nodig dan nu, maar het maakt de 6 op lange afstanden nog wat prettiger. De dynamische kant van de Japanner is hiermee gelukkig niet verdwenen, want zijn rijgedrag is juist wat deze auto de afgelopen vijf jaar zoveel punten bezorgde. Nog altijd is het de fijnste voorwielaandrijver in zijn segment, met een balans die neigt naar die van een achterwielaangedreven auto. Met nieuwe dempers en een gewijzigde stabilisator weet Mazda nog iets meer verfijning toe te voegen, waardoor er geen minpunten aan de nieuwe constructie kleven.

                      Voor de chauffeur en passagier is het toch al beter toeven in de 6, omdat de zetels compleet zijn vernieuwd. Dat zie je niet alleen, dat voel je ook. Dankzij de extra isolatie hoor je minder kabaal onderweg. En op het zeer warme Mallorca, waar we de auto reden, was de nieuw verkrijgbare stoelkoeling een welkome voorziening. Het multimediascherm is vergroot. De bediening ervan is ongewijzigd bijzonder prettig, omdat je zowel een touchscreen als een iDrive-achtig systeem op de middenconsole hebt. Dit systeem zou vanwege die dubbele bediening als voorbeeld moeten dienen voor bijna elke andere autofabrikant. Wel merken we dat het systeem met zijn opties bij lange na niet zo ver is aan te passen als dat van nieuwere concurrenten. Niet alleen in dit segment, maar ook daaronder. Het blijft vrij basic allemaal, waarbij Apple Carplay en Android Auto nu gelukkig wel verkrijgbaar zijn. De klokken voor je neus zijn nu semi-digitaal, waardoor Mazda iets meer zaken kan weergeven. Als veiligheidsopties is een rijbaanassistent met automatische cruisecontrol en remassistent verkrijgbaar. Verwacht echter geen systeem dat je goed binnen de lijnen houdt als je in een file rijdt.

                      De Mazda 6 beweegt zich met zijn afwijkende techniek als vanouds in zijn eigen domein op de automarkt. Het model begint nu zelfs wat op leeftijd te raken en dat is vooral te merken aan het ontbreken van de modernste techniek op het gebied van autonoom rijden en multimedia. De motoren voldoen, maar niet meer dan dat. Een zorgelijke situatie? Nou, qua rijden is de Japanner nog steeds een voorbeeld voor veel concurrenten. In combinatie met het toegenomen comfort en luxeniveau weet de 6 daarmee genoeg gewicht in de schaal te leggen om nog steeds op menig shortlist terecht te komen.


                      OORDEEL

                      • +Zeer fijn rijdende auto
                      • +Mooie upgrade interieur
                      • -Multimedia niet vooruitstrevend
                      • -Automatische transmissie niet de vlotste










                      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                      Comment










                      • Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                        Comment


                        • Mag nog steeds gezien worden.
                          den borre


                          "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                          "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


                          Int3x0r
                          Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

                          Comment


                          • Prachtige voiture!!! Zeker de berline =
                            Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                            Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                            Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                            Comment


                            • Wel grappig dat er nu terug een meter is voor de motortemperatuur. Was in de eerste versie niet aanwezig.

                              Comment


                              • Na drie dagen en net geen 1000km met deze 2.5 Takumi edition gereden te hebben, kan ik zeggen dat ik er helemaal wild van ben en met spijt hem morgen ga inleveren.

                                7.5l was het gemiddelde verbruik, wat evenveel is als mijn 1.5TSI (manueel).

                                Voor 95% kans dat deze volgend jaar op mijn oprit zal staan



                                Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6013 met Tapatalk

                                Comment


                                • Het is dan ook een erg knappe verschijning!

                                  Comment


                                  • En kwa kostprijs in vergelijking met bv een Audi, Vw?
                                    prijs, alle prulletjes waar je moet voor bijbetalen inbegrepen,

                                    Wat is dan het verschil?

                                    Mazda6 MPS - The Ultimate Zoom-Zoom sedan.

                                    Comment


                                    • Ook benieuwd naar!

                                      En in welke kleur zou je hem nemen dan?

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door Atenza Bekijk Berichten
                                        En kwa kostprijs in vergelijking met bv een Audi, Vw?
                                        prijs, alle prulletjes waar je moet voor bijbetalen inbegrepen,

                                        Wat is dan het verschil?
                                        20k met een A6 met vergelijkbare krachtbron en opties. Ik weet wat kiezen, volgend jaar zou ik normaal een 6 hebben.

                                        Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6013 met Tapatalk


                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door Phate Bekijk Berichten
                                          Ook benieuwd naar!

                                          En in welke kleur zou je hem nemen dan?
                                          Gezien ik het Takumi pack wil zit je met dat bruine leder, lijkt me wel mooi te zijn met dat Crystal Blue

                                          Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6013 met Tapatalk

                                          Comment

                                          Working...
                                          X